Verujem da za samoga sebe mogu da kažem da svojim knjigama nikada nisam izdao istinski ljudske ciljeve. Da ih ne bi izdao, svaki pisac svestan svoje odgovornosti mora tragati za formama umetničkog izraza koje mu omogućavaju da nađe istinu -bile te forme autobiografske ili dokumentarističke. On mora dobro da se čuva imaginacije na koju je uticala ideološka ili revolucionarna vera.
Ideologije ovog veka uništile su živote pojedinaca, stotine hiljada, miliona. U čemu vi vidite metafizičko određenje čoveka?
Polazim
od toga da mi ništa ne znamo. Metafizika je neka vrsta poezije u prozi.
Čovek je nepoznata veličina. Ne znamo odakle dolazimo, ne znamo kuda
idemo i ne znamo zašto postojimo. Religija, filozofija i poezija
pokušavaju da daju odgovor na to pitanje. Kad kažem poezija,
imam na umu književnost u celini. Ali, ni religija, ni filozofija ni
poezija nisu u stanju da nas svojim odgovorima ubede. U sva tri slučaja
imamo posla samo s formama poetske transformacije našeg traganja za
odgovorom na ta egzistencijalna pitanja. Nauku, ovom prilikom,
izostavljam. Ali, i nauka za koju mnogi još uvek misle da će pre ili
kasnije rešiti sve suštinske probleme, predstavlja, u krajnjoj liniji,
samo još jedan poetski pokušaj da se razumeju ljudi i stvari.
Mi
boravimo u nepoznatom, kao na početku sveta ili na početku čovekovog
postojanja. Ideologije su nastale da bi ispunile tu prazninu. One su
najjednostavniji način da se čoveku stvori utisak kako su svi problemi
egzistencije i postojanja savladani. Na tome se zasniva veliki uspeh
ideologija, ili tačnije: na tome se zasnivao njihov veliki uspeh. Jer,
danas se, kao što sam već rekao, vraćamo religiji, mitu.
U
tom kontekstu hteo bih da razgovaramo o još jednom "aspektu verovanja",
o vašem verovanju u "moć knjige". Kako stoji stvar s tom "moći knjige"?
Koji su činioci presudni za to da jedna knjiga "ima moć"?
Tim pitanjem bavio sam se još u Enciklopediji mrtvih. Nije opasno čitati mnogo knjiga, opasno je čitati jednu jedinu. Ljudi koji su pročitali samo jednu knjigu – bila to Biblija, Koran, ili Mein Kampf
– najžešći su fanatici religioznih ili političkih verovanja. Problem,
međutim, postoji i ako posmatramo ukupno dejstvo književnosti na čoveka.
Uzmimo Nemce: istorija pokazuje da oni spadaju među narode s najvišim
nivoom kulture. Nemci imaju pisce svetskog ranga, i mnogo čitaju. Ali,
iako su imali Getea, Šilera, Herdera, Lesinga, Hajnea i Kanta, kod njih
je nastao nacizam, oni su stvorili koncentracione logore uništenja,
ubijali Jevreje i ostale pripadnike "nižih rasa". To što su čitali
pomenute autore, što su vaspitavani u humanističkom duhu nije
predstavljalo nikakvu prepreku njihovom padu u varvarstvo.
Krajnje
je problematična i teza da pisci svojim knjigama u načelu služe nekoj
"dobroj stvari". Kojoj "dobroj stvari" služe? Mnogi pesnici i pisci su
svojim poemama i romanima uvek iznova izdavali humanističke ideje i
ideale – u Nemačkoj, u Rusiji, i drugde. Pisali su laži koje je izrodio
njihov revolucionarni romantizam. Taj revolucionarni romantizam
rasplamsavao je u njihovim mozgovima imaginaciju koja im je omogućavala
da laž prikazuju kao istinu.
Verujem
da za samoga sebe mogu da kažem da svojim knjigama nikada nisam izdao
istinski ljudske ciljeve. Da ih ne bi izdao, svaki pisac svestan svoje
odgovornosti mora tragati za formama umetničkog izraza koje mu
omogućavaju da nađe istinu - bile te forme autobiografske ili
dokumentarističke. On mora dobro da se čuva imaginacije na koju je
uticala ideološka ili revolucionarna vera.
Gospodine
Kiš, jednom ste govorili o svom "pesničkom pogledu na svet", o svom
"tragičnom osećanju života". Smatrate li da je život apsurdan, kao što
bi se moglo pretpostaviti po sudbinama koje slikate u svojim knjigama?
Za
život jednog čoveka sigurno nije mnogo podsticajno da se prepušta nekom
pesimističkom osećanju. Ali, za mene je van sumnje da nad ljudskim
životom uopšte počiva senka duboke tragike. Već sam rekao: mi ne znamo
odakle dolazimo, i još manje znamo kuda idemo – od jednog ništavila
drugome. Između jednog i drugog, moramo da se nosimo s problemima
egzistencije, starenja, bolesti i s nizom drugih stvari. Postoji, reklo
bi se, samo jedna stvar koja nam daje izvesnu utehu: to je ljubav. Čak
nam i tragična ljubav pruža utehu.
Mi
pisci smo privilegovani, za nas postoji još i književnost, umetničko
stvaralaštvo; ono nam daje iluziju da ne živimo uzalud, bez smisla, da u
svom životu ostvarujemo nešto suštinsko. Možda postoje i druga rešenja,
druge iluzije, recimo religija. Što se mene tiče, ja ni u kom slučaju
ne osporavam da na svet gledam s pesimizmom, a znam da nešto od tog
pesimizma izbija i iz mojih knjiga: uprkos njihovom ironičnom aspektu,
čitalac često oseća strah. Možda je taj pesimistički odjek, koji plaši
slabe, razlog što moja dela nisu tako popularna kao dela nekih drugih
autora.
S
obzirom na svoja iskustva s totalitarnim ideologijama i sistemima našeg
stoleća, vi u svojim knjigama žestoko branite jedinstvenost i
singularnost čoveka. Slažete li se da ljudska individualnost danas i na
Istoku i na Zapadu u podjednakoj meri ugrožava nadmoć kolektiva?
O
tom problemu danas mislim nešto drugačije nego pre deset godina.
Dozvolite da vam što mogu jasnije izložim svoje stanovište. Svaka
totalitarna ideologija razara ljudskost, a istorijsko iskustvo poučava
da čovek u uslovima neslobode razvija bitno radikalnije, egoističnije
mehanizme za sprovođenje i očuvanje svojih interesa nego u liberalnoj
državi koja normalno funkcioniše. S druge strane, u ljudima koji su
prinuđeni da žive pod vladavinom totalitarnih sistema često se razvijaju
kvaliteti i vrednosti koji se bez pritiska ekstremnih situacija nikada
ne bi razvili.
Prilično
dobro poznajem sovjetsku kulturu i književnost. Na njihovom primeru
može se jasno pokazati kako totalitarni pritisak na jednoj strani
izvlači na površinu negativna ljudska svojstva, ono varvarsko, dok na
drugoj podstiče čoveka na najherojskije napore. Nadežda Mandeljštam,
udovica pesnika Osipa Mandeljštama, koga su ubili Staljinovi dželati, na
veličanstven način reprezentuje mnoge druge ruske pesnike, pisce i
intelektualce koji nisu izdali svoje drugove – uprkos teroru kojim su
bili okruženi i koji nije zaobišao ni njihove živote. I ja se tu pitam
nisu li poezija, književnost, kultura bile oni činioci koji su sačuvali
te ljude od izdaje.
No,
u isti mah se postavlja pitanje nije li upravo odsustvo poezije u
metaforičkom kao i u direktnom smislu reči bilo uslov da se rodi
slobodan čovek Zapada, makar i po cenu da mu to oduzme dušu.
U
svakom slučaju, suviše bismo pojednostavili stvari ako bismo tvrdili da
je potlačeni čovek suštinski rđav, dok je slobodan čovek suštinski
dobar. Stvari ne stoje tako. U stvarnosti ljudska svojstva pod datim
okolnostima vrlo često proizvode sasvim suprotne efekte, tako da kod
ljudi u totalitarnim komunističkim sistemima možemo naći u mnogo čemu
bolje kvalitete nego kod onih u slobodnom delu Evrope ili na Zapadu
uopšte. To znači: određeni negativni i pozitivni kvaliteti vide se u
punoj meri samo u uslovima ekstremnog pritiska. Književnost nam možda
daje odgovor na taj čovekov problem, jer kad ona ne bi pružala
svedočanstvo o visovima i ponorima ljudskog postojanja, ljudske psihe,
smrt jednog deteta bila bi ravna smrti jedne ovce.
Mi,
naravno, možemo poći od toga da naročito jaka forma tlačenja deformiše i
na kraju ukida čovekovu sposobnost za ljudskost, ali kod nekih budi i
neslućene snage otpora, pobune. Dolazi do neke vrste "procesa hemijskog
preobražaja". I zato bih rekao da totalitarni sistemi naročito oštro
iznose na videlo pozitivna i negativna svojstva ljudi kojima vladaju.
Ali, kad pratite tok istorije kroz vekove, možete li u njemu da otkrijete neki ljudski napredak?
Ne
mogu. Kad gledamo unatrag, vidimo da je čovečanstvo napredovalo u
tehničkom i naučnom pogledu, ali ne i u pogledu antropološkog ostvarenja
specifičnih humanističkih koncepcija. U toj tački, potpuno se slažem s
Arturom Kestlerom. Jugoslovenski pesnik Miroslav Krleža opisao je,
jednom prilikom, naš dvadeseti vek slikom majmuna koji upravlja avionom.
To odlično definiše situaciju u kojoj se nalazimo. Tokom vekova i
vekova svoje znane istorije, čovek nije izmenio svoju duhovnu strukturu.
Ako – primera radi – uzmemo samo period posle drugog svetskog rata,
suočeni smo s bezmernim ljudskim žrtvama koje je donela kulturna
revolucija u Kini, s užasima rata u Vijetnamu, masovnim ubistvima koja
su delo Pol Potovih crvenih Kmera u Kambodži, sa suludim religioznim
ratom u Severnoj Irskoj, brutalnim ratom u Avganistanu i ništa manje
brutalnim ratom između Irana i Iraka, s krvavim mahnitanjem
fundamentalizma, i tako dalje.
Svi
ti sukobi u našoj epohi ni po čemu se ne razlikuju od ratova u antici
ili srednjem veku. Možda su čak "klasični ratovi" bili manje užasni, jer
čovek tada još nije raspolagao razornim sredstvima kakva su danas
uobičajena. Morali bismo biti vrlo naivni da bismo verovali kako je
današnji čovek drugačiji, razvijeniji. Ja sam, u načelu, uveren da se
istorija ostvaruje kao istorija nesreće, da se ponavlja uvek u svojim
rđavim aspektima.
Danilo Kiš, Gorki talog iskustva, 1989.
COMMENTS