BITEF 2014., Nenad Obradović

SHARE:

                                                                                 

NENAD OBRADOVIĆ



IZIGRATI POVIJEST ILI POSTUPCI PAROLAŠKOG TEATRA



B I T E F   2014.


Uz bitefovsko obilježavanje godišnjice Prvog svjetskog rata, ars militaris i nagrađene predstave Boruta Šeparovića i Olivera Frljića, kao i uz radikalno osiromašenje Kiševe problematike u predstavi Grobnica za Borisa Davidoviča redatelja Ivice Buljana

U jednoj od prepiska koju su vodili Michelangelo Antonioni i Roland Barthes ovaj potonji napisat će posebno interesantnu i, rekao bih, za nas inspirativnu rečenicu: U svojoj tipologiji Nietzsche razlikuje dvije figure: svećenika i umjetnika. Svećenika danas imamo u izobilju: svih religija, pa čak i izvan religije; ali umjetnika? Ovo pitanje o srži umjetničkog djelovanja, napose o položaju umjetnika kao umjetnika dovodi nas do suvremene problematike profesije umjetnika, percepcije njegova položaja i učinkovitosti njegova angažmana i djelovanja. Unatoč tomu što je tema ovogodišnjeg Bitefa, kao uostalom i većina kulturnih programa diljem Europe, ostala u znaku podsjećanja na godišnjicu masovog ponora i ratnih strahota Prvog svjetskog rata, što mi se, već na prvi pogled, čini donekle iluzornim, drskim i patetičnim, predstave prikazane na ovogodišnjem Bitefu, bar one koje sam pogledao, ostavile su dojam da je iznad svega danas važno postaviti pitanje tragom Barthesove misli: Gdje se to susreće figura svećenika, kao nekoga tko kontrolira modele zajedništva, nasuprot umjetnika, vječitog iluzioniste i zanesenjaka, a onda i gdje se okončava njihov susret, njihova bliskost? Ako pođemo od Barthesove teze da je umjetnikovo djelo uvijek alegorično, da je njegov svijet neizravnost istine, dolazimo li na taj način do pretpostavke o temeljnoj postavci umjetnosti kao uvjetovane laži koja paradira sa znakovitim simbolima spremnim da vazda posluže kao inspiracija onome koji umjetnost konzumira? Drugim riječima, kada i pod kojim uvjetima umjetnost izlazi iz svoje pronicljive dosljednosti i zapada u svakovrsnu konformizaciju svoje esencijalne otvorenosti ka svijetu i publici?

Revolucija i parola

Ako se, primjerice, pogleda nekoliko predstava koje su prikazane na ovogodišnjem Bitefu jasno je da je posrijedi prilično izvitoperena percepcija ne samo kazališta, već i stvarnosti kao takve. Kažem percepcija, pomalo ironično, jer se redatelj Borut Šeparović u predstavi A gdje je revolucija stoko? bavi svime onim što pod stvarnosti podrazumijevamo, ali na prilično banalan i komercijaliziran način. Posrijedi je još jedna predstava koja postavljajući pitanje o mogućnosti revolucije danas, dovodeći u pitanje samu srž političnosti umjetnosti, pritome zapada u banaliziranje jer ono što pokušava kritizirati pretvara u afirmaciju kritiziranog. Koristeći se, kao mnogo puta do sada, prilično vehementnim stilom izvedbe, ovoga puta kroz dekonstrukciju jugoslavenskih glazbenih bendova poput Električnog orgazma, Idola ili Šarlo Akrobate, Montažstroj se u više navrata služi parolaškim postupkom izvedbe u smislu da ne pokušava načiniti nikakav korak ka zaokruživanju problematike zajedništva ili otpadništva već se partikularizacijom izvedbenog procesa predstava pretvara u kolaž već viđenih parola i bučnih citata uperenih protiv kapitalizma, konzumerstva, diskriminacije i nedavne ratne prošlosti. Na razini reprezentacije to znači da svjedočimo grubom parolaškom postupku kolažiranja koji umjesto uspostavljanja šireg plana izvedbenih postupaka zadobiva ton jednoličnosti i nedovoljne promišljenosti u reprezentacijom postupku.

Višak akcije, izostanak riječi

Od slične boljke boluje i predstava Ivice Buljana Grobnica za Borisa Davidoviča, nastala prema čuvenoj priči Danila Kiša, jer se u samom postupku reprezentacije potpuno i čak gotovo do granica dobrog ukusa okreće ka fizičkom izričaju koji, tako kako je reprezentovan, potpuno prenebregava literarnu vrijednost i riječ pisca Danila Kiša. Središnja tema represije ostaje u prvom planu, pitanje kakav je odnos pojedinca prema kolektivnim i totalitarnim režimima, što predstava Ivice Buljana, kroz niz izvedbenih postupaka od polarizacije glavnog junaka na više individualnih glasova do sumornih fizičkih nasrnuća na sopstvo i vlastitu nemoć, provodi kao svoj središnji motiv. Ono što ostaje problematično tiče se pitanja kako i zašto opravdati postupak fizičke prenaglešenosti samog izvedbenog postupka u odnosu prema pisanoj riječi temeljem koje nastaje predstava. Drugim riječima, imamo li pravo Kišovu prozu podređivati ​​gruboj fizičkoj igri, koja u osnovi može biti učinkovito sredstvo za kazališni izričaj, ali imamo li pravo ako se osvrnemo na Kišovu temeljnu pripovjedačku odliku – posloženost riječi u stilski vehementnom tonu? Nadalje, predstava se unatoč strogo zahtjevnim scenama glumcima (Aleksandra Janković, Milutin Milošević, Vladimir Aleksić, Stipe Kostanić, Boris Vlastelica, Iva Kevro, Benjamin Krnetić, Marko Grabež i Nikola Malbaša) doima kao teret jer se usred pretjerane fizičke nametljivosti gube u zamućenim i nimalo razumljivim govornim artikulacijama. Kada je posrijedi redateljski postupak ono što ponajviše zamjeram autorskoj ekipi ove predstave jest činjenica prilično banalnog pristupa povijesnim osnovama samog teksta (čitaj dramatizacije) predstave.
Podsjetit ću ovom prigodom na riječi Danila Kiša: Opsjednut sam iskustvima iz djetinjstva. Opsjednut sam holokaustom, nestankom oca, uspomenama na teško ratno djetinjstvo. Morao sam se osloboditi te opsesije. Zato sam o tome pisao. A kada se pedesetih, šezdesetih godina počelo govoriti o komunističkim koncentracijskim logorima – gulazima – čije su postojanje francuski intelektualci negirali, tada sam postao opsjednut tom temom. Danima i noćima sam o tome diskutirao. Iz te opsesije nastala je “Grobnica za Borisa Davidoviča”.
Temeljna je opreka prisutna u priči o Borisu Davidoviču Novskom opreka između mišljenja i ideologije. Dok je prva zakon svakog bića, druga vjerno prati zakone mase i kolektiva i na taj način guši individualnu slobodu pojedinca, zatire njegov imaginarni i stvarni svijet. No ta je opreka u predstavi Ivice Buljana gotovo nevidljiva, ne nazire se kao problem, dočim su scene teškog fizičkog nasilja, seksa, orgija i okršaja okosnica reprezentacijskog modela na kojima se izvedba zasniva.

Protiv kolektivnih mitova i zabluda

Ove sam dvije predstave uzeo kao paradigmu banalnog i odveć parolaškog postupka u teatru na našim prostorima kada su posrijedi važne društvene teme. Tragova toga parolaškog jezika naziremo i u predstavi Aleksandra Zec Olivera Frljića, no izravna je važnost ove predstave u tome što svojom izvedbom otvara polje duboke društvene rekontekstualizacije naslijeđenih kolektivnih mitova. Premda se uočava dosta toga neartikuliranog kada je posrijedi sam proces izvedbe i izgovorenog na sceni, predstava Aleksandra Zec, koja je osvojila i glavnu nagradu Bitefa, istrajava u pitanjima povijesne dezorijentacije koja vazda vodi ka krvoploriću i nevinim žrtvama te je stoga možda i jedina na ovogodišnjem Bitefu otvorila pitanje povijesnog naslijeđa ratne traume na ovim prostorima, pitanje odnosa između žrtve i dželata, pitanje naše šutnje pred skrivenim sramotama iz prošlosti. Jer kako uočava filozof Willie Esterhuyse, uspostavljanje veze između etičkog, kao glasa unutarnjeg demona pravednosti koji nas tjera da osudimo svaki zločin upravo stoga jer smo bića ophrvana savješću, i praktičnog, koje predstavlja politički ostvarivo pravo na zakonsku proceduru i kaznu za počinjeni zločin, gotovo po pravilu nailazi na nepremostive prepreke. Esterhuyse napominje: Uspostavljanje ravnoteže između etički nužnog i politički ostvarivog također predstavlja poteškoću koja se mora savladati. Sklon sam da dam prednost moralno nužnom. Čovjekovo pravo da bude oslobođen utvara prošlosti daje veću težinu etičkoj strani ove jednadžbe. Čini se da Oliver Frljić predstavom Aleksandra Zec doista pokušava naznačiti važnost tog etičkog krajolika našeg života posebice time što uvodeći djecu kao nevine glasove i svjedoke zločina čitavoj monumentalizaciji zločina kao takvog pridodaje ne samo tragičan već i mitski nevin odjek. Tome, dakako, valja pridodati i dimenziju deviktimizacije kolektiviteta premda, riječima Agambena, živimo nakon stečaja naroda, u svijetu u kojemu je svaki narod bankrotirao na poseban način, pa zasigurno nije svejedno što za Nijemce znači Hitler i Auschwitz, za Španjolce građanski rat , za Francuze Vichy, za ostale narode mirne i strašne pedesete godine, za Srbe silovanja u logoru Omarska; konačno, za nas je odlučan jedino novi zadatak što smo ga naslijedili od tog stečaja.

Oprezno s politikom!

Ovogodišnji Bitef, premda je pokušao postati promotor regionalnog teatra, pokazao je i određene slabosti u selekciji prije svega kada je u pitanju razina izvedbenog potencijala. Tri predstave koje sam analizirao ovom prigodom pokazale su i posvemašnju dezorijentaciju ovdašnjih redateljskih poetika kada su u pitanju mrski povodi iz prošlosti jer se unatoč jakoj paratekstualnoj osnovi i mogućim iskoracima na razini, da se izrazim pomalo frazeološki, suočavanja s prošlošću stvari banaliziraju parolaškim trendom spektakularizirajuće buke. Da li se teško breme zločina, totalitarnog režima, neslobode i balkanske kasapnice može prikazati i nešto suptilnijim tonom, šutnjom, znakovitim odjekom onog unutarnjeg glasa koji vodi ka smiraju ili se, shodno vremenu, mora postupati agresivnim načinom reprezentacije? Ne tvrdim da je to jedini ispravan put ali dovodim u pitanje postojeće reprezentacijske modele i pitam da li postoji način da se upoznamo s nekim drukčijim modelima etičke i estetičke razine izvedbene akcije, modelima koji političnost teatra neće pretvarati u model tržišnog spektakla, već će svoju suštinu pokazati kroz odmak od čisto političke funkcije. Kako je to jednom prilikom izjavio Dušan Makavejev: Umjetnost se ne može šutirati politički. Jer tko god proba da je politički šutne, slomit će nogu. I tko god je to učinio, slomio je nogu.



[Zarez, broj 393, 9. 10. 2014.]

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: BITEF 2014., Nenad Obradović
BITEF 2014., Nenad Obradović
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgOVJHivdc4AtPZQIrS6fNcYrqSZRcPc1gjLJoJz0R536DXqEjK-2xnBlC29EspSUxfzs8PeiSXlG862sLnCNo_sRywJ8JBeCNtEj8plWmtlL8Sj5B6PAUc-JhUODlMjUmCaFSJnRA4dcE/s1600/aleksandra+zec.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgOVJHivdc4AtPZQIrS6fNcYrqSZRcPc1gjLJoJz0R536DXqEjK-2xnBlC29EspSUxfzs8PeiSXlG862sLnCNo_sRywJ8JBeCNtEj8plWmtlL8Sj5B6PAUc-JhUODlMjUmCaFSJnRA4dcE/s72-c/aleksandra+zec.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/10/bitef-2014-nenad-obradovic.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/10/bitef-2014-nenad-obradovic.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy