Kantovac Bobby, Mario Kopić

SHARE:






Logoraš u vojničkom logoru Fallingbostel kod Magdeburga na sjeveru Njemačke, pripadnik Waldkommando za jevrejske ratne zarobljenike, filozof Emmanuel Lévinas (12.1.1906-25.12.1995) bio je vojničkom uniformom Francuske vojske zaštićen od bijesa nacističkog nasilja. Uslovi njegova zatočeništva i rada kao drvosječe nisu usporedivi s uslovima što ih je, na primjer, Primo Levi podnosio u Auschwitzu. No i Lévinas je doživio nevidljiv zid, nepropustan kao staklo akvarijuma. Doživio je osudu i doživio je kako ih promatraju kao kužne, kao Jevreje: ”Drugi, takozvani slobodni ljudi, s kojima smo se susretali ili koji su nam davali posao ili zapovijesti ili čak osmijeh – i djeca i žene koji su prolazili i koji bi nas katkada pogledali – lišavali su nas naše ljudske kože… Ubogi unutrašnji žamor – snaga i bijeda progonjenih – podsjećao nas je na našu umnu suštinu (essence raisonnable). No mi nismo više bili na svijetu”.

No, jednoga se dana u logoru pojavio pas lutalica. Logoraši su psa nazvali Bobby. Egzotično ime, kako i priliči milom psu. Na jutarnjoj prozivci i na povratku s posla, Bobby ih je pozdravljao radosnim lajanjem. ”Za njega, u to nema nikakve sumnje, mi smo bili ljudi”. No ta slabašna pasja podrška nije mogla dugo potrajati. Nakon nekoliko sedmica, stražari su potjerali nepoželjnu životinju i ”posljednji kantovac u nacističkoj Njemačkoj” vratio se svom životu skitnice.

Ljudskost, zaboravljena u ”animal rationale”, potvrdila se samo još u nevještim i bučnim izljevima prijateljske životinje lišene ”mozga potrebnog za univerzalizaciju maksima svojih nagona”.

Zacijelo oštra i teška misao. Izranja iz iskustva čovjeka koji se, nakon što je 1945. godine izišao iz zarobljeništva, saznavši da mu je uglavnom sva rodbina nestala, strijeljana ili pretvorena u dim u nacističkim logorima, zavjetovao da više nikada neće kročiti na njemačko tlo. Svoju je ”preživjelost” doživljavao kao najtežu krivicu, kao tumor u pamćenju, a cijelo svoje filozofsko djelo posvetio je osvjetljenju problematike Drugog i drukčijeg. Niko na Zapadu nije ispisao tako vehementne rečenice kao Lévinas o drugome i njegovom licu (visage), njegovom zahtjevu i ranjivosti i mojoj odgovornosti pred njim i za njega.

Ta etika apsolutnog altruizma (postavljanja samoga sebe kao taoca za drugog), krajnje odgovornosti prema drugome, ide korak dalje od uobičajene kršćanske etike i nalaže: Ljubi drugoga više nego samoga sebe! Rečeno u kantovskom jeziku, jeziku kategoričkog imperativa: Prihvati maksimu drugog kao svoj zakon!
Situacija ”licem u lice” – to je najkraća deskripcija mjesta na kojem se rađa najneobičniji od svih odnosa na svijetu, odnos s drugim. Lice je ime za drugoga. Čim se nađem licem u lice s drugim, opažam asimetriju odnosa. Vidim tuđe lice, svoje ne vidim. Odnos licem u lice olako može popustiti napasti da ovladam tuđim licem, ali ono se može pretvoriti i u jedinstvenu priliku da ugostim drugoga.

Za razliku od svih zapadnjačkih mišljenja što dva lica u susretu postavljaju na istu ravan, Lévinas naglašava razliku. Drugi je uvijek iznad mene, viši je. Ne prostorno, nego etički. Beskonačno drugi. Nadolazi iz uzvišenosti. Lice je golo, nezaštićeno, izloženo, krhko, ganutljivo, ranjivo. Njegova ogoljenost je njegovo siromaštvo, ali njegova ogoljenost je i njegova uzvišenost. Zbog toga je lice drugoga (le visage d’autrui) zahtjevno. Zahtijeva brigu, moju brigu. I istovremeno zabranjuje nasilje, opire se nasilju. Ne svojom moći, jer lice je bespomoćno. Lice se opire nasilju svojom goloćom, krajnjom bespomoćnošću onoga što ne raspolaže nikakvom fasadom. Otpor onog što ne vrši nikakav otpor jeste etički otpor. Etički otpor ne može spriječiti ubojstvo, ali može probuditi odgovornost i pozvati na – gostoprimstvo.

Lévinas o susretu s licem govori odvajajući ga od saznanja objekta. Susret s licem nije saznanje objekta, jer odnos s objektom jeste trud da ga shvatimo. Shvatiti, com-prehendo, znači obuhvatiti ga, zgrabiti, ščepati svojim pojmom onako kako ruka hvata predmet. Rukohvat je paradigma mišljenja. Saznanje u sebi krije nasilje kojim objekt prisiljava da se podredi saznajnoj volji: on je moj jer sam ga saznao. Shvaćajući bilo koji predmet ja mu oduzimam njegovu drugost, prisvajam ga. Saznanje je prisvajanje drugog, obuhvaćanje, ovladavanje, moć nad saznatim. I istovremeno je posjedovanje. Misao pretvara u posjed sve što shvaća. Nije stoga čudno što se zapadnjačka filozofija shvaća u pojmovima moći i bogatstva. Znanje, moć i bogatstvo termini su koji simboliziraju Zapad.

Odnos s licem ne može biti takav. ”Lice izmiče mome posjedu, mojoj moći”. Pred licem drugoga čovjeka ja, isti, ne mogu. Moja se moć slama pred nenasilnim etičkim otporom gologa lica drugoga čovjeka. Drugi ne može biti moj objekt niti ja mogu gospodariti njime. Štaviše, kada se susretnem s drugim, kad se nađem pred licem drugoga, ja sam stavljen u pitanje. Nisam više subjekt koji ima pravo gospodariti i ovladavati, nisam više subjekt koji u licu drugoga ima objekt, nisam više subjekt u nominativu, nego sam subjekt stavljen u akuzativ: Me voiciEvo me! Vidi me! Tu sam! Odgovoran sam! Biti u akuzativu znači biti stavljen u pitanje i biti primoran dati odgovor o drugome. Pozvan sam pojavom lica dati odgovor o drugome, pozvan sam na odgovornost pred drugim i za drugoga. Ja naravno mogu i ne odgovoriti, mogu se zatvoriti i izbjeći odgovornost, mogu se od njega okrenuti, mogu otkazati poslušnost ili pobuniti se protiv njegova poziva. No ne mogu izbrisati poziv, poziv ne ovisi o meni. Jer je poziv upućen meni, samo meni. Ne može me niko zamijeniti. ”Pred bližnjeg ja više pristupam po pozivu nego što se pred njim pojavljujem. Ja otprve odgovaram na poziv… Ali odgovornost kojoj sam izložen u jednoj takvoj pasivnosti ne obuzima me kao neku izmjenjivu stvar, jer ovdje niko ne može doći namjesto mene; obraćajući se meni kao optuženom koji neće moći odbiti optužbu, ona me obavezuje kao nezamjenjivog i jedinstvenog. Kao odabranog”. Lice drugoga nije preda mnom zato da bih ga ja saznao, nego da bih ga primio. Nije tu da bih ga shvatio, nego da bi mu služio. Nije estetski predmet užitka, nego poziv bez glasa da u njemu čitam etičku zabranu ubojstva i etički zahtjev da ga napojim i nahranim.

Odgovoriti zahtjevu lica drugoga mogu samo ako se mijenjam, ako ga ugostim. Lévinas shvaća subjekt kao gostoprimstvo, kao otvorenost doma za doček drugog. Subjekt u svoj dom prima drugoga, stranca, siroče udovicu… Primanje je davanje. Primanjem drugoga subjekt postaje čovjek, ulazi u ljudskost.
Lévinas nas uči da na ljudskom licu opazimo etički zahtjev. I da mu se odazovemo ugošćujući drugoga. Dobrota se mjeri gajenjem gostoprimstva prema drugom i drukčijem. Ako pri tome računam na recipročnost, na dug i uzdarje, premda tek i poslije smrti, na onom svijetu, ne djelujem više etički. Nisam altruista, nego obični egoista.

Vratimo se još jednom Bobbyju, psu lutalici iz nacističkog logora. Kada su svi izgubili normu poštovanja drugoga čovjeka, Bobby je nije izgubio. Pas je, neovisno o ljudskoj mržnji, na svoj način čovjeka i nadalje smatrao čovjekom. Po Lévinasu, najvažniji zahtjevi ne dolaze iz našega načina života i naših stavova, nego spolja, kao zapovijest, zahtjev, poziv, poziv na odgovornost. Spolja mi dolazi Dobro, etičnost se svaljuje na mene, a moje ”bivstvovanje odlazi za drugoga” usprkos meni samome. Lévinas je na vlastitoj koži iskusio kako se olako sklizne u nasilje ukoliko ne otkrijem da sam, prije nego što išta odlučim i učinim, već pozvan na odgovornost pred drugim i za drugog.

Lévinasovu misao na ravni logike ne možemo razumjeti. Ne možemo je razumjeti ni na ravni etike. Razumjeti je možemo samo u egzistencijalnom smislu, iz područja etosa, kuće bivstvovanja, jedinog prebivališta čovjeka kao čovjeka.

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Kantovac Bobby, Mario Kopić
Kantovac Bobby, Mario Kopić
http://pescanik.net/wp-content/uploads/2012/04/smesne-zivotinje-202.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/03/kantovac-bobby-mario-kopic.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/03/kantovac-bobby-mario-kopic.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy