Vijećnica - mjesto kolektivnog pamćenja i kulturnog identiteta, Sibela Hasković

SHARE:

                                                                                   



                                                            Sibela Hasković

VIJEĆNICA - MJESTO KOLEKTIVNOG PAMĆENJA I KULTURNOG IDENTITETA 
                                              
        Pamćenju su potrebna mjesta, ono tendira ka uprostorenju.[1]


       U našem pamćenju uvijek postoje one slike koje su vezane za određeni prostor i za određeno vrijeme. Kada u sjećanje dozovemo neku sliku iz prošlosti, često uz njenu viziju nadovezujemo i podatak o vremenu ili mjestu gdje se ta slika nalazila. Što znači, da figure pamćenja traže da budu supstancirane u nekom određenom prostoru i aktualizirane u nekom određenom vremenu, one su, dakle, uvijek prostorno i vremenski konkretne.[2] Pojmovi prostora i vremena kolektivnog pamćenja su u komunikacijskim oblicima odgovarajućeg društva u jednoj životnoj svezi koja je vrijednosno ispunjena. One se javljaju kao životna povijest, puna smisla i značenja za ciljeve društva i sliku koju ona stvara o sebi. Tako Vijećnica, kao model figure pamćenja[3] izražava opće držanje društva i ona reproducira ne samo prošlost nego definira njegovo bivstvo, svojstva i slabosti.[4] Koju uloguVijećnica zauzima u pamćenju grada?

        U Sarajevu je uništen veoma važan spremnik pamćenja: Vijećnica u kojoj je bila smještena Nacionalna i univerzitetska biblioteka Bosne i Hercegovine. Godine 1992. tačnije 25/26. avgusta, zapaljena je zgrada Vijećnice i uništen veliki dio knjižnog fonda i dokumenata koji svjedoče o dugogodišnjoj historiji Bosne i Hercegovine. Dokumenti i rukopisi na različitim jezicima, zauvijek izgubljeni uništavanjem Biblioteke, bili su svjedoci multietničkog, multikulturalnog i multireligijskog karaktera Bosne i Hercegovine. Biblioteka je posjedovala oko tri miliona knjiga, periodičnih publikacija i drugih dokumenata koji su bili katalogizirani po najsavremenijim bibliografskim standardima. Iako, Nacionalno i univerzitetska biblioteka -Vijećnica od 1945. - 1992. godine jeste figura pamćenja objektivizacije kulture i organiziranih komunikacija ali to nije značilo da su društveni odnosi i suvremena referenca izgubljeni. Naprotiv, bliska veza sa društvom i njegovim identitetom postoji i  kao takva je dio kolektivnog pamćenja, a ono prijanja uz svoje nosioce i ko u njemu učestvuje svjedoči o svojoj pripadnosti društvu. Zbog toga, kolektivno pamćenje nije samo prostorno i vremenski, nego i identitetski konkretno.[5] To znači da društvo Bosne i Hercegovine zasniva svoju svijest o zajedništvu i posebnosti na osnovu ovog znanja, te iz njega izvodi formativne i normativne impulse, što omogućava društvu da reproducira svoj identitet. Mi možemo označiti strukturu znanja, u ovom slučaju, kao „cementiranje identiteta“. Kroz takvo cementiranje identiteta razvija se “konstitucija horizonta“. Opskrbu znanja u kulturalnom pamćenju karakterizira oštra razlika između onih koji pripadaju i onih koji ne pripadaju, između onoga što se odnosi na sebe i onoga što je strano. Dostup i prijenos ovakvog znanja nisu kontrolirani onim što se naziva „teoretskom radoznalošću“, nego radije „potrebom za identitetom“.[6]

       Spaljivanje Vijećnice kao takve figure pamćenja ima za stvarni cilj da pokida spone i tragove zajedničkog života. U vrijeme granatiranja Vijećnice, broj ubijenih u ratu mjerio se na stotine, a broj prognanih na hiljade. Iako su već tada bili počinjeni zločini nad nedužnim ljudima, stanovnike grada je zapanjilo ubijanje Vijećnice. Uništavanje Vijećnice je bio pokušaj zatiranja svijesti o socijalnoj pripadnosti koju nazivamo kolektivni identitet[7], jer kad uništite trag o civilizacijskom kodu koji pripada svim tim nacijama koje su tvorile državu, onda praktično uništavate državu kakva je Bosna i Hercegovina. Dakle, zatiranjem svega onoga što bi moglo svjedočiti da je na ovim prostorima postojala civilizacijska matrica svih naroda Bosne i Hercegovine. Vijećnica nije bila vojni cilj, njeno stradanje je opća tragedija ove drževe i grada, u kojoj je spaljivanjem zgrade, književnog fonda i dokumenata Nacionalne i univerzitetske biblioteke nepovratno izgubljen jedan dio od znakova bosanskohercegovačkog kulturnog identiteta.
  
       U poslijeratnom periodu iz ruševina Vijećnice moglo se rekostruirati osnovne forme boravka u ovom prostoru, moglo se iz rasporeda prostorija odgonetnuti hijerarhiju uspostavljenu među onima što su u tim prostorijama obitavali, moglo se iz oblika, rasporeda i odnosa pocrnjelih površina na zidovima prepoznati gdje su bile police sa knjigama, gdje ormari sa dokumentima, a gdje goli zidovi. Moglo se, naravno, prepoznati i ono izvorno, starije od svakog rada i boravka ovdje – od kojih je materijala zgrada napravljena, kvantativni odnosi tih materijala u sastavu zgrade, njihove funkcije i oblici koji se njima stvaraju. Ruševina Vijećnice otkriva tehniku gradnje u jednoj epohi, kako je ta epoha predstavljala jednu reprezentativnu zgradu i shvaćate da je Austro – Ugarska veoma ozbiljno uzimala svoje prisustvo u Sarajevu i sam taj grad jer zgrada upadljivo liči  na srodne zgrade u austrijskim gradovima.[8] Također, ruševina neke reprezentativne zgrade kao što je Vijećnica otkriva kulturalne strukture društva u kojem je nastala i društva koje je koristilo. Ili, kako to primjećuje Dževad Karahasan, onaj koji čita ruševinu javne zgrade naslutit će društvene strukture, dakle oblike jedne kulture.[9] Koje smislove i značenja, koji doživljaj svijeta je moguće naslutiti iz ruševine Vijećnice? 

        Ruševina Vijećnice zbog njenog odnosa prema prošlosti je „tradicionalni tip ruševine“ koji pamti i najavljuje, gledajući nju prepoznajemo da je bilo nekakve prošlosti i da bi moglo biti neke budućnosti[10], gledajući nju prepoznajemo da je bilo nekakve prošlosti i da bi moglo biti neke budućnosti. Stoga, kolektivno pamćenje operira u oba pravca: i unatrag i unaprijed. Pamćenje ne rekonstruira samo prošlost, ono organizira i iskustvo sadašnjosti i budućnosti[11], jer ruševina Vijećnice je ostatak naše prošlosti, zbir tragova i svedočanstava koji se daju rekonstruisati. Moguće je u ruševini naslutiti, ne samo ostatke, koji skrivaju bosanskohercegovačku kulturu, koja je Bosnu i Hercegovinu održala kao cjelinu, kao povijesnu opstojnost, već i riječ i misao koja podrazumijeva suočavanje subjekata društva u komunikativnom činu. Naravno, svakodnevna komunikacija nalazi se u nerecipročnim kostelacijama uloga i takve „navike govora“ već demonstriraju viši stepen kulturne formacije i konstituiraju stepen tranzicije između svakodnevne i kulturne komunikacije. Naime, kolektivno pamćenje obuhvaća i onaj oblik koji nazivamo komunikativno pamćenje i kroz ovaj oblik komunikacije svaki pojedinac stvara pamćenje koje jeste: društveno posredovano i odnosi se na društvo. Svako pojedinačno pamćenje stvara se u komunikaciji sa drugima. Ovi „drugi“ nisu bilo kakve grupe ljudi, nego su grupe koje zasnivaju svoje jedinstvo i posebnost kroz zajedničku predodžbu prošlosti.[12] Ovaj oblik kolektivnog pamćenja je zasnovan isljučivo na svakodnevnoj komunikaciji. Tako da, sjećanja na ruševinu Vijećnice čovjek dijeli sa svojim savremenicima. Ona je tipičan primjer generacijskog pamćenja. Ovo pamćenje povijesno je priraslo uz društvo, nastaje u vremenu i prolazi s njim, tačnije s njegovim nosiocima.
 
       Paljenjem Vijećnice i knjiga koje su strpljivo skupljane decenijama predstavlja brisanje kulturnog identiteta Bosne i Hercegovine. Ovakvo paljenje onih mjesta koja predstavljaju zajedničko pamćenje, je siguran put koji vodi zaboravu. Jer tragovi koji se brišu, su tragovi koji vode znanju, a znanje doprinosi pamćenju. Pamćenju je potreban interpretator tragova koji postoje i koji se čuvaju jer je u protivnom ono beskorisno. Nažalost, na ovom tlu za interpretaciju takvih tragova, ako govorimo o fenomenu kulturnog pamćenja, često pada na pojedince. Pamćenje ratom zahvaćenog Sarajeva trebalo bi da postane koleltivno pamćenje, pamćenje grupe, dakle, zajednički proživljeno vrijeme rata, ali interpretiranje tog pamćenja je od čega se u većini slučajeva bježi. Pamćenje traume nastoji se ostaviti za sobom, blokirati zaboravom u svrhu prevazilaženja te traume. Jan Assmann je istakao da su sudionici kolektivnog pamćenje pripadnici stvarnih grupa kojima bi figure sjećanja trebale da znače, istodobno modele, primjere i neku vrstu pouke.[13] Zbog toga, bitnost pisanja o razorenom gradu jeste otrgnuti od zaborava i pokušati vratiti izgubljeni identitet sjećanjem. Ako pamćenje onda posmatramo kao sposobnost čovjeka, odnosno čovjekove svijesti da se prisjeća prošlosti, uređuje doživljaje i priziva ih u sadašnje znanje a da je sve to ustvari i najbitniji stub identiteta svakog čovjeka ponaosob, onda je ono što bi trebalo predstavljati pamćenje cijelog jednog naroda, u ovom slučaju konkretno naroda naše zemlje, kulturološki koji bi trebao da bude pohranjen u našoj kolektivnoj svijesti kako bismo ga uvijek osjećali kao dio našeg kolektivnog identiteta.

         Danas obnovljena Vijećnica ne proizvodi neko značenje u smislu kulturnog identiteta, jer ona je zdanje koje nema više funkciju čuvanja kulturnog nasljeđa koji je neminovan dio identiteta. Dramatična je i činjenica da u unutrašnjosti obnovljene Vijećnice  nema naznake da  možemo naslutiti da je u njoj obitavalo preko tri miliona knjiga i dokumenata koji svjedoče o multietničkom, multikulturalnom i multireligijskom karakteru Bosne i Hercegovine. Jedino što ona kazuje jeste da je očit primjer gdje se na praktičnoj razini vrlo jasno vidi da je održan postojeći etnokulturalni poredak triju nacionalnih grupa. Ona svjedoči da u novom bosanskohercegovačkom poretku nije moguće održati ideju da se način postojanja i suodnošenja nacionalnih kultura i etniciteta u Bosni i Hercegovini ne svodi na autistično, potpuno izolirano su-postojanje, nego da one jesu „zbroj ali jesu i umnožak“.[14] Ako Bosna i Hercegovina jeste ime za nekakav kulturni identitet njegov sadržaj nije samo u zbroju nacionalnih kultura, nije ni u njihovom utapanju u novoj nad-nacionalnoj konstrukciji, već u trajnoj kulturnoj interakciji. Da li je moguće nadati se kulturnotvornom odnosu primanja i davanja? Koliko je vjerovatno da će buduće generacije upoznati dio kulturnog nasljeđa Bosne i Hercegovine? Šta nam je preostalo? U skoroj budućnosti neophodno je odgovoriti na ova pitanja, jer zatiranjem kulturnog nasljeđa ne možemo se nadati postojanju.    

















                                                                                                                                             
LITERATURA:

1.      Assmann, Jan (2005): Kulturno pamćenje, Vrijeme, Zenica.
2.      Halbwachs, Maurice (1985): Das Gedachtnis und seine sozialen Bedingungen, Suhrkamp, Frankfurt.
3.      Karahasan, Dževad (2002): Knjiga vrtova/ o Jeziku i strahu, Izdanja Antibarbarus, Zagreb.
4.      Nietzshe, Fridrich (1964): Werke, Hanser, Munich.



[1]Jan Assmann, Kulturno pamćenje, Vrijeme, Zenica, 2005., str. 45.
[2]Isto, str. 44.
[3] Jan Assmann pod figurama pamćenja podrazumijeva kulturno oblikovane, društveno obavezujuće slike pamćenja, a pojam figure preferira  u odnosu na pojam slike zbog toga što se on ne odnosi samo na ikoničko.
[4]Jan Assmann, Kulturno pamćenje, Vrijeme, Zenica, 2005., str. 46.
[5]Isto, str. 46.
[6]Fridrich Nietzshe, Werke, Hanser, Munich, 1964., str. 89.
[7] Jan Assmann zaključuje da  kolektivni identitet počiva na uzimanju udjela  u zajedničkom znanju I zajedničkom pamćenju koje biva posredovano govoro ili općenitije formulirano – upotrebom zajedničkog sistema simbola. Jer, ne radi se pritom samo o riječima, rečenicama i tekstovima, već i o monumentima, mustrama I ornamentima, slikama,  krajolicima…  
[8] Dževad Karahasan, Knjiga vrtova/ O jeziku I strahu, Izdanja Antibarbarus, Zagreb, 2002., str. 157.
[9] Isto, str. 158.
[10] Isto, str. 160.
[11]Jan Assmann, Kulturno pamćenje, Vrijeme, Zenica, 2005., str. 49.
[12] Maurice Halbwachs, Das Gedachtnis und seine sozialen Bedingungen, Suhrkamp, Frankfurt, 1985., str. 56.
[13] Jan Assmann, Kulturno pamćenje, Vrijeme, Zenica, 2005., str. 54.
[14]Isto, str. 75.

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Vijećnica - mjesto kolektivnog pamćenja i kulturnog identiteta, Sibela Hasković
Vijećnica - mjesto kolektivnog pamćenja i kulturnog identiteta, Sibela Hasković
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhqmn3IuaeWPAUPUNVOJHfyCIzKUkiUr6oyD1EGMhoOIE6peFzXopZQKsMZmN8ulUK4rlksPmuLQ3qreUMx7BefqhY2WqgDmHmMw0EN5lHiCBThRvtN2yIQqsyfVkB9dPeMrIvIYM7nvQ8/s320/vije%25C4%2587nica-naslovna.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhqmn3IuaeWPAUPUNVOJHfyCIzKUkiUr6oyD1EGMhoOIE6peFzXopZQKsMZmN8ulUK4rlksPmuLQ3qreUMx7BefqhY2WqgDmHmMw0EN5lHiCBThRvtN2yIQqsyfVkB9dPeMrIvIYM7nvQ8/s72-c/vije%25C4%2587nica-naslovna.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2019/07/vijecnica-mjesto-kolektivnog-pamcenja-i.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2019/07/vijecnica-mjesto-kolektivnog-pamcenja-i.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy