$type=ticker$cols=2$count=30

Weltschmerz Is My Business, Raša Todosijević

SHARE:

                                                                                

RAŠA TODOSIJEVIĆ


Weltschmerz Is My Business

 

 intervju - Natalija Miletić

 

 

U proteklih trideset godina Raša Todosijević bio je jedan od glavnih protagonista beogradske grupe konceptualnih umetnika. Njegov rad je duboko političan, istražujući odnos između autoriteta i lične slobode, nacije i pojedinca. Njegova uloga kao umetnika je uloga neustrašivog društvenog kritičara i hrabrog političkog aktiviste. Todosijevićevi radovi deo su kolekcija i izlagani su u Tate Modern u Londonu, Moderna Museet u Štokholmu i Centru Žorž Pompidu u Parizu. Todosijević je predstavio svoj rad i u Berlinu, na Jesenjem salonu Maksim Gorki teatra. Novi intendantski tim želeo je da ovom izložbom ispita posledice stvaranja nacionalnih identiteta i goruća pitanja migracije i integracije migranata. Todosijević je izložio svoj Balkanski banket, instalaciju od 17 stolova prekrivenih crnim stolnjacima, aranžiranih u obliku svastike.

U Berlinu ste izložili rad Balkanski banket, gde koristite simbol svastike. Zašto?

S moje strane nije postojala unapred osmišljena provokacija. U pozdravnom govoru sam rekao da to nije politički rad, već da sam bio inspirisan Kurbeom i Dišanom. Simboli nemaju trajno značenje, već se ono vremenom menja. Ljudi sa zapada imaju tendenciju da takav rad uvek stavljaju u politički kontekst, kao moj komentar na događaje na Balkanu, rat i raspad Jugoslavije, ili moj odgovor na pojavu novog fašizma što nije istina. Taj rad ne referira da bude moja reakcija na bilo šta od navedenog.

Takvi simboli zabranjeni su u javnom prostoru u Nemačkoj, ne i u galerijama?

One spadaju u prostore koji su kao ambasade, eks-teritorije koje ne podležu zakonu i imaju slobode koje u javnom prostoru nisu dozvoljene. To posebno važi za muzeje. Umetnički prostor je zaštićen od svakodnevnice. On jeste javni prostor, ali nije ulica. On zadržava autonomiju da brani ekstremne stavove. Kontekstualizacija u muzeju je stara priča. Ako postavite rad u muzej on postaje umetnički rad, van muzeja je ništa.

U radovima često koristite nemački jezik. Zbog čega? 

Davne 1976. god. austrijska galeristkinja Ursula Krinciger pozvala je mene i još neke umetnike da u Istri, u selu Brdo napravimo video rad koji je tada bio relativno nova stvar i dosta primitivan. Odlučio sam da snimim kako kao policajac ispitujem i derem se na jednu umetnicu “Was ist Kunst?” (“Šta je umetnost?” – prim.aut.). To je vrlo jednostavno, a sveprisutno pitanje. Zašto sam izabrao nemački? Pokušajte da se derete na francuskom, ili engleskom, ili italijanskom. To nema tu dramu policijskog ispitivanja.
Postoji jedna vojnička pruska šnala, koja se koristila u Nemačkoj i Austriji, na kojoj je pisalo “Gott mit uns” (“Bog s nama” – prim.aut.). Kod svakog naroda postoji unutrašnji naboj da u pojedinim trenucima svoje poteze legitimiše idejom da su oni odobreni od boga – kad kreneš u vojni pohod imaš tapiju od boga za taj čin. Tako i “Gott mit uns” ima to značenje. A kako je to bog s vama? Gde to piše, sem ovde gde ste vi to napisali? Je l’ vam poslao telegram? Kako to dokazujete? Vašim vlastitim tvrdnjama? Zbog svega onoga što se dešavalo na Balkanu oličenom u “Bog voli Srbe”, ili “Bog voli Hrvate”, došao sam do nemačkog “Gott liebt die Serben” (“Bog voli Srbe” – prim.aut.). Korišćenju velikih parola, masnih i krasnih reči koje su zapravo isprazne, ali izuzetno duboko mitske, skloni su svi narodi.

Bili ste deo veoma progresivnog pokreta Nova umetnička praksa sedamdesetih godina u Beogradu. Postoji li danas sličan umetnički bunt?

Situacija se ne može uporediti sa današnjom. To vreme je vreme dominancije isključivo slika, skulptura, grafika itd. Fotografija, trodimenzionalni predmeti, novi materijali, performans – ništa od svega toga nije postojalo. U tom malom, sabijenom prostoru Studentskog kulturnog centra okupljali smo se od 1969. do 1975. i počeli da pravimo nešto što smo i sami nazivali novom umetnošću. Koristili smo film, fotografiju, trošne materijale, upotrebljavali telo, objekte siromašne, ili konceptualne umetnosti. To je bio proboj, izlazak iz zatvorenog kruga umetničke prakse tog vremena. Bili smo mala grupa na margini svega. Mislili su da smo deca koja se zezaju, pa kad se izduvamo vratićemo se u normalu. U tih pet do šest godina našeg postojanja sabijeno je jako puno novuma. To je science fiction iz današnje perspektive.

Ritam nula u Edinburgu je bio deo vašeg grupnog performansa. Marinu Abramović je učinio poznatom, ali i ona i mnogi drugi su napustili zemlju, jer nisu dobili adekvatno priznanje za svoj rad u Srbiji. Da li se i vi osećate marginalizovano kao umetnik?

Mi smo bili izolovani materijalno, medijski i umetnički. U krugovima ljubitelja umetnosti nismo postojali, a ja ne postojim ni danas. Edinburški festival, iako mnogo manji nego danas, je još tada bio jako poznat i cenjen, ali niko nije hteo da nam pokrije troškove i plati put do tamo. Putovali smo o svom trošku, uostalom kao i ja danas. Ono što je konstanta, a važi i danas je otpor prema savremenoj umetnosti u Srbiji. Želja da se prikaže nešto savremeno uvek u pozadini ima neku političku iritaciju. Ona nije primarna, ali se javlja kao odjek.

U dobrim ste odnosima sa Marinom Abramović. Mnogi joj zameraju što je postala isuviše komercijalna, deo show business-a. Šta vi mislite o tome?

Postoji nekoliko razloga zbog kojih sam ja na Marininoj strani, oni možda jesu sentimentalni, ali nisu nužno iracionalni. Marina ima mnogo izuzetno kvalitetnih radova koje je radila sama, ili sa Ulajem. Na koncu, i njena izložba u MOMI je dosta težak i iscrpljujući rad, koji je privukao veliki broj ljudi i njenu reputaciju podigao na kvalitativno viši nivo. Naravno da postoje i radovi koji ne spadaju u prvu ligu, ali ne treba generalizovati – Holivud ili propast. Zaboraviti i poništiti sve što je ikada radila nije fer. Istina je da klizi malo ka entertejmentu, ali to je Marina i oduvek je bila takva. Svaki umetnik ima pojačano ja, a sklonost ka spektakularnosti izaziva animozitet, posebno kod drugih umetnika. Ja Marinu volim jer je jako dugo poznajem i cenim njen rad.



via Peščanik.net




Just Breathe Magazine – Issue #03, “Same Space / New Light”, decembar 2014.





COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Weltschmerz Is My Business, Raša Todosijević
Weltschmerz Is My Business, Raša Todosijević
http://4.bp.blogspot.com/-lXZMrpv5dvU/VK1b_B38-iI/AAAAAAAAAwc/d4CWHOfLv5M/s1600/Rasa-Todosijevic-credits-Hanka-Lux-JB-Magazine.png
http://4.bp.blogspot.com/-lXZMrpv5dvU/VK1b_B38-iI/AAAAAAAAAwc/d4CWHOfLv5M/s72-c/Rasa-Todosijevic-credits-Hanka-Lux-JB-Magazine.png
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/01/weltschmerz-is-my-business-rasa.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/01/weltschmerz-is-my-business-rasa.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy