NENAD OBRADOVIĆ
INTERVJU
Razgovarao - Amer Bahtijar
SAMOVOLJNO SAM OTPADNIK JER NE PRIPADAM NIKOME I NIČEMU
U izdanju portala za filozofiju i društvena pitanja Filozofski magazin, u ediciji Sofos, izašla je knjiga Nenada Obradovića Krhotine post-filozofije što je bio povod za ovaj razgovor.
Upravo je izašla Vaša nova knjiga eseja Krhotine post-filozofije. Koja su temeljna odredišta knjige?
Kako napominjem u uvodnom poglavlju, što
nastojim pojasniti kroz eseje u knjizi, prisutna su četiri temeljna
odredišta knjige eseja Krhotine post-filozofije. Život kao
sidrište bivstvovanja, ljubav kao bezuslovni pokretač života samog,
umetnost kao oličenje estetskog krajolika mišljenjosti i, naposletku,
priroda kao najvažniji moderni filozofski pojam, oličen u ekozofiji i
ljubavi prema prirodi i svemu živom. Krhotine post-filozofije
tematizuju put, uvođenje u (post)filozofiju. Nastojim istaknuti termin
post-filozofije zato što smo zapali, nakon savremene filozofije
subjekta, potom dekonstruktivizma, simbolizma i raznih misaonih puteva
moderniteta, u prilično neplodno misaono polje koje se odlikuje iznad
svega pretpostavkom političnosti. Drugim rečima, sve teme koje savremena
misao proizvodi oivičene su raznorodnim ideologijama i kao takve one ne
služi ničemu. Ako je misao kao misao neslobodna, odnosno ako nema u
sebi potencijal rasta, ako se ograničava i usmerava, onda dolazi u sukob
sa stvarnošću i gubi tlo pod nogama. Filozofija je izgubila svoje mesto
u društvu upravo zato što je napravila jaz između mišljenja i slobode,
stoga što je dopustila, kroz brojne popularne filozofe i njihove, kako
se to danas kaže, angažmane i projekte da ideologija zauzme mesto
mišljenja. Filozofija je kroz istoriju bila otvorenost ka mudrom
sagledavanju stvarnosti, ona je težila, posebno od Sokrata, posvemašnjoj
individualizaciji, usresređenosti ka suštinskom, i zato je nepojmljivo
da postane delom bilo koje ideološke priče, kolektiva, grupe. A znano
je, kako je to tačno rekao Paul Celan, da onaj koji hoda na glavi pod sobom ima nebo kao bezdan.
Zašto pisati u društvu u kojem su kič i banalnost društveno prihvatljiviji nego filozofska misao?
Misao nije primarno filozofska, kako
kažete, misao je misao jer pripada slobodnom, mislećem biću, čoveku koji
iskušava vlastitu tragičnost. Misao postaje filozofska onda kada imamo
začudnost, kada se kao deca čudimo pred očiglednim stvarima takvim kakve
nam se daju, predstavljaju. Sve je manje pravog, autentičnog mišljenja
jer je banalnost, uz defetizam i neosetljivost, postala odlika naše
stvarnosti. Previše informacija, premalo suštine. Previše emocija,
premalo ljubavi. Višak komunikacije, manjak razumevanja. Duševno se
borimo, posustajemo duhovno. Zato je neophodno slediti celovitost
Čoveka, nasuprot celini Subjekta, znači zanemariti samodopadnost
tehnološke ukalupljenosti i otvoriti se ka životu, prirodi i emociji.
Sve što je banalno prijemčivo je masama, svaka zavera radije se prihvata
od bilo koje istine, upravo zato što na određenom nivou, da se tako
izrazim, banalnost ne zahteva bilo kakav angažman pojedinca, banalnost
ne zahteva izjašnjavanje, misao. Ona se skriva u kolektivu, često
kulminira u ideologijama totalitarizma i fašizma. To je najbolje opisao
veliki, značajan, jedinstven filozof na ovdašnjim prostorima Radomir
Konstantinović u knjizi Filozofija palanke. Ne znam zašto se
više ne govori o toj izvarednoj knjizi u kojoj je pokazano, na vrlo
upečatljiv način, da palanka lako zavede čoveka pod plaštom moraliteta
premda je u osnovi sama pokvarena. Ono što ostaje kao pitanje jeste kako
postupiti u takvim okolnostima? Kako postupiti, primerice, u
okolnostima povampirenja raznih ideoloških, istorijski i etički opasnih
stavova čemu posebno svedočimo ovih meseci u Srbiji i Hrvatskoj? Pišem
jer mi izmiče s-misao – kažem u knjizi. Svaka misao da bi bila misao,
autentična i opravdana, mora nastati u samoći vlastote bez-idejnosti,
mora početi od ništine. Zato se povlačim i okrećem sve više životu
takvom kakav jeste. Pozicija nezavisnog pisca, stvaraoca, danas je retka
ali je od izuzetne važnosti za vlastitu poziciju. To ne znači da je
rešenje olako povlačenje u unutrašnji egzil,već da se iz svog sveta
slobode lakše borimo za slobodu svih ljudi na svetu. Moja sloboda uslov
je slobode svakog drugog i drugačijeg od mene. Samo onaj koji je
oslobođen od kolektivističkog mišljenja, koji se usresređuje na misao
samu, onaj koji sabira razasutost, fragmentarnost ispisanosti vlastite
otuđenosti i nepripadanja – taj je slobodan. Sloboda je, dakle, odgovor
na teskobu. Patimo, naposletku, jer težimo ka slobodi.
Još od Spinoze priroda je u
centru filozofskog promišljenja, mnogi filozofi i pisci su pisali o
odnosu prirode i čovjeka. Jeli danas priroda samo objekt za čovjeka i
kakve su posljedice tog stava?
Rekao bih sledeće. Priroda je u centru
filozofskih promišljanja od njenih početaka. Arapska, indijska i grčka
filozofija počinju sa pitanjima prirode kao temeljnim pitanjima
filozofije. Za Aristotela fizika se nalazi uz filozofiju. Ono što mene,
kao pojedinca, muči jeste – zašto je sa savremenim oštrim razgraničenjem
između prirode i društva stvoren nepremostiv jaz koji uključuje želju
za ovladavanjem čoveka nad prirodom? Čovek nastoji pokoriti prirodu i
pretvoriti njenu divljinu u stanište. Nismo odgovorni samo za sebe,
nismo ni samo za drugoga, odgovorni smo – sa gledišta patocentrizma – za
prirodu u celini. Ekološka kriza, kako se danas često naziva, nastala
je upravo iz krize moralnosti budući da odbacivanje prirode i njene
osobenosti od strane čoveka znači, kako ističe V. Hosle, ,,zbiljski
prezir spram čoveka’’. Kako drugačije i objasniti potrebu čoveka da
preuređuje prirodna staništa i krajolike po svojoj meri, bez ikakve
svesti o tome da upravo zato što smo ljudska bića ophrvana moralnošću
imamo pojačanu odgovornost da brinemo o svemu živom i neživom oko nas;
ne iskorišćavati, već brinuti o prirodi. Priroda ostaje u procepu
samotne vitalnosti. Kao što čovek ishodište nalazi na rubovima svoje
tragedije, tako i prirodna divljina kuša svoje rubove samoće. Čovek
prirodu ne sme gledati sa visine jer je priroda ishodište njegovog duha,
ovaploćenje njegove osame i galame, pri-kazivanje i pri-zivanje
konačnog pada prema zalazu, put ka onostranom, nesaznatljivom.
Da li je tehnika, kao što kaže Heidegger, uistinu metafizika novog doba?
Pitanje tehnike je važno pitanje koje
Heideggera osobito zaokuplja. To je pitanje u filozofskom diskursu
prisutno od antičke filozofije. Tehnika je u antičkoj filozofiju bila
nešto bliža znanju, dakle stvaranju, dok se danas sve više govori o
teokraciji gde se tehnika vidi kao izazov modernih društava. Tehnici ne
trebamo pristupati sa negativnog gledišta već se moramo, kako je to
rekao Heidegger, posvetiti njenoj biti i tek tada možemo biti kadri da
ne upadnemo u ,,muklu prisilu da tehniku slepo sledimo, ili, što je
isto, da se protiv nje bespomoćno bunimo i proklinjemo je kao đavolje
delo’’. Kada govorimo o tehnici moramo govoriti o dve strane – onoj
pozitivnoj i onoj negativnoj budući da, kaže Heidegger u eseju Što se zove mišljenjem,
,,tamo gde čovek jednu stranu uopšte više ne vidi kao jednu, drugu je
takođe izgubio iz vida’’. U savremnoj smislu post-filozofije tehnika
mora biti bliska znanju jer uočavamo globalni trend da se iz produkta
tehnike – tehnologije – stvaraju naslage površnosti i to posebno kod
mladih ljudi. U središtu pitanja o znanju i tehnici u savremenom dobu
nalazi se pitanje o mladima. Koliko njihova egzistencija ima potrebe da
progovori o znanju i odnosu prema tehnologiji svedoči i sve veće
neznanje, primitivizam i vršnjačko nasilje među mladima. Zbog toga
školski sistem, kao graničnik znanja za znanje, mora stvoriti uslove da
se mladi mogu emotivno su-odnositi jedni prema drugima, i prema životu
samom. Da citiram italijanskog filozofa Umberta Galimbertija, koji u
knjizi Nihilizam i mladi piše: ,,Mladi traže provode jer ne
znaju da se vesele. Veselje je najpre veselje nad samim sobom, dakle
priznati, potvrditi identitet, prihvatiti stvarnost, prevladati
frustaciju…” Stoga, znanje koje vodi ka emotivnoj nepismenosti upravo
zato što se zasniva na prividnom znanju osiromašuje mlade ljude i uvodi
ih u tunel mraka, tunel gde odjekuje neznanje o sposobnosti za
uspostavljanje međuljudskih odnosa. Iz tog se neznanja porađa
najstrašnija nakaza sadašnjice – površno znanje.
Religija nije odumrla kao što je
predvidio Marks, (Marks se tu nije prevario, on je mislio da će
religija odumrijeti kad odumru oni materijalni uvjeti koji perpetuiraju
klase, a to se još nije desilo) svjedočimo sve većoj ulozi religiji u
društvu, pa čak i u nekim sekularnim utvrdama. Živimo u vremenu religije
bez boga, kako kaže Drago Bojić. Svjedočimo li pogubnosti religije bez
boga?
Religija ne sme biti olako shvaćena.
Vekovima je religija bila i ostala posebno osetljiv identitetski osnov.
To pitanje religije bez Boga jeste filozofsko pitanje premda i Karl
Jaspers pita: Ima li religije bez vere? Religija, čini mi se,
nastoji ovladati dok vera uključuje nešto dublju dimenziju ljudskog
su-odnosa prema sebi i drugima oko sebe. Većini religijskih zajednica,
sklonih teocentričnom viđenu sveta, nedostaje temeljne svesti o
poštovanju drugog. Učenje, sadržano u svetim knjigama, teološkim
tekstovima i, kada je u pitanju hrišćanstvo, u Jevanđelju, postaje tek
polazna iskra za praktično življenje, tek nagoveštaj moguće otvorenosti
za život kao takav, tek kap čiste vode ljubavi u zamućenoj bari mržnje i
prezira. Važno je reći da hrišćanska religijska praksa ishodište svoje
poruke sažima u moralu, da se poziva na etički temelj kao zalog opstanka
ljubavi u čoveku, a da pritom upravo svojim odlukama i praksom guši
čovekovu individualnost i njegovu potrebuda bude sam svoj pastir, jer je
čovek samo tada, ako je oslobođen pritiska institucije, a postupa
ispravno i dobronamerno, zapravo moralan čovek. Zato bilo koja
religijska organizacija ne sme biti učiteljicom morala već se mora
uzdići iznad polja etike, politike i obrazovanja i promovisati svest o
ljubavi prema svetu i svakom čoveku u njemu, pre nego što se sme
podrediti formulisanju moralnih osnova, zapovesti, zabrana i kletvi.
Stoga, temeljno pitanje koje moramo postaviti glasi: Da li je otvorenost
prema različitosti moguća u situaciji duboke hermetičnosti učenja
religijskih zajednica sklonih teocentrizmu i personalizmu? Zašto
svedočimo, da napomenemo, politizovanju vere u ime viših ciljeva pravde
jer ako uzmemo, primerice, u obzir mesijanski krajolik promišljanja,
možemo citirati P. Sloterdijka, koji ističe da je smisleno citirati
ime «Jeruzalem» samo u onoj mjeri u kojoj to ime označuje kvantum
suprematističkoga potencijala, koji svijet pretvara u pozornicu za
religiozne i etičke pohode. Stoga, gorljivo zastupam tezu o
svetskom etosu. Filozof i teolog Günther Gebhardt svetski etos razlaže
iz teze da međureligijski dijalog započinje s temeljnim zahtevom: sa
svakim se čovekom mora postupati ljudski. To je neophodan korak ka
dijalogu i razumevanju. Za naše izmučene prostore prepune netolerancije,
prezira i pakosnog opanjkavanja ovo je vrlo važna poruka. Budući da se
postmoderni svet okrenut multikulturalnosti velikim delom okviruje u
smislu proceduralne pre nego supstantivne etike, naglašavajući
ispravnost umesto dobrote (Patrick Giddy), negovanje i pospešivanje
dijaloga, prema principima svetskog etosa koji nije, da podvučemo, pre
svega etičan nego takav kakav jeste, blagonaklon prema ljudima, put je
otvoren ka novim horizontima vere, nade i ljubavi.
Jedan ste od rijetkih ljudi na
Balkanu koji piše filozofsku, književnu i pozorišnu kritiku. Medija
danas većinom nemaju interesa za kulturu. Jesu li to zahtjevi tržišta i
potpuni trijumf materijalističke filozofije?
Sve više, dakako, samo pišem. Pozorište
je za mene odviše važna institucija, mislim da može biti jak posrednik
između pojedinca i zajednice, i više se ne usuđujem pisati, odnosno
davati sud o određenim predstavama javno. Čitam svakodnevno puno, a
stvaram kada za to osetim nadahnuće. Ne mogu da prenebregnem činjenicu
da je sve manje mesta gde bi uopšte mogao objavljivati što je posledica,
kako kažete, manjka interesa za kulturu i kulturne rubrike. Ne mislim
da je takvo stanje trijumf materijalizma već isključivo pada duhovnih
vrednosti pod kojima podrazumevam čovekovu sve veću palanačku
zatvorenost. Svi se, kao što je znano, bave politikom, kultura je
predviđena za malu skupinu dobronamernika i najčešće volontera. Neke
medije u regionu i svesno odbijam budući da ne želim objavljivati svoje
zapise na stranicama medija koji promovišu netolerantnost, zatvorenost i
primitivizam. Mi se moramo, i to je od izuzetne važnosti, osloboditi
robavanja predrasudama i otvoriti se ka drugom i drugačijem, ka svetu i
okruženju. Pomenuli ste tržište, ali ste preskočili ključno pitanje –
značaj kompetentnosti. Stojim na stanovištu da nam manjka savesnih i
znanjem osposobljenih medijskih ličnosti. Znanje neće samo odbaciti
lažne ideologe i ideologije, nekompetentne političare i tajkune, nego će
proizvesti novu paradigmu značenjskog poimanja ekonomije, ne u smislu
tradicionalizacije već konkurencije i inovativnosti, paradigmi koje će
na duže staze značiti definitivan otklon od populističke ideologije i
ekonomije, antizapadnjaštva, gospodarenja i gospodara, kako nad ljudima
tako i nad ekonomskim dobrima, pa i nad medijima.
U svom zadnjem tekstu Boris Dežulović kaže: Gospodari
rata i gospodari novca lijepo se, kako vidimo, slažu. Posljednja nada
našeg bezglavog stoljeća ostaje tako dobra, stara umjetnost. Jedini
neprijatelj kojega se boje. Može li im taj mrski protivnik pokvariti planove?
Umetnost ima veliki potencijal i mislim
da je Boris Dežulović u pravu kada kaže da se pomenuti gospodari boje
jedino umetnosti. Umetnost misli, ona zahteva da se odredimo prema svetu
oko nas, ona produbljuje pitanja, vidimo da se umetnici po pravilu među
prvima bune na raznovrsne društvene nepravde – zato je umetnost opasna,
ona je rizik. I za umetnost, kao i za filozofiju, ključna je sloboda i
znatiželja. Često citiram T. Bernharda koji kaže: ,,Ja sam uvek živeo
samo od onog što sam radio, nikada nisam dobijao neku subvenciju, nikada
se oko mene niko nije trudio, do dana današnjeg. Ja sam protiv svakog
subvencionisanja, protiv svakog redovnog plaćanja, umetnicima ne treba
dati ni groša. To bi bilo idealno i onda bi možda nešto od toga i
ispalo. Umetnicima bi trebalo vrata, kroz koja žele da prođu, potpuno
zatvoriti i zaključati. Ništa im ne treba dati, treba ih ostaviti pred
vratima. To se nije uradilo i zato imamo lošu umetnost i lošu
literaturu. Oni se provuku do nekih novina, do nekog ministarstva,
nastupe kao da su geniji, i dobiju svoj stan, svoje papire i osigurani
su do kraja života. I onda više ne mogu da napišu ni jednu dobru
knjigu’’. Sa druge strane, mislim da umetnost ne sme biti predstavljena
samo kao politički angažovana. Svaka umetnost jeste odraz društva, ali
ne sme biti odraz politike i ideologije. Ako, primerice, umetnik tretira
teme iz ratne prošlosti on to čini, ne kao aktivist, nego kao čovek
svestan toga da je čovek. Umetnost jeste stav, ali i utočište,
tajnovitost, otklon i zato se grozi svake vrste prisile, ideoloških
mesta, politikanstva, nacionalizma i jednoumlja. Zato je važna, a tako
skrajnuta.
Ako zašutim, posve, ko će umjesto mene reći: mir preživjelima; mir poraženima; mir našemu vremenu stihovi su pjesnika Muniba Delalića. Mišljenje, pjevanje, usamljenost, otpadništvo…Kako dalje?
Ako zaćutim, možda tada najglasnije
govorim. Samoća, nasuprot usamljenosti, ne boli. Naprotiv, samoća
okrepljuje. Biti sam znači biti sam sa sobom, susresti se sa svojim
likom, upoznati ga. Samoća, stoga, nije prijatna, nastoji ophrvati našu
unutrašnjost, pozvati nas same ka sebi, ali ne boli, ne ranjava. Trpimo
bol ranjivosti onda kada smo usamljeni. Tada se ne okrećemo sebi niti
svom liku već očajavamo što nismo kadri prodreti u samoću, stoga
tugujemo nad nemogućnošću izlaska na put vlastitosti. Danas je,
nažalost, teško izaći na kraj sa samoćom i otpadništvom. Samovoljno sam
otpadnik jer ne pripadam nikome i ničemu. Kao što sam slobodan da kažem
da sam zbog svog otpadništa zanavek Jevrejin. Svi su umetnici Jevreji –
reče jedna pesnikinja. Jevrejstvo je odbačenost i prognaništvo. Lutajući
Jevrejin je datost koju sledim. Jevrejin sam jer sam neprihvaćen,
optužen, bezdoman – jer je to moja sudbina, opterećujuća i iskupljujuća.
Moj put.
COMMENTS