$type=ticker$cols=2$count=30

"O nekim sporednim stvarima" Predraga Fincija, Novica Milić

SHARE:






“O NEKIM SPOREDNIM STVARIMA” PREDRAGA FINCIJA


Možda bi se moglo reći da su parerga („ono što stoji uz delo“, „okviri“, „ono usput“) zapravo jedino što pisac piše (ili umetnik stvara), jer su erga („dela“, „glavni radovi“) stvar čitalaca, publike, protoka vremena. Naročito kad je autor završio (ili misli da je završio), pa se u ono što je stvorio useljava tuđ svet, posmatrači, čitalaštvo (ukratko – svet), dok on, tvorac, sve više ostaje po strani: kao zaludan glumac malo se vrti rubom pozornice, na kojoj je – ako mu se posreći – odjednom neka gomila koja tu šetka, trupka, vrti se, galami, plješće ili negoduje, dok je on sad stranac svom delu, kao i tom svetu koji mu je preuzeo mesto. Dođe mu da kaže: „Vidi, to sam ja napisao“, ali kako zna da bi ga gledali ispod oka, s nepoverenjem (jer kad su ljudi opijeni umetničkim prividom onda ne veruju onom što im je pred očima), udaljuje se u noć (prazninu, dosadu, alkohol). To više nije njegovo. I dokle god bude osećao da je to još uvek njegovo, tim više će mu ići na nerve tumačenja, ocene, komentare. Iz ugla tvorca, publika treba samo da se divi (ili ne divi), ali u svakom slučaju neka ćuti. Nije li on govorio umesto nje? Šta bi još htela?

Retko sam zapamtio kako sam počeo neku knjigu (znao sam to dok sam je pisao, ne posle). Ali većinom pamtim kad sam knjige završavao (tačnije, odlučio da su završene, i da je ovo maločas bila baš poslednja rečenica). Pisanje (knjige, naročito) velika je unutrašnja galama, čuje se gomila glasova, cika, vika, dreka, svađa, brundanje, šum mora, drveća, i vremena, otkucaji smrtnosti, žurba da se dohvati nedohvatno, zamor ruke i onaj od previše cigareta (kafe, čaja, dima), umor od toliko sabiranja sebe u sebi van sebe (pisanje je, možda najviše, zastrašujuća koncentracija, nije čudo da Nemci najluđe pisanje – poeziju – zovu Dichtung, „sabijanje“, „zgusnutost“), mrmljanje ili mrdanje ustima bez glasa (ponekad i škrgutanje zuba), ponekad (a ne retko) toliko neobaziranje na okolinu (koja, ako već neće da umukne, neka bude kao zvučno šumljenje koje me se ne tiče; čini mi se da sam najbolje stranice napisao po kafićima koji žagore a gde me niko ne zna i ne dira) da ako vidite kako neko zamiče drugom stranom ulice s noćnom kapom, u šlafroku, ili s jednom papučom, samo u gaćama ili možda i bez gaća, znajte da su velike šanse da je to neki pisac zastao usred rečenice koju ili ne zna još kako da nastavi ili to zna, ali je krenuo po cigarete (svaka moja odluka da ostavim duvan sudarala se sa prazninom u kojoj ruka-koja-piše ne zna šta će sobom, a ona druga šta će bez prve); a kad sve to ludilo mine, kad sam zaista stavio tačku na poslednju rečenicu (na tekstu ima svakako još mnogo da se radi, moglo bi tako do u beskraj, tu posao nema kraja, ali ipak znam da sam završio), kad sam u sebi rešio da zaustavim tu mašinu za mlevenje reči (koja i mene melje, prazni, iscrpljuje do dna bića), i kad sam se po prvi put odmakao od hartije (ekrana), malo, ali dovoljno da osetim taj odmak, olakšanje je pomešano sa setom: ah! i avaj! bilo je toliko zadovoljstvo ispisati se!

Finci se u Nekim sporednim stvarima poduhvatio da predstavi te okvire, rubove, sa kojih umetnik tone u središte svog dela, a koji ga, istim paradoksom, čuvaju da ne potone. Što više autor tone u delo, tim su veće šanse za spas – i njega, i dela. Umetnost je poput bezbožne molitve (upućene beskraju posred koga treba povući kružnicu bića), ona je jedna od najgorih stvari koja može spopasti nekoga (umetnost, dok se stvara, ne zna ni za moral ni za politiku, iako bez nje nema ni dobrog ni zajedničkog), njen opseg je ništavan (jer je puka iluzija), a ipak sveobuhvatan (iz istog razloga), ona je bez razloga iako svaki razlog postoji da se piše, slika, peva, glumi ili igra: i sve je i ništa. Odnosno, kako Finci kaže (u 17. poglavlju): „Svetost ovostranog i onostranog se dopunjuju“. Ili, možda se može još reći: prepliću se, a da to preplitanje ne pripada do kraja ni jednoj od strana, što delu i daje karakter svetoga. Neke od najvažnijih „sporednih stvari“ Finci je rekao usred svoje knjige, govoreći o „Okviru“ (to je 17. poglavlje), kao što je, govoreći o drugim „sporednim stvarima“ (od „Radionice“ i „Sredstava za rad“, pa do „Glumca“ i „Izdajice“), kružeći oko dela, zapravo sve vreme govorio iz njegovog središta, iz samog polja stvaranja.

Ne duguje Fincijeva knjiga nijednoj estetici, nijednoj teoriji ili filozofemi, iako sve duguje Estetici i Mišljenju, onom iskustvu mišljenja i brige za umetnost koji i prethode i nadilaze teoriju. I dok se u središtu knjige tematski kretao po rubovima, na rubu, tj. na početku (a onda i na kraju) knjige, formalni rub upućuje na samo središte problema umetnosti kao „posebne običnosti“, gde „sama estetika, koja odbacuje jednu prethodnu datost i zadatost, postaje meditacija o umjetnosti na način umjetnosti: ona stvara svoj predmet jednako koliko i predmet nju.“

Retke su ovako mudre knjige kakva je Fincijeva, koja znanju pretpostavlja ljubopitljivost, koja znatiželju ne zaustavlja konačnom ili poslednjom reči, i koja ispod skromnosti svojih motiva krije upornost i nadahnuće traganja za uvek iznovnim uvidima. Čineći čast jeziku kojim je pisana, O nekim sporednim stvarima pripada onim tananim zadovoljstvima predatim čitaocu iz čistog srca, zaboravljajući svaku muku iz koje je mogla nastati, svaki trud koji je morao biti uložen kako bi se to zadovoljstvo učinilo što potpunijim. Pisac ne može više: osim da čitaocu pruži svoje – i svako drugo – „srce na dlanu“, tj. da tajnu stvaranja pretvori u zagonetku stvorenog.

Umeće upravo time dotiče umetnost.


LIBRETO

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: "O nekim sporednim stvarima" Predraga Fincija, Novica Milić
"O nekim sporednim stvarima" Predraga Fincija, Novica Milić
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYcjP99-Dp0fd73JSwbKT30K-p4fz0hJVhPGQ8fq2k3Htso0P4
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/07/o-nekim-sporednim-stvarima-predraga.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/07/o-nekim-sporednim-stvarima-predraga.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy