$type=ticker$cols=2$count=30

Tamna klepsidra, Andrijana Kos Lajtman

SHARE:

                                                                                    







ANDRIJANA KOS LAJTMAN



TAMNA KLEPSIDRA







U knjizi „Čovjek i smrt“ Edgar Morin analizira odnos ljudske vrste prema smrti, pristupajući mu prije svega kao antropološkom fenomenu. Iako ne postoji ni jedna grupa, ma kako arhaična ili 'primitivna' bila, koja se ne bavi svojim mrtvima ili koja ih napušta bez sahrane ili druge vrste obreda, zanimljivo je da smrt kao koncept ne postoji u najstarijim vokabularima. O njoj se govori kao o 'snu', 'odlasku', 'putovanju', 'rođenju', 'nezgodi', 'uroku'. Najčešće o svemu tome istodobno.
Jer jezik odrveni, pred prizorima smrti.
Otečen kao od pčelinjih uboda, batrga se, očajan i slijep.
Nijednog uporišta, nijedne grane. Samo tama, tama kaplje iz usta.
Biti s ove, s one strane leda.
Strah.
Tuga.
Beskrajne litote.



***



Morin piše da unutar životinjskih vrsta vlada apsolutan tabu utemeljen zbog zaštite vrste: 'Vrana vrani očiju ne vadi'. Jedinke iste vrste napadaju jedna drugu samo onda kad se radi o borbi oko ženki odnosno, o odabiru u korist vrste, ili u najgorem slučaju o borbi oko hrane koje nema dovoljno. Iznimno, događa se i u slučaju kad neke jedinke više nisu potrebne za razmnožavanje, što je slučaj s trutovima.
"Ubojstvo (...) je ljudska danost zato što je čovjek jedina životinja koja ubija pripadnike svoje vrste i kada ga na to ne prisiljava opstanak: ako trag prvog poznatog 'zločina' počinjenog u prapovijesti potječe iz mnogo starijeg razdoblja nego trag prve grobnice, ta bijedna kamenom razbijena lubanja na svoj način svjedoči o postojanju ljudskoga."
Čovjek je tako jedino biće koje ubija pripadnike svoje vrste. Ujedno je i jedino biće koje se užasava od smrti, ali i jedino koje se svjesno izlaže smrtnoj opasnosti.


***


Kada pišem, kada čitam o smrti, uvijek na tebe pomislim.
A nisi noć, nego pčela... ono mirisno i tiho zujanje kasnoljetne livade koje se javi kada zamislim da ljudske uši imaju kapke i da je pjev damara jedino što doista možemo, trebamo čuti.



***




Navečer 20. 2. 2017. u mjestu Štrpcu tridesetpetogodišnji otac, srednjoškolski profesor, nožem je nasrnuo na svoje sinove blizance, bebe stare 40 dana. Danilu je nož zario blizu srca i dječak je preminuo na putu u bolnicu. Nemanja je s teškim ozljedama zadržan na liječenju. Izvori navode da je muškarac sjeo za stol večerati te pozvao suprugu koja je bila s djecom da mu se pridruži. Nakon što je odgovorila da nije gladna, skočio je, dohvatio nož i nasrnuo na djecu.

Danas, 22. veljače 2017., rođendan je Danila Kiša; da je živ, imao bi 82 godine.
Danas, 22. veljače 2017., mali Danilo iz Štrpca, da je živ, imao bi 42 dana.



***



„Otkuda znamo da život nije smrt, a smrt život“, pitao se Euripid.




***




Kad je Danilo obolio od raka pluća, piše Cvijetić, to je već po prvom udisaju Samsona znao. „Imao je oblik svega što je ikada napisao“.




***



Anđelinjak je naziv za prostor između dviju varaždinskih palača za koji se vjeruje da upravo u njemu spavaju anđeli. Stisnuti u vlažnom polumraku, nakapavani kišnicom što se cijedi s pokrajnjeg žlijeba, smrzuti i zgužvani kao anemične laste... Često prolazim u blizini i okrznem pogledom mrak što izranja iz kamenog rascjepa. Učini mi se kao trbuh svijeta, čudan i nepravilan. Oblik svega što je ikad napisano.




***



Za vrijeme ratnoga stanja, piše Morin, društvo se okamenjuje, pretvara u jednostanično biće, navlači oklop. Diše onoliko koliko mu treba da bi preživjelo. Uronjen unutar svoje grupe koja je u opasnosti, pojedinac se više ne boji smrti. Postaje hrabar, jer i hrabrost je stvar organizacije. Broj 'heroja' raste, smrti se množe, samoubojstva smanjuju.



***


„Kad si rođen kao ptica, svi ti gledaju u krila, nitko ne vidi u očima visinu“, pjeva Damir Urban.



***



Šestokrakica smrti, kažeš.
A ja ti poželim reći da govoriš o sljubljenosti dvaju trokuta, naopaka i zrcalna.
Da preplitanje nosiš, dijagonale lastinih repova i komad neba što stane između njih.



***



Stalna prisutnost smrti stvara naviknutost na smrt. Zarobljenici u logorima svjedoče kako deportirani zna da je potencijani mrtvac i nerijetko se miri s neminovnošću kraja kako bi se poštedio patnji koje proizlaze iz njezina približavanja. Logoraši u koncentracijskim logorima znali bi unaprijed prepoznati one koji će uskoro umrijeti – ne bi se više prali, a kruh bi zamjenjivali za duhan. Stoga je bilo onih koji su se odlučili boriti – ne protiv same smrti, nego protiv mirenja s njom. Žene u logoru Ravensbruck uspjele su obojiti kosu, kako bi zavarale smrt.


***


Za toliko toga neće biti vremena.
Jučer u frizerskom salonu, dok čekam, gledam ženu nasuprot sebi i pomislim: „Bože, kako lijepa starica!“. I iste sekunde javi se druga misao - kako se ne sjećam da sam tu rečenicu ikad i od koga glasno čula: 'ona je lijepa starica'... Jezik se zamrzne i pred starošću, stisne u se kao puž.
A kad gledam majku, kao da me samo borama dotiče. Jer njezino vrijeme, moje je vrijeme. Njezina tvrdost moja je ispucala crnica.
Krivudavi usjeci propuštenog.



***


Kažem: „Nećemo valjda zaboraviti“.
Mislim: „Strah me da neće biti dovoljno vremena, prilike, želje.“
Eufemizmi, litote.



***



Prije 10-ak dana, 10. veljače 2017. u zatvoru u Berlinu preminuo je Ljubiša Beara, osuđen na doživotni zatvor zbog genocida u Srebrenici. Proglašen je krivim za organiziranje i planiranje smrti više od osam tisuća muškaraca i dječaka u srpnju 1995. Vijest o njegovoj smrti pročitala sam na Facebook zidu Ivice Đikića, novinara i pisca koji je o Beari i genocidu u Srebrenici u travnju 2016. objavio „dokumentarni roman“ Beara. Slušala sam Đikića na predstavljanju u Rijeci, usjekla mi se težina s kojom je govorio o aporiji toga pisanja. Kako tolike smrti pretvoriti u riječi, izliti u slova? Nema fikcije koja može podnijeti toliko olova, nema papira koji je u stanju upiti toliko tame.
Čitanje sam završila ljetos, i do danas nisam čestitala Đikiću na romanu. Teško je uobličiti čestitku za doktoriranje na smrti, jezik se uvuče kao puž.
Kada se spomene Beara, nitko se više ne pita ni kako, ni zašto. Nemoguće je iscrtati kauzalnost ponora, geografiju tame. Ostaje tek pitanje je li Ljubiša pročitao Bearu.




***



Discovery je prikazao dokumentarac o afričkim slonovima koji su preko noći uništili jedno selo. Dovedeni su stručnjaci, zoolozi, da ustanove razlog takvog agresivnog, netipičnog ponašanja slonova. Stručnjaci su se mučili s razotkrivanjem – svaka hipoteza koju su postavili ubrzo se pokazala nedostatnom. A onda su od lokalnog stanovništva dobili informaciju da su nekoliko dana prije tragedije mještani u blizini sela pronašli mladunče slona i doveli ga u selo. Nije rečeno što su namjeravali učiniti sa slonićem, no iz nekog je razloga mladunče uginulo i tijelo je nakon toga ležalo u ograđenom prostoru nasred sela. Od trenutka kada je slonić uginuo, tvrde preživjeli mještani, slonovi koji se inače nikad ne približavaju selu, počeli su se oglašavati i približavati, a ljudi su se uspaničili. Ubrzo po smrti mladunčeta, uslijedio je stampedo. Dok je većina krda gazila i rušila, jedan manji dio slonova zaustavio se kod štale, prostora gdje se nalazilo mladunče, i čekao. Nisu se pridružili rušenju.
Tijelo slonića nije pronađeno, pretpostavlja se da su ga slonovi odnijeli.



***


Perzijanci su odlagali svoje mrtve na 'kule tišine', da ih pojedu ptice. Ostavljani su onoliko vremena koliko traje raspadanje, ponekad i godinu dana. Goli, da ptice imaju manje posla. Nakon toga su im kosti prikupljane i polagane na čuvanje u kosturnicu.
Strah od raspadanja u korijenu je užasavanja od smrti, slažu se istraživači.


***


„Svaki čovjek, kad podjetinji pod utjecajem straha od smrti, nastoji se grčevito uhvatiti za majku. 'Mama', uzvikuje starac u svome bolničkom krevetu.“ (Edgar Morin, „Čovjek i smrt“)



***


Samoubojstvo, najviša točka ljudske osamljenosti.
Pokušavam zamisliti ruke utopljenika, prije nego potonu ispod površine. No vidim samo dvije ptice u agoniji, kako se grčevito hvataju za granu koja ne postoji.



***



Bušmanska poslovica kaže: smrt je san.
Dan je smrt noći, a istodobno i njegova majka. I obrnuto.
To bezmjerje vezanosti, ljubav koja kleca pod vlastitom težinom.
„Dijete koje nikada nećemo imati“, naslovila je pjesmu moja prijateljica Lidija Deduš.
A ja, sasvim suprotno. Jer i šutnja je stih. A riječi su kao perje, naspram neba u nama što bi da prokiši olovom.
Ili: ona dragost tuđeg lica koja se ne da podnijeti. Pa ti zajezere oči.
Bolnost svijeta što je nosiš u grlu.
Pomisao na blizinu.
Nevjerica, nemogućnost da ti izdržim lice.
Sunčani dan, osmjeh, pomisao na smrt.
Blizina, nemogućnost da izdržim svijet.
Vidjeti sebe ostavljenog na perzijskim 'kulama tišine'.
Krhotine, strah, pa još jednom, oči u oči.
Sunčani dan, komad neba, lešinari u dijagonali koji te podsjete na laste.
I da preplitanje nosiš.
A onda zaokret, šum pijeska, san o vodi.
Tama klepsidre.



COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Tamna klepsidra, Andrijana Kos Lajtman
Tamna klepsidra, Andrijana Kos Lajtman
https://4.bp.blogspot.com/-x4dU-kE8Nm8/WK_m-xfwDiI/AAAAAAAAB-E/xwymBmx9a8Ii6w5FDGrGLgmJUj5Yf1dbACLcB/s320/pijun%2Bu%2Bvatri.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-x4dU-kE8Nm8/WK_m-xfwDiI/AAAAAAAAB-E/xwymBmx9a8Ii6w5FDGrGLgmJUj5Yf1dbACLcB/s72-c/pijun%2Bu%2Bvatri.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2017/02/tamna-klepsidra-andrijana-kos-lajtman.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2017/02/tamna-klepsidra-andrijana-kos-lajtman.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy