/photo - Buden u razgovoru s novinarkom Milicom Pralicom ( Cvijetić okrenut leđima, Banja Luka, 2015. Otvoreni univerzitet)/
BORIS BUDEN
USTAV JE POSTHISTORICISTIČKA BAJKA
Razgovor vodili - Veronika Bauer i Damjan Rajačić
Govorili ste o tome kako fašizam
služi pacifikaciji klasne borbe u kapitalizmu. Kakav je odnos između
liberalizma i fašizma danas?
Kada govorimo o odnosu između
liberalizma i fašizma, pitanje je koji je to fašizam. Postoji nešto što
se zove historijski fašizam – to je ono što je bilo, Jasenovac, Ante
Pavelić, ustaška vojska, odnosno Drugi svjetski rat. To je historijski
fašizam, koji ima svoju priču s Mussolinijem i Hitlerom, i on važi kao
poražen 1945. godine. I onda postoji nešto drugo. Kad Hasanbegović
dolazi u Jasenovac, ne ide klati Srbe i židove, nego ondje dočekuje
Ćulibrka, pravoslavne popove, dakle, u nekakvoj sasvim drugoj atmosferi.
Jedna je stvar taj historijski fašizam, a drugo je ono što danas, zato
što nemamo riječi za to, možemo zvati neofašizam. Ili, recimo, Rastko
Močnik upotrebljava pojam postfašizam. Tu postoji jedna linija koja ih
povezuje, ali uvjeti su novi. Ovo je vrijeme globalizacije; kako bi
Derrida rekao, ne možemo čak ni reći da živimo u nekom vremenu, jer
nemamo ime za to vrijeme. Možemo to vrijeme nazvati, kako se to u
suvremenoj umjetnosti kaže, contemporary, suvremenost.
Suvremenost, neoliberalni kapitalizam, koji za sobom ima skoro četrdeset
godina tradicije i zapravo počinje krajem 1930-ih godina kao ideja
suprotstavljena u prvom redu komunizmu, a ne toliko fašizmu.
Ako je najveći neprijatelj
neoliberalizma komunizam, a ne fašizam, od koga danas možemo očekivati
da stane u obranu antifašizma? Kada se liberalni akteri protive
rehabilitaciji ustaštva ili najmanifestnijim pojavama neofašizma, čine
to iz pozicije obrane ljudskih prava. Dakle, kada su na neki način
prisiljeni braniti antifašizam, sami i dalje sudjeluju u historijskom
revizionizmu, identificirajući se s ogradom od komunizma kao
totalitarnog režima i odričući se klasne borbe kao središnje dimenzije
antifašističkog pokreta na ovim prostorima. Koja ograničenja i problemi
proizlaze iz takve depolitizirane obrane antifašizma?
HDZ uvijek kaže: „Mi smo protiv oba
totalitarizma.“ Pojam totalitarizma danas ima svoju ideološku upotrebu,
vrijednost svoje ideološke upotrebe. Ideološki efekt ne sastoji se u
tome da izjednačuje komunizam i fašizam, nego da uspostavlja poziciju
koja je izvan i jednog i drugog, poziciju s koje se može gledati u
prošlost, može se govoriti o jednakosti komunizma i fašizma. Ali riječ
je o – i to je pravi ideološki efekt – jednoj vanideološkoj,
posthistorijskoj poziciji. Onda iz te pozicije možete postaviti pravi
ideološki zahtjev, a to je zahtjev za takozvanim reformama, kao što se
kaže: „Ostavimo prošlost i povijest povjesničarima i okrenimo se
budućnosti“, „dosta je borbe partizana i ustaša“ i tako dalje. Dakle,
tako se uspostavlja, odnosno funkcionira, taj ideološki mehanizam.Kada
se danas govori o totalitarizmu, nemoguće je izdvojiti kompleks, odnosno
problem onoga što se zove historijski revizionizam. Historijski
revizionizam nije samo ono što je počelo u Njemačkoj s takozvanimHistorikerstreit
osamdesetih godina, sukobom unutar zajednice historičara, u koji su se
uključili, recimo, i filozofi… Habermasova reakcija bila je poznata u to
vrijeme kada se raspravljalo o tome je li Holokaust jedinstveni događaj
u svjetskoj povijesti, s jedne strane. S druge strane, uspostavljena je
teza da je nacifašizam, odnosno hitlerovski fašizam, neka vrsta
pretjerane reakcije. Auschwitz je pretjerana reakcija na pravi izazov,
izazov gulaga. Pritom postoji ono pravo, iskonsko zlo – to je
komunističko zlo, komunistički totalitarizam, a fašizam je reakcija na
to. To je ta klasična priča iz osamdesetih i zanimljivo je da je ta
pozicija tada poražena u javnosti, u javnosti koja je tada još uvijek
bila pod – iz današnje bih perspektive to nazvao kasnim dobom, dobom
stabilnog kapitalizma, zapadnog kapitalizma i demokracije, liberalne
demokracije – pod uvjetima socijalne države blagostanja. Tada još sve
funkcionira, a funkcionira i filozof takvoga stanja Jürgen Habermas i
njegova teorija komunikativne racionalnosti.
Po mom sudu, historijski to razdoblje
završava atentatom na Đinđića. Đinđić je upravo simbolički kraj te
ideologije, odnosno kraj utopijskog projekta komunikativne racionalnosti
u okvirima liberalno-demokratske, kapitalističke, stabilne države,
države blagostanja. Đinđić je vjerovao, u tom našem posebnom kontekstu –
balkanskom, postjugoslavenskom, postkomunističkom, postpartizanskom,
postustaškom, postčetničkom, plus kriminalna privatizacija, ne samo u
Hrvatskoj nego i u Srbiji – u tom je historijskom kaosu mislio da može
racionalno, komunikativno izdilati sve, da može i s četnicima, i s
klasom novih kapitalista, kriminalaca, i s Mladićem i sa Ženama u crnom.
Sve je on to mislio na neki način izdilati i progurati svoju
racionalnost kroz taj diskurzivni mrak. I znamo kako je završio. Dobio
je metak u čelo. To je bio odgovor stvarnosti u kojem stvarnost njemu
postavlja limite, limite njegove teorije i njegove filozofije. U tom
smislu, on je tragična ličnost. Tu završava ta velika priča, ta vjera u
transparentnost društva, u demokraciju, u racionalnost.
Da se vratim na problem totalitarizma i
historijskog revizionizma. Ako se to teorijski razluči i pogleda gdje je
zapravo problem s historijskim revizionizmom, onda se vidi da problem
ide puno dalje.
On se nikada ne zaustavlja na komunistima, nikada nije riječ o tome da svo zlo počinje s boljševicima 1917. godine, s Lenjinom, s Trockim i u boljševičkoj Rusiji. Stvar ide puno dublje. Neki proponenti historijskog revizionizma, američki povjesničari, govore o nečemu što se zove arid terror, suhi teror enciklopedista koji su pripremili Francusku revoluciju. Već samim prosvjetiteljstvom, samim idejama prosvjetitelja i francuskih enciklopedista koje su pogurnule Francusku revoluciju, tu počinje, po njima, totalitarizam. Tako se, recimo, za totalitarizam optužuje i anticaristička ruska inteligencija kasnog 19. stoljeća koja se protivi kasnom ruskom apsolutizmu.
On se nikada ne zaustavlja na komunistima, nikada nije riječ o tome da svo zlo počinje s boljševicima 1917. godine, s Lenjinom, s Trockim i u boljševičkoj Rusiji. Stvar ide puno dublje. Neki proponenti historijskog revizionizma, američki povjesničari, govore o nečemu što se zove arid terror, suhi teror enciklopedista koji su pripremili Francusku revoluciju. Već samim prosvjetiteljstvom, samim idejama prosvjetitelja i francuskih enciklopedista koje su pogurnule Francusku revoluciju, tu počinje, po njima, totalitarizam. Tako se, recimo, za totalitarizam optužuje i anticaristička ruska inteligencija kasnog 19. stoljeća koja se protivi kasnom ruskom apsolutizmu.
Dakle, kada se suočavamo s historijskim
revizionizmom, imamo posla s jednim puno dubljim, širim historijskim
razdobljem i ono o čemu je riječ nije samo komunistička, boljševička
revolucija, nego općenito ideja revolucije, ideja jednakosti, slobode.
Kao što sam rekao, za totalitarizam se ne optužuju samo jakobinci nego i
enciklopedisti. Dolazim do točke koja se kod nas zanemaruje, a koja je
simbolički od ključnog značaja za shvaćanje onoga što se kod nas
dogodilo. Prije prvih izbora, u trenutku kada je u zraku svijest o tome
da će se dogoditi pomak iz nekadašnjeg jugoslavenskog jednopartijskog
sistema, kada se sloboda naslućuje i otvara, jedan od prvih zahtjeva
takozvane demokratske, civilnodruštvene javnosti bio je da se na Trg
Republike vrati spomenik bana Jelačića, Fernkornov Jelačić i, po logici
stvari, preimenovanje (kažem „preimenovanje“ zato što ne postoji nikakvo
iskonsko ime, nego je to uvijek proces). Dakle, da se Trg Republike
preimenuje u Trg bana Jelačića. Pitanje na koje nitko tada nije ni
odgovarao, koje čak nitko nije ozbiljno postavio, veoma je jednostavno:
„A zašto? Što je loše u republici? Što je loše u ideji republike?“
Dakle, Jelačićev nam spomenik i
trg ukazuju na to kako je sam temelj države nacionalistički. Ako je to
točka konsenzusa koja i dalje ujedinjuje cijelu političku elitu, od
ekstremne desnice do liberalne ljevice, konj – a ne republika, što je uništeno brisanjem republike?
Kad [prosvjednici koji sudjeluju u Nuit Debout] danas izlaze na Place de la République
u Francuskoj, onda ponavljaju jednu određenu tradiciju. Ali kod nas je
nestalo to mjesto, ta točka apstraktnosti, apstraktnosti građana,
apstraktnosti jednakosti, prava, onoga u čemu je moderni svijet, moderno
društveno uređenje vidjelo sebe, izrazilo sebe – u ideji republike,
naspram društva staleža, feudalnog, apsolutizma i tako dalje. Zašto smo
to maknuli, što nam je republika bila kriva? Među ljudima koji su bili
uključeni u preimenovanje, u to pozivanje natrag Jelačića, među njima su
bili i povjesničari, među njima su bili ljudi koji svi priznaju da su
demokrati. I onda se može postaviti pitanje: „Koji je to bio razlog,
tradicija možda?“ Zašto je nešto što je staro – dobro po sebi? Ili, ako
je to bila borba protiv komunističkog totalitarizma, što je komunistički
totalitarno u ideji republike? Mislim da je u tom simboličkom
preimenovanju, tu je to jedanput zatrokiralo i ne može se više
popraviti, ti kotači krivo se okreću… Ne želim ponavljati priču o
nekakvim „krivo zakopčanim lajbekima“ iz tradicije Hrvatske seljačke
stranke, no mehanizam političke reprodukcije društva jednostavno na tom
mjestu trokira..
Par godina kasnije rušeni su apstraktni
spomenici, naprimjer Bakićev spomenik. Nitko danas ne govori o tome. Svi
su usredotočeni na to koga će Hasanbegović izbaciti s posla. Ali taj
Hasanbegović nije se pojavio jučer. Ministar je kulture u Hrvatskoj,
zemlji u kojoj je devedesetih šutke uništeno 2,8 milijuna knjiga, tisuće
spomenika… Nije naša liberalna, građanska, demokratska, kulturna elita
ni u jednom trenutnu radikalno protestirala protiv toga. To je bilo
apstraktno uništavanje, kao što smo se riješili republike jer nam je to
bilo preapstraktno. I onda smo postavili Jelačića, taj prototip,
otjelovljenje onoga što se zove kompradorska elita; koji je gušio bečku
oktobarsku revoluciju 1848. godine; koji je isto jedan takav sitni diler
– umjesto velikih ideja slobode, bratstva i jednakosti, uključujući i
ideju nacionalnog oslobođenja, pokušao je izdilati s Habsburzima i
Mađarima ne bi li nešto ušićario. Taj Jelačić, to je istina današnje
Hrvatske. To nije spomenik prošlosti, to je spomenik našoj sadašnjosti.
To je spomenik činjenici da u Hrvatskoj nema elite osim kompradorske
elite, da tu nema nacionalne buržoazije. U Hrvatskoj se nakon 1990./91.
godine kroz privatizaciju nije razvila nikakva nacionalna buržoazija
koja bi mogla imati nekakav interes. Tu je razlika u odnosu na klasični
historijski fašizam gdje je njemačka buržoaska klasa imala nekakav
koncept. Njoj je trebao taj fašizam zato što više nije bila konkurentna
na svjetskom tržištu pa je podržala tešku industriju za proizvodnju
naoružanja i tako dalje. Kod nas toga nema. Dakle, postoji cijeli niz
tih razlika.
Ali, zar je slučajnost da imamo ministra
kulture koji je zapravo povjesničar, da je njega namjestio drugi
povjesničar, Karamarko, a da se oni pozivaju na povjesničara doktora
Franju Tuđmana? Kad kažemo: „Zašto smo okrenuti u prošlost? Vidimo samo
partizane i ustaše. Okrenimo se budućnosti…“ Pa povjesničari su vam tu.
Pogledajte hrvatski ustav. Pogledajte da je zasnovan na stupidnoj
pričici o nekakvoj naciji koja prije više od hiljadu godina počinje
nešto sanjati, i onda ona sanja, sanja kroz hiljadu godina, a već
hiljadu godina govori hrvatski jezik i već hiljadu godina postoji. I
odjednom, 1990. godine, ostvaren je san u liku doktora Franje Tuđmana –
to je kraj povijesti. Rekao bih da Hrvatskom ne vlada demokracija,
Hrvatskom vlada historiokracija. To bi bio odgovor, ta opsesija tom
jednom potpuno naivnom pričicom. I to je zanimljivo, kraj svih tih naših
povjesničara – od kojih jedni tragaju po svim mogućim dokumentima ne bi
li pronašli dokaze za komunističke zločine u Jasenovcu, dok drugi to
brane – nitko od naše povjesničarske klase, klase u smislu jedne sfere
društvene inteligencije koja bi trebala artikulirati nekakvu svijest o
prošlosti i o povijesti, nitko od njih nema nikakvu i ne radi na
nekakvoj refleksiji toga koje je to povijesno i historijsko vrijeme u
kojem živimo. I tu se stvarno može ponoviti ona benjaminovska priča –
hrvatska se nacionalna povijest odvija kao nekakva pričica unutar tog
velikog, homogenog, praznog vremena koje se zove svjetska povijest, pri
čemu se sve ostalo zaboravlja. Hrvatska je opsjednuta tom svojom
prošlošću zato što nema ništa drugo osim te priče. Tu nema nikakve
suverenosti – niti političke, niti ekonomske.
Naši se povjesničari ne bave pitanjem
koja je to uopće ideja historije unutar koje hrvatska nacija sebe
artikulira, piše ustav, sanja državu, ostvaruje državu, živi, proteže se
linearno kroz generacije unedogled. Kad govorimo o ideološkim efektima
te priče, o dva totalitarizma, onda to jest teza o posthistorijskom
razdoblju u kojem živimo. Historija je historija hrvatskog sna o
ostvarenju hrvatske države. Ako je taj san ostvaren 1990./91. godine,
onda živimo u posthistoriji, u kojoj se više ništa bitno ne može
događati. Naravno da je to hegelijanski pristup, naravno da je to
Alexandre Kojève i njegov teški hegelijanski koncept posthistorije –
pojednostavljeno, dok god postoji odnos između gospodara i roba,
hegelijanska napetostHerrschaft und Knechtschaft, postoji i
historija, nešto se razvija, nešto se kreće. Onog trenutka kada se
postiže oslobođenje roba, priznanje njegove jednakosti u toj borbi,
prestaje povijesni razvoj. Zato je Kojève prestao filozofirati, jer nije
više imao razloga da dalje filozofira kada se svjetska povijest
završila. U biti, po njegovu sudu, završila se s Napoleonom. Dakle, puno
prije Fukuyame..
Ali mi imamo ovog našeg malog Tuđmana,
bez filozofije, bez ikakve teorije, koji također artikulira tu teoriju
posthistorije – odvijali su se sukobi, hrvatski je narod uvijek imao
nekakvog neprijatelja koji mu je onemogućavao ostvarenje sna, ali je
onda došao on i san je ostvaren – sve ostalo je posthistorijska
idila, u kojoj na jednoj strani postoje domoljubi, a na drugoj oni koji
ih ometaju u izražavanju njihova domoljublja. Ali, tu postoji jedan
problem. Franjo Tuđman je u komunizmu bio direktor Instituta za
historiju radničkog pokreta i, po mome sudu, bio je to upravo zato što
je imao istu ideju historije kao i u ovoj hrvatskoj priči. To je ono što
se zove historizam Druge internacionale. To je vjera da postoji klasna
borba i da stalno postoje suprotnosti između dviju klasa. Ali onda
dolazi razdoblje revolucije, ukinuća tih klasnih suprotnosti, besklasno
društvo, i tu je završetak povijesti. Historizam je bio duboko
ukorijenjen u cijelom komunističkom pokretu pa tako i u jugoslavenskom.
Partija i pokret nikada se nisu oslobodili tog historizma. Ali taj
historizam odgovara nacionalnoj povijesti. Bivša jugoslavenska,
komunistička republika Hrvatska bila je nacionalna država. U njoj je
postojala ideja nacionalne kulture, nacionalni jezik, institucije
nacionalne kulture, nacionalno građanstvo – nacionalističko također.
Dakle, taj sistem nije uništio nacionalnost, nego je 1945. pokušao toj
naciji, u koju komunistički pokret nije bio zaljubljen, dati neki
socijalni smisao, nekakav sadržaj, nešto da se ona moderno razvija,
raste, da ima državu koja će također imati nekakav socijalni sadržaj. To
je klasični historicistički developmentalizam – svakoga dana u svakom
pogledu sve više napredujemo. Tu imamo taj herojski moment
revolucionara, žena koje se oslobađaju od patrijarhalnih odnosa i ulaze u
svijet rada, u javnost; tu imamo i sekularizaciju, industrijalizaciju,
masovno opismenjavanje; imamo nezavisnu svjetsku politiku, suverenost u
pravom smislu, realno konzumiranu suverenost – u Jugoslaviji i izvan
Jugoslavije. To je postojalo i ta priča je završena.
Naši liberali, ako su poperijanci,
trebali bi biti jednako tako osjetljivi prema historizmu, kako
komunističkom, onom Druge internacionale, tako i ovom nacionalističkom.
Međutim, nigdje ne vidimo sukob s tim historizmom, nigdje ne vidimo
liberalnu kritiku (klasičnu, liberalističku, poperijansku kritiku) ovog
primitivnog, potpuno zatucanog hrvatskog nacionalističkog historizma.
Koji je, ponavljam, ugrađen u ustav. Ustav je posthistoricistička bajka.
Postoje ti neki temeljni problemi s kojima se treba suočiti, a hvatati
Hasanbegovića i druge u nekakvom pretjerivanju – malo previše ustaštva, a
trebalo bi malo manje, i tako dalje… To je za mene problem. I taj se
historizam reproducira u našoj liberalnoj klasi ponajviše u konstantnom
refrenu liberalne kritike hrvatskog aktualnog stanja, kad kažu: „Ali u
normalnoj, zapadnoj državi to bi bilo tako…“ Što je ta normalna država?
Gdje je ta normalna država? Ona je negdje tamo na Zapadu, valjda ovdje u
Njemačkoj. Ta se kategorija normalnosti izmješta nekamo drugamo.
Kao što znamo, upravo je to
izmještanje odigralo ključnu ulogu u tranzicijskom diskursu. Proces
„uključivanja u Europu“, koji je insistirao na pretpostavci da prije
nismo bili dijelom Europe i da moramo „uvoziti demokraciju“, odnosno da
nemamo nikakvu autohtonu demokratsku tradiciju na koju bismo se mogli
nadovezati, oslanjao se i na prilično apsurdnu iluziju da tranzicija u
neoliberalizam i priključivanja Europskoj uniji znače „pridruživanje
centru“ i neizbježno jačanje nacionalne ekonomije, što će pak imati šire
redistributivne učinke. U kojoj je mjeri aktualna fašizacija povezana s
urušavanjem mita o blagostanju koje leži onkraj tranzicije?
Kao što znamo, taj je diskurs
kompradorski diskurs. On je i kolonijalni diskurs. Cijeli je naš koncept
postkomunističke tranzicije taj jedan delay, odmak. To je
kičma tranzicijskog postkomunističkog diskursa, takozvana tranzicijska
logika, odnosno logika koju je artikulirao upravo Habermas svojom tezom o
die nachholende Revolution, dakle, nadoknađujućoj revoluciji, catching-up revolucijas.
Prema toj ideji, komunizam je zapriječio normalni razvoj, bio je neka vrsta prepreke normalnoj modernizaciji koja se odvila na Zapadu. U trenutku kada je ta prepreka pala – društvima istočne Europe omogućeno je da nadoknade propušten modernistički razvoj. Tu su definirani kao oni koji zaostaju, ono što bi se reklo belated modernization. Cijeli taj postkomunistički prostor prikazan je kao prostor zakašnjele moderne, kao prostor in need of catching up, prostor koji se treba ponovno priključiti. Ali taj odmak, to je klasično poricanje istodobnosti. Svi naši liberali kažu da negdje postoji ta normalna, razvijena, liberalna, kapitalistička država, kao što je, recimo, Njemačka, ili možda misle na Francusku; pojma nemamo koja je ta normalna država – u trenutku kada je kao takva artikulirana, ona više nije u istom vremenu s hrvatskom realnošću, ona je u nekom drugom vremenu. Naši liberali moraju uspostaviti tu razliku, moraju reći da Hrvatska i ostatak takozvanog normalnog razvijenog svijeta nisu u istom vremenu zato da bi sebe prikazali kao lokalne zastupnike normalnosti, normalnog povijesnog razvoja, prave modernizacije, kao upravo otjelovljenje hoda same historije. Dakle, nije slučajno da nema kritike historizma. To je za mene puno zanimljivije nego zgražati se nad Hasanbegovićem i njegovom nedemokratskom politikom, odnosno politikom uklanjanja nepoćudnih.
Prema toj ideji, komunizam je zapriječio normalni razvoj, bio je neka vrsta prepreke normalnoj modernizaciji koja se odvila na Zapadu. U trenutku kada je ta prepreka pala – društvima istočne Europe omogućeno je da nadoknade propušten modernistički razvoj. Tu su definirani kao oni koji zaostaju, ono što bi se reklo belated modernization. Cijeli taj postkomunistički prostor prikazan je kao prostor zakašnjele moderne, kao prostor in need of catching up, prostor koji se treba ponovno priključiti. Ali taj odmak, to je klasično poricanje istodobnosti. Svi naši liberali kažu da negdje postoji ta normalna, razvijena, liberalna, kapitalistička država, kao što je, recimo, Njemačka, ili možda misle na Francusku; pojma nemamo koja je ta normalna država – u trenutku kada je kao takva artikulirana, ona više nije u istom vremenu s hrvatskom realnošću, ona je u nekom drugom vremenu. Naši liberali moraju uspostaviti tu razliku, moraju reći da Hrvatska i ostatak takozvanog normalnog razvijenog svijeta nisu u istom vremenu zato da bi sebe prikazali kao lokalne zastupnike normalnosti, normalnog povijesnog razvoja, prave modernizacije, kao upravo otjelovljenje hoda same historije. Dakle, nije slučajno da nema kritike historizma. To je za mene puno zanimljivije nego zgražati se nad Hasanbegovićem i njegovom nedemokratskom politikom, odnosno politikom uklanjanja nepoćudnih.
Je li onda jedini smisao Hasanbegovićeve nove kulturne paradigme odvraćanje pozornosti od materijalne i strukturalne nemoći?
On je pravi političar, kao i Karamarko.
To su pravi političari koji kao da su kod Carla Schmitta išli u školu pa
znaju razlikovati prijatelja od neprijatelja. To je cijela politika
HDZ-a. Karamarko je autentični političar. Nije u stanju reći suvislih
tri do pet rečenica, nije u stanju izaći na pozornicu, na stage,
na televiziju, u javnost, što će ga naravno koštati – bez karizme krug
efektivnosti ipak je ograničen. Ali je bio u stanju artikulirati tu
politiku, pokazati na neprijatelje – boljševici, crveni, komunisti,
Jugoslaveni… I domoljubi na drugoj strani. To je to – pravi pravcati
politički sukob. A takozvana ljevica, ta zakašnjela, hrvatska
bleristička karikatura od socijaldemokracije, ona nije znala čak ni to.
Nije se znala politički artikulirati. Nije odgovorila: „A tko ste vi,
nacionalistička bagro?“ Zašto ne? Mogli su im reći da su historijski
isprdak građanske tradicije nacionalizma. Nacionalizam i nacionalno
oslobođenje imaju svoje historijsko mjesto. Kada spominjemo 1848. godinu
– apstraktnost, univerzalnost i republikanizam bili su izraženi kroz i
unutar koncepta nacije, nacije kao nivoa nekakve društvene
univerzalnosti. Kod nas se nacija nikada nije uspostavila kao nivo
društvene univerzalnosti. Sada je kasno. Nacija je uvijek bila
vlasništvo jednog dijela tih „domoljuba“.
Moja je
teza da je taj hrvatski fašizam izraz jedne terminalne faze, da je
današnja hadezeovsko-mostovska vlast s tim zakašnjelim fašistima, s
Karamarkom i Hasanbegovićem, zapravo dovršenje jednog procesa. Komunisti
su 1945. godine uspjeli Hrvatsku spasiti iz pada u ponor, doslovno je
izvući, već je bila u slobodnom padu. To je bilo spašavanje na strani
pobjednika, klasična priča koju koriste takozvani antifašisti koji
uvijek legitimiraju antifašizam po logici koristi za Hrvatsku. Dakle,
antifašizam je dobar zato što je spasio Hrvatsku. Da nije bilo
antifašizma, Hrvatske ne bi bilo, tu bi vladali Karađorđevići i slično. A
kad bismo ih pitali: „Da je antifašizam bio u sukobu s Hrvatskom, što
je vrednije – Hrvatska ili antifašizam?“ Što bismo onda dobili kao
odgovor?Dakle, kad Hasanbegović danas nastupa, to je čista
politika, on je političar. Nitko zapravo ne pita koji je to koncept
kulture. Znamo da nitko nikada nije pročitao ništa što je Hasanbegović
napisao, na primjer o problemu bijenalizacije suvremene umjetnosti.
Dakle, prije trideset godina postojala su tri bijenala na svijetu – Sao
Paolo, Sydney i, naravno, Venecija. Onda je 1984. godine došla Havana –
četiri. Danas ih ima gotovo stotinu i osamdeset. Koja je to promjena
dinamike, što se to dogodilo u suvremenoj umjetnosti? Koja je to
temporalnost ako sada dva do tri puta tjedno imamo bijenale u svjetskom
sistemu suvremene umjetnosti koja je tržišno i ekonomski moćna? Nešto se
promijenilo. A kakav je stav ministra za kulturu kad se njemu
suprotstavljaju kulturnjaci? Mi možemo sada pitati: „Tko su ti
kulturnjaci?“ Možemo postaviti jedno provokativno pitanje ministru:
„Ministre, jesu li vam ti kulturnjaci radnici u kulturi ili poduzetnici u
kulturi?“ „Kulturnjaci“ je jedna metafora koja ne govori ništa, osim
što je sad postala politička. Postavlja se pitanje koja je to sad
kultura. Ako se kaže da je Hasanbegović mladoustaša, postustaša,
neoustaša, što je to ustaška kultura danas? Ne ustaška kultura 1942.,
’43., ’44. i ’45., ne historijska ustaška kultura, nego što je ustaška
kultura u današnjoj demokratskoj Republici Hrvatskoj, koje su njene
paradigme?
Dakle, u nacionalnoj je teleologiji sve
na svijetu, svaka ekonomska, politička, historijska ideja podložena
naciji. Kad kažem historijska ideja danas, što je danas pitanje
historije? Danas je temeljno pitanje historijskog vremena pitanje onoga
što se zove antropocen, pitanje posthumane historije, pitanje suočenja
cijelog čovječanstva s problemom klimatskih promjena, pitanje
temporalnosti u trenutku u kojem danas čovječanstvo živi. Ako se danas
već 95 posto biosfere troši za prostu reprodukciju, reprodukciju u kojoj
još uvijek postoje ljudi koji su gladni, koji nemaju nikakve šanse, što
će biti s deset milijardi? Je li to uopće izvedivo? Nije samo riječ o
porastu temperature, nego o tome kako prehraniti deset milijardi ljudi i
što to znači.
Pitanje za suvremene historičare jest pitanje temporalnosti koja je puno šira od proste ljudske temporalnosti. Dakle, historija danas implicira temporalnost koja nadilazi čovjeka. A antropocen je činjenica da živimo u svijetu koji je definitivno obilježen čovjekom. To je nešto sasvim novo. Efekti koji nam se pojavljuju kao prirodni, efekti su ljudske djelatnosti. To bi bilo nekakvo pitanje.
Pitanje za suvremene historičare jest pitanje temporalnosti koja je puno šira od proste ljudske temporalnosti. Dakle, historija danas implicira temporalnost koja nadilazi čovjeka. A antropocen je činjenica da živimo u svijetu koji je definitivno obilježen čovjekom. To je nešto sasvim novo. Efekti koji nam se pojavljuju kao prirodni, efekti su ljudske djelatnosti. To bi bilo nekakvo pitanje.
A mi imamo tu našu malu pričicu od
stoljeća sedmog i sad ćemo vidjeti čime se bavi Hasanbegović – ulogom
muslimanâ u ustaškom i neustaškom pokretu, i tako dalje. To je sasvim u
redu, ali ne treba to previše ozbiljno danas uzimati. I danas to više
nije dokaz scijentističke kompetentnosti povjesničara, po mom sudu. Da
se vratim na pitanje što je to ustaška kultura, što je ovo ustaštvo.
Komunisti su 1945. godine uspjeli Hrvatsku spasiti od ustaške logike
koja je vodila u propast. Ustaška se opcija vraća 1990. godine, no ona
je naravno historijski drugačija. Ona i dalje ima svoju rasističku
mržnju prema Balkanu, prema Srbima, naravno manje prema židovima. Ona je
u osnovi rasistička, u ideološkom smislu, ali koji je njen historijski
učinak? Po mome sudu, ona dovršava ono u čemu Ante Pavelić nije uspio.
Ante Pavelić nije uspio uništiti Hrvatsku, ali Franjo Tuđman i pokret
koji je Franjo Tuđman pokrenuo i koji danas pokazuje svoje rezultate –
taj pokret dovršava to uništenje. Ovo što danas imamo je atrofija –
atrofija upravo te ideje nacije, oslobođenja i tako dalje. Ta se nacija
više nikamo ne razvija, ona odumire dok čovječanstvo raste prema deset
milijardi. Dakle, i u relaciji se mijenja. Nije isto biti nacija kad
nema ni milijardu ljudi i kad ima deset milijardi ljudi na svijetu.
Po mome sudu, ustaše se 1990. godine
vraćaju u svojem nacionalističkom, postkomunističkom historijskom obliku
da dovrše ono u čemu je Ante Pavelić zakazao – da unište Hrvatsku, da
je izruče drugim instancama moći, koje nisu hrvatske nacionalne instance
moći.
A kakva je tu sudbina kulture?
Što je ustaška verzija hrvatske nacionalne kulture? Pa to je valjda taj monolingvalni kulturni trash
– s jedne strane pauperizirana masa i taj još uvijek monolingvalni dio
elite. Kad kažem monolingvalni, to su ti koji su opsjednuti hrvatskim
jezikom, koji stvarno misle da se lingvistička, odnosno jezična bit
čovjeka artikulira kroz nacionalni jezik. To je ta potpuna opsjednutost
jezikom koja je stvorila atmosferu straha u kojoj ljudi više ne znaju
kako se ispravno govori. Uvijek se sjetim nečega što je za mene bila
paradigma tog idiotizma. Kad bih došao u Zagreb, slušao bih na radiju
emisiju u kojoj su ljudi nazivali i postavljali pitanje jezikoslovcima:
„A kako se ispravno kaže ovo?“ Odrasli ljudi ne znaju govoriti, odrasli
se ljudi boje, ne znaju kako se nešto ispravno kaže. Tu se vidi na što
se taj jezik sveo – na mehanizam proizvodnje i reprodukcije straha, jer
ako kažeš jednu krivu riječ ispast ćeš iz zajednice, ne samo jezične
zajednice, nego iz političke, iz društvene zajednice. Gotov si. Kažeš
„hiljada“ umjesto „tisuća“ i možeš se pozivati na hrvatsku literaturu
koliko god hoćeš, ti si gotov.
Ljudi govore o prevođenju i Hrvati
prevode s ovoga ili onoga jezika, ali koji su odnosi, kakve su jezične
hijerarhije u današnjem suvremenom svijetu? Šezdeset se posto svih
knjiga na svijetu prevodi s engleskog jezika, to je takozvana
hiperpozicija, izvansistemska pozicija engleskog jezika u današnjem
svijetu. Onda dolaze njemački i francuski s po otprilike deset posto.
Oni su na vrhu. Onda postoje jezici, recimo španjolski, koji govori
skoro čitav kontinent, ali samo tri posto svih prijevoda su sa
španjolskog. Kineski jezik predstavlja manje od jedan posto, a milijardu
ga ljudi govori. Gdje je tu Hrvatska, gdje je hrvatski jezik? Čemu
danas služi hrvatski jezik na neoliberaliziranom globalnom tržištu na
koje ova vlast isporučuje ono što je ostalo od svoje radničke klase?
Dakle, kao robu na to tržište. To je tajna reformi. Tajna je reformi u
tome da se cijena radne snage u Hrvatskoj svede na takav minimum kako bi
oni koji imaju kapital bili zainteresirani eksploatirati tu radnu
snagu. To je sva ta logika, dubina te velike ideje. Ali što će tu sad
značiti hrvatski jezik za tog radnika? Što će moći s time? Što će moći u
politici?Pritom u Europi Jürgen Trabant, najveći autoritet njemačke
klasične romantičke filozofije jezika, najveći autoritet za Humboldta i
za njemačku romantiku, prije godinu i pol objavljuje tekst o
revernakularizaciji njemačkog i francuskog jezika, tvrdeći da danas
njemački jezik dolazi u poziciju koju je imao u srednjem vijeku, prije
nego što se njemački nacionalni jezik izdigao iz pozicije vernakulara u
nacionalni jezik, jezik Goethea, jezik Schillera… Europska je unija čak
svojevremeno imala komesara za jezik, jezičnu ravnopravnost i
multilingvalnost, s idejom da bi svaki Europljanin, svako europsko
dijete moralo osim engleskog i materinjeg jezika znati još jedan
europski jezik. Uglavnom, to je propalo zato što ljudi nisu vidjeli
zašto bi trebali znati još jedan dodatan jezik kad već znaju engleski. U
Njemačkoj se sve što je bitno u ekonomiji, velikim dijelom u kulturi i
posebno u politici, odvija na engleskom jeziku. Na fakultetu u Weimaru
uopće ne trebam njemački jezik, sve se odvija na engleskom. Mnogi kolege
koji predaju, ne znaju njemački, kao što mnogi u Berlinu ne znaju
njemački.
Tu bih upotrijebio taj pojam revernakularizacije. To je kao u srednjem vijeku. U srednjem ste vijeku imali latinski jezik kao lingua franca
i vernakulare koji su se govorili, ne u smislu nacionalnih jezika nego u
smislu zanimljivih lingvističkih kontinuiteta. Između Sicilije i
Bruxellesa postojao je jezični romanski kontinuitet. Ljudi su govorili
svoje vernakulare, kao što su i kod nas govorili svoje vernakulare –
svoje hercegovačke, zagorske, čakavske dijalekte, koji su implicirali
drugu formu političkog i kulturnog prostora, drugu formu kontinuiteta.
Kajkavština jest u kontinuitetu sa slovenskim jezikom, ali to je
izbrisano da bi se postavila ta fantastična jezična granica na potoku
zvanom Sutla – do ove strane potočića se govori jednim jezikom, a s one
drugim.
Ta je homolingvalna ideja danas u
dubokoj krizi i kao paradigma znanja i kao paradigma kulturnog
identiteta. Po mome sudu, ta ideja hrvatske kulture, Hrvatska akademija
znanosti i umjetnosti te institucije, uključujući instituciju jezika
(jezik je naravno institucija), danas su u fazi koju ne bih nazvao
revernakularizacijom, zato što se ona odvija nakon dekadencije ili u
razdoblju dekadencije nacionalne države, odnosno onoga što je nacionalna
država nekada bila. I hrvatska država ima vernakularnu formu – ona ne
služi više onome čemu je trebala, ideji nacionalne države koja je bila
socijalna. Kad su Hrvati 1991. godine rekli „hoćemo svoju državu“,
mislili su da će hrvatsko društvo valjda imati nekakve koristi od te
njihove države. Dakle, mislim da je to razdoblje završeno i da imamo
neku vrstu neovernakularizacije u kojoj i hrvatski jezik, hrvatska
kultura i hrvatska država postaju nekakve vernakularne tvorbe u
europskom odnosno globalnom kapitalizmu u kojem se elite dijele na tu
sekundarnu, nacionalističku, monolingvalnu – to su ti naši jezikoslovci,
historičari, akademici i tako dalje, koji su potpuno irelevantni u
smislu utjecaja na suvremeni svijet – i na kompradorsku elitu. To su oni
koji znaju, koji dilaju s ovim prvima, koji se ispostavljaju kao razina
kompetencije, subjekti znanja. Oni stalno reproduciraju i tu vremensku
razliku, govoreći: „Tamo je normalan razvoj, a vi ste još primitivni,
vama treba još deset godina razvoja, još petnaest godina, još morate
naučiti ovo, još morate naučiti ono, morate razviti svoje institucije,
morate likvidirati tu državu da biste došli na nivo nečega normalnog.“
Mislim da se to danas raspada. Ne
postoji hrvatska elita. Postoje, u najmanju ruku, dvije forme elite.
Vesna Pusić zapravo je bila teoretičarka elita koja je primijenila svoju
teoriju na sebe samu, reproducirajući sebe kao elitu. Teza je bila da
društvo, odnosno nacija, treba elitu, ali danas se pokazuje da elita
zapravo treba naciju. Tko bi bila Vesna Pusić da nema hrvatske nacije,
da nije bilo Franje Tuđmana, da nije bilo onih koji su spaljivali
knjige, uništavali knjige, koji su natjeravali svakog tko je pogrešio
hrvatsku riječ? Pa ne bi se mogla vinuti u stratosfere svjetske
politike. I tu čovjek treba imati razumijevanja za ljude koji se,
naravno, osjećaju prevarenima i iskorištenima – oni jesu iskorišteni i
prevareni, podmetnuli su pleća za svoju elitu, da se ona nekamo vine, da
ode, da sjedi po Europskoj uniji i troši novac i vrijeme bez bitnih
efekata. Ona tamo nema prava na nekakvu riječ koja bi imala težinu – da
ima, ne bi bila tamo. A ljudi koji znaju da su podmetnuli svoja pleća
nemaju nikakve šanse, ti koji rade za jeftine pare, koji nemaju nikakve
budućnosti… Ne samo da su svoju djecu uvalili generacijama u dugove,
nego za one koji će za deset godina odlaziti u penziju, neće više biti
penzija.
Razumljivo je da se svi bave prošlošću.
Zašto se bave prošlošću? Pa nema budućnosti i pod ovim je uvjetima ne
može biti. Zato bih rekao da je današnja faza, ta revitalizacija
ustaštva, ono za što su ljudi mislili da je povratak u 1990-e… Nema tu
nikakvog povratka. To je terminalni stadij, stadij atrofije, stadij
raspada tog društva. Ne postoji više hrvatsko društvo. Ono se raspada na
neke interesne skupine. Više tu nema razine univerzalnosti u okviru
nacije, a pogotovo ne racionalnosti koja će se artikulirati kroz
slobodnu javnu raspravu. To je gotovo. Kako će se to završiti, ne znam,
ali transformacije koje se danas zbivaju duboke su i neće ostaviti ništa
onakvim kakvo je bilo.
A druga je stvar kakav je kontekst danas
kada je kandidat iz FPÖ-a [Slobodarske stranke] u Austriji, iz te
klasične postfašističke stranke, stranke ksenofobije i rasizma
(austrijskog, s nasljeđem nacizma), dobio najviše glasova na
predsjedničkim izborima. Znamo kakvo je danas okruženje. Prošlo je to
vrijeme kada su takozvani antifašisti kod nas zivkali Europu, kada su se
žalili Europi, stalno govoreći: „Pogledajte što nam čine! Pomozite!
Pogledajte što nam čine ovi naši fašisti!“ A što ako će u Europi fašisti
biti na vlasti? Marine Le Pen, PEGIDA, Alternativa za Njemačku, brexitovci u Engleskoj, okruženi Trumpom i Putinom. Kakav će to biti kontekst? Kome će se moći žaliti?
Mislim da u cijeloj toj priči postoji
nešto dobro. Mnogima je danas, bez obzira koliko se to artikuliralo ili
ne, ovo što govorim zapravo jasno. Oni znaju da se mogu osloniti samo na
sebe, a da vrijednosti kao što su antifašizam, u mjeri u kojoj su one
vrijednosti – moraju biti potpuno odvojene od nacionalističke
teleologije. Ako je antifašizam dobar po sebi, zato što brani dignitet
čovjeka, univerzalna ljudska prava, i tako dalje, onda ga treba
podržavati čak i ako se zbog toga moramo suprotstaviti samoj ideji
hrvatske države – ne ovom njenom aktualnom obliku, već i samoj ideji. To
je prva stvar. I onda, kao što smo spomenuli, cijela ta posttotalitarna
priča – komunistima su uvalili totalitarizam, dok su antifašisti tobože
dobri, čisti, nevini; oni su se borili samo protiv fašizma, a nisu se
borili za socijalnu pravdu. To današnje naknadno odvajanje komunističkog
pokreta od antifašizma, ta ideja nevinosti sama je po sebi nepolitička,
kao što znamo. U takvom slučaju uvijek citiram starog, dobrog Hegela
koji bi rekao da je samo kamen nevin – ni dijete nije nevino jer čim
nešto čini, čovjek je kriv. Ne možeš biti političar, a da ne budeš
nekome nešto kriv. Krivnja je dio ne samo politike nego i realnog
života, svega, i ljubavi i svake društvene artikulacije.
U punom je jeku sukob oko
klerikalizacije visokog obrazovanja, ali i obrazovnih institucija
općenito, vidljiv prije svega u prijedlozima ugovora Filozofskog
fakulteta u Zagrebu s Katoličkim bogoslovnim fakultetom. Uz očiglednu
antidemokratsku narav skrivenog ugovaranja integracije tih fakulteta,
što nam ovaj slučaj govori o retradicionalizaciji društva i o ulozi koju
Crkva zauzima u kontekstu strateške razgradnje institucija socijalne
države? Predstavlja li aktualno suprotstavljanje studenata procesima
komercijalizacije i klerikalizacije obrazovanja neku širu mogućnost
političke artikulacije alternative današnjem stanju?
Mislim da je stvar dijalektička i da
pojmovi kao što su sekularizam, klerikalizacija i retradicionalizacija
sami po sebi moraju proći temeljitu radikalnu analizu i kritiku. Nisam
siguran imaju li upotrebnu vrijednost. Klerikalizam zamišljamo kao
prodiranje vjere u prostor koji nije autentično njen, u prostor politike
i društva. No ta stara sekularna ideja da je vjera smještena u privatnu
sferu društva problematična je. Pitanje je postoji li još ono što je
nekad bila vjera. Mislim da je hrvatska Katolička Crkva zapravo
postateistička crkva. Nije riječ o tome da vjera sada ulazi u društveni i
javni prostor i okupira ga, nego je ateizacija – to je i Foucaultova
ideja – ušla u najdublje pore institucije zvane Crkva i pretvorila Crkvu
u nešto sasvim drugo, što više nema gotovo nikakve veze s
esencijalističkom idejom autentične vjere u Boga.
Što se tiče klerikalizacije Filozofskog fakulteta u Zagrebu, to je veoma otvoren interes klasične hegemonije, pitanje moći, pitanje nametanja. Nije da će svi početi vjerovati u Boga kad Crkva uđe na Filozofski fakultet, nego je to podjarmljivanje jednog dijela još nekontrolirane inteligencije vlastitim interesima. Naravno da je to nedemokratsko. A hrvatska je građanska inteligencija, koja bi trebala biti i sekularna i antiklerikalna, nestala; ona je potpuno uništena, vuče se za tom Crkvom.Jučer je u Guardianu izašao članak o slučaju svećenice u Torontu koja je izjavila da ne vjeruje u Boga. I dalje drži propovijedi, međutim kao ateistkinja, a religijska zajednica raspravlja o tome hoće li joj to i dalje dopustiti. Ona kaže da je vjera u nekakvo više, univerzalno biće potpuno naivna, ali da je bitan moralni sadržaj, ono što bi Habermas nazvao normativnim rezervoarom vjere. To bi trebali biti ljudi koji razlikuju dobro i zlo. Hrvatska bi bila mnogo sretnija zemlja da postoji više ljudi koji vjeruju u Boga. Ali vjera u Boga svedena je na artikulaciju i reartikulaciju kulturnog identiteta, odnosno nacionalnog identiteta – ako ne ideš u Crkvu, nisi pravi Hrvat. Naravno da je to blasfemično, da je hrvatska Katolička Crkva institucija najsramotnije blasfemije vjere. Možemo postaviti pitanje: „Tko je važniji – Bog ili Ante Pavelić?“ Vjerojatno neće znati odgovoriti na to pitanje, odnosno ako odgovore, lagat će. Njihova praksa pokazuje da je nešto drugo bitno. Dakle, vjera kao nekakva sfera autentičnosti koja može podržati zahtjev za svojim esencijalnim karakterom, autentičnošću, to je nestalo, potpuno se rastočilo u ovom suvremenom društvu. A sveprisutnost klera, sveprisutnost klerikalno artikuliranog socijalnog i političkog interesa, to je druga stvar; to je ono što je danas klerikalizam. U hrvatskoj Katoličkoj Crkvi nema sukoba s neoliberalnom transformacijom društva, s kompradorskim elitama, kriminalnim elitama, nego postoji nekakav zajednički projekt.
Što se tiče klerikalizacije Filozofskog fakulteta u Zagrebu, to je veoma otvoren interes klasične hegemonije, pitanje moći, pitanje nametanja. Nije da će svi početi vjerovati u Boga kad Crkva uđe na Filozofski fakultet, nego je to podjarmljivanje jednog dijela još nekontrolirane inteligencije vlastitim interesima. Naravno da je to nedemokratsko. A hrvatska je građanska inteligencija, koja bi trebala biti i sekularna i antiklerikalna, nestala; ona je potpuno uništena, vuče se za tom Crkvom.Jučer je u Guardianu izašao članak o slučaju svećenice u Torontu koja je izjavila da ne vjeruje u Boga. I dalje drži propovijedi, međutim kao ateistkinja, a religijska zajednica raspravlja o tome hoće li joj to i dalje dopustiti. Ona kaže da je vjera u nekakvo više, univerzalno biće potpuno naivna, ali da je bitan moralni sadržaj, ono što bi Habermas nazvao normativnim rezervoarom vjere. To bi trebali biti ljudi koji razlikuju dobro i zlo. Hrvatska bi bila mnogo sretnija zemlja da postoji više ljudi koji vjeruju u Boga. Ali vjera u Boga svedena je na artikulaciju i reartikulaciju kulturnog identiteta, odnosno nacionalnog identiteta – ako ne ideš u Crkvu, nisi pravi Hrvat. Naravno da je to blasfemično, da je hrvatska Katolička Crkva institucija najsramotnije blasfemije vjere. Možemo postaviti pitanje: „Tko je važniji – Bog ili Ante Pavelić?“ Vjerojatno neće znati odgovoriti na to pitanje, odnosno ako odgovore, lagat će. Njihova praksa pokazuje da je nešto drugo bitno. Dakle, vjera kao nekakva sfera autentičnosti koja može podržati zahtjev za svojim esencijalnim karakterom, autentičnošću, to je nestalo, potpuno se rastočilo u ovom suvremenom društvu. A sveprisutnost klera, sveprisutnost klerikalno artikuliranog socijalnog i političkog interesa, to je druga stvar; to je ono što je danas klerikalizam. U hrvatskoj Katoličkoj Crkvi nema sukoba s neoliberalnom transformacijom društva, s kompradorskim elitama, kriminalnim elitama, nego postoji nekakav zajednički projekt.
S druge strane, uvjeren sam da ima
dovoljno ljudi, dovoljno studenata na Filozofskom fakultetu koji su u
stanju pružiti veoma radikalan i otvoren otpor tome i da to znaju
artikulirati bolje od mene. Definitivno mislim da je situacija u
Hrvatskoj bolja nego u Njemačkoj ili Austriji, i da tu također ne
postoji istodobnost. Mislim da su ljudi kod nas u zadnjih dvadeset i pet
godina prošli kroz takve društvene transformacije da danas, nakon toga,
artikuliraju nekakvo historijsko iskustvo i da se na osnovi tog
historijskog iskustva mogu postaviti mnogo temeljnija pitanja od
klasičnih, starih pitanja obrane demokracije, kao „hoćemo povratak
sekularne države, socijalne države, novi modernistički development…“
To je gotovo i mislim da ljudi kod nas, mladi i drugi, imaju to
iskustvo, iskustvo tog raspada. Nešto su naučili i mislim da to kroz
svoje proteste artikuliraju. Koji će to politički oblik poprimiti, ne
znam, ali to da poprima politički oblik definitivno je svima jasno. Ne
bih ponovio liberalnu priču o zaostalim Hrvaticama i Hrvatima koji još
trebaju nekakvu elitu da ih povede u pravcu normalnosti, stabilnosti i
ostvarene demokracije…
via http://slobodnifilozofski.com/skripta-tv/ustav-je-posthistoricisticka-bajka
COMMENTS