BELA HAMVAŠ
MAĐARSKI HIPERION
preveo - Sava Babić
PRVO PISMO
Poslednjih deset godina života želeo sam
da provedem pored mora. I evo me ovde. Tako je bilo i u mladosti. Kada
mi se probudila svest o tome s kakvom sudbinom moram da se borim na ovoj
zemlji, pothranjivao sam ovu misao: otići. Hteo sam da živim u
Engleskoj ili Nemačkoj. To beše još u ono doba kada je u meni gorela
herostratska želja za slavom. Beše to slabost, danas već znam. Ne kao da
bi takva bila svaka žudnja za slavom. Postoje i one koje ponosno
cvetaju. Plutarh priča kako je zatekao Cezara da plače u šatoru
centurije. Šta ti je, zapitao ga je. Dvadeset devet mi je godina,
uzviknuo je Cezar, Aleksandar Veliki je u ovim godinama već i Indiju
osvojio. A šta sam ja?
O, ja nisam bio Cezar. Čak i ne znam šta
me je zadržalo da ne palim crkve. Beše to slabost. Čak i nije bila
žudnja za slavom. Ništa nisam postigao. Ali sam znao i da nikada ništa
neću postići. Želeo sam da odem u drugu zemlju. Ali je potom usledio
trenutak kada sam uvideo da za ono što ja hoću, prvi preduslov jeste da
ostanem kod kuće. Svuda bih bio bez korena, upravo s ovim i upravo
ovako. U inostranstvo može da ide inženjer, lekar, bankar, mogu čak i
sveštenik i vojskovođa. A ja sam bio onaj neko ko ne može. Morao sam da
ostanem. A moram da ostanem i sada, na kraju života, kada više i ne
želim ništa drugo do da potpuno sazrim. Evo me u ovom narodu, u ovoj
zemlji, svaka mi je namera bezuspešna, svaka reč uzaludna beše, svi
planovi su mi se razbili, propao sam, neprimetno, suvišno i nepoznato.
Ne gledam more na čijim obalama sam želeo da umrem, ne osećam miris
smokava i obalskih borova, koji maestral donosi iz zaliva, i ne čujem
romor talasa na hridinama. Čak i ovde poraz. Moj dajmon me ne pušta. I
nemam nikakve utehe. Znam da neće biti potomstva koje će me poštovati.
Ono što sam ja radio tako je nečovečno da se prema tome neće prodobriti
nikakvo potomstvo. Nisam naklonjen nikome, čak ni njemu. U meni niko
neće naći opravdanje.
Nigda ovde nije bilo čoveka koji je manje bio
umiljat. Ali i inače, potomstvo! Neće ono imati ni želje da se muči
hartijama. Dolaze vremena koja će zaboraviti svaku prošlost. Sadašnjost
će nagnati ljude da zaborave prošlost – ne zato što će biti veoma
srećni, nego upravo veoma nesrećni, toliko čak da niko neće umeti da im
ublaži patnje. Zašto bi baš iščeprkali mene koji nemam nikakvo
saosećanje prema njima? Vreme slova je i inače već minulo.
Pisanje je
nesavremena strast, i sve više će to biti. Biće zaboravljen svako ko je
pisao, čak i ja. Postoji u meni jasnovidost da to kažem, ma koliko je
sud težak, naročito za mene sama, u čijem životu postoji tako užasna
nesrazmera između onoga što sam ostvario i onoga što se u meni
primećivalo. I tako, ono što sam činio, zauvek je izgubljeno. Čak i ovo.
Jer ostali? Ko sme sebe da postavi uz mene. I kada to pitam, ne govori
li iz mene oholost. Toliko sam sâm da ne samo što jedino ja umem to
učiniti, nego sam ja i jedini koji zna šta sam uradio.
DRUGO PISMO
U većini vremena bilo je ljudi za koje
nemam drugog izraza, sem da su jahu. O kome i o čemu piše ovaj jahu?
Razume se, o samom sebi. Cela književnost je takva kao da neko kroz
ključaonicu viri u sobu mladenaca koji se nalaze na bračnom putovanju.
Svejedno je o čemu se piše, o dž’entriju ili građaninu ili oficiru ili
proleteru, sve je jahu, lakoumno, drsko i otužno. Ni reči više o njemu,
već je previše što ga čovek primećuje.
Drugi nije tako ogavan, ali je
još otužniji. Od šećera je. To je moda. Kod nas ga predstavljaju Karolj
Kišfaludi ili Jokai. Opevaju smeđi frak boje duvana i baš tadašnju
operetsku divu, novog čoveka doba, neustrašivu gospođicu lekarku, ili
generala koji je postao prodavac novina. Neutešno je od šećera sve,
juriš Zrinskog i sudija, najezda Tatara i zalagaonica. Neka bude
dovoljno.
A sada sledi opasnik, nadmeni. Ovde
spadaju Balaši, Čokonai, Petefi, Adi. Sve sam plamen, grčka vatra,
kulise, uvodnici i očaravajući tenori. Veoma lepo otkrivaju svoje
grehove i tako su neodoljivi kada ih nešto zaboli, ljubav ili opšte
stanje. Ovi blistavi lakrdijaši i patnici dražesnih pesama svi su rođeni
da budu najveći mađarski pesnici.
Tako se stiže do prikrivenog, koji je
zapravo druga strana nadmenog. Faj i Aranj. I ovaj je opasan, jer je
mudar i trezven i uzda se u budućnost. Uvek ima nešto u torbi čime
pobunjenike opominje na mir. Prošlost je bila lepa i budućnost će biti
takva, samo je sadašnjica u škripcu, ali uzdajmo se i verujmo, poštenje,
rad, male radosti i mali katehizis, dakle sve maleno.
Sledi kameni čovek, nedovršeni.
Berženji, Verešmarti, Kemenj, Zrinski. Nije isklesan sasvim iz stene od
koje je načinjen. Sve sama težina, poremećena bezobličnost i masivna
nezgrapnost. Noćna figura, nadnosi se nad dubine, ali ne ume da se
stropošta, visi tako i nije ga lepo ni pogledati. Užasno sve zna, i zato
se ubija otrovom, narkotizovanim kompromisima. Živi u nedruželjubivoj
osami, bespomoćno, gušeći se u sitničavoj okolini, besmisleno, daleko i
pod znakom pitanja i pred sobom, večito iščekujući svetlost, u večitom
mraku.
I na kraju jedan čovek. Bešenjei je
celokupan mađarski duh, izgubljeno neznanje, koji katkada obraća pažnju
na spoljni podsticaj, čak i uči, i sam započinje rad, ali sve što izađe
ispod njegovih ruku, jadno je, ispunjeno planovima i snovima, bez
odvažnosti i samostalnosti, sve sama revnost i sama nemoć. Nema nijedne
samostalne misli, neće dospeti mnogo dalje od mrmljanja, a na kraju će
se opet izgubiti. Bešenjei je bedan pisac i pesnik Sve što napiše jadno
je. Ali kod Bešenjeija nije važno kako je pisao. Sem njega, svi ostali
su uživaoci i preuzimači, i uvek čekaju gotovo i dobijaju gotovo,
odnekuda, svejedno je da li su to zanatski proizvodi, moda, ukus,
državni poredak, religija. Nasuprot ovakvom lošem stanju, on je taj koji
pokušava da stvori duh sopstvene zemlje, on je taj koji je predak u
odnosu na generacije potomaka – večiti predak. Predak je takvom
razdoblju koje nikada neće uslediti. Bešenjei je budilac koji hoće da
iznutra razvije duh, jer vidi da nasleđivanjem nema potpunog života. Dok
nema baštine, primera, dok se duh ovde ne može nasleđivati, dotle sve
živi od zajma dugih, jezik, životni poredak, država. Ali nije u tome
veličina Bešenjeija. On je najbliži Hiperionu.
TREĆE PISMO
Još bih mnogo mogao govoriti o
Bešenjeiju. Nedavno sam opet uzeo njegov Svet prirode. “Dosadno je tvrdo
razmišljanje”, kaže odmah na početku. Strahuje da ga čitaoci neće
razumeti. Ko se toga boji, već je izgubio. Kako je plitak! Otkriva da je
“sve tajna”. Zar nije užasno? Od poglavlja “Čovek kao dojenče” može se
razboleti. Poglavlje “Mladost” liči na one pobožne sveščice koje pišu
senilni popovi, a prodaju ih ispred crkve stare gospođice od kojih se
širi zapah. To je određeni ton jagnjenceta koji čovek i nehotično mora
da održava u ravnoteži nekim bezumnim zlodelom. Da li je taj čovek čitao
Voltera? Da li je ikada video ove redove: “…dok je čovek siromašan,
nije mu potreban bog, čim da pare na zajam, odmah zahteva da njegov
dužnik bude vernik. Želim da moj advokat, krojač, sluga i supruga budu
vernici”. Za jagnještvo je uvek bila potrebna nespretnost, ali posle
Sterna? Bešenjei je pesnik i mislilac i državnik, ali loš državnik, još
lošiji mislilac, a najlošiji pesnik. Kaže: “Mnogi izgubiše besmrtno ime –
Sudba im ne postavi život na put – Veliki vitezi umiru za ručicom
pluga”. – E, time on sebe pogađa usred srca i celokupni mađarski duh.
Jer je on taj veliki vitez. Razume se, neka nevolja postoji. Situcija
nije tragična, nego nečuveno smešna. Veliki vitez koji umire za ručicom
pluga komična je figura. Bešenjei je pretpostavljao da drugačije i ne bi
bilo moguće nego onako kako jeste. Iako je baš to ono što nije moguće.
Sudbina je upravo to što je sve onako kako jeste, neminovno, jer je baš
to sudbina. Da veliki vitezovi umiru za ručicom pluga, to je tema za
humoristu. A humorista i polazi od toga kada pretpostavi da u raju
najveći dramski pisac nije Šekspir, nego neki šuster, a najveći
vojskovođa valjda nije Cezar, nego odžačar. Vitez koji je zalutao do
ručica pluga, komičan je. Nije postao ono što je bio! Ali ne zato što ga
je neko drugi sprečio. Nije postao jer on prosto nije to bio. Ko sam
ja, to sudbina bolje zna nego ja. I ako sam ja drugog mišljenja,
postajem smešan zajedno sa svojim mišljenjem. A to se uskoro ispostavilo
i kod Bešenjeija. Nije on bio veliki vitez – odnosno nije obdaren za
vladanje. Morao je da umre kao pustinjak. Gde odaje sebe? Na bezbroj
mesta. A sasvim je karakteristično mesto na kraju prve knjige kada piše o
Aleksandru Velikom: “Ceo svoj život pogrešno je postavio.” – “Kakvo
ogromno uobraženje, vladati s kraja na kraj sveta.” Izgleda, ovaj strah
od velikih stvari jeste nerazumevanje velikih stvari. Nešto tako može
reći samo onaj u kome je nešto umrlo, i u njemu je pokopano.
Veličina! Hoće da bude mudar. Nema
blesavijeg čoveka od mudrog. Ali: “Nikada nisi okrvavljen, zar ne…
zabavljajući se pišeš, znaš, zabavno će biti prihvaćeno. Svoju pravdu ne
mešaš s krvlju”. Da, pravda pomešana s krvlju! Krajnju ozbiljnost je
izgubio pred samim sobom. Ne piše tigrovske istine koje će, ako ih
napusti, skočiti na njega i rastrgati ga. Nije to istina života i smrti!
Nije to nešto što pouzdano mora da zna, jer ako pogreši, kraj je. Ali:
“more samo tihu penu u sebi baca… a duša ćuti.” Sedi u “Velikoj Senci”.
“Živ u smrti sedi, gde se pokreće samo zato da bi osetio sebe i da mu u
mukama srce neprekidno krvari.” “Postao sam kao hodočasnik koji se u
pustinji skriva, napustivši svoj svet, sedi sam… pišem u svom miru, u
svojoj muci, ne znajući šta me privlači.”
ČETVRTO PISMO
Naravno, sada ćeš postaviti pitanje čemu
ova improvizovana istorija književnosti. Možda sam je zato ispričao da
potvrdim tezu da smo mi narod koji ne prepoznaje svoga genija? Nije.
Verujem da smo čak i to od drugih naučili. I inače, zanemarivanje!
Neprepoznavanje! Šta je trebalo učiniti kako bi se prema njemu dostojno
poneli? Imenovati ga za počasnog gradonačelnika, dati mu platu direktora
banke i njegove fotografije objavljivati u svim ilustrovanim listovima?
Naime, većini je upravo to jedina zasluga što nisu postali
gradonačelnici i nisu dobili plate direktora banke, mada su sve učinili
da bude tako, čak bi to i zaslužili. U užasnim rukama je ovde genije čak
i među genijima.
Drugo hoću da kažem. Ne prividni, nego
pravi paradoks. Ovde pada u oči kako lake i glatke izraze dobro podnosi
jahu, pomodni tip već manje dobro, najveći mađarski pesnik još manje,
trezveni još i od njega manje, nedovršeni jedva, a Bešenjei već nikako.
Zašto? Jer jahu kada izgovori svoje, oseća da mu je cela zemlja iza
leđa, a postepeno prema gore, što se neko ispne na veću visinu, sve
manje ljudi oseća iza svojih leđa. Nedovršeni tek jedva nekoliko ljudi,
Bešenjei već uopšte nikoga. Razuman, uobličen izraz nije pitanje
talenta. Poezija uvek iskazuje kakav je odnos čoveka i duha. To je
mađarski paradoks koji je u suprotnosti sa svim drugim narodima. Što je
duh ovde veći, dublji i teži, zahtev za njim je tim manji. Kao posledica
toga jeste da je duh prinuđen da se bori sa sve većim otporom, ali ne u
narodu, nego već u samom pesniku.
Za Bešenjeija je karakteristično da što
je u njemu zahtev duha viši i veći, s više gorčine ume da ga promuca.
Dok je nešto tanušno, nema problema. Čim započinje ozbiljnost, oblik se
lomi. Gde bi već sve moglo biti jasno, tamo nema ničega drugoga do
nerazumljivi ropac. Nisu li kod svih naroda nekako bili u srazmeri
težina i forma? Nije li to bilo zato što su takvi bili priznati, bili su
gradonačelnici? Sve u svemu, bilo je to zato ako neko kaže nešto, znao
je da postoji neko ko će ga čuti. Ovde su uši bile otvorene samo za
Ciganina primaša. To je paradoks, što je neko prazniji, tim je više
uspešan. Genije postoji, ali narod pravi od njega ono što hoće. Što je
on više ljudsko biće, tim je manja pažnja usmerena prema njemu, a kad bi
dospeo do vrhunca, potpuno ostaje sam. To je Bešenjei.
PETO PISMO
Svoj život bih sada već potpuno da
oplemenim. Oči otvaram u osvit sunca. Sunce koje se podiže iza brega
upravo sija na moju postelju. Izlazim na trem i čujem iza žbunja krikove
fazana, sojke i kosovi proleću iznad šume. Umivam se dole kod bunara i
posle nekoliko zalogaja cepam drva. Magarac, eno, pase iza kuće, nije ni
pripet, i tako neće otići. Kako si spavao, Tarimene? A on repom
razmahuje po leđima i dalje čupka najbodljikavije rastinje. Uvek se nađe
nešto što treba uraditi. Ispod oraha sam skuckao klupu i sto, katkada
tu doručkujem, zatim čitam.
Nemam mnogo knjiga. Najomiljenija mi je
lektira zbirka mojih beležaka iz mladosti. A ni tu me ne interesuje
sadržina, nego više pismo. Najviše me zabavlja herostratovsko razdoblje.
Da li je to baš takav čovek kao bilo ko drugi? Kako je to osobeno što
sam to ja bio. Da sam bio ekscentričan, sigurno bih se bio bacio na
pribiranje rukopisa. U potezima jedne ruke umem da vidim isto ono
bogatstvo oblika kao na nekom licu. Često sam sedeo pokraj mora i nisam
ništa radio do zijao u rast bilja i životinja u vodi podno jedne stene.
Katkada uzjašim Tarimena i siđem u grad
da pazarim, ili da uzmem eventualnu poštu. Retko dobijam pisma, ali i u
njima je ono što već i onako znam. Često silazim samo zato da bih uživao
u tihom putovanju putem na kojem poznajem svaki kamenčić. Dole me
zabavlja i pijaca, njen jednostavni žamor. I uvek nađem nešto dobro za
kupovinu, neko sjajno voće ili lepo parče mesa. Put prema dole je kraći
od jednog sata, obratno je nešto duži. Ručam tačno u podne, zdelu jela.
Zatim opet nešto radim. Prošle sedmice sam istesao drugu klupu i sto,
jer na onaj sto pod orahom popodne pripeče sunce. Popnem se na brdo, s
knjigom ili bez nje, donesem vode s izvora, okopam krompir, jagode ili
vinograd. Kad bi me neko posmatrao, rekao bi da sam najmarljiviji čovek
na svetu. A sve je igra. Leti gradim kule od peska. Ne tražim korist od
onoga što činim, najčešće je ni nemam. Na budućnost i ne mislim. Nemam
za to fantazije. A to je ono što se naziva klasičnim načinom života,
neću unapred da isisam med trenutka. Ono za što sam upravo raspoložen.
Ako mi se ipak formiraju navike, njih ne oblikuje briga, nego radost.
Ono što je unapred usmereno, uvek je nevolja. Najviša je opojnost
trenutka. Da li si već stajao u šumi pod treperavim svetlosnim pegama
propuštenim kroz krošnje drveća?
Onda znaš šta je tren. Da li si za
vreme šetnje već video stazu koja se gubi među drvećem? Nema u meni
osvete ni zavisti, i ne želim nikakvu zadovoljštinu. Ne osećam da sam
prikraćen. Samo onaj prestiže sebe sama ko oseća nedostatak i glad
zadovoljštine. Ali time što sebe prestiže, promašuje ono najveće,
sadašnjicu, to što postojim. Ciljeva nemam, a zbog toga me budućnost ne
interesuje. Svet postoji i ja jesam. Zar nije dovoljno? Svaka unapred
projektovana mašta sve pokvari i kada to stigne do mene,pusto je,
jučerašnjica je isprala zlato iz njega. Tako dobijam život u njegovoj
čistoti. Više od toga niko ne može dobiti.
ŠESTO PISMO
Pitaš me kako usklađujem divljinu svoga
razmišljanja s pitominom načina moga života? Pitaš me zapravo zašto
strasno zaljubljeni muškarac ne polomi svoju dragu. Što je strasniji,
sve je nežniji, što je snažniji, sve je blaži. Smem da budem krotak, jer
je moja vatra tako neizmerna da mi ništa drugo nije dostojno do samo
krotkost.
Čini mi se, kada bih ja došao na vlast,
vladavina bi se moja hiljadu godina pominjala uz cvokotanje zuba. Nema
tog istočnjačkog despota, rimskog cara, kneza Inka koji bi neljudskije
postupao sa svojim narodom. A ono što bi najužasnije bilo u ovoj
vladavini jeste što u meni nema nikakve svireposti. Ne bih uživao u
patnjama drugih. Samo ne bih hajao za njih. Kao što ne hajem ni za sebe.
Moja mera nije ljudska. Da li sam lud? Ako oduzmeš reči ono što je u
njoj bolest, onda kažem – da.
Najvećem broju ljudi život je isuviše
jak. I zbog toga ne mogu da ga podnesu bez narkotika. Iskapiti ga čistog
veoma je teško. Od njega se postaje melanholik, ili se podivlja i
posrće. Samo ga najsnažniji podnose bez bilo kakvog krivotvorenja, sa
svim njegovim mirisima, samo najsnažniji umeju da trezveno čisto žive
opojnost koja izvire iz života.
Čini šta hoćeš. Ali uvek ćeš znati od
čega si se plašio. Plašiti se znači umreti. Znači propustiti. Znači
nikada. Nikada više. Shvati, nikada, nikada više.
Nalog tvoga života nije da se mora. Jer
se ne mora ništa. Nema prinude. Ali shvati da ovo ovde nikada više nećeš
moći da učiniš. Što ne učiniš ovde, danas, sada, to nećeš nikada moći
da učiniš. Što se plašiš da učiniš sada, to si izgubio zauvek.
Nikada ovako lepo, ovako veliko, kao sada, danas, ovde, neće više ništa biti.
A ubijeni tren, iscurela krv bogova i
pretvorena u otrov, i nikada neće biti drugo do otrov, nikada propušteno
neće biti drugo do propušteno, strah drugo do strah.
Čovek je slobodan, uvek je slobodan da
učini sve i uvek je slobodan da se plaši. Ali nikada smrt neće biti
drugo do samo smrt, otrov, strah i propušteno.
Čovekova je sudbina da bude star i
pohaban. To je vreme kada se oko njega počinju okupljati prijatelji,
počinju da ga hvale. Već ga se ne plaše, nema opasnosti. Zašto nisi
postao onaj koji noću jesi? Onaj koji samo noću sme da misli? Smeš i
znaš, misliš svoju pravu sudbinu, umeš da letiš. Odvažnost snova. Dublji
i eteričniji svet. Tako prihvatiti dodir kao da spavaš na belom kamenu,
ispod čempresa u snu. Naokolo rascvali oleanderi, mirisni borovi,
bršljan u snu. Novu sudbu sebi sanja.
Radost je najnemilosrdniji bič koji nas tera. I nema milosti.
SEDMO PISMO
Zašto ne vladam? Veruj mi da to ne
zavisi od mene. Gde je narod koji bi izdržao moju vladavinu? Žale se da
narod nema svojih kraljeva. Ali imaju li kraljevi svoje narode? Ovi
danas ovde uzajamno zaslužuju jedni druge, ovi narodi i ovi vladari.
Kralj je onaj koji od svakoga načini kralja. Današnji vladari od svakoga
načine slugu. Biti kralj u naciji slugu, gde su čak i vladari sluge?
Zar da se brinem oko toga kome koliko da platim za izdaju? Kako da
nekoga pohvalim, jer je pogazio svoju reč? Da nagrađujem bednike? Da
budem blagonaklon prema nekome koji je sve pretekao svojom podlošću? Da
uzdižem ljude koji su tričaviji nego drugi, iako samo za nijansu? Da se
bavim time da se po ceo bogovetni dan kesim kao trgovački pomoćnik? Da
se prijateljski rukujem s najprljavijim rukama ove zemlje?
Ako svet zaslužuje od mene zahvalnost,
onda ona samo može biti za to što mi je omogućena osamljenost, najveći i
najopasniji život. Vi samo znate za njegovo veliko junaštvo To bi i
bilo ako bi bilo naroda za moje kraljevstvo. To je ono lakše. A ja znam i
za nejunaštvo. To je osama. Niste mi potrebni. Svaka moja veza se
završava sa ne.
Osama je teška. Pogledati u novembru
napolje u sivo svitanje, izaći na trem – i nikoga nema, nikoga. Na
pristranku magla se spušta na smeđe listove. Ovo se osećanje može lečiti
samo najjačim protivotrovom. Šta je to? Svest da čovek sam ume da
preživi najveće lepote sveta, i to ne u mašti, kao zadovoljštinu, nego
kao večito jedan koje je najbliže vaseljeni. Čovek samo u zajednici može
živeti srećno, ali samo u osami može biti bog.
OSMO PISMO
Ne trpim ni od kakve nemaštine. Kuvam jelo za sebe, štedljiv sam prema
onome što mi je potrebno. Prilično rano sam naučio sve kućevne poslove.
Sedim na stepenicama trema, čistim zelen i ljuštim krompir. Sobu i sam
umem da pospremim. Kada mi je donje rublje na izmaku, stavim kotao na
ognjište, iskuvan i isperem rublje koje sam prethodno dobro natopio.
Sunce me greje, znoj lije, razapnem uže vezujući ga za grane, košulje,
čaršavi čarape lepršaju na povetarcu. Sutradan peglam. Sitnije stvari i
sam zakrpim. Teža oštećenja odnosim krojaču.
Ponekada, kada mi dojadi
pekarev hleb s kvascem, sam pečem s plemenitim hmeljom. Sve dok se može,
hranim se voćem. Ne zbog principa. Nemam pricipa. Isuviše mi je dobar
stomak. Kućevni me poslovi nikada ne preokupiraju isuviše, kao nijednu
domaćicu. Ako kuvam, spremam, perem ili krpim donje rublje, to je igra,
delom religiozni obred. Srećan sam što sam uspeo od žena da naučim ovaj
čudesni mir domaćih poslova. Verujem da je domazluk druga strana rata.
Soba mi je zgodna kao da pripada nekoj mladoj ženi. Ne podnosim prašinu,
ali ovde među drvećem nje gotovo i nema, sem zimi zbog loženja. I sunce
obasjava sve moje životne delatnosti. Kada bih od čovečanstva očekivao
nešto krupno, onda bi to bilo da ono napusti one koji mu zabranjuju
ishranu sa svetlošću. I da ljudi jednog letnjeg jutra krenu iz grada,
napuste fabrike, ulice, kancelarije, centralno grejanje, struju,
kupatilo, i da izađu na sunce, bez reči, ali nezadrživo. To bi bila moja
revolucija – revolucija sunca. Dok stojim za koritom i perem košulju u
beloj peni,sunce mi sija u leđa, a leđa blistaju od zadovoljstva.
Znam
da u čoveku postoji sveta i duboka tama, noćni prostor koji se nalazi
unutra, ispod kože. Ali znam da čovek ispod kože kliče kada oseća
toplinu i svetlost sunca. Jednom sam pored mora legao na ogromnu belu
stenu na podnevnom suncu, prvi put u životu potpuno razodeven. Pre toga
sam verovao da ima nekog naročitog smisla što čovek krije slabine od
sunca, drži ih u tami, u mraku skriva organe mraka. U tom trenutku, kada
su sunčevi zraci obasjali mesto koje prethodno nikada nisu dotakli,
shvatio sam šta je to nasmejani falos – osunčane, blistave, razgaljene
prozračene, bez srama, nasmešene slabine skulptura grčkih bogova.
DEVETO PISMO
Popodne, leti ležem pod drvo i spavam. Dok me san ne uljuljka, obrve,
mine nekoliko trenutaka. Duvanski dim mirno lebdi između lišća, bešumni
pokret, kao kada plove oblaci, melodično se rastače u vazduhu, i ja
tonem u san. Drag i topao trenutak. Osećam da mi je sve izvan, izvan u
drveću, na nebu, u kući, u bašti. Nemam dušu. Slobdan sam, nema volje,
cilja. Duva kroz mene vetar, prožima me sunce, prozračuje toplina i
miris šume. Nema u meni nikakvog otpora. Tada shvatam zašto sam mogao
biti upravo ja onaj koji je slomio onu prinudu koja je duh na ovome
svetu suprotstavila njemu samome. Ja sam učinio nemoguće. Nisam nestao u
nemosti, kao što je do sada nestajao svako ko je bio sin visina,
Hiperion. Čista i prisna reč bila je ovde otvorena samo za ljudske
patrljke i kal, i čim je neko ozbiljno hteo da proslovi, glas bi mu bio
prigušen. Moja snaga je bila jedina koja je izlazila na kraj s ovim
zadatkom. Progovorio sam, i što sam rekao, bilo je hiperionsko. Govorio
sam jezikom kakvim pre nije niko i nikada. Bio sam sam. Na mom mestu
svako bi se slomio, kao što se slomio Bešenjei. Biti sam, a ne mucati, a
ne sedeti u Velikoj Seni. Hiperion, usamljeni bog, koji sebi samome
stvara svet, budući da ovde nikome ne treba visina i božansko. Ja sam
postao potpuno nezavisan od okoline. I dok su se oni gubili u jadnom
mucanju, jer im je reč i pred njima samima ostajala sumnjiva, ja sam
umeo da zborim. Moje su ruke ovde prvi put stvorile takav svet u kojem
nije sramota živeti. Svi koji su imali takvu nameru, nisu imali za to
snage. Nisu bili sasvim Hiperioni – čak ni Bešenjei, koji je bio tome
najbliži, i najdalje se odbio. Što je ovde neko bio više kraljevski, tim
je manje dolazio do stvaralačke materije duha, što se više srozavao,
sve se više otvarao pred javnošću. Ja sam vratio reč kraljevima. Ali ne
obmanjujem sebe. Ništa od toga biti neće, kao što nikada nije ni bilo.
One reči kojima sam stvorio veliki život nikada neće dospeti do srca
ljudi. Evo ih na polici u mojoj sobi. Jedino sam ih ja načinio, jedino
ja znam šta je ono što sam načinio i delo jedino moj život ulepšava.
Nikome nisu bile potrebne. Pre nego što zaspim smešim se pod krošnjom
drveta ako pomislim da veruješ kako me to tišti. Kako slabo poznaješ
bogove! Ono što su stvorili tako je lepo da delo ne gubi ništa, jedino
onaj koji to ne vidi. Da li će nebo biti bleđe ako ga niko ne vidi? Šta
misliš, šta bi bilo sa mnom da sam bio stupio među njih da se zapenim
protiv svega uzvišenog? Možeš li da zamisliš mene kao sopstvenog
trgovačkog agenta? Kada me neko ne bi prihvatio, stideo sam se umesto
njega, tištalo me je što je tako duboko ponizio sebe. Čak nije za to ni
znao. Odbio me je, a nije ni primetio da je postao nemoguć pred samim
sobom. Ko će mene opravdati? Niko. Jedini koji bi to mogli učiniti meni
su slični. Ali bogovi ne opravdavaju nikoga i ništa, ponajmanje sebe
same. Ako bih se plašio da će neko taknuti delo, zabranio bih mu.
Niko
nema prava da ga smatra svojim. Ali se ne plašim. Hiperiona više biti
neće.
via http://pulse.rs/bela-hamvas-madarski-hiperion/
COMMENTS