Nema velike umjetnosti koju nije posvetio život, Mario Kopić

SHARE:

                                                                                  


MARIO KOPIĆ

(intervju - razgovarala Mia Njavro)


NEMA VELIKE UMJETNOSTI KOJU NIJE POSVETIO ŽIVOT




– Dopustite da vam odmah na početku priznam kako nisam lako pristao na ovaj intervju. Naime, načelno izbjegavam intervjue i mislim ih i dalje izbjegavati. Nije posrijedi mušičavost i neučtivost. Intervjui mi jednostavno idu na živce jer vidim da se među ljudima kulture sve više širi narcizam, želja za ogledanjem u zrcalu medija – počinje razgovor za DuList dubrovački priznati filozof, prevoditelj, publicist… Mario Kopić.

No, kako i sam ističe u nastavku odgovora, svoje pisanje razumije ‘prije svega i iznad svega kao služenje samoj stvari’, a povod ovog razgovora upravo je – njegov rad. Njegova nova knjiga koja uskoro izlazi, a kako će autor kazati u nastavku razgovora, ‘nisam važan ja, nego stvari koje, s više ili manje uspjeha, nastojim artikulirati u svojim knjigama, stvari koje imaju značenje i vrijednost samo ako se u njima netko drugi može prepoznati’. U tom svjetlu odgovorio je na nekoliko pitanja vezanih za knjigu koja će uskoro ugledati svjetlo dana, ‘Prozori – ogledi o umjetnosti’…

Na koji način je nastajala Vaša knjiga? Čemu ste je posvetili, odnosno, koja je okosnica knjige?
 
Moja knjiga Prozori zbirka je filozofskih ogleda o umjetnosti namijenjenih prije svega ukazati na odlučni status umjetnosti, odlučni u ontološkom smislu. Umjetnost je, naime, jedini način kako se bivstvovanje kao bivstvovanje simbolički raskriva. U tom i takvom značenju umjetnost se danas prečesto istiskuje ili pretvara u nešto što u svojoj biti nije. Umjetnost se danas pretvara u igru za odraslu djecu, u nizanje domislica ili čak oblik političkog aktivizma. A umjetnost kao umjetnost, pokraj pojednostavljujućeg zrcaljenja svijeta, izražava upravo njegovu drugost, odsutnost, prazninu, ništinu. Umjetnost kao umjetnost svjedoči o nezacjeljivoj rani svijeta. To se zbiva u jeziku, u slici ili zvuku koji nam ništa ne priopćuju, koji nam ništa ne pripovijedaju, koji nas ne informiraju, nego umjetnost jednostavno svjedoči to tajanstveno, koje je ujedno radikalna konkretnost, što jesmo i po čemu jesmo to što jesmo.

Pišete cijelo vrijeme, pripremate li još štogod?
 
Da, više je novih knjiga u nacrtu na raznim stranama svijeta. Mogu vam reći da me moj povijesni prostor i vrijeme veseli. Putujem kroz vremena gotovo svaki dan, a to je uvijek putovanje ovdje i sada. Je li se ljubitelj knjiga i glazbe mogao roditi u boljem vremenu? Čini mi se da nikada ne smijemo izgubiti zahvalnost i radost da nam je dano nekoliko trenutaka proživjeti tu ljudsku avanturu sa svim njezinim stiskama i teškoćama. I ne smijemo izgubiti zahvalnost da nam je dano preživjeti samo nekoliko trenutaka. Mnoge moje knjige dakako imaju i političku konotaciju, one su na svoj način iskaz koji se odaziva na naše ovdje i sada. Uostalom, bolje napisati nekoliko prokletstava nego gubiti vrijeme na svagda ista lica, prazne riječi i niske strasti. Nisam kulturni pesimist, nego čovjek koji voli život. No za onu pravu ljubav, za pravi odnos prema životu bitno je da čovjek ne zaboravlja na vlastitu smrtnost, krhkost, na svoju konačnost. U značajnom smislu su Prozori filozofija radikalne konačnosti. Paradoks je u tome da me misao o vlastitoj konačnosti, misao o smrti ne osuđuje na pesimizam i kuknjavu, nego me oslobađa za ono što život jest i za ono što je u njemu čudesno i čudno.

Vaša prva knjiga pričala je ‘o mjestu umjet­ nosti u našem vremenu’. Što nam sada donosite?
 
Prozori – ogledi o umjetnosti nošeni su prije svega uvidom da se umjetnost ne iscrpljuje u svojoj dimenziji umijeća, umješnosti, u svom tehničkom aspektu. Nema velike umjetnosti koju nije posvetio život. Ono umjetničko umjetnosti prepoznaje se u času kad umjetnost postane simbol transcendencije, kad izražava iskustvo skrovitosti, odnosno tajne. Tu se zbiva izlazak iz tehnike, izlazak što ga možemo pratiti od arhajskih umjetnosti, preko grčko-rimske i kršćanske umjetnosti do samog praga novoga vijeka. Tu se umjetnost oslanja na slutnju da su korijeni svih stvari u drugom i različitom, da nas sve tek čeka i da je zato simbolički iskazivo. Velika umjetnost našeg vremena jest ustrajavanje u umjetničkom, u polju što ga je otvorilo iskustvo transcendencije, no ustrajavanje koje je izgubilo svoj nepredmetni ”predmet”. I zato tu umjetnost postaje odista nešto dramatično, postaje iskustvo epohalne krize. Umjetnost gubi svoju izvornu komunikativnost. No i ta umjetnost našeg vremena je obilježena svojim izvorom. Netehnička umjetnost u trećem tisućljeću, ukoliko dođe do svog duhovnog dovršenja, bit će osamljena, zaboravljena, neznana. Bit će umjetnost samoće. Ali će biti. Zato nam nije potrebna nikakva nostalgija. Sve je još pred nama.

Što je danas identitet Dubrovnika? Ima li ga uopće?
 
Prije svega ne volim lamentacije, ne volim kalimerovski stav koji je tako često karakterističan i za dubrovačke, tradicionalizmu sklone intelektualce. Takav stav izvire iz nerazumijevanja prostora slobode u kojem današnja kultura mora živjeti. U njemu, u tom prostoru slobode, moraju biti mogući i različiti eksperimenti besmislenosti, što ne znači da ih moramo posebno podupirati. Čim prostor slobode nastojimo zatvoriti bilo kakvim mjerama, žrtvujemo straho-poštovanje pred zbiljnošću. A pod tim straho-poštovanjem mislim sveto kao tajnu koja pobuđuje strah, ali nas ujedno i privlači. Dakako, stvaranje prave, trajne kulture povezano je s temeljnom egzistencijalnom ozbiljnošću koja se svagda nepredvidivo rađa unutar tog prostora i autonomno nadilazi svaku razularenost. Svi eksperimenti sa smislom i besmislom jesu eksperimenti u mraku. Zato nema recepta kako spriječiti anomalije. Židovski učitelji su učili da je prvo načelo razumijevanja Talmuda: tko hoće biti u zabludi, neka bude u zabludi.

Na koji način se Dubrovnik (i može li se uopće) promijeniti?
 
Sve veliko u europskoj kulturi, od Heraklita do Erazma, od stoika do Kanta i Derride, od Bazilija Velikog do Shakespearea i Becketta, u određenom je smislu neposredan nasljednik kulture iskrenosti i njezinog etosa. Ranjenosti Tajnom, otkrivenosti prema sebi i drugome. Zato su mi nezanimljivi i čak odbojni mnogi fenomeni koji slove kao mjerodavan izražaj današnje kulture, od naklapanja tzv. kulturalnih teoretičara do pretencioznih teatarskih cirkusa, od praznoće poeta do pseudopronicljivih intelektualno-tabloidnih kolumna. Jer zajednička im je upravo kultura blefiranja: odbojni su mi kao mudrovanje, projiciranje, kreiranje, formuliranje, misaono artikuliranje, koje taji svoj nastanak u praznini neznanja i specifičnosti svojega mjesta odakle govore. Takva kultura sa sofisticiranom pojmovnošću ili umjetničkom tehnikom pretvara se da zna, premda u sebi zna da ne zna, pravi se da može objasniti, premda u dubini zna da za to nije kadra. Blefira. Kao takva je atavizam, beskonačna duhovna regresija. No u svjetlu kulture iskrenosti nije upitna samo duhovna supstancija te kulture, njezina plitkoća, jer je i ”ćudoredna”, premda intelektualno i kreativno manje prodorna, ”katolička” ili ”desna kultura”, društvo domobranskih ili lokal-patriotskih nostalgičara, strukturno ukorijenjena u srodnom kreveljenju.
Priznatost i društvena eksponiranost spomenutih kulturnih pojava – narodna ili međunarodna, na toj je razini posve svejedno – utemeljena je isključivo na sprezi s vlašću. Hroma je i slijepa svaka kultura koja zlorabi vlastodržačko izbjegavanje slobode za afirmaciju svojeg viđenja. Zato treba nemilosrdno raskrinkavati perverzni nihilizam kulture koju tove državni proračun, ministrova ili ministričina desnica ili ljevica i hvale medijski intelektualci koji se daju kupiti za ulaznicu.

Ne može Vas se lako vidjeti na kulturnim događanjima u Dubrovniku.
 
Dobro ste uočili, ne participiram u kulturnom životu Dubrovnika. Živim odmaknuto. I tu svoju odmaknutost smatram privilegijem, poklonom – premda je izbor.

Na koji način promatrate Igre, odnosno, što su Igre kao okosnica kulture Dubrovnika, postale?
 
Na žalost, nemam vam ništa pametno reći o Dubrovačkim ljetnim igrama. No mogu vam ponoviti da državni poticaj nije stvorio nijednu originalnu, veliku i prodornu zamisao, nije nikada stvorio kulturu koja bi stajala na zdravim nogama. Nemoguće je stvarati istinsku kulturu na državnim jaslama. Ako te državna ruka hrani, uzalud si umišljaš da si “slobodni umjetnik” ili čak “alternativac” – s gubitkom ekonomske slobode i materijalne neovisnosti gubiš neminovno i svoju duhovnu slobodu i neovisnost. A bez duhovne slobode, nema ni one iskrenosti prema sebi, prijeko potrebne za nastajanje bilo čega velikog u kulturi. Nakon raspada Jugoslavije nadao sam se da nećemo više morati čitati državne pisce. Nakon raspada komunizma nadao sam se da nećemo morati više gledati titoističke festivale. No neću se žaliti nad intelektualnom i duhovnom banauzijom, ništa gora nije sadašnja od prethodne. Naposljetku, to nije najgore. I kolektivno iskustvo prijašnjeg stoljeća uči nas da je sloboda u društvu dragocjena, da i cijena demokracije za nju nije previsoka. Tihi zakutci i dalje ostaju. Postoji svijet čiste umjetnosti i čistog mišljenja, istinske slobode. Postoji.



Razgovarala: Mia Njavro



(Izvor: DuList, Dubrovnik, 2. VIII 2015.)

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Nema velike umjetnosti koju nije posvetio život, Mario Kopić
Nema velike umjetnosti koju nije posvetio život, Mario Kopić
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgJTN-o9TIG3ypt2YX6vJaekEvi0-cZJUJoFXNkCGXhElMUy-iRAXxJ8Kdn8KtQLZ7Hrkk5KD8WUmh0XZcL-D0iYEGLVvtmaexOIIYZyfeYkS-x8RPAFuVa7g37oOuOTZ6-x0f1zRYlWX8/s320/Mario-Kopic.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgJTN-o9TIG3ypt2YX6vJaekEvi0-cZJUJoFXNkCGXhElMUy-iRAXxJ8Kdn8KtQLZ7Hrkk5KD8WUmh0XZcL-D0iYEGLVvtmaexOIIYZyfeYkS-x8RPAFuVa7g37oOuOTZ6-x0f1zRYlWX8/s72-c/Mario-Kopic.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/09/nema-velike-umjetnosti-koju-nije.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/09/nema-velike-umjetnosti-koju-nije.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy