$type=ticker$cols=2$count=30

Karl Ove Knausgaard: Živ upisan, Sarajevo, Miljenko Jergović

SHARE:

                                                                                 


MILJENKO JERGOVIĆ


KARL OVE KNAUSGAARD

ŽIV UPISAN


Baka, kao i uvijek, sjedi na kuhinjskoj stolici, razgovara s unucima, smušena i mučaljiva, dok se pod njom na podu širi žuto-smeđa barica. Ovo se u prvom tomu “Moje borbe” nekoliko puta ponovi. Drugi pisac, onaj koji nije Knausgaard, spomenuo bi baku, stolicu i unuke, opisao bi njeno duševno stanje, ali prešutio bi žuto-smeđu baricu. Ili bi se, što je također čest stilsko-tematski zahvat, koncentrirao na žuto-smeđu baricu, opisivao je sve dok u čitatelju ne stvori osjećaj odvratnosti, čime bi, tom odvratnošću, ispunio jedan od ideala postmodernoga proznog eskapizma. U oba slučaja mogla bi to biti autobiografska proza, ili autofikcija, čija bi literarna vrijednost zavisila od autorskog talenta, od ideje i od izvedbe, ali bi pisac ostao zaštićen od posljedica ovakvog fikcionaliziranja. U prvom bi ga slučaju štitila činjenica da je prešutio drastični detalj: to da se baka nesvjesno pomokrila (ili tačnije: upišala). 

U drugom slučaju bio bi zaštićen pretjerivanjem. Publika bi prihvatila grotesku, kao što je prihvaća već nekoliko stotina godina, ili, možda, duže od dva tisućljeća, i uživala bi u svom gađenju, kao što se uživa u privlačno odvratnom okusu tartufa.

Knausgaard učini nešto treće: zapisuje žuto-smeđu baricu, koja se širi ispod bakine stolice, kao što bi zapisao i sve drugo važno. A ništa tog trenutka ne može biti tako važno, i tako strašno, kao to da se baka upišala. I ne samo da toga nije svjesna, nego ju više i nije briga. Riječ je o jednoj od onih okolnosti o kojima se ne govori ni u razgovoru s bližnjima. Književnost, međutim, jest (i) govor o onome o čemu se ne može govoriti, pisanje o onome o čemu se ne bi smjelo pisati. Karl Ove Knausgaard to čini na 3600 stranica “Moje borbe”, šestotomnoga romana koji u posljednje dvije godine obuzima zapadni svijet. Svih šest knjiga napisao je i objavio u manje od tri godine, između 2009. i 2011. Podatak koji se posvuda navodi, i koji, doista, jest zanimljiv: u Norveškoj, koja broji manje od pet milijuna stanovnika, “Moja borba” prodana je u 600.000 primjeraka.

Osim što taj podatak svjedoči o pismenosti u Norveškoj – pismeni se od nepismenih razlikuju ne po razaznavanju grafičkih znakova koji se nazivaju slovima, nego po čitanju knjiga, i to ne bilo kakvih knjiga – on pokazuje i dosad neevidentiranu potrebu suočenja s tuđom, a onda i vlastitom, intimom na način koji je radikalno drukčiji od načina tabloida.

Prvi tom “Moje borbe”, u izvanrednom srpskom prijevodu Radoša Kosovića, travnja 2015. objavljen je kod beogradske Booke, maloga, propulzivnog izdavača, koji urednički vodi Ivan Bevc. Tim povodom Beograd je, na najčudnijim divljim i službenim prostorima za oglašavanje, oblijepljen reklamnim plakatima s kojih nas napeto gleda norveški pisac. Rođen 1968. u Oslu, odrastao po norveškoj provinciji, urednik književnih časopisa, vlasnik i urednik male izdavačke kuće, Karl Ove Knausgaard je prije “Moje borbe” objavio dva vrlo hvaljena romana. Nakon njih slijedi “Moja borba”, koja je u Norveškoj izazvala oduševljenje i gnušanje, bijes, obiteljska odreknuća, ali i određenu zbunjenost, koja će se, zatim, širiti svijetom, proizvodeći zablude i pogrešne indikacije o piscu. Recimo, ništa nije toliko pogrešno kao Knausgaardova usporedba s Marcelom Proustom, koja je potekla iz britanskih novina. Knausgaard ima veze s Proustom koliko i okus staračke mokraće s okusom slavnih madlenica.

Knausgaard ne ispisuje monumentalnu autobiografiju, kao što mu se pripisuje. Nije to umilna autofikcija na temu porodičnih i društvenih trauma. On, naprosto, piše roman o – iskustvu. Roman o doživljenom životu, koji se razlikuje od svakoga drugog života. Već se devedesetak godina širi profesorsko vjerovanje o kraju umjetnosti, o tome da su već sve forme potrošene, svi eksperimenti dovršeni, sve glazbe su skladane, te slijede samo ponavljanja. Zato ne treba čitati nove, ili ne daj Bože domaće pisce, jer su Tolstoj, Mann i Joyce već kazali što se trebalo reći. Ne ulazeći uopće u pitanja forme, u to je li mrtav roman kao konstrukcija, i je li moguća i potrebna ljepota u glazbi, vrijedilo bi se samo vratiti jedinstvenom čovjekovom životnom iskustvu. Onome što je, dakle, i neponovljivo, i nedovršivo, jer postoji u milijardama milijardi mogućih varijacija. Ne samo da je nemoguće dvaput odživjeti isti život, nego je nemoguće dvjema ljudskim jedinkama da dožive jedan isti životni trenutak.

Zato umjetnost, s naglaskom na naraciju, ne poznaje granicu ni kraj. Pritom, nad bezbrojnim varijacijama osobnih iskustava lebdi jednaki bezbroj društvenih varijacija, mijena, transformacija, koje, kao i osobna iskustva, uspijeva fiksirati samo umjetnost (književnost, film, teatar, ali i glazba, slikarstvo, fotografija…).

Karl Ove Knausgaard “Mojom borbom” privodi kraju katedarske pripovijesti o kraju umjetnosti. Ali i svršava sa svakim književnim eklekticizmom. Njegovo književno iskustvo totalno je i totalitarno. Piše kao prvi i posljednji čovjek u povijesti, ali ne onaj koji zatvara krug. S “Mojom borbom” se, suprotno tome, otvara jedan književni kontinent. Ovim romanom otkriva se nova Amerika, koja je, možda, i ranije bila otkrivena, ali vijest o tome nije stigla do ljudi.

Knjiga kreće jednim od ljepših početaka. I u tome je Knausgaard vrlo tradicionalan, ali i samosvjestan pisac. “Srcu je život jednostavan: kuca koliko može.” Na ljepoti ove rečenice najprije valja čestitati Radošu Kosoviću, srpskom skandinavistu, rođenom 1984, jer bi dovoljno bilo izmaknuti ili premjestiti veznik, nanizati drukčiji red riječi, odrveniti rečenicu, izgubiti ritam, a sa ritmom i smisao. Kako je u prvoj rečenici poveo računa o ritmu i smislu, nudeći Knaugardovom umijeću svu širinu vlastitog jezika, tako je prvi tom “Moje borbe” vodio sve do kraja. Knausgaard nije autobiografist, pisac knjige iz ogledala, nego je pjesnik proze. Osim što zna čemu služi ona žuto-smeđa barica ispod bakine stolice, on je umije ispisati s potpunim tragičnim pouzdanjem, kao vrlo kratak, gladan stih. Prvi tom donosi 455 stranica, ali u svakom trenutku ostavlja dojam vrlo kratkog književnog teksta. Haiku od života.

Knausgaard uspostavlja vlastite dramaturške i formalne okvire, koji ne slijede potrebe ni zahtjeve žanra. Velikom pripovjedaču nisu potrebni ni forma ni žanr, ne trebaju mu skele da se po njima vere na vrh građevine. S formalne strane ovo je, dakle, disbalansirana knjiga. Govoreći kretenskim jezikom hrvatske književne kritike: neki su dijelovi (nepotrebno) predugi, drugi su (nepotrebno) prekratki. Riječi u zagradama su, naravno, nepotrebne, kao što je i konstatacija netačna. Ništa nije ni prekratko ni predugo, nego je onako kako treba biti u priči čija forma nije akademska, i koja se sva drži na unutrašnjem, pjesničkom ritmu, za koji čitatelj može, a i ne mora imati sluha. Ali pitanje sluha je njegovo, a ne Knausgaardovo, kao što je njegovo, a ne Brahmsovo, Bachovo, Mahlerovo…

Na rečenicu kojom se ulazi u roman – “Srcu je život jednostavan: kuca koliko može” – nastavlja se koja tisuća riječi eseja o fiziološkim aspektima smrti. “Pre ili kasnije, jednoga dana, taj ritmični pokret zaustavlja se sam od sebe i krv poteče ka najnižoj tački u telu, gde se skuplja u nekom udubljenju, spolja vidljiva kao tamna i vlažna fleka na sve bleđoj koži, dok temperatura pada, udovi se krute i creva prazne…” Potom slijedi djetinjstvo, obilježeno hladnim odnosom s ocem, i nekoliko stotina stranica o tjednu po očevoj smrti, kada je dječak već odavno odrastao čovjek. Dok pripovijeda o djetinjstvu Knausgaard zvuči gotovo konvencionalno. Djetinja doba su odavno dovršena književna konvencija. Djetinjstvo je sonet. Očeva smrt veličanstveni je kontrapunkt svakoj konvenciji. Rečenica s kojom završava prvi tom: “A smrt, koju sam oduvek posmatrao kao najvažniju veličinu u životu, tamna, privlačna, nije bila ništa drugo do cev koja procuri, grana koja se slomi na vetru, jakna koja sklizne s ofingera i padne na pod.”

Knjiga teče od trenutka kad srce prestaje kucati do trenutka u kojem se konstatira smrt. Genijalna knjiga, rekao bih, kada bi ta riječ još nešto značila. Jebena knjiga.



http://www.jergovic.com/subotnja-matineja/karl-ove-knausgaard-ziv-upisan/






SARAJEVO


Kada je umro djed kupljen je grob za dvoje
A grobar je pitao tugujuće kakvu da za njega
Kopaju jamu: plitku jer nećemo više mrijeti
Ili
duboku da nad njim jednom može
Još jedan mrtav leći. Četrnaest godina zatim
Došao je red kraj djeda da kao u krevet bračni
Legne baka. A grobar onaj isti ili drugi od njega mlađi
T
ugujuće kojih bȋ za jednu manje pita
Kakvu da sada kopaju jamu: plitku jer više nas neće
Mrtvih biti
ili duboku da nad bakom može
Još jedan mrtav leći. I opet govore isto
Duboka neka je jama ljutiti kao da kažu
Naš ovaj je grad pa neka u našim je
Grobovima uvijek mjesta. Dvadeset i šest godina
prođe dvadeset i šest godina i jedan cijeli rat
Kad treći pita grobar jesu li njih dvoje u dubok legli kop
Jer ako nisu za majku mi treba novi grob
Hvalih u sebi mudrost i vjeru živih koji su
Dubok iskali grob prije nego što u nj popadahu mrtvi
Majku su polegli plitko na oca
Jer otac joj duže leži pa će mu ona
Lakše pasti.
Ostalo još jedno je mjesto
Ali živih nas nema više u gradu koji je bio naš
U grobovima viška je mjesta a našim se sobama pustim
Kao iz groba glasovi čuju s drugoga kraja svijeta
Kopajte plitko kopajte plitko kopajte plitko
Nema nas i neće nas biti nikada više





 http://www.jergovic.com/ajfelov-most/sarajevo-2/


COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Karl Ove Knausgaard: Živ upisan, Sarajevo, Miljenko Jergović
Karl Ove Knausgaard: Živ upisan, Sarajevo, Miljenko Jergović
http://2.bp.blogspot.com/-IYlRclKr2Qw/VViJhXxCglI/AAAAAAAABCs/ctvlu72bvEU/s320/dubovka%2Bjama%2Bcrveni%2Blijesovi.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-IYlRclKr2Qw/VViJhXxCglI/AAAAAAAABCs/ctvlu72bvEU/s72-c/dubovka%2Bjama%2Bcrveni%2Blijesovi.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/05/karl-ove-knausgaard-ziv-upisan-sarajevo.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/05/karl-ove-knausgaard-ziv-upisan-sarajevo.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy