photo : IGOR MOTL
DARKO CVIJETIĆ
POKRIJ SE
Lokalni običaji pri pokopu u selu porijekla moga oca, Bjelajci: kada se položi sanduk s tijelom u zemlju – prekriju ga prvo veliki bijelim vezenim stolnjakom, a potom debelim zimskim kućnim ćebetom. Nakon toga postavljaju bijelu svježe izblanjanu dasku, preko cijele dužine sanduka.
Tek tada ide zemlja. Negdje pri polovici posla zatrpavanja, kad se više od zemlje i ne vidi kovčeg s tijelom, grobar siđe u raku doslovce ugazi zemlju, izgazi je kao da gnječi bosim nogama grožđe, isto i zadihan, isto i znojan.
Pa drugi sloj zemlje. Strina Gospava ima jednostavan odgovor na moje pitanje zašto se stavlja debelo, zimsko ćebe i mirno veli – da se ne čuje kako zemlja udara i dobuje o sanduk i da poslije kostima treba ćebe, kasnije, kad pravo zazimi, ovo je ništa.
A zašto vezen stolnjak, strina? Pa za trpezu veli, onako sićušna i uplakana, poput pahulje neozljeđene ičijim očima. A vino otplače ugnječeno grožđe čim ga tko guta, dodade strina Gospava prije nego sam uopće stigao išta da zaustim. Da zaustim, tetovažu istog imena na različitim rukama.
PRELASCI
Znam riječi koje hodaju
u noćnim haljinama. Nikad nisu vidjele zarez ali znaju da mina u
višnjiku čeka svoj red, i elegije u Devinu da čekaju. Tko me sada sanja,
praporci mu isušuju oči. Oko koljena zažedni most obalu. Prepoznaj
svoju pukotinu, smjesti svoje dozivanje. Mlazovi svjetla s lica
infantkinja odlaze. Eno ih na blogovim fotkama, selfie sa zaklanom
životinjom.
Bogolomnik nema ni dasku na vodi.Smole
u smrekama otpuste kaiševe, odlaze u kolonicama niz koru. Ime, raspeto
tolikim pominjanjem, napušta svoje dozivanje. Hamvaš piše o zarobljenim
majmunima po kavezima, koji se nakon dugog klauniranja naglo zaustave,
obamru, utrnu se i zure pred sebe. I to tako da svi oko kaveza brzo odu.
Potkliniš svoja vrata na nebu, svedeš im škripanje na cijeli kavez.
Zarozanih nogavica u
vodi, postavlja poteznu minu na mjestu gdje bi se mogao nalaziti gaz
preko vode. Nasmijan, takvog ga pamtim. Naginje se i iz džepa košulje
ispadaju dvije cigarete i voda ih grabi i odnosi. Par godina iza rata,
vlak ga je smrvio u autu – njega i ženu i dvoje djece. Ugasio mu se golf
na prelazu. Preko pruge. Preko vode. Ofinger s epoletiranom košuljom,
to je ostalo, pomislio sam.
Bila su tri ptića u
gnijezdu. Majka im doleti, s hranom u kljunu, s velikim još izvijajućim
crvom, doleti na rub gnijezda. Isprva se ne događa ništa, a potom,
sasvim iznenada, dvojica se okreću protiv jednog, najmanjeg. Kljucaju ga
bijesno u glavu i guraju na rub gnijezda. Napokon, najmanji ptić ispada
u vodu, jer se grana s gnijezdom pružala nad vodom. Mater hrani crvom
preostalu dvojicu. Raskomadaju crva na dvoje, na troje. Onaj koji je
pao, zarozanih nogavica, u vodi, nasmiješen, osluškuje tutnjajući vlak.
U jednom broju
beogradskog nedjeljnika VREME, Ivan Ivanji opisuje doček Nove 1945.
godine u konclogoru Buchenwald. “Nekih sat ili dva pred izdisanje,
samrtnika napuštaju vaši, bježe, odlaze u bijelim mrljicama.” Vaške
znaju kad je dosta. I riječi to nauče, čekaju samo svoje dozivanje.
SINEGDOHA
Kopajući po googlovim rafama za podacima o nesretnoj slikarici Mariji Novaković (1885 – 1960), svuda nailazim na njezine promašaje – kao operna pjevačica, kabaretistkinja, kao Mahlerova ljubavnica, kao portretistica, kao spisateljica, voditeljica dnevnika na njemačkom.
Njezine radove čuvaju ludnice, prikupljaju muzeji.
SINEGDOHA
Kopajući po googlovim rafama za podacima o nesretnoj slikarici Mariji Novaković (1885 – 1960), svuda nailazim na njezine promašaje – kao operna pjevačica, kabaretistkinja, kao Mahlerova ljubavnica, kao portretistica, kao spisateljica, voditeljica dnevnika na njemačkom.
Njezine radove čuvaju ludnice, prikupljaju muzeji.
“U Parizu je Marijin crtež vukova.”
Bila je u čuvenim ludnicama bečkim, berlinskim i pariškim, trideset godina provela na Vrapču, posljednje i prikovana za krevet.
Bernhardova muza, ta Marija.
Idealna kakva Wittgensteinova nećakinja.
Maestro Mahler ostavio mladu Mariju, jer mu je umrla petogodišnja kćerka – Marija.
Anđeo promašaja, ta Marija.
Ima izložbu crteža, od 29. siječnja, u Zagrebu.
U Muzeju suvremene umjetnosti.
Ipak, svuda nalazim da podaci o njoj počinju poput pjesme:
kino – pijanistica Marija Novaković.
Kino – pijanistica Marija i takt nijemog filma iznad, komadići smrti Mahlerove djece.
GRIMMOV KOLAC
Ušli lopovi u minsko polje. I ukrali dvije mine.
Obezvrijedili, prevrednovali i ponizili minsko polje, vrtni nasmijani patuljci..
A jedan je pred skoro četvrt stoljeća brižljivo postavljao nagazne i potezne mine, mapu i sad čuva pod jastukom, kao osušenu molitvu.
Bila je u čuvenim ludnicama bečkim, berlinskim i pariškim, trideset godina provela na Vrapču, posljednje i prikovana za krevet.
Bernhardova muza, ta Marija.
Idealna kakva Wittgensteinova nećakinja.
Maestro Mahler ostavio mladu Mariju, jer mu je umrla petogodišnja kćerka – Marija.
Anđeo promašaja, ta Marija.
Ima izložbu crteža, od 29. siječnja, u Zagrebu.
U Muzeju suvremene umjetnosti.
Ipak, svuda nalazim da podaci o njoj počinju poput pjesme:
kino – pijanistica Marija Novaković.
Kino – pijanistica Marija i takt nijemog filma iznad, komadići smrti Mahlerove djece.
GRIMMOV KOLAC
Ušli lopovi u minsko polje. I ukrali dvije mine.
Obezvrijedili, prevrednovali i ponizili minsko polje, vrtni nasmijani patuljci..
A jedan je pred skoro četvrt stoljeća brižljivo postavljao nagazne i potezne mine, mapu i sad čuva pod jastukom, kao osušenu molitvu.
Ismijali mu mapu, uvezanu u koži, njemu, ostarjelom mineru, zluradom
smješkalu što je mislio čekati na zaraslu smrt između njihovih sela.
Tijekom Trećeg Raicha, nacisti su usvojili Grimmove priče u svrhu propagande. Recimo, tvrdili su da je Crvenkapa simbol njemačkoga naroda i čiste arijske rase, kojeg ugnjetava židovski vuk ili da Pepeljugu njezina arijska čistota razlikuje od sestara mješanki.
Tako je miner svoju bajku, svoju mapu čitao pred spavanje godinama, uvijek vjerujući da će Crvenkapa zaći u njegovu šumu. I kao Pepeljuga bosom nogom, zapeti.
Tijekom Trećeg Raicha, nacisti su usvojili Grimmove priče u svrhu propagande. Recimo, tvrdili su da je Crvenkapa simbol njemačkoga naroda i čiste arijske rase, kojeg ugnjetava židovski vuk ili da Pepeljugu njezina arijska čistota razlikuje od sestara mješanki.
Tako je miner svoju bajku, svoju mapu čitao pred spavanje godinama, uvijek vjerujući da će Crvenkapa zaći u njegovu šumu. I kao Pepeljuga bosom nogom, zapeti.
COMMENTS