DARKO CVIJETIĆ
ŠEJKA, ŠEJKOVAČA
„… Otpija s časa na čas
Krv što mu se penje
U peščanom satu na stolu“
Vasko Popa, „Ljonja Šejka“
1. SLIKA
Šejka je sliku ALHEMIČARSKA SOBA
FAUSTA poklonio Milovanu Đilasu negdje 1967. tri godine pred svoju smrt,
a nekoliko mjeseci nakon izlaska iz devetodnevnog zatvora. Tih je
mjeseci s robije došao i Đilas. Devetogodišnje. Kada bi bilokomu Aleksa
Đilas opisivao Šejkinu poklon sliku svojem ocu i majci, rekao bi da je
na njoj vidio, pored ostalog, terra tenebrosa – zemlju tame, Berathrum –
ponor, bezdno u paklu, princa alkemije Paracelzusa, svete brojeve 7 i
4, potom lubanju. .. Šejka je „jednu pravu“ lubanju držao u ateljeu. Bio
je prosinca i studenog 1966. u samici istražnog zatvora u Beogradu.
Poklon slika, svjedoči Đilas, nastala je 1964. i njegovom kupnjom,
Marija i Šejka odmakli su se od granice gladi, a Šejka ostvario prvu
veću zaradu prodajom neke slike. U slici nema događanja, kaže Aleksa
Đilas, rađena je uljem i temperom i velikih je dimenzija 2×1,5 metara.
Što sve ima Faust u svojoj sobi – od
zgužvane mape pakla, Featona sina boga sunca, Lava crvenog, pa Stiksa,
hladnog i svetog, rijeke što razdvaja žive i mrtve, tu je i toranj ruske
crkve s karakterističnim oblikom glavice luka, tu je portret
nasmiješene Marije, pa i demon Belfegor s otvorenim ustima…A sam Faust
sjedi i čita, ispod lijeve ruke piše „anubis“ – egipatsko božastvo s
glavom šakala, što vodi mrtve kroz podzemni svijet i prokletnike u
pakao. Moja je majka vrlo voljela Šejku, dovršio bi Aleksa.
2. ŠEJKA
Leonid Trofimovič Zisijadis Šejka,
ili Leon van Kis ili Leon Leš ili Ljonja, rodio se 1932. u Beogradu.
Jedan od osnivača Mediale. Volio Anu, volio Olju Ivanjicki, volio Mariju
Čudinu. Umro 15. 12. 1970. u Beogradu. Od raka na mozgu.
Jedan zapis Leonida Šejke:
„Sazvežđe malih predmeta
Postoje i takvi predmeti, sasvim
beznačajni, za koje počinjemo da osećamo bezrazložnu ljubav. Možda ona
potiče od oseta ugodnosti koji imamo kada ih držimo u ruci. Navikli smo
da ih nosimo po džepovima, a za to su pogodni, jer im veličina ne
prelazi više od tri santimetra. Nosimo ih u džepu, slušajući nežno
zveckanje, čekajući tu radost da kao minijaturna lavina pokuljaju,
poispadaju iz džepova, pomešani s mnoštvom hartijica, koje su uostalom
trebale da budu odavno bačene, a nisu jedino zbog naše inercije. Onda,
pomešani još sa mrvama, vunastim gromoljicama, slamkama i ostalim
đubretom, poispadaju ili mi sami izvrnemo džepove; i tako je sada na
stolu “nemoguća gomila”.
Zatim, počinjemo selekciju,
razvrstavanje, izdvajamo, pre svega, hartijice u stranu, a to su
bioskopske, tramvajske karte, plave ili ružičaste, cedulje, računi,
komadići novina, hartijice srebrnaste, providne, šarene… Sve to zgužvamo
i odbacimo bez sentimentalnosti. Onda, iz gomile izdvajamo ono đubre,
tako da ostanu samo čvrsti, određeni komadi, da može svakom da se nadene
ime, da svaki ima jedan, doduše tihi, ali zato vrlo harmoničan zvuk.
Jednom rečju, potrebno je da bude takvih vrsta komadâ, da bih imao želju
da ih prebrojavam. Kad je sve gotovo, vraćam celu hrpu natrag u džep;
priznajem da to sada ima neki drugi miris, ali ja zaboravljam na sve,
mislim o sklopovima saća, paučinâ, mravinjakâ, a ne mislim na poreklo
tih beznačajnosti, mada sam počeo nesvesno da se vezujem za njih i nisam
verovao da će tako dugo ostati zaglavljeni u mom džepu. Bio sam
ravnodušan, bio sam u stanju svakog časa da ih se otarasim, ali sada je
prošlo već toliko vremena, na njima se nataložilo više slojeva moga
duha, oni su postali deo mene, svi ti komadići, parčići ogledala,
gvozdene alke, šrafovi, jedna kaplja od bakelita, i jedna od stakla,
toliko blistava da se čini da je u njoj čitav kosmos sadržan, nekoliko
drvenih kupastih komada, crvenih i žutih, bez ikakve oznake, nekoliko
vrsta puževa, jedan krst, kuka sa nekog katanca, prema kojoj sam osećao
izuzetnu ljubav, i, najzad, jedan ključ sa glavom trolista. Svi ovi mali
predmeti predstavljaju jedno blistavo sazvežđe, koje lebdi na nebu u
neposrednoj blizini, tako da lako rukom mogu da dohvatim bilo koji
komadić, uprkos njegove silne vibracije, koja se opaža kao intenzivno
zujanje pčela, ako se sazvežđe zatvori u kutiju, pa onda probuši otvor
za osluškivanje, i koje nama prestaje kad se kutija otvori, mada
vibracije i dalje traju. Možda će jednog dana sve to biti upotrebljeno
za ukras nekoj varvarskoj nevesti, ali za sada ja ih držim u rukama, kao
što bi se držala gomilica šljunka – razbacujem ga po podu, pa ga opet
skupljam; onog koji se otkotrlja negde pod orman ne tražim više, a neke
namerno spustim u slivnik i tako, komad po komad, polako, moja se
kolekcija smanjuje, mada uvek postoji mogućnost da se nešto tako
pronađe, bilo u sobi, bilo na ulici ili na velikim peščanim plažama; ali
sve to ne može da traje u beskonačnost, moramo se, voljno ili nevoljno,
uvek ograničiti na određen broj, pa tako, kad sve nestane, dakle, kad
se izgubi, ja ne mogu zbog toga osetiti nikakav gubitak, jer to je bila
sasvim bezrazložna ljubav. Ali bilo gde da zapadnu, to verujem, bilo gde
da se izgube, otkotrljaju, pošto nose jedan zajednički otisak, recimo
otisak moji prstiju ili, kao što već rekoh, otisak moga duha, moraće
jednoga dana, možda posle mnogo vekova, da se opet nađu na okupu, posle
mnogih kruženja, jer svemir je višestruko zakrivljen, da se susretnu. I
ne samo to, možda će da se upišu jedan u drugi i tako sastave jedno
lice, davno nestalo, davno zaboravljeno, da sastave moje sopstveno lice,
tako da se sastavci, spone i ne opažaju, tako da to bude jedno lice,
celo i bez ikakvih sumnji, sasvim potpuno.”
Šejka, jedinac od oca Trofima
Vasiljeviča, strogog ukrajinskog oficira i srpskog generalštabnog
topografa, izbjeglog u Srbiju nakon sloma carske Rusije, i majke blage
Katarine Zisić, koja je potjecala iz ugledne valjevske cincarske
porodice Zisijadis. Dvije različite roditeljske krvi slile su se u jednu
i procvjetale u jednu, stvaralačku. Šejka uči rusku osnovnu školu,
potom gimnaziju i srednju tehničku školu, da bi upisao Arhitektonski
fakultet u Beogradu. Ovo je genetska predispozicija ― naime, Šejkina
majka je veoma voljela operu i uz nju je Šejka muziku doživio kao
blisku, srodnu umjetnost. Prirodno je da je poslije toga izabrao
arhitekturu, koju drugačije zovu ― zaleđenom muzikom. No, slikar je već
postojao u njemu. Od osamnaeste godine ušao je u svijet slikarstva i
astronomije. Tvrdio je da je “zvezdano nebo takav prostor na kome misli
mogu da slobodno lutaju”. No, pored umjetnosti, proučavao je i
atomistiku, biologiju, filozofiju, književnost, muziku. Smatrao je da
nije potrebno naći sebe, već ― doći do sebe.
3. BROJEVI
206 kostiju ima čovjek .
U mas. grobu Hrastova glavica nađeno je 144 tijela ubijenih iz logora Omarska.
114 puta 206 jeste 23 484 kostiju.
4. JAMA
Pored Sanskog Mosta, Gornjeg
Kamengrada, u Podvidači, selo Glušci. Pored sela šumica, u šumici
jamica, u jamici 23 484 komada kostiju. Hrastova glavica.
Čahure oko jame i sad se mogu naći,
kao i meci pozabijani u debla, koji su prethodno prosviravani kroz
lubanje.. .Kraj jame agregat. Forenzičarka, omanja sijeda
kratkopodšišiana žena u bijelom, s bijelim rukavicama, također pored.
Ulaz vrlo uzak. Za jednu osobu. Alpinisti prave daščanu platformu. Dno
jame 3×6 metara. Nikakvog zadaha. Nikakvog mekog tkiva. Desetine i
desetine lubanja. Jama je sličila na bunar, kome zidovi tiho cure. U
jami je plus deset. Vani je minus petnaest supnjeva Celzija. Tanka žica
oko gležnjeva ruku i nogu. Puno žice. Tanke žice. Već izhrđale. Poneki
sat. Jedan još radi, kaže forenzičarka nekome. Tijela su padala s visine
najmanje dvadesetak metara. Vozačke dozvole, lične karte, fotografije…
Kada sve kosti poslagane budu u bijele najlonizirane vreće odvoze se.
U Šejkovaču.
5. ŠEJKOVAČA
Identifikacioni centar za nestale
osobe u cijeloj Bosni i Hercegovini. Pored Sanskog Mosta. Na stotine i
hiljade kostiju čekaju spremljeni u bijele vreće. Čekaju. Da netko dođe
po njih.
I opere ih, Margareto.
MARSHAL
vjetrenjačnost čini viteza, ne vjetar, ne mač...
ona nosi mobitel i snima na ulici. viče - normalno, ponašaj se normalno, ne gledaj u nebo.
djevojčica koja trči za golubom nalijeće na nju.
ako dubiš na glavi, suze mogu da ti cure uz čelo, da plačeš sebi u kosu.
poslije sretnemo bivšeg rukometaša B.
ima mali mikrofon, primakne ga grlu, pa se čuje kako govori.
"izvadili mi glasne žice. sutra idem nazad u Ameriku da stave vještačke glasnice. mada, zapravo, šta će mi koji kurac toliko žice.
bolje da nabavim baterije za mikrofon."
pogledaj kako se vidi da me ne gledaš, kaže dok pregleda snimak.
onda šutimo.
kakav imaš glas kad su ti glasne žice vještačke, pita me?
je l' k'o kod lutaka, snime te kako kažeš mama?
ako dubiš na glavi, suze mogu da ti cure uz čelo, da plačeš sebi u kosu.
poslije sretnemo bivšeg rukometaša B.
ima mali mikrofon, primakne ga grlu, pa se čuje kako govori.
"izvadili mi glasne žice. sutra idem nazad u Ameriku da stave vještačke glasnice. mada, zapravo, šta će mi koji kurac toliko žice.
bolje da nabavim baterije za mikrofon."
pogledaj kako se vidi da me ne gledaš, kaže dok pregleda snimak.
onda šutimo.
kakav imaš glas kad su ti glasne žice vještačke, pita me?
je l' k'o kod lutaka, snime te kako kažeš mama?
COMMENTS