DARKO CVIJETIĆ
POKRIVENE DAME GAMBIT
1.
Ovako smo efendija Omer, imam čaršijske džamije, i ja razgovarali na pokopu deda Rade, 16. studenog 2015. :
Nije nam dato znati. Imamo stablo s
lišćem – i jedan će list otpasti prvi a jedan posljednji, i možda su
jedan do drugoga, a dijeli ih polugođe vjetrova, kiše. Sebe treba dati
dok se ima šta dati, prije nego postanemo zemljom; onda ne treba, i neće
je nitko, i ne treba nikome. Uvid u taj vjetar koji će odnijeti
posljednji list, ipak bi netko trebao da ima. I ima, ima, zar nisi rekao
da je pokojni deda išao na puno pokopa. Pa vidi onda koliko naroda ne
vidiš, a svi su se od vjetra skrivali. A i vjetar sav od straha noćnih
promrzlih dina, straha za izmjenu svojeg oblika prvim povjetarcem. List
otpadne i kada ne puše, samo što to nama izgleda kao da se dogodilo
istom listu još prošle godine. Idemo sutra na kavu, da te pitam – a na
koje si drvo mislio?
2.
Dragan David Dabić ( Radovan K.) uhapšen
je oko 23 sata u okolici Beograda 2008. godine a tokom trinaest godina
skrivanja bavio se alternativnom medicinom i telefonom liječio ljude.
Uhapšen je u Batajnici, u autobusu, kojim je krenuo na more. Stan koji
je iznajmljivao bio je u Ulici Jurija Gagarina 267 u Novom Beogradu.
Stalno je odlazio u kavanu ispred svojega solitera, u kojoj su okačene
velike slike njega i Mladića i tu je povremeno u društvu igrao šah ili
pjevao uz gusle pjesme o sebi. Alternativni liječnik David Dabić tako je
travnju 2008. sudjelovao na predavanju – ZDRAV ŽIVOT JE SRETAN ŽIVOT, u
Novom Sadu na TV-u, u programu uživo gdje je obrazlagao svoju temu –
ISTOST TIHOVANJA I MOLITVE. Imao je svoju internetsku stranicu na kojoj
je sebe nazivao “harmonizatorom bioenergije!” Nudio je figurice protivu
seksualnih smetnji ili za zaštitu od demona, slao ih poštom kao i drvene
krstiće i kožne osveštane ogrlice, pouzećem.
3.
Za Borgesom – moje riječi ne znaju da ja postojim. Tko me mrtav kaže – ponesem mu svijet.
Prazna slama, ili mlaćenje prazne slame,
kaže se za prazan, isprazan govor, ništavilo, govor bez građe, govor bez
sadržaja. Dakle, jezik kada ne služi svojoj svrsi – nastaje govorenje
radi govorenja – TOALETIKA. Tako i izmet, kao i govorenje oslobođeno
sadržaja, jest iscrpljeni ostatak sadržaja koji odbacujemo. Izmet je,
slijedom, leš hrane, ono što preostaje kad organizam iscrpi sve vitalno
za život. Izmet je prikaz smrti koji sami proizvodimo u procesu održanja
života. Izmet je odbojan jer približava smrt na opasnu blizinu. Tako i
rečena prazna slama, ne može više poslužiti niti komunikaciji, jer je
ono što je preostalo. Dakle, možemo govoriti smrt. Ispraznim govorom
približenu smrt. Sebi ne govorimo naglas. Sebi smo uvijek psalm. Možemo
unositi govorenje u sebe, poput hrane i izbacivati smrt govora,
iscrpljenog od vitalnosti. I konačno – taj izraz – “ne kenjaj”, “nemoj
srati” – ili još konačnije – “nemoj mi filozofirati”. Fiziologija u
govoru, drži vilicu u strahu od raspadanja davno izgovorenog. Životinja
nema resurs jezika i ne može u sebe unositi govorenje, niti ga može
preživati/prežvakivati s praznom slamom.
4.
Sloterdijk piše da svaki prakticirajući
musliman svakoga dana je u obaveznoj molitvi pet puta dnevno (salat) –
svaki puta sedamnaest klanjanja i dva puta prostiranje po podu, što
znači da svaki prakticirajući musliman svakoga dana osamdesetipet puta
klanja Bogu i deset puta se baca na pod pred Njim – u lunarnoj godini to
je – 29.090 klanjanja i 3 504 prostiranja na pod, uz recitiranje
molitvi. U kršćanstvu takva revnost pripada samo monaškim posvećenicima.
Šah je sotonska igra, kao i pijenje
alhohola, fetva je velikog saudijskog muftije. Klanjavi pijun, prostire
se pred crnu, pokrivenu damu. Fetvu je šeik Abdulaziz al-Šeik bacio
telefonom, jučer, gostujući u jednoj TV-emisiji uživo, piše New York
Times, i to nakon što je neki slušatelj postavio pitanje te igre.
Tihovanje, meditacija, gambit bombom. Damin gambit, po definiciji, jest
otvaranje šahovske igre, radi se o “bijeloj ponudi žrtvovanja pješaka, a
radi bržeg razvoja figura i napada na crnog.” Žrtva pijuna, prije
svega. Damin gambit definiraju potezi 1. d4 d5 2. c4 Šeik zapravo ima
posla s crnom, pokrivenom damom, koja u svoje gambitiranje unosi pojas
sa eksplozivom i mogućnost da cijelu tablu s figurama digne u vazduh, u
paramparčad. (Mat jest kraj igre, ali ako postoje figure kojim je on
moguć; bez njih, šah bez figura, bez figurica, jest vječni pat, odnosno
beskrajna melankolija kraljeva i topova naizmjence.)
Šeik baca fetvu kao
praznu slamu, izmetuje retoričku smrt baš kao ZDRAV ŽIVOT JE SRETAN
ŽIVOT Dragana Davida Dabića, nad snajperom reznesenom glavom djeteta u
Sarajevu 1993. godine.
COMMENTS