Provincija u pozadini, Hasan Kikić, ljubavna priča, Miljenko Jergović

SHARE:

                                                                               


MILJENKO JERGOVIĆ


PROVINCIJA U POZADINI

Hasan Kikić, ljubavna priča



Grob mu se, navodno, nalazio pod brojem 57, na partizanskom groblju u Skender-Vakufu (danas Kneževu). Posljednje što je napisao bila je kazališna jednočinka Partizani idu. Njen tekst je izgubljen, kao i rukopisi romana Počasni građanin i Haso, te dio zbirke pripovjedaka Lole i hrsuzi, koji su u istočnoj Bosni uništili četnici.

Rodio se u Gradačcu, 20. kolovoza 1905, u obitelji školskog podvornika Hase Kikića i Munire Đulbegovićeve, kćeri iz osiromašene begovske kuće. Otac mu 1916. odlazi u rat, i kao soldat Treće bosanskohercegovačke pješačke regimente ratuje na rijeci Piave, u toj posljednjoj velikoj bici Austro-Ugarske monarhije. Hasanu Kikiću jedanaest je godina kada, makar i nakratko, postaje glava obitelji. Ta gladna i krvava vremena, marširanje niz blatne posavske kaldrme, uz histerični pisak truba i zveket doboša, dječaci koji napasaju carska goveda, preplašeni zlosretnici koji pred regrutaciju sjekirom odsijecaju desne kažiprste, e ne bi li se oslobodili vojske, ratni invalidi, koji se iz Besarabije vraćaju bez obje noge, udovice, starci i ratni profiteri, svi koji će u te tri godine promicati pred Hasanovim očima postat će dvadesetak godina kasnije dio atmosfere njegovih proza, likovi Provincije u pozadini, tog neobičnog, furioznog pripovjednog mozaika, očigledno ispiriranog domobranskim novelama Miroslava Krleže, što će u zimu 2016. čitatelja koji mu se nakon trideset godina bude vraćao sasvim neočekivano podsjetiti na prozu Bruna Schulza, i zalud će mu biti da taj dojam, kao sasvim neprikladan i nepripadajući, rastjeruje iz glave.

Kako se morao brinuti za obitelj, i kako je, doista, napasao carska goveda po ledinama oko Gradačca, Hasan tek s napunjenih trinaest, krajem 1918, završava četverorazrednu pučku školu. Sljedeće godine zauvijek odlazi od kuće. Najprije upisuje Višu dječačku školu u Derventi, pa Učiteljsku školu u istome gradu. Iz nje ga početkom 1926. izbacuju, nakon što zajedno s Ilijom Grbićem, budućim književnikom i revolucionarom, sudjeluje u đačkom štrajku. Odlazi ujaku u Samobor, odakle svakodnevno putuje u Zagreb, gdje završava školu i 19. lipnja 1926. polaže ispit zrelosti.

Prvo učiteljsko mjesto mu je u selu Hajdarovići, blizu Zavidovića, odakle odlazi u Rogaticu, gdje radi pune četiri godine, sve do 1932. U Rogatici Hasan, kao već formirani ljevičar, driješi i raspasuje svoju sudbinu, susrevši Anku Jovanović, također učiteljicu, kćerku iz ugledne rogatičke građanske obitelji. Ljubav između muslimana i pravoslavke u ono je vrijeme u malim i zatvorenim bosanskim čaršijama bila ravna skandalu, koji bi se zatim pretvarao u legendu, koja će se prenositi s koljena na koljeno i izazivati niz različitih emocija u onih do kojih legenda dopre: prezir, strah i divljenje. Ili različito temperirani spoj svega toga.

Ankini su bili zgroženi, kao i Hasanovi. Mladih se odrekla rodbina i s jedne i s druge strane, a on je mudro procijenio da im je najpametnije da idu iz Bosne. Stižu u Hrvatsku, gdje Hasan Kikić dobiva namještenje u Gornjem Sjeničaku, velikom selu na Kordunu, blizu Vrginmosta. Nakon dvije godine učiteljevanja postaje školski upravitelj, a 1936. dobiva premještaj u Pisarovinu. U tom ubavom selu na obroncima Vukomeričkih gorica ostaju sljedeće četiri godine.

Još za učiteljevanja u Bosni Hasan Kikić privatno polaže gimnaziju, a 1934. upisuje izvanredni studij na Pravnom fakultetu u Beogradu. Diplomira 31. listopada 1938.
Koristi svaku priliku da putuje u Zagreb. Kreće se među naprednim intelektualcima, književnicima, umjetnicima i političarima. Blizak je Komunističkoj partiji Jugoslavije. Pripada krugu Augusta Cesarca, Ognjena Price i Krste Hegedušića, koji ilustrira prvo izdanje "Provincije u pozadini", objavljeno 1935. u zagrebačkoj Epohi. Od tog doba, početkom tridesetih, datira Kikićevo oduševljenje Krležom, njegovim stavovima, ali i književnim stilom i retorikom. Preko Krležina djela upoznao je Zagreb, zagledao se u ovaj grad i postao njegov pisac, još i prije nego što se 1940. tu doselio.

Kratko učiteljuje u školi na uglu Savske i Koturaške. Nakon rata ta škola nosi ime Hasana Kikića. Preimenovana je početkom devedesete. Nazvali su je po Tinu Ujeviću, dok je Hasanovo ime nestalo iz hrvatske književnosti i kulture. Još jedna zanimljiva priča o književno-nacionalnim pripadnostima naših pisaca: Hasan Kikić u hrvatsku je književnost ušao kada se bježeći od bosanskih kleronacionalizama zbog mješovitog braka naselio u Hrvatsku i tu propisao na svoje bosanske teme. Iz ove je književnosti izašao, izbačen i defenestriran, kada su partizanski pisci postali nepoželjni. Nije mu pomoglo što su i njega, kao i Ivana Gorana Kovačića, ubili četnici. Pred hrvatskom mu je književnošću zasmetalo to što se zvao Hasan. Nakon 1991. u Zagrebu više nije izdana nijedna Kikićeva knjiga, niti mu se više imena našlo u antologijama i pregledima hrvatske književnosti.

Usporedo s lijevim političkim i književnim angažmanom Hasan Kikić sa skupinom muslimanskih intelektualaca, studenata i radnika iz Bosne sudjeluje u izdavanju književnog časopisa Putokaz. Tako se zbližava i sa Skenderom Kulenovićem. Skender njemu: moj Slobodane! Hasan njemu: Škandal efendijo! U Putokazu su i Safet Krupić, Ešref Badnjević i Rizo Ramić. Časopis izlazi od 1937. do 1939, na tragu kulturne i političke emancipacije bosanskih muslimana. Tada Kikić postaje i predsjednik Društva hrvatskih muslimana. S tog mjesta odlazi nakon sukoba s Ismetom efendijom Muftićem, zagrebačkim muftijom, koji odmah po uspostavi NDH, 12. travnja 1941. biva imenovan "članom Hrvatskog državnog vodstva", i s valova zagrebačkog krugovala poziva muslimane na suradnju s novom vladom.
    
Pred propast Kraljevine Jugoslavije, Kikić kratko učiteljuje u pučkoj školi na uglu Savske i Koturaške. Poslije rata ta škola će ponijeti njegovo ime, i nositi ga skoro pola stoljeća. Preimenovana je početkom devedesetih. Nazvali su je po Tinu Ujeviću, dok je Hasanovu ime nestalo iz hrvatske književnosti i kulture. Još jedna zanimljiva priča o književno-nacionalnim pripadnostima naših pisaca: Hasan Kikić u hrvatsku je književnost ušao kada se bježeći od bosanskih kleronacionalizama zbog mješovitog braka naselio u Hrvatsku i tu propisao na svoje bosanske teme. Iz ove je književnosti izašao, izbačen i defenestriran, kada su partizanski pisci postali nepoželjni. Nije mu pomoglo što su i njega, kao i Ivana Gorana Kovačića, ubili četnici. Pred hrvatskom mu je književnošću zasmetalo to što se zvao Hasan. Nakon 1991. u Zagrebu više nije izdana nijedna Kikićeva knjiga, niti mu se više imena našlo u antologijama i pregledima hrvatske književnosti.

Početkom travnja 1941. mobiliziran je u jugoslavensku kraljevsku vojsku, čiji slom dočekuje kao rezervni poručnik, u kasarni u Velikoj Gorici. Po uspostavi NDH u svome zagrebačkom stanu skriva komunističke ilegalce. U domobranstvo je uvojačen 9. rujna. Dobiva čin satnika, i služi u Sanskom Mostu. 
Rano je ljeto 1941. Skender Kulenović traži načina da se prebaci u šumu. U Zagrebu ostavlja ženu i sina. Propusnicu mu sređuje Kikićeva Anka. Odlazi u Sanski Most, tamo će Hasana sresti, a onda na Grmeč, partizanima.

Ovaj događaj Kulenović je opisivao kratko nakon rata, u nekoj vrsti prozno-publicističke skice, koju, na žalost, nikada nije razradio. Tu je sjajno izveden i njegov opis Zagreba 1941: "U Zagrebu je bilo mučno, o tom bih mogao čitavo poglavlje napisati. Plava svjetla noći, policijski časovi, ulice zelene od Nijemaca, i žute od ustaša, svaki dan plavi plakat s imenima strijeljanih. Među njima bilo je i mojih poznanika i prijatelja. Jedne noći zatutnjaše kamioni. Te noći u Kerestincu, gdje su bili zatvorenici, komunisti su uspjeli da poubijaju ili povežu stražare i da iziđu napolje. Kamion koji je iz Zagreba trebalo da dođe i da ih prebaci na slobodnu teritoriju nije stigao, te ih je većina bila opkoljena i poubijana. Među njima i moj brat Muhamed, slikar, s grupom travničkih radnika, koje su ustaše odmah po ulasku u Travnik bile potrpale u kamione i prebacile u Kerestinac."

Tih je dugih hrvatskih tjedana, u plavo-žuto-zelenom šarenilu stolnoga grada Zagreba, Skender Kulenović doživljavao svoju tešku životnu mogu i svoj preokret. Uzeli su mu brata, i on im to nije oprostio. Iako u tome nije bio od velikih riječi, nije napisao katarzični roman, makar i sonet, poput Selimovićeva Derviša, ali se on, zagrebački đak, mladi pisac i pjesnik već dobro utemeljen u hrvatskoj kulturi, zauvijek okrenuo od Zagreba, i bez mnogo riječi zaobilazio ga do smrti. Njegov će biti Beograd, njegov će biti i Mostar, dva odabrana grada koji su mu zamijenili sve one druge koji bi mu bili po nesreći suđeni, i njegova će na kraju krajeva biti i – srpska književnost. Za razliku od Hasana Kikića, koji će ostati hrvatski pisac, sve dok ga hrvatska književnost ne zataji i ne odrekne ga se, Skender će srpskim piscem biti i preko ivice groba, svog groba i grobova tisuća nedužnih njegovih sunarodnjaka koje će vojske bosanskih Srba i njihovih beogradskih pokrovitelja ubijati od 1991. do 1995. Ostaje Skender srpski i nakon što mu je u onome bosanskokrajiškom gradiću prebrisano ime s tahti jednoga sokaka, koji je zatim prezvan imenom njegove fikcionalne junakinje Stojanke majke Knešpoljke. Hrvatske i srpske kulturno-identitetske strategije oduvijek su se tako razlikovale da su se hrvatski projektanti kulturnih identiteta u uvjetima vrućega ili hladnog rata vazda odricali onoga i onih koji su ostajali s druge strane imaginarne fronte, dok se njihovi srpski suparnici i istovrsnici nikada nisu odricali nikoga i ničega. Nema odbačenih i razvjerenih srpskih pisaca, a u Hrvata skoro je više odbačenih nego ukorijenjenih.

Tako su se u proljeće i ljeto 1941. dva ahbaba, dva Putokazova autora, dva muslimana, i ne znajući krenuli razilaziti u nacionalnom smislu. Govori li to o tragici bosanskih muslimana ili o šupljoj praznini i nesupstancijalnosti naših južnoslavenskih nacija? Nacija jest nešto strašno i krvavo, ali kako je ozbiljno shvatiti kada je Hasan jedno, a Skender je drugo? Kako ozbiljno shvatiti naciju ako je Hasan postao Hrvatom ponajviše zahvaljujući ljubavi prema rogatičkoj Srpkinji Anki? Gospođi Anki koja je svoj život odživjela s onom vrstom dostojanstvenog prihvaćanja vlastite sudbine kakva je karakteristična samo za aristokraciju. Duhovnu i emocionalnu, naravno.

Hasan Kikić gine u četničkoj zasjedi 6. svibnja 1942. U partizanima je od veljače 1942. Do tada je kao domobranski časnik radio na vezi između gradske ilegale i šume. Izmakao je u posljednji čas, jer su ga već bili razotkrili. Tada je potrošio sve svoje zalihe sreće.
Provincija u pozadini, čijih se pojedinih fragmenata sjećamo još iz čitanki za osnovnu školu – mi koji smo se školovali po bosanskohercegovačkom planu i programu – danas je ljepša, uzbudljivija i ekspresivnija knjiga nego što je bila za socijalističkih vremena. Pretvorivši se iz pjesnika revolucije i pisca po partijskoj zapovijedi u povijesnoga i književnog autsajdera, Hasan Kikić postao je istinski velik pisac. Čitaju li ga? 

Uzbudljivo je zamišljati kakav bi pisac nakon rata bio Hasan Kikić. Darovit, vrlo obrazovan i načitan, mogao je svašta biti i svašta napisati. Kao što je mogao i propasti, razočarati se, nestati. Nije preživio.




 http://www.radiosarajevo.ba/novost/216595/provincija-u-pozadini

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Provincija u pozadini, Hasan Kikić, ljubavna priča, Miljenko Jergović
Provincija u pozadini, Hasan Kikić, ljubavna priča, Miljenko Jergović
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjaJVQyiGCtCb4CA69Us-m_nJSI1LB2HFRb9oVpUGJFAsHpOVOyUV8F4-d-Vb85tpxe98ph2mjPE5avqJShSXgdI_PCeRjnMjLV0MP99O-BzNhAifD0HExQ7_lLaPpUbZ2p-GxeKAWNG4/s320/kiki%25C4%2587.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjaJVQyiGCtCb4CA69Us-m_nJSI1LB2HFRb9oVpUGJFAsHpOVOyUV8F4-d-Vb85tpxe98ph2mjPE5avqJShSXgdI_PCeRjnMjLV0MP99O-BzNhAifD0HExQ7_lLaPpUbZ2p-GxeKAWNG4/s72-c/kiki%25C4%2587.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2016/02/provincija-u-pozadini-hasan-kikic.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2016/02/provincija-u-pozadini-hasan-kikic.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy