Elegija o godišnjim dobima, Zadie Smith

SHARE:

                                                                                   

photo - Édouard Boubat


ZADIE SMITH


ELEGIJA O GODIŠNJIM DOBIMA




Postoji naučni i ideološki jezik za ovo što se dešava sa klimom, ali nema mnogo intimnih reči o tome. Da li nas to iznenađuje? Kad za nečim žale, ljudi obično koriste eufemizme; i oni krivi i oni posramljeni. Najmelanholičniji od svih eufemizama je „novo normalno“. „To je novo normalno“, pomišljam dok se voljeno stablo kruške, preplavljeno, odvaja od zemlje i prevrće. Železnička pruga za Kornvol nestaje u bujici – novo normalno. Ne možemo čak ni reč „nenormalno“ da izgovorimo naglas, jer nas podseća na ono što je izgubljeno. Lakše je zaboraviti ono što je bilo normalno: postepenu smenu godišnjih doba čije prelive samo pesnici znaju da cene.
Bolno je prisećati se onoga „što je nekada bilo“. Još nezapaljeni štap vatrometa u suvoj, smrznutoj zemlji. Uživanje u prizoru ledene pokorice na božikovini, na putu do škole. Odlazak u dugu šetnju posle Božića po zimskom suncu: čitavi fudbalski tereni koji krckaju pod nogama. Hladni aprilski pljuskovi, vimbldonska toplina. Julska venčanja koja su mogla da računaju na lepo vreme. Mogućnost da izgoriš na suncu u Glastonberiju. Makar je avgust, kažemo jedni drugima, još uvek vreo – u Kornvolu, ako ne na karnevalu. Dobro je jedino to što će se Škotlanđani malo zgrejati pre nego što se spakuju i odu.
Možda ćemo se navići na ovu novu Englesku i poput najmlađih i novopridošlih – početi da verujemo da je april vreme za šorc i sandale, ili da se Nova godina tradicionalno najavljuje biblijskim poplavama. Kažu da će se leptiri pojavljivati u novim oblastima i da će ptice dolaziti ranije i odlaziti kasnije – možda će to biti zanimljivo i novo, a ne nužno gore. Možda ulepšavamo prošlost! Temza se nije zaledila već nekoliko generacija, a san o belom Božiću je samo kolektivna dikensovska obmana. Osim toga, nije li ovo oduvek bila kišna zemlja?
Neverovatno je kojim sporednim putevima je ljudski um u stanju da krene da bi izbegao autoput sa četiri trake. Engleska nikada nije bila toliko kišna kao u svojim čuvenim romanima i kao što misle naši američki rođaci. Vreme se promenilo, još uvek se menja, a sa njim odlaze i mnoge naizgled male stvari – sasvim nevezane za pruge i kuće, poslove i konkretne živote. Mislili smo, na primer, da ćemo uvek moći da pronađemo ježa u nekom kutku londonske bašte, da ga podignemo, rasklupčamo i pokažemo ga svojoj deci – ili da odemo na piknik i gledamo debelog bumbara kako šeta po rubu otvorene tegle sa džemom. Svaka zemlja ima svoju verziju ove lokalne tuge. (I svaka zemlja ima svoju verziju naših rasprava o uzrocima. Klimatske promene ili automobili? Klimatske promene ili sajtovi sa mobilnim telefonima?) Pominjanje sitnih gubitaka smatra se nepristojnim, oni kao da nisu vredni pomena – u poređenju sa vizijama apokalipse koje nam predstavljaju klimatolozi i filmski reditelji. A tu je i većina ljudi koja ne veruje da se blio šta strašno događa.
Iako je mnogo oštrih reči izgovoreno o detinjastoj reakciji javnosti na predstojeće vanredno stanje, mene ona ne čudi. Teško je neprekidno misliti na apokalipsu, naročito ako ujutru nameravate da ustanete iz kreveta. Ali ne uočava se koliko je naša reakcija emotivna. Da nije, čitava debata bi izgledala drugačije. Možemo lako zamisliti, na primer, svet nemilosrdnih pragmatičara koji kažu: „Vrlo dobro znam šta će se desiti, ali baš me briga za unuke; brinem za sebe, za svoje akcionare i kinesku konkurenciju“. I zaista, neki ljudi baš to i kažu, ali ređe nego što bi se očekivalo.
Još jedan odgovor, naizgled prirodan, jeste povezivanje dubokog verskog osećanja sa ekološkom zabrinutošću, jer oni koji smatraju da je zemlja divan božji dar bi svakako, racionalno, trebalo da najviše brinu za njeno očuvanje. I takvih ima nekoliko, ali opet ni upola onoliko koliko bi se očekivalo. Umesto toga, dokazima se „veruje“ ili se oni „poriču“, kao da su naučni radovi luteranski spisi zakucani na vrata crkve. U Americi je otkrivena rupa u božjem zakonu koja se odnosi na hijerarhiju: tvrdi se, pošto je On postavio ljude iznad „stvari“ – iznad životinja i biljaka i okeana – da možemo čiste savesti pustiti da sve te stvari odu dođavola. (U Engleskoj je tradicionalna hrišćanska ljubav prema zemlji lakše pretvorena u ekološku svest o zemlji, naročito među aristokratijom u čijem su posedu tolika imanja.)
Ali mislim da uzrok pretvaranja pitanja nauke u pitanje vere nije u čistoj gluposti. Vera obično podrazumeva emotivnu komponentu: to je prerušena želja. Naravno, kod naših vođa iza politizacije problema klimatskih promena leži pre svega cinizam, i to ekonomski motivisan, ali mi ostali se rukovodimo nekom vrstom potrage za izgubljenom nevinošću. Jer obe „strane“ se osećaju krivima, pune su samoprekora – onoga što je Martin Ejmis jednom nazvao „sramotom roda“ – i to projektujemo napolje. To napaja sitničavi gnev naših rasprava, čak i usred krize.
Za vreme uragana Sendi spustila sam se petnaest spratova, u poodmakloj trudnoći, po mraku, samo da uhvatim bežični signal da bih poznaniku koji ne veruje u klimatske promene mejlom poslala ovaj novi dokaz njegovog idiotizma. Dovoljan je jedan polarni vrtlog – malo hladnog vazduha koji spusti temperaturu – da vam se inboks napuni slavodobitnim mejlovima od desničarskih rođaka – kao da je sve ovo igra i da je jedino pitanje da li ste vi ili vaš ludi ujak sa Floride „paničar“ ili „realista“. Za to vreme na Jamajci, gde je Sendi napravio prvo klizište, sve su češće tropske depresije, oluje, uragani, suše i klizišta i za Jamajčane to više nisu puke ontološke rasprave.
Spevajte elegiju za vodom odnete! Za životne cikluse, za močvare, kuće, ljude – za čitava ostrva ljudi. Prvi put, drugi put, gotovo! Ali ne još. Apokalipsa se uvek odlaže za budućnost – ako ne živite na Mauricijusu ili na Jamajci, ili u mnogim drugim rizičnim zemljama. Prema najnovijim izveštajima, „ukoliko emisija štetnih gasova ostane nepromenjena“ situacija bi mogla da postane zaista ozbiljna oko 2050, baš kad moja unuka bude slavila svoj sedmi rođendan. (Budući unuci često se prizivaju u ovakvim elegijama.) Ponekad je globalna, ponavljačka priroda ove elegije toliko zamorno tužna – i toliko odsečena od svakog pokušaja smislenog delovanja – da iz elegičara prosto izbija fatalistička liberalna svest natopljena istim perverznim priželjkivanjem apokalipse kao kod evangelista koje navodno preziremo.
Nedavno smo mogli da vidimo kako obe strane čulje uši da čuju optimističke argumente tehnokrata. Nekako smo prešli sa razgovora o borbi i preokretu na diskusiju o hvatanju i skladištenju ugljen-dioksida i visokim priobalnim bedemima, generatorima na krovovima i pripremama za težak period. Sukobljene strane spojile su se u porazu. Jedni drugima kažu: „Jeste, možda bi bilo bolje da smo drugačije razgovarali, nekad, ali sada je prekasno, sada moramo da se snalazimo sa onim što imamo.“
To će sigurno čudno zvučati mojoj sedmogodišnjoj unuci. Ne verujem da će mi oprostiti, ali možda će za nju biti korisno da stekne uvid u ovo stanje svesti, makar samo da bi razumela. Šta da joj kažem? Nastavnici će joj već objasniti da je ono što se dešavalo sa vremenskim uslovima 2014. bila neugodna istina, finansijski, politički – sve što je savršeno očigledno i sada. Neki globalni pokret mogao je da tu istinu iznese na videlo, bez obzira na cenu. Moja unuka će želeti da zna zašto je tom pokretu trebalo toliko vremena da se materijalizuje. Tada ću joj možda reći: slušaj, moraš da shvatiš da smo upravo bili prošli kroz čitav vek relativizma i dekonstrukcije, gde nam je rečeno da su naši najdraži principi ili neizvesni ili samo predmet pukih želja, i da je od nas traženo da prihvatimo da ništa nije esencijalno i da se sve menja – to nam je pomalo oduzelo snagu.
Ali takođe ne treba smetnuti s uma da o neophodnim uslovima našeg života – stvarima koje nam izgledaju nesporno tačnima – ne raspravljaju samo fizičari i filozofi već da one postoje, iracionalno, i u glavama nas ostalih, možda kao intelektualno zanemarljive, ali trajne činjenice. Klima je bila jedna takva činjenica. Nismo verovali da može da se promeni. To jest, oduvek smo znali da možemo mnogo da naškodimo planeti, ali čak ni najdrskiji među nama nisu verovali da ćemo ikada moći da iz osnova promenimo njen ritam i prirodu, kao što dete koje čitav dan vrišti na svog oca ipak ne očekuje da će on na kraju pasti na kuhinjski pod i zaplakati. Mislite li da će mi ovo dati neke poene kod (već pomalo zamorne) buduće unuke. Nisam baš sigurna.
O, šta učinismo! To je biblijsko pitanje, i izgleda da ne možemo da izađemo iz poznatog – u osnovi verskog – začaranog kruga srama, poricanja i samokažnjavanja. Zato (reći ću svojoj unuci) apokaliptični scenariji nisu pomogli – užasna istina je da nas je apokalipsa duboko, istorijski privlačila. Na kraju je jedino što je moglo da nam uključi prekidač u glavama bio intimni gubitak stvari koje smo voleli. Kao kada su se godišnja doba promenila na našem voljenom malom ostrvu, ili kada je nestala struja na petnaestom spratu, ili kad sam onog dana početkom jula otišla u italijansku baštu sa njenom vlasnicom, ženom od osamdeset i nešto godina, i kada sam videla spaljenu žutu zemlju i usahle ruže, i čula nešto što samo starci priznaju – ovako nešto nikada nisam videla – i shvatila da moje elegično pitanje šta učinismo postaje praktično šta možemo da učinimo?


Preveo Ivica Pavlović


COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Elegija o godišnjim dobima, Zadie Smith
Elegija o godišnjim dobima, Zadie Smith
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjI4TelDY20t3l6-bqMYACStQ1OuYK7UJIJQitKwF_87brX_w_zAvWxG7T2jgufX6JFfiJicpYKTtkk-LA73LDQglzOO9NA5PWqy1GQbjdDpX7ne0cBc_snSLXvbJLmBcAK29EZPUKJRX8/s320/godi%25C5%25A1nje+doba.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjI4TelDY20t3l6-bqMYACStQ1OuYK7UJIJQitKwF_87brX_w_zAvWxG7T2jgufX6JFfiJicpYKTtkk-LA73LDQglzOO9NA5PWqy1GQbjdDpX7ne0cBc_snSLXvbJLmBcAK29EZPUKJRX8/s72-c/godi%25C5%25A1nje+doba.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2018/06/elegija-o-godisnjim-dobima-zadie-smith.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2018/06/elegija-o-godisnjim-dobima-zadie-smith.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy