Krleža je prema meni gajio iracionalnu simpatiju, Josip Vaništa, Patricia Kiš

SHARE:

                                                                               




JOSIP VANIŠTA



KRLEŽA JE PREMA MENI GAJIO IRACIONALNU SIMPATIJU

autorica: Patricia Kiš



Ovog se mjeseca, 25. ožujka, obilježava izuzetno važan datum za hrvatsku umjetnost: pedeseta godišnjica izlaska antičasopisa Gorgona.

Prvi broj časopisa izašao je bez teksta sa devet istih fotografija jednog zagrebačkog izloga. Pored tog je izloga Josip Vaništa, član Gorgone i autor prvog broja časopisa, prolazio nekoliko dana ranije, i nije mogao da ne zastane.

Sličnost detalja tog izloga s njegovim radovima, mrtvim prirodama iz pedesetih godina, bila je iznenađujuća:
- Taj je prvi broj izašao na Veliki petak 1961. godine. Iznenadio je i moje kolege, čak ni oni nisu očekivali tako radikalan potez - kaže naš klasik bez kojeg suvremena umjetnost danas ne bi bila ista.


Karlovačka čežnja

 

Ipak, trebao nam je povijesni odmak kako bi se shvatilo koliki je doprinos Josipa Vanište i Gorgone suvremenoj umjetnosti. Tada je, naravno, bilo drukčije: - Možete zamisliti kako ga je dočekala većina publike, ne samo časopis, već i moj rad “Srebrna linija na bijeloj pozadini” iz te iste godine... - sjeća se Vaništa.

Josip Vaništa miran je čovjek, finih manira. Dok se kreće po svom stanu-atelieru, i ulijeva čaj koji je priredio, pada mi na pamet kako ga je Krleža lijepo opisao: “Vi ste čovjek osamnaestog stoljeća. Kao da ste odgojeni u nekoj drugoj sredini, kao da ste došli iz koledža. Život vam ovdje nije lagan...”

Potvrdilo se to i nedavno. Josip Vaništa pisao je o sreći u sklopu našeg ciklusa o toj temi. Prva je reakcija njegove kćerke, inače psihijatrice, bila: “Ti si zadnji koji bi o sreći mogao govoriti."
Zašto? Odredila ga je, očito, težnja za nemogućim. Nedavno mu je i njegov veliki prijatelj, krležolog Stanko Lasić, iz Pariza poslao razglednicu takvog sadržaja: “Mislim na našu karlovačku čežnju za nemogućim. U toj smo čežnji izgorili, svatko na svoj način... To je, rekao bi Hegel, bila naša sudbina.”

Kako je počelo

 

Vaništa i Lasić dijelili su djetinjstvo i mladost u Karlovcu, gdje je umjetnik živio do dvadesete godine života.
U toj težnji za nemogućim nastala je i Gorgona, za koju su se interesirali i na koju su se referirali i svjetski velikani poput Yvesa Kleina, Marcela Duchampa i Pietra Manzonija, njihovi umjetnički srodnici.
Sve je počelo tako, navodi Vaništa, da se nekoliko ljudi kojima je međusobna naklonost bila odlučujući faktor povezivanja počela povremeno sastajati:

- I ja sam se, kao i drugi u to vrijeme, zanimao za prazninu Zena, težio prirodnom životu, normalnom ponašanju. Bili smo zajednica u ideologiziranom svijetu šezdesetih godina, zaokupljena časopisom na margini u koji smo unijeli nešto tamnih sastojaka, apsurd i prazninu. Budite zatvoreni, nešto nam je govorilo, držite se po strani. Tako smo i se držali. Sastajali bismo se kod mene, prvi je došao Matko Meštrović, onda Ješo Denegri, pa Radoslav Putar, s Putarom Mića Mangelos, zatim Julije Knifer. On je bolovao, ležao u dotrajalim Dežmanovim barakama na Brestovcu. Netko mu je pričao o našim susretima. Bili su tu i Kožarić i Seder.

Tražili smo predah, gledali kroz prozor, u prazninu i tišinu. Djelu nismo pridavali značaj, aktivnosti su bile krajnje jednostavne, primjerice zajedničke šetnje okolicom grada, “komisijski pregled početka proljeća” kako je u šali govorio Putar, obični razgovori u prirodi - sjeća se Vaništa.
U to doba jedno su Vaništino platno, tamnu liniju na srebrnoj pozadini, odlučili vratiti prirodi. Za visokog snijega odnijeli su je u šumu Jelenovac i ostavili naslonjenu na deblu.

Crtanje ravnalom

 

Tako je ostala nekoliko dana, po njoj je padao snijeg. Onda su je djeca pronašla, odnijela na brdo i po slici su se zatim spuštala u dolinu: - Bilo je to vrijeme kad je slika silazila sa zida, a riječ je znala zamijeniti oblik - kaže Vaništa. Sve je to bio duh Gorgone.

Josip Vaništa gorgonaški je duh imao i prije same grupe. Još od studija početkom 50-ih godina, kad je bio u klasi profesora Marina Tartaglie, u početku je crtao ravnalom:

- Po završenom studiju na mojoj prvoj izložbi s Miljenkom Stančićem moj učitelj Marino Tartaglia rekao mi je: Vi se varate, crta izvedena ravnalom ne spada u slikarstvo, van crta. Sve što je učinjeno ravnalom pripada tehničkom crtežu. Bili su to crteži iz Istre, Večernje očajanje, Grisia, Rovinjsko selo, neke sam od njih učinio pomoću trokuta ili ravnala. Tartaglia mi je to tada znao zamjeriti. No, unatoč tome, bio sam njegov vjeran učenik, ali i prijatelj do smrti. Bio je izuzetan čovjek, grandiozan slikar. O njemu sam i pisao. Mira, njegova kći, kad se sretnemo uvijek to spominje, zahvaljujući mi. To je najmanje što sam, uzvraćajući za sve, mogao za njega učiniti.

Na Akademiji mu je smetalo i to što su morali crtati sve u prirodnoj veličini:
- U to vrijeme Giacometti je već ionako odavno rekao kako sve vidi manje.
Malo je bilo inspirativnih profesora, a najviše im je muke zadavalo crtanje akta:
- Dolazile su sirotice s kolodvora, a iako je bila zima, one su nosile vinter haljine, skidale bi odjeću i grijale ju na radijatoru. Bilo je to tužan prizor, štange su bile po sredini, i one su pozirale uz tu štangu. Kako su često bile umorne jer nisu spavale cijelu noć, nekad bi i zaspale oko te štange. Strašno je to bilo...
Vaništa je još od prve izložbe, one s Miljenkom Stančićem, krenuo u posve drugom smjeru:
- Moj me crtež naučio da ne govorim mnogo.

Soba u mrtvačnici

 

Postaje vam to posve jasno dok se promatraju njegovi minimalistički crteži koji opisuju mnoge doživljaje u životu ovog umjetnika.
Njegovi su crteži reducirani, često vrlo jednostavni: - Crtom se može izraziti sve. Praznina postoji. Ja ju propitujem - kaže.
Jednako su potresni Čovjek na prozoru, kao prikaz mizerne ljudske egzistencije, i Studija za Golgotu: - Zanimalo me tko smo, kuda idemo, odakle smo? Jednako su intimni crtež Grob moje žene iz 1994. godine, i crtež koji prikazuje smrt umjetnikove majke: - Soba u karlovačkoj mrtvačnici bila je grozno tamna... Jednako su deskriptivni crteži pogleda na Louvre, i zagrebački prizori koje je slikao iz stana u Goljaku 29, u Zagrebu, gradu koji je Vaništi uvijek najbolje odgovarao: - Živio sam u Zagrebu, na Trnju, na Črnomercu, gledao ujesen kako pada lišće i slušao cvilež tramvajskih kola.
U stanu na Goljaku živio je deset godina: - Iz te sam sobe nacrtao telegrafski stup - kaže. Taj broj više ne postoji, a Vaništa je uzeo broj koji je poštar prekrižio, i izložio ga kao ravnopravno umjetničko djelo na svojoj nedavnoj izložbi u Gliptoteci HAZU.

Tamo je bio izložio i crtež koji je hommage Crnoj zastavi Ljube Babića: - Prolazio sam Ilicom, i sjetio sam ga se.
Tartaglia je, naime, bio službeno njegov učitelj na Likovnoj akademiji, no pravi je njegov, duhovni učitelj bio Ljubo Babić.

Josip Vaništa u svojem vlasništvu ima sliku Crne zastave, što je jedna od najvažnijih Babićevih slika:
- Crne zastave bilježe prizor koji je Babić slikao sa prvog kata kuće u Ilici. Prizor se događa u trenutku kad je umro car Franjo Josip, vidi se spomenik u Mesničkoj, uzvisina kuća. Remek-djela obično dolaze u malom formatu, a izuzetak je ova slika, zato ju i tako volim - kaže Vaništa, i napominje kako se Babić na svojim slikama uvelike oslanja na Račića.

Nedavno je, nadodaje, gledao film o Rembrandtovoj Noćnoj straži: - Sada svi, ili gotovo svi, stavljaju na vrh našeg modernog slikarstva Miroslava Kraljevića. Meni je bliži Račić. Njegovom Pont de Artsu, našoj najljepšoj slici, kako je pisao Ljubo Babić, dodao bih Majku i dijete. Dok sam gledao film o Rembrandtovom djelu, došao sam na ideju da su za našu umjetnost Račićevi “Majka i dijete” ono što je “Noćna straža” za svijet.

Obišao je Babićevu izložbu u Modernoj galeriji, i svidio mu se postav. Nedavno je, kaže, bio u muzeju Emanuela Vidovića u Splitu, i taj mu se postav nije svidio: - Vidovićeve su slike tamne, i sam je prostor taman, a trebao bi biti kontrast, svijetle slike.

Sprovod Ljube Babića

 

Sviđa mu se postav Muzeja suvremene umjetnosti, a nedavno je slučajno naišao na prizor kako kustosica objašnjava njegovu instalaciju “U čast Manetu” zainteresiranim posjetiteljima. Ostao je, i slušao...
Kažem mu kako mi je s Babićeve izložbe potresan slikarev Autoportet u izlogu, gdje tužan Babić gleda osmrtnice u izlogu, nakon što je tragično izgubio kćer: - Da, u tom se portretu osjeća velika intimnost. Sjećam se, kad je Ljubo Babić umro, išao sam mu na sprovod, i promatrao izdaleka, vidio sam čovjeka koji je isti on. Bio je to njegov sin.

Kada je Josip Vaništa bio student Akademije, i Ljubo Babić, i Miroslav Krleža, prepoznali su u njemu potencijal.

Papir za crtanje

 

Babić mu je posuđivao knjige: - Iako nisam bio u njegovoj klasi, primao me doma kao studenta. Često mi je znao dati knjigu, i reći mi, pročitaj ju. Vraćao sam ju pažljivo omotanu u papir, a on je taj papir uvijek skinuo, i vratio mi ga je. Govorio mi je: treba vam papir za crtanje.

Sjeća se i kako je Krleža često govorio kako je kiparica Iva Simonović, jako lijepa djevojka iz građanske obitelji, najveća ljubav Babićeva života, koju nikada nije mogao zaboraviti. Zajedno su čak i izlagali.
- Ljubo Babić pričao mi je i kako se sreo sa Tinom Ujevićem na Montparnasseu tridesetih, nisu prišli jedan drugom, već je Ujević s druge strane ulice vikao: Babiću, ja gladujem. Često sam gledao Tina na ulici, njegovo ispaćeno lice. U Balkan prolazu znao je jesti u iskuhavaonici neke sirote u dvorištu kuće, koja je danas Horvatinčićev kompleks na Cvjetnom trgu. Znao se tamo naći i Frano Alfirević, gledali bi u svoje zdjele leće. Poneki prolaznik bio bi kakav student. Bilo je uvijek tiho, samo bi Tin ponekad znao podići glas. Nije govorio, vikao bi. Ili se vucipetnim korakom vukao Masarykovom ulicom. Pokušao sam to lice nacrtati, crtao ga je i Stančić. Njegov crtež Ujevića smatram možda najljepšim prikazom ljudskog lica koje je nastalo u 20. stoljeću. Možda pretjerujem. Ali pretjerujem samo malo.

Legendaran je Vaništin crtež Krleže na bolesničkoj postelji, a o njihovom druženju kaže: - On je prema meni imao iracionalnu simpatiju.
Jednom drugom svojem učitelju spasio je slike: - Marijan Detoni je bio moj učitelj, otišao je u partizane dva dana iza Nazora. Ja sam kao 16-godišnjak otišao u njegov stan i odnio na sanjkama sve što je posjedovao i sakrio kod sebe kako ne bi propalo, kasnije mi je zahvaljivao, ali meni zahvala nije bila potrebna, bio sam sretan da sam spasio njegove stvari.

Tišina Provanse

 

Jednako sjajan pisac, kao što je likovni umjetnik, Josip Vaništa izdao je i četiri knjige zapisa. Izdvajamo jedan zapis iz nove knjige: “Lijepo je bilo, bili smo mladi. Mnogo smo se radovali i pjevali. Imao sam jednu ženu, jedno dijete, jednu kuću, iste prijatelje. Rano sam se povukao u duboku tišinu Provanse. Sad sam star i sve mi izgleda iskvareno. To kaže Marko Čelebonović”.

- Nisam čuo ljepših riječi - nadodaje Vaništa.






 http://www.jutarnji.hr/josip-vanista--krleza-je-prema-meni-gajio-iracionalnu-simpatiju/930756/

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Krleža je prema meni gajio iracionalnu simpatiju, Josip Vaništa, Patricia Kiš
Krleža je prema meni gajio iracionalnu simpatiju, Josip Vaništa, Patricia Kiš
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgcSaTUNPTBfqwp5Ou9ll8f6UBZLI7JZaUF2DYQDTqvBNcTxRfWbVjXWoVcicH7GjIDS50334mYkVhOeQKMugGmNpgN8zdHx9k02pDAx8RGMrYoMT8F1-VJolrkOId-5oXUvK0zF97bPAQ/s320/vani%25C5%25A1ta.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgcSaTUNPTBfqwp5Ou9ll8f6UBZLI7JZaUF2DYQDTqvBNcTxRfWbVjXWoVcicH7GjIDS50334mYkVhOeQKMugGmNpgN8zdHx9k02pDAx8RGMrYoMT8F1-VJolrkOId-5oXUvK0zF97bPAQ/s72-c/vani%25C5%25A1ta.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2016/03/krleza-je-prema-meni-gajio-iracionalnu.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2016/03/krleza-je-prema-meni-gajio-iracionalnu.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy