$type=ticker$cols=2$count=30

Ajlin izbor, Semezdin Mehmedinović

SHARE:

                                                                                  


SEMEZDIN MEHMEDINOVIĆ


AJLIN IZBOR



U rijetkim odlascima u Bosnu, ja imam samo jednu obavezu: da maloj rođaki Ajli donesem Bratz lutku. Ne bih ja ni znao za postojanje te lutke da nije Ajlinog zahtjeva da joj se na poklon donese baš ta lutka, a ne neka druga. Ali njene želje spadaju u najsvetiju stvar u mom životu, pa stoga – otkad je Bratz lutka ušla u moj život – pratim i sve što se oko nje događa. Imam ja, naravno, puno prigovora ovom američkom modelu mamipare, ali se ne usuđujem ući u prostor nesporazuma i neslaganja s Ajlom, unaprijed znajući da moja argumentacija ne bi imala ni snagu a, ako ćemo pravo, ni svrhu… moje mišljenje ne bi moglo promijeniti njena uvjerenja.

Ajlica priča o-va-ko, raz-dva-ja-ju-ći slo-go-ve, tako simpatično da njen način lako oponašam, i rado, pa mi se nekad dogodi da usred razgovora s ljudima koji djetinjastost od mene ne očekuju, nesvjesno, počnem da govorim kao Ajla. U kući, kad nešto skrivim, automatski se prebacim u Ajla-mod, ali mi to ovdje ne prolazi, ispred sebe imam podignute obrve, podignut kažiprst i prijekor – Ajla ovdje ne prolazi!, pa sam prinuđen da ne budem drugi, da budem samo ja.

Međutim, ono što je probudilo moju prvobitnu simpatiju zbog njenog izbora, bila je “identitetska” razlika između Barbie i Bratz persone. Barbie je ipak ideološki proizvod bijele Amerike, lutka ima zadani izgled izrazito bijele puti i svijetle kose anglosaksonske princeze, a Bratz je više multinacionalna persona koja u svom izgledu spaja različita etnička i rasna porijekla. Ako sam u startu imao otpor prema industrijskom varanju djece, onda je cijelu stvar iskupljivao identitetski liberalizam, baš kao da je njen dizajner s dubinskim razumijevanjem pročitao U ime identiteta Amina Maaloufa.

Dizajner Bratz lutke je prvobitno radio u kompaniji Mattel, koja je proizvođač Barbie lutke, tamo je stekao osnovna znanja. Tamo je uradio i prve crteže i skice buduće lutke. Prvi problem se dogodio kad su ovi iz Mattela vidjeli skice i, naravno, rekli – nema govora, odbacili ideju kao neozbiljnost i vratili se definiranosti Barbikinog izgleda, s njenim porijeklom su načisto, a ideja njihovog nadobudnog dizajnera je obični rasni košmar. Dizajner je, međutim, u svoju ideju vjerovao, napustio je kompaniju, tražio one koji bi pokazali interes, na kraju u tome uspio, i linija Bratz lutki se počela proizvoditi. U početku je išlo klimavo, ali se prodaja ustabilila, onda počela vrtoglavo napredovati, tako je stigla i do Ajle u Tuzlu, a onda, kad je u Tuzli postala trend, neprikosnoveni primat Barbike je ugrožen, a pad prodaje uznemirio je ideologe iz Mattela. U zemlji definiranoj prilično rigoroznim zakonima, Mattelovci su tužili Bratz kompaniju, a osnovan povod za tužbu je činjenica da su prvi crteži i skice lutke nastali u njihovom studiju. Na sudu su ovog mjeseca dobili spor i sada kompletna linija proizvodnje Bratz lutki pripada Mattelu.

Za ovaj kapitalistički vlasnički obrat Ajla još ne zna, a bojim se da ću uskoro biti suočen sa situacijom u kojoj ću morati objasniti dramatične promjene. Moja je nada da će se Bratz lutke nastaviti proizvoditi u svojoj rasnoj raznolikosti, ali sam sumnjičav, bojim se da će im se nasilno ispraviti kosookost, da će im se lica tendenciozno izbijeljeti, i da će se kosi vratiti boja i sjaj kukuruzne svile.

Jedna od najpotresnijih slika dubinskog rasnog nesporazuma ovdje postoji u vrtićima, a gledao sam veliki broj videosnimaka koji neutješno pokazuju isto: ispred lijepih afroameričkih djevojčica na stolu su lutke, jedna bijela i jedna crna. Na tipično pitanje koje odrasli, u nedostatku imaginacije, postavljaju djevojčicama u toj situaciji – Koju lutku više voliš?, one odreda sa stola pokupe bijelu lutku – Ovu. A na potpitanje – Zašto tu lutku voliš više?, odgovaraju – Zato što je lijepa.

S takvim nesporazumom se djeca ne rađaju, to ipak usvajaju iz vanjskog svijeta u prvim godinama života. To znači da u izrazito ranoj dobi stiču estetsku predrasudu i, zapravo ne znajući šta im se dogodilo, prihvataju ideje o ljepšoj, višoj, superiornijoj, i kakvoj sve ne, rasi. Svijet odraslih je, dabome, neozbiljan, zao i samim tim neodgovoran prema djeci. Pa kad se, u ime rasnog ili nacionalnog interesa, uvode vjeronauci u vrtiće, kad se djeca različitog nacionalnog porijekla razdvajaju u različite razrede, ulaze u različite autobuse, oni će u budućnosti postati otrovane i frustrirane odrasle osobe, a iluzija je da će sebe uskladiti sa svojim identitetom, čak i kad ga prepoznaju kao “viši”, kako to sanjaju nacionalni ideolozi. Posebno tada će biti, manje ili više, nesretni ljudi koji se u svom identitetu ne osjećaju komotno, jer ga uvijek vide u ogledalu Drugog, ne kao ravnopravnog, već u stalnoj usporedbi.

Bratz lutka je, rekoh, industrijska prevara, ali ja vjerujem u njenu višu kulturnu vrijednost, samo zbog toga što ne zastupa ideologiju “čistih” identiteta. Ajla još ne razlikuje Barbie od Bratz koncepta, ali je svejedno izabrala ispravan. Zasad je dovoljno to da svoj svijet zna štititi, jer me s pravom prekine usred rečenice i s neopisivim šarmom kaže – Hajde sad da pri-ča-mo o me-ni.





 
Peščanik.net, 2008.

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Ajlin izbor, Semezdin Mehmedinović
Ajlin izbor, Semezdin Mehmedinović
http://4.bp.blogspot.com/-2uMwheBP4aU/VOIujMSujYI/AAAAAAAAA1A/FJlY1vGQGXw/s1600/balerine.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-2uMwheBP4aU/VOIujMSujYI/AAAAAAAAA1A/FJlY1vGQGXw/s72-c/balerine.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/02/ajlin-izbor-semezdin-mehmedinovic.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/02/ajlin-izbor-semezdin-mehmedinovic.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy