Lift za mrtve duše, Nevena Bojičić

SHARE:

                                                                                 

foto - Vera Vujošević


NEVENA BOJIČIĆ


LIFT ZA MRTVE DUŠE


Trideset dve glave, prolog i epilog – u toliko je spratova ugrađen Schindlerov lift Darka Cvijetića, roman atipične romanesknosti, koja se ima tražiti na ravni tematskoj i simboličkoj pre nego na fabularnoj. Stoga se ovo delo može otkrivati traženjem odgovora na pitanje šta ga čini romanom. Naslov nam u tome pomaže: junak romana mogao bi biti upravo lift marke šindler, no njegovo je prisustvo, zloslutno personifikovano mitološkom figurom Minotaura, epizodno koliko i neumitno. Lift je sredstvo kompozicije u meri u kojoj je prevozno sredstvo stanarki i stanara Crvenog solitera, središte lavirinta kojim se oni kreću i nagoveštaj usuda koji će podeliti.
Nije se uspjelo saznati čija je Crveni soliter 101 uopće bio ideja. Da se na Hamdijinim baštama, na periferiji, sagrade dvije višekatnice za radnike i nastavnike u srednjoškolskom centru. Zgrada okružena fabrikama (Celuloza, Bosnamontaža, Borac...) i kafanama, sto četiri stana za četrdeset tri godine, to je koordinatni sistem u kojem se ispisuje ovaj tekst, a spisak stanara dat nam je skazom:
Slušaj, buraz, Šime je bio na trećem, Tica na sedmom, Čapljo na desetom [...] pa Seka na trećem (u kući ga zvali Braco, pa ga mi svi vani prozvali Seka)...
Adža, koji nabraja spisak stanara, kasnije će opisati pogibiju Ramba s jedanaestog sprata, s kojim je bio na ratištu:
Okuku prije klopke, Rambo i ja zamijenili mjesta, buraz, na izlaznoj strani dajca. Daj, veli mi, da ja budem do izlaza da malo gledam prirodu [...] A ja, jarane, više ni sa kim nikad nisam zamijenio mjesta, ni u autobusu, buraz.
Taj postupak, da se u instanci pripovedača smenjuju stanari, pa i poštar, pri čemu i osnovni pripovedni glas sebi uskraćuje poziciju sveznajućeg (Ne znam je li Taib pomislio – Hamdija Kurtoviću, sad smo kvit. Prije da nije), dosledno je sproveden u romanu i njime se, s jedne strane, postižu oneobičavanje i groteska (Caka poštar bi izvadio svoje vještačko oko, stavio ga na šank kavane Agava, i rekao, baš da mi završi priču: „I, jebi ga, žena rodi dječaka bez nogu”), a s druge se pripovedanje strukturira kao nepouzdano (Nemoj ti meni vjerovati, ja sam sa zgrade pao).
Skaz, groteska, nepouzdani pripovedač gogoljevska su sredstva kojima se u Schindlerovom liftu izvodi gogoljevski obrt, to jest pokazuje kako zločin žive stanare Crvenog solitera poništava u mrtve duše (jedna se kafana kraj solitera zove upravo Mrtve duše). Donevši sudsku opomenu za neplaćeni porez ubijenom Ademu Ćordiću, poštar govori: Porez na zemlju je porez na zemlju, sve da si još i nenađen u njoj. U kontrapunktu čujemo glas Sejfe Bajramović, čiji se sin, bagerista u rudniku Omarska, nikad nije vratio iz jedne smene: Niko mi ne vjeruje da je on sebe bagerom pronašao i da će večeras materi doći [...] Neka je on sebe samo napokon majci iskopao.
Zločin je, dakle, ušao u Crveni soliter. Kako bi prikazao prelazak sa smrti na smrt zločinom, Darko Cvijetić poseže za mitologijom i, rubno, za fantastikom, ali ne dozvoljava tekstu da se otme činjenici da je zločin počinio čovek, već mitologiju i fantastiku stavlja u službu te činjenice. Minotaur se hranio ljudskim mesom – u Schindlerovom liftu ta mitema glasi ovako: Izvukli su ga liftom (marke Schindler), vukli preko ceste kao pseto koje ostavlja krvav trag i ostavili ga u Taibovoj bašti. Taibova bašta, uz Hamdijinu, iz koje je nikao soliter, mesto je prožeto smrću: Taibovu kćerku autom je ubio upravo Hamdija Kurtović, i smrću te devojčice počinje povest Crvenog solitera. Kasnije, u ratu, u liftu marke šindler stradaće druga devojčica, a ubiće je, nehotice, onaj koji je ispričao priču. U Taibovoj bašti istrunula je i jabuka, poduprta raspadnutom kartonskom figurom Josipa Broza Tita; u nju su, u razmaku od deset godina, pala dvojica Ikara, dva mladića koja su poginula slučajnim padom sa zgrade (Dedal je, uostalom, sazdao Labirint). Naposletku je, posvedočivši ubistvu Hamdije Kurtovića i njegove žene, umro i sam Taib. Smrt je u ovom romanu često udvojena ili pak jukstaponirana, ponekad odložena: Otac išao u vojni odsjek, molio, kumio, nudio se u smjene za rov umjesto Ramba... Sve uzalud. Nije moglo. Udvajanje i jukstapozicija produbljuju kontrast između nenasilne i nasilne smrti; odlaganje smrti potcrtava njenu izvesnost; mitološki i fantastični motivi razobličuju motivaciju ubica. To su književni postupci kojima se u romanu Schindlerov lift smrt obrađuje kao tema i, u izvesnom smislu, proizvodi u antijunaka.
Dok ratni zločinci ubijaju radnike iz Crvenog solitera, na simboličkoj ravni odvijaju se još dve smrti: smrt radničke klase i smrt Jugoslavije. Proslave Prvog maja zamenjene su proslavama Božića; mnogo ranije, Sneško Belić je hipertrofiranim falusom nagovestio radničkoj klasi tu smenu praznika pokazavši joj, svojom karikaturalnošću, u kakvu će se karikaturu sama izvrgnuti. Smrt Jugoslavije pak najavljena je u prologu:
Da, imao sam sreće,
pa nisam poginuo za otadžbinu, doviknuo je,
 Samo,
Ona nije bila te sreće, pa je za me poginula,
Smijao se Šime i mahao s kamiona.
Iste reči, u jednom ekskursu u fantastiku, izgovara drugi Tito od kartona, koji je, za razliku od prvog, raskvašenog u Taibovoj bašti, uspeo da poleti i prozbori. U epilogu se, efektnom anticipacijom post festum, smrt Jugoslavije naslućuje u Krležinom komentaru iz 1975. (godina izgradnje Crvenog solitera) o neuspelim posmrtnim maskama Franca Ferdinanda i Sofije: kiparica je, naime, u hitnji skalpirala obe glave. Emancipacijska ideja završava u ironiji, no ironijski odmak možda je upravo ona mera razuma koja nam je potrebna da tu ideju sačuvamo.
Tito od kartona pokisao je, Sneško Belić se otopio: Cijeli se Prijedor spremao da postane močvarna Hamdijina bašta. Crveni soliter podignut je na močvari, pa se u nju, u simboličkom poretku, i vratio. Vlaga je, kao lajtmotiv, u ovom romanu intonirana već u prvoj glavi:
U ljude koji su ubijali, kao u sobu na koju nitko ne
kuca, nadire vlaga.
[...]
Sve provlaži.
Pridruženi motivima iz mitologije, te grotesci u stilskom i pripovednom postupku i doslednoj naraciji, ovakvi lirski motivi doprinose tekstualnoj koheziji. Premda se Schindlerovom liftu može prigovoriti da su likovi dati u skici, bez romaneskne trodimenzionalnosti, a epizode povezane vremenom i mestom znatno više nego zakonitošću fabule, ovaj tekst nudi nam celovitost doživljaja, pogleda na svet i etičke obaveze utoliko što insistira na imenovanju žrtava, zločina i počinilaca. Stoga se iz polifonije pripovedačkih glasova izdvaja časni Mile Serdar: Nije, bolan, Obrade, to se tebi zidovi iz Starog grada svete, komšo, nema to veze s djecom, a svastike ti ispadaju iz bagerske kašike na mlad blijedi kreč, kao nečije prestravljeno lice. U tome je, posle epiloga, epilog Schindlerovog lifta Darka Cvijetića: dok ne vidimo odakle nam ispadaju svastike, dok se ne suočimo s licima koja smo prestravili, kiša će nad Prijedorom (i nad Jugoslavijom) padati mrtva.


Nevena Bojičić
Diplomirala na Katedri za opštu književnost i teoriju književnosti Univerziteta u Beogradu. Master studije komunikologije završila na Fakultetu za medije i komunikacije Univerziteta Singidunum. Preispituje odnose moći između „visoke” i popularne kulture, književnog kanona i margine. Posvećena buntovnom čitanju i antifašističkoj borbi.

via - http://komunalinks.com/home/2019/8/13/lift-za-mrtve-due?fbclid=IwAR30ALy2cIjewdw2HcnwUio7dm6tG5Em1S_hejzrSJI0f5LmNJze1mlSVrA

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Lift za mrtve duše, Nevena Bojičić
Lift za mrtve duše, Nevena Bojičić
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9OOBwqgweG_132zCVtxvjmC9OxOpKPIMFXS3eHTyMWMsOp53r-oTP8xtWTw8GqhYVF9JxQKetCYj0jgEHQLzYnMMEq8JP4_hCWqPtRw1JcyqXTJdLvGnkTSB6zUtSJtvWWrDBZbiKkWg/s320/LIFT.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9OOBwqgweG_132zCVtxvjmC9OxOpKPIMFXS3eHTyMWMsOp53r-oTP8xtWTw8GqhYVF9JxQKetCYj0jgEHQLzYnMMEq8JP4_hCWqPtRw1JcyqXTJdLvGnkTSB6zUtSJtvWWrDBZbiKkWg/s72-c/LIFT.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2019/08/lift-za-mrtve-duse-nevena-bojicic.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2019/08/lift-za-mrtve-duse-nevena-bojicic.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy