$type=ticker$cols=2$count=30

Onaj koji se smiješi, Darko Cvijetić

SHARE:

                                                                                 


DARKO CVIJETIĆ


ONAJ KOJI SE SMIJEŠI



(O dvije Eisenstaedtove fotografije, jednom Rembrandtovom ulju na platnu i gravuri “Žrtvovanje Izaka”)



I          “OČI MRŽNJE”



Postoji onaj izvrsni niz fotografija, crno-bijelih i kolor fotografija, koje je uradio Alfred Eisenstaedt 1933. godine, za magazin LIFE. Sve fotografije napravio je u Ženevi, na sastanku Lige naroda, u vrtu hotela Carlton. Paradiranje svih tih državnika nisu ga nimalo impresionirali, izuzev jedne osobe, jednog čovječuljka, koji je očito uživao, okružen svim tim diplomatama.

Bio je to doktor Paul Jozef Goebbels, 36-godišnji Hitlerov Raichsministar narodnog prosvjećenja i propagande ( nekada sjajni student filozofije i književnosti na sveučilištima u Bonnu, Würzburgu, Freiburgu i Heidelbergu, gdje je i 1916. doktorirao tezom o piscu Wilhelmu von Schützu; ovdje neka ostane notirano da su dvojica njegovih najutjecajnijih profesora, Friedrich Gundolf i njegov doktorski mentor Max Freiherr von Waldberg, obojica bili Židovi), svježe imenovan, izbrijan i raspoložen.

Alfred je pridržavajući fotoaparat znojnim prstima diskretno upitao šefa protokola da ljubazno zamoli gospodina Raichsministra za nekoliko posve neobveznih fotografija za magazin LIFE.
I, začudo, Raichministar je pristao, čak i na iznenađenje sopstvene službe za osiguranje.
Popodne je nastao pomenuti izvrsni niz fotografija, crno-bijelih fotografija, u vrtu ženevskom 1933. godine.

                                                                         






Nasmijani i opušteni čovjek, (“naš mali doktor”, kako su ga zvali stariji u NSDAP)  bio je blago šepav na desnu nogu od djetinjstva, i nosio je metalnu protezu i posebnu cipelu kojom je nadoknađivao visinu a to je nizom sitnih pokreta nenametljivo skrivao.

Eisenstaedtu nije trebao niti sekund da vidi kako se osmjeh na doktorovom licu uvijek suzdržava kao oči pokrivene rukama, kako se osmjeh zadržava samo ako je lice promatrano od više očiju odjednom.
Mirno je i suzdržano fotografirao, povremeno sugerirajući Raichsministru da promijeni ili poboljša položaj tijela u odnosu na svjetlo.

Ali, niz prekida jedna fotografija, na kojoj doktor književnosti i Raichministar narodnog prosvjećenja i propagande Goebbels, sjedi u vrtnoj fotelji hotela Carlton, i gleda izravno u foto objektiv, s izrazom lica u kojem su – gađenje, prezir, šok, užas, uznemirenost…

Naime, između dvaju Eisenstaedtovih okidanja, Goebbelsu je prišao proćelavi gospodin iz osiguranja, nagnuo se do doktora i tiho mu kazao da su provjerili, dakako, da je gospodin koji ga upravo fotografira (i to čini čitavo poslijepodne) – Židov.

Doktor Raichsministar nije mogao i nije stigao kontrolirati izraz lica; ustuknuo je i tijelom u fotelji kao da je vidio demona, nekoga s mačem a ne s fotoaparatom.
Eisenstaedt je tad, upravo tad, okinuo. I, nastala je naslovnica magazina LIFE.


                                                                             







Portret Demona. “Oči mržnje”, tako je fotografiju nazvao sam Alfred Eisenstaedt. Između tih dvaju fotografija, smješteno je mržnje dovoljno za šest milijuna mrtvih. U toj se sekundi okidanja usidrila mržnja, bljesnula pa se unezvjerena ugravirala u celuloid.



II    PRINOS PRVINE


Dječija groblja u Libanonu, nedavno pronađena polja ugljenisanih kostiju djece u Feničkoj koloniji Kartagi, zapravo diljem Dalekog i Srednjeg i Bliskog Istoka, svedoče o činu žrtvovanja djece, prvorođenih sinova u Abrahamovo doba.

Sam hram u Jeruzalemu (kojemu je samo Zid plača ostao) nastao je na mjestu Izakovog žrtvovanja, odnosno njegovog neuspješnog pokušaja žrtvovanja.

Na hebrejskom postoji izraz (prijelaz- y'br) koji je prvobitno opisivao put žrtvovane paljenice prvorođenoga sina iz života u smrt žrtvovanjem.

Izak, “onaj koji se smiješi”, “sin obećanja i smješka” – bio je bunardžija i tražitelj vode po pustinjama.
Ali sve to puno kasnije.

U 22. poglavlju Knjige Postanka (1-15) Jahve nalaže Abrahamu da za potvrdu svoje vjere žrtvuje sina svojega i Sarinog – Izaka. Već star i sijed, istrošen i umoran, Abraham povede sina svojega na goru Moriju i ponese mač i drva za vatru.

Dalje je općepoznato – Jahveovo slanje anđela da spriječi Abrahama u namjeri da žrtvuje sina vlastitog za vjeru. Doletjeli anđeo spasio je Izaka očeve vjere u mač, očeve vjere da je otvaranje sinovog grla Jahveova milost.


                                                                               







Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669), dvaputa je za motiv uzimao ŽRTVOVANJE IZAKA.
Prvi puta 1634, kada je imao dvadesetosam godina, ulje na platnu, dovršeno u samu zoru nakon novogodišnje noći – 1. siječnja 1636. remek djelo kao gotovo najviša točka Rembrandtovog baroknoga slikarstva, nakon smrti malog prvog sina Rumbertusa.

I drugi puta, dvadesetjednu godinu kasnije – 1655. kada ima 49 godina, gravura u drvu. Ali u dvadesetjednu godinu života, Rembrandt je izgubio još troje djece i suprugu.

Izak, onaj koji se smiješi, koji će poslije praviti bunare i oženiti Rebeku, dvaputa je dakle kao motiv dolazio Rembrandtu u pedeset godina. I oba puta kao dječak, a ne kao bunardžija ili Rebekin vjerenik.
U ulju, prvi puta, Abraham lijevom rukom, cijelim dlanom pritišće Izakovo lice, Izak leži na leđima, na nacijepanim drvima, pripremljenim za paljenje žrtve. Abraham je odlučan da pokaže svoju vjeru. U ulju, dolijeće anđeo Jahveov, hvata Abrahama za ruku u kojoj drži nož, i ne dozvoljava mu da dovrši zamah ka Izakovom grlu.


                                                                             







Na gravuri, drugi puta, Izak kleči uplašen, mršav, iscrpljen, drhtuljav, dok mu otac njegov Abraham rukom desnom pokriva oči, da sin ne vidi svoje zaklanuće. I na gravuri, anđeo Jahveov hvata Abrahamovu ruku, ali onu ruku kojom je praotac pokriva Izakove oči!

Anđeo na gravuri, želi da Izak vidi da ga je otac kanio ubiti, i da ga je anđeo poslan spasio.

Na ulju su krila manja i Abraham jači, na gravuri krila su šira, crnja, Abraham još stariji i nesigurniji. Izaka je Jahve poštedio, i postao je pustinjski tražitelj vode, “sin obećanja i smiješka”, sve do smrti u stoosamdesetoj, kada ga sinovi njegovi pokopaše u groblju otaca.



III    KOMORA U TAMI


Između dva Rembrandtova Izaka dvadeset je godina, četvoro smrti djece i jedna smrt žene na porođaju sina. Izmađu dvije Eisenststaedtove fotografije jedno je došapnuto saznanje, jedna riječ, jedno foto-okidanje, namjera za više od šest milijuna smrti.

U oba prva slučaja slike su prije smrti ikakve djece – anđeo drži Abrahamovu ruku s mačem. U drugom slučaju, anđeo želi da Izak vidi svoje žrtvovanje, i skida ruku Abrahamovu s očiju Izaka.
U drugome slučaju, Goebbels više ne vidi fotografa kojem je dopustio da ga fotografira i vidi čovječna, nasmijana. Ne, on sada vidi – Židova.

Anđeo mu je skinuo povez i on vidi očev nož, ne fotoaparat, taj čovječuljak s metalnom nogom umetnut na tren u poziciju mladog tražitelja vode po pustinjama.

U drugome je slučaju Eisenstaedt preživjeli Izak, koji će do smrti kopati bunare, do smri u svojim devedesetim godinama, gotovo pola Izakovog života, od 180 po Knjizi Postanka.

Dvadeset godina za četiri smrti koje iz temelja mijenjaju Rembrandtovo viđenje žrtvovanja Izaka, Rembrandt sebi skida povez s očiju i jasno vidi smrti svoje djece i supruge, ali sada ima moć i da to i naslika i jedan sekund foto-okidanja u kojemu se kondezira namjera za milijune smrti. Goebbelsov osmjeh je bezbrižnost, jer ne zna da ga promatra, njemu nepojmljivo židovsko oko.

Iz baroka, preko smrti djece do crnoizdubljene gravure. Fotografiranje demona Raichsministra propagande u dva kadra nosi silu demonjenja mržnje iz komore s otopinom za izradu fotografije, u komoru s gasom za milijune, za stotine tisuća žrtvovane djece za Božju milost.

Sada tek treba dodati : suprotno judaizmu i islamu, u kojima se žrtvovanje sina sprječava u zadnji tren (anđeo – melek zaustavlja Abrahamovu/Ibrahimovu ruku, kršćanstvo izabire stvarno žrtvovanje Sina.) U islamu je pak na djelu protužrtvena logika – u K'uranskoj inačici žrtvovanja Izaka/Ishaaka, Ibrahimova odluka da ubije sina ne iščitava se kao vrhunski dokaz spremnosti za izvršenje Božje volje, već kao posljedicu pogrešnoga tumačenja sna; melek (anđeo) poručuje Ibrahimu da je pogrešno shvatio i da Bog zapravo to od njega nije ni tražio.

Allah je siroče, i nije ničiji otac i ničiji sin, jer Bog je jedan, nerođen i neroditelj.

Jahve je imenica u množini.

Goebbels se ne može smijati.

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Onaj koji se smiješi, Darko Cvijetić
Onaj koji se smiješi, Darko Cvijetić
http://3.bp.blogspot.com/-m1Tvckansa8/Vc2xCJMTUyI/AAAAAAAABK4/i9V6wWXLsO4/s320/%25C4%258Debutikin.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-m1Tvckansa8/Vc2xCJMTUyI/AAAAAAAABK4/i9V6wWXLsO4/s72-c/%25C4%258Debutikin.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/08/onaj-koji-se-smijesi-darko-cvijetic.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/08/onaj-koji-se-smijesi-darko-cvijetic.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy