$type=ticker$cols=2$count=30

Ne razumijem kazalište koje se estetikom skriva od društvene stvarnosti, Oliver Frljić

SHARE:

 

  
 
U predvorju Zagrebačkoga kazališta mladih susrela sam se s jednim od najzanimljivijih kazališnih redatelja srednje generacije Oliverom Frljićem (1976.).
Nakon “Swiftovih Gulliverovih putovanja” (2008.) i “Wedekindova Buđenja proljeća” (2010.) u ZKM-u postavlja Shakespeareova “Hamleta” s Krešimirom Mikićem u glavnoj ulozi.

Razgovarali smo o današnjoj Hamletovoj simbolici, kazalištu kao aktivnom promatraču društvenih zbivanja, odnosu individualnoga i kolektivnoga te ulozi pamfletizma u stvaralaštvu.


Shakespeareov je Hamlet doživio mnoge interpretacije u hrvatskim kazalištima. Moja su osobna iskustva povezana s Dubrovačkim ljetnim igrama i tradicionalnim kazalištem. Kako se vaše postavljanje Hamleta razlikuje od dosadašnjih?

U samome tekstu nismo radili nikakve intervencije osim kraćenja. Danas nema smisla integralno igrati Hamleta. Moj koncept je bio da su svi od samog početka u jednoj vrsti urote protiv Hamleta jer je on legitimni nasljednik prijestolja i kao takav predstavlja opasnost onima koji su uzurpirali vlast. Hamletova drama se sastoji u tome hoće li tražiti ono što mu po nasljednom pravu pripada ili samo pokušati što duže preživjeti. Što se tiče dijela vašeg pitanja o tome koliko je ova inscenacija tradicionalna, odnosno koliko to nije, moram priznati da ne znam što bi značilo tradicionalno postaviti Hamleta. Vjerojatno ga ni na koji način dovesti u vezu s političkim vremenom i prostorom u kojem živimo? Mislim da nijedan ozbiljan redatelj ne radi ovaj komad zato da bi postavio ono što je Shakespeare napisao. Značenje se napisanoga mijenja u različitim kontekstima. Redatelj se odlučuje za Hamleta jer mu je taj tekst medij kojim artikulira ako i što ima za reći.

Problem kolektiva postaje snažnim simbolom u vašoj interpretaciji. Društvo, odnosno masa ubija i kuje urotu protiv protagonista. Kako je došlo do svojevrsnoga okretanja drame u kojoj se prožimaju ludilo, strast i ubojstva?

Odnos individue i kolektiva je pitanje vremena u kojem živimo. Individua uvijek gubi u igri koja treba zaštiti kolektivne vrijednosti. Individualne smrti, hrpe pojedinačnih, nesankcioniranih zločina su temelji društava, pa i onog u kojem upravo živimo. Ako je Hamlet metafora za pojedinca, ono što taj pojedinac može ili ne može, onda mu kolektiv mora dokazati da je dobra individua samo ona koja je odustala od svoje individualnosti. Brisanje Hamletove individualnosti ovdje se događa kroz kolektivno ubojstvo. Ako ga svi ubijemo, onda nema zločina jer nema tko koga optužiti.

Pokušavate li s tekstom kao medijem propitivati, slobodno rečeno, individualnu i kolektivnu krivnju koja je na neki način prisutna u ostalim Vašim radovima?

Kolektivna krivnja ne postoji kao takva. Hannah Arendt govori o kolektivnoj odgovornosti. Moramo razlikovati te pojmove da bismo izbjegli nesporazume. U Hamletu problematiziram društvo koje se konstituira na zločinu i kasnije proizvodi narative koji ga objašnjavanju te mu daju ideološki predznak. Možemo to povezati s današnjicom, ali i klasičnom situacijom iz Antigone u kojoj određene smrti imaju dnevno-političku uporabnu vrijednost, a određene baš i ne, takve guramo pod tepih. Ovaj Hamlet postavlja i pitanje vrijednosti i učinkovitosti individualne pobune. Individualna pobuna je uvijek samo ojačavala sustav protiv kojeg se bunila, sofisticirala njegov totalitarizam. Neoliberalni kapitalizam i njegov teror permisivnosti je najbolji primjer za to. Svaka individualna pobuna, prije nego što je izvedena, je već ušla u proces komodifikacije.

U individualnoj se stvaralačkoj, umjetničkoj pobuni može javiti sukob između politike i pamfletizma. Neki su za određene vaše radove skloni reći kako je riječ o pamfletizmu. Trpi li umjetnost?

Ako umjetnost trpi, meni je jako žao. Jer zašto u umjetnosti prikazivati bijedu i patnju ljudi, ako će zbog toga patiti umjetnost i građansku ukus. Te optužbe za pamfletizam, iza kojih se krije malograđanski kukavičluk, vjerojatno su najveći komplimenti koje sam dobio za svoj rad. Kad bi me oni, koji su od društvene stvarnosti u kojoj žive bježali kao vrag od tamjana, hvalili i razumjeli, onda nešto s mojim radom ne bi valjalo. Ali hrvatsko glumište ostavljam njegovom estetskom rafinmanu, a ovdje bih htio posjetiti na još jednog kazališnog pamfletistu, vjerojatno najvećeg dramskog autora svih vremena. Riječ je o Aristofanu koji se nije libio imenom i prezimenom prozivati nositelje političke moći koji su sjedili u prvim redovima na njegovim predstavama. A ta i takva umjetnost preživjela je do naših dana i vremenom nije izgubila ništa od svoje društvene kritičnosti.

Osim uloge kolektiva kao ubojice Hamleta, promjena u interpretaciji je razvidna u dvostrukosti uloga. Naime, Nina Violić igra majku Getrudu i ljubavnicu Ofeliju, a Sreten Mokrović očevog duha i Klaudija. Nekima je to nespojivo zbog karakterne različitosti likova, a s druge se strane može povezati s psihoanalitičkom teorijom i Edipovim kompleksom.

Meni je puno zanimljivija od psihoanalitičkih interpretacija jedna činjenica koju će većina gledatelja previdjeti, a to je da Hamlet ni u jednom trenutku ne dovodi u pitanje to što mu majku i djevojku igra ista osoba. Naravno, to je moguće interpretirati kao Hamletovu psihičku poremećenost, ali i kao pristanak na društvenu igru u kojoj su takve zamjene dio plana da se Hamletovo ludilo proizvede te ga se na taj način diskvalificira kao pretendenta na prijestolje.

Kakav je onda taj Hamlet za razliku od šekspirijanskoga pomalo neodlučnog i duboko sumnjičavoga novovjekovnog mladića?

Odlučan da preživi, ali ta njegova odluka se pokazuje kobnom. Problem leži u Hamletovom golemom simboličnom kapitalu. Sin je staroga Hamleta i po nasljednoj bi liniji trebao doći na prijestolje, no događa se uzurpacija vlasti, on je još uvijek prisutan i u svakome trenutku može postaviti pitanje svog nasljednog prava. Zbog toga kolektiv Hamletu postavlja “mišolovku”. Ta “mišolovka” treba dati legitimaciju za njegovo uklanjanje.

Odnos je kazališta i publike neodvojiv. Riječ je o klasiku i sasvim slučajno lektirnome naslovu, ima li stoga u tome Hamletu mjesta za srednjoškolsku kazališnu publiku?

Ako se srednjoškolcima ne da čitati lektira, onda ga ne trebaju dolaziti gledati. Izvorni dramski tekst i dramski tekst za predstavu različito funkcioniraju. Ne bih preporučio dolazak onome tko nije pročitao djelo. Po mome sudu, kazalište ne treba biti mjestom u kojem se postavljaju lektirni naslovi. Igrom je slučaja riječ o lektirnom naslovu, ali i jednom od najboljih dramskih tekstova koje poznajemo.



Razgovarala Anđela Vidović, arteist.hr

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Ne razumijem kazalište koje se estetikom skriva od društvene stvarnosti, Oliver Frljić
Ne razumijem kazalište koje se estetikom skriva od društvene stvarnosti, Oliver Frljić
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR5iQCEb54AdJv-QB5svsjjNTJsjTKN3R7609Dt49EydC-6EME4
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/03/ne-razumijem-kazaliste-koje-se.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/03/ne-razumijem-kazaliste-koje-se.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy