Uspomeni Kazimježa Močarskog


Video sam proroke koji čupaju veštačke brade
video sam hulje koje su pristupale sekti bičevalaca
dželate prerušene u ovčje kože
koji su odlazili od gneva naroda
svirajući na fruli

video sam video sam

video sam čoveka podvrgavanog mučenjima
sad je bezbedno sedeo u krugu porodice
pričao dosetke jeo supu
gledao sam njegova razmaknuta usta
desni – dve trnove grančice oguljene od kore

bilo je to neizrecivo bestidno
video sam svu nagost
sve poniženje

potom
akademija
mnogo lica cveće
zagušljivo
neko je neprekidno govorio o
deformacijama
ja sam mislio na njegova deformisana usta

je li to poslednji čin
komada anonimnog pisca
plitkog kao pokrov

punog prigušenog jecanja
i kikota onih
koji odahnuvši s olakšanjem
što je opet sve lepo prošlo
posle uklanjanja mrtvih rekvizita
polako
podižu

okrvavljenu zavesu

(1956)


 
FORTINBRASOVA ELEGIJA

Česlavu Milošu


Sada kad smo ostali sami kneže možemo da
porazgovaramo kao čovek s čovekom
iako ležiš na stepenicama i vidiš koliko i mrtav
mrav
to znači crno sunce slomljenih zraka
Nikad nisam mogao da mislim bez osmeha o
tvojim rukama
i sada kad leže na kamenju kao oborena gnezda
nesposobne su kao nekad To je zapravo kraj
Ruke leže posebno Špada leži posebno Posebno
glava
i noge viteza u nekim cipelama

Pogreb ćeš imati vojnički mada vojnik nisi bio
to je jedini ritual u koji se malo razumem
neće biti sveća ni opela biće fitilji i grmljavina
crno platno na kaldrmi šlemovi potkovane čizme
artiljerijski konji doboši doboši znam ništa lepo
to će biti moj manevar pred preuzimanjem vlasti
treba grad ščepati za vrat i malo ga prodrmati

Ovako ili onako morao si da pogineš Hamlete
nisi bio za život
verovao si u kristalne pojmove a ne u ljudsku glinu
živeo si u stalnom grču kao u snu lovio si himere
požudno si grizao vazduh i odmah povraćao
ništa nisi umeo ljudski nisi umeo čak ni da dišeš

Sad imaš mir Hamlete učinio si svoje
i imaš mir Ostalo nije ćutanje nego preostaje meni
izabrao si lakši deo efektan potez
ali šta je junačka smrt u poređenju s večnim
bdenjem
s hladnom jabukom u ruci na visokoj stolici
s pogledom na mravinjak i brojčanik časova

Zbogom kneže čeka me projekt kanalizacije
i dekret o prostitutkama i prosjacima
moram takođe da izmislim bolji sistem zatvora
jer kao što si dobro zapazio Danska je zatvor
odlazim svojim poslovima Noćas će se rodit
zvezda Hamlet Nikad se nećemo sresti
ono što posle mene ostane neće biti predmet
tragedije
Nije nam dato ni da se pozdravljamo ni da se
opraštamo živimo na arhipelazima
a ova voda ove reči – šta one mogu šta mogu
kneže


 S poljskog preveo Petar Vujičić

Objavi komentar Blogger

 
Top