Pesnici i novac, Charles Simic

SHARE:

                                                                                


CHARLES SIMIC


PESNICI I NOVAC


Samo kad bi ljudi čitali poeziju, a pisanje poezije ne možete zaustaviti čak ni kad pesnike uopšte ne plaćate, zakon o autorskim pravima bi začas nestao.
 
Tim Parks


 
Divota! pomislio sam kad sam ovo pročitao. Svet ide u vražju mater, ali mi pesnici imamo čemu da se nadamo. Nikad se ranije nismo bogatili, a ubuduće nećemo dobiti ni cvonjka. I pored zakona o autorskim pravima, većina naših pesama je besplatno dostupna na internetu, a u ovo doba labave koncentracije, možda će poezija biti jedina literatura koju će ljudi čitati. Kad više ne bude bilo knjižara i kad se zatvore sve biblioteke, ljubavnici kojima je potreban dodatni romantični stimulans moraće da dohvate iPhone i pronađu pesmu za odgovarajuću situaciju, da je jedno drugom recituju. Snaga poezije izvire iz takve praktične koristi. Svako je čuo da se pesme čitaju na venčanjima i sahranama, ali pretpostavljam da niko nikad nije pokušao da takav skup maltretira čitanjem jednog poglavlja iz nekog romana ili neke pripovetke. Nije ni čudo što pisci i intelektualci uglavnom preziru poeziju. Pesnici rade za džabe, kaže Tim Parks. Drugim rečima, proizvode pesme kao što se u fabrikama Trećeg sveta proizvode jeftine igračke.

Što je još gore, pesme su najčešće kratke. Reklo bi se da su napisane za tili čas. Deset minuta uvrh glave. Za pisanje romana od šesto strana potrebne su vam godine. Sedate za sto i radite svakog dana, kao što se rudar spušta u rudnik, i posle toga niste ni za šta. Naravno, takav rad mora biti adekvatno nagrađen. Pesnik stane kraj prozora i gleda kako pada kiša, ili gleda uvojak kose svoje dragane, nažvrlja nešto na papiru i završio je posao za taj dan. Najgore kod poezije je to što pesme napisane u takvom čežnjivom maniru na kraju završe u zbirkama koje vaša deca treba da uče u školi. I ne samo to, nego mogu i da se zaljube u njih, da ih nauče napamet i da pokušaju da ih imitiraju. „Poezija je mrtva!“, uzvikne neko razdragano s vremena na vreme, na olakšanje roditelja i onih obrazovanih koji nikada ne čitaju poeziju. Neće biti. Čovek samo treba da vidi koliko se poezije šalje časopisima, uključujući i one koji nikad ne objavljuju poeziju, svakog dana. Danas više nego ikad, hiljade i hiljade ljudi pišu poeziju u ovoj zemlji, neki od njih pohađaju stotine pesničkih radionica koje se organizuju na univerzitetima, koledžima i raznim drugim ustanovama. Drugi pišu sami, uglavnom u potpunoj tajnosti, sa skromnom nadom da će njihove pesme biti objavljene u nekim malo uglednijim književnim novinama i da će možda jednog dana izdati knjigu, koju će čitati kolege pesnici i nekoliko drugih kojima je stalo do poezije.

Uspešan pisac može, uz malo sreće, zaraditi dobre pare, kao i memoarista (ukoliko je kakvim zgodnim sticajem okolnosti imao majku koja je ubila oca pred autorovim ili autorkinim očima), a trećerazredni slikar može sasvim dobro da prođe ako se nekom hotelskom lancu ili banci dopadnu njegovi pejzaži ili suncokreti, ali malo je koji pesnik ikada uspeo da živi od poezije. Ranijih vekova, mogli su da se nadaju pozivu na večeru u dvorac nekog plemića, da zabavljaju njegove pijane goste, a možda čak i da će dobiti malo zemlje od kralja, ako su napisali neki panegirik u slavu njegovih raznih pohoda i pokolja. Ali u savremeno doba, osim u Sovjetskom savezu pod Staljinom, mogućnost da se pesnik ulaguje moćnicima pa da ostatak života provede lagodno – nije postojala. Čak je i Robert Frost, izuzetno popularan i čitan u svoje vreme, morao da se zaposli kao nastavnik da bi zaradio za život. Naši ostali pesnici, sve do Vitmana i Emili Dikinson, kad bismo imali podatke o njihovom zbirnom prihodu od poezije, bili bi još nerazumljiviji mnogim Amerikancima nego što već jesu.

U zemlji gde se novac smatra vrhunskom vrednošću, raditi nešto samo zato što voliš nije samo čudno, nego potpuno perverzno. Zamislite zaprepašćenje i bes roditelja sinova i kćeri, predodređenih za harvardsku Poslovnu školu i karijeru u finansijskom sektoru, koji umesto toga otkriju da ih zanima poezija. Zamislite zamamne roditeljske opise budućeg bogatstva i moći koji čekaju njihovo dete, dok ga ubeđuju da promeni odluku. „Ko vas je priznao kao pesnika? Ko vas je uvrstio u red pesnika?“, vikao je sudija na ruskog pesnika Josifa Brodskog, pre nego što mu je odrapio pet godina prisilnog rada. „Niko“, odgovorio je Brodski. Mogao je da to da izgovori u ime svih sinova i kćeri koji su morali da istrpe gnev svojih roditelja.
Što se mene tiče, još uvek ne mogu tačno da objasnim kako sam postao pesnik, a prestao sam i da se trudim. Od prvog dana sam znao jedino to da novac sa tim nema nikakve veze. Samo sam jednom to zaboravio i ispao sam magarac. Bilo je to početkom sedamdesetih, kada sam radio kao loše plaćeni predavač u Kaliforniji, i pokušavao da izdržavam ženu i ćerku. Na dan kad je trebalo da posetimo neke prijatelje u San Francisku, dobio sam pismo od tipa koji je pokrenuo nekakav otmeni kulturtregerski časopis i koji mi je, nakon što mi je opisao koliko mu se dopadaju moje pesme, poručio kako želi da objavi par njih i da će mi platiti 600 dolara, ali da su mu pesme hitno potrebne. To je bila ogromna suma 1972, naročito za čoveka čija je asistentska plata na državnom univerzitetu bila prilično bedna i koji je obično bio potpuno dekintiran, i čiji je jedini drugi prihod dolazio od književnih časopisa koji su plaćali između pet i dvadeset pet dolara po pesmi, a uglavnom nisu ni plaćali.

Problem je bio što u tom trenutku nisam imao šta da mu pošaljem. Uleteo sam u kuću, uzeo blokčić i olovku, rekao ženi da vozi i seo na zadnje sedište, panično pokušavajući da napišem neke pesme. Sutradan, kad sam se vratio kući, i čitave naredne nedelje, uporno sam radio na njima svakog dana, u dobrom raspoloženju i potpunoj koncentraciji, dok sam se uveče prepirao sa ženom kako ćemo potrošiti lovu. Ali jednog sunčanog jutra, ustao sam pre ostalih, seo za sto i pročitao to što sam napisao, i shvatio sam da su pesme potpuno lažne. Iscepao sam ih u velikoj žurbi i stidu, i krenuo napolje u dugu šetnju sa psom.





(NYRBlog)
Preveo Ivica Pavlović


via Peščanik.net     

2012.

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Pesnici i novac, Charles Simic
Pesnici i novac, Charles Simic
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhux3zGqPshvxGJDyVk8_PjfaQfKzNNTwlDN8_r680WBU8yUnCk0l0s1d1GCYkR1tYAWchimXMC-ni6-gitv1gFhA1aAeFGBGh-WtONOtn7XZKnwDwgMpOY5sBgfUzTrnKX6tdi8-ENOEw/s320/pustinja.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhux3zGqPshvxGJDyVk8_PjfaQfKzNNTwlDN8_r680WBU8yUnCk0l0s1d1GCYkR1tYAWchimXMC-ni6-gitv1gFhA1aAeFGBGh-WtONOtn7XZKnwDwgMpOY5sBgfUzTrnKX6tdi8-ENOEw/s72-c/pustinja.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/08/pesnici-i-novac-charles-simic.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2015/08/pesnici-i-novac-charles-simic.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy