Dizalo za Džehennem, Bojan Tončić o Schindlerovom liftu

SHARE:

                                                                               




BOJAN TONČIĆ


ENCIKLOPEDIJA MRTVIH SUSEDA

(o romanu Schindlerov lift, Darka Cvijetića)

DIZALO ZA DŽEHENNEM



Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Kosovo, odaberimo. I nastaje ta nova, specifična niskogradnja ubijene savesti, masovna grobnica poput Tomašice.
Nije kraj, masovna grobnica je kad ćute dvadeset godina i ne govore komšijama da su im žene i deca tamo pokopani. Grobnica ljudskosti onih koji su je se odrekli, kojima nije bila potrebna, još onda, poslednjeg dana maja 1992, kad su vlasti Republike Srpske u Prijedoru naredile Bošnjacima i Hrvatima da nose bele trake oko ruku.
Šta ćemo, nije rat gradonosni oblak, znalo se ko su žrtve, uniformisani Srbi partijsko-državne vojske ubijali su Muslimane/Bošnjake; ko nije ni metak ispalio ili platio, možda je i nevin.
Tomašica i mrtvi. Iz Omarske, Keraterma, Manjače. „Bosna nije bila Aušvic, ali se dogodio genocid“, kazaće te 1992. Eli Vizel, netom obišavši bosanske logore, čekajući da poleti avion koji će ga evakuisati iz Beograda. Iz blizine glavnog štaba operacije bosanskih Srba i raspadajuće, ali smrtonosne JNA.
Više od 60 masovnih grobnica pronađeno je u okolini Prijedora. U njima su bili i žitelji solitera smešteni u jedan roman.
Kad jedan grad postane bezgradan, znači da je ostao bez ljudi, onih po kojima se prepoznavao, što su činili naša detinjstva i mladosti, što smo ih znali sa trotoara i kaldrme, viđali kasnije i u dalekom svetu, razmenivši samo usputni pozdrav, kao da smo pre koji minut izašli iz istog haustora (to je bio neki urbani šmek). Onih čije smo avanture prepričavali, sve dok se nismo dokotrljali do svojih, ipak unekoliko običnih, dovoljnih tek da se domognu jednokratnog prava pominjanja u zajedničkom kafeu.
Kad prođeš takvim gradom – a Prijedoru je, posle svih zlikovaca koji su ga obezgradili, romanopisac podario ovu literarnu iznudicu – osećaš se, valjda, kao da se vraćaš sa zgarišta, na kojem se još dime krhotine uspomena.
Ni muka nije za svakoga, treba to nositi, kao da nam Darko Cvijetić ispisuje uputstvo za upotrebu svog romana (Schindlerov lift, Buybook, Sarajevo 2019), da bi nam na kraju (bez brige, ne gubite ništa) isporučio vlastitu maštariju (izmišljaj), u kojoj se lift marke Schindler spušta u Hamdijinu baštu, „da se s bašte penje u nebo“. Pa malo realizma: „I zločinci se ratni jedini vratili i sreću one koje su mlatili po logorima, koji dođu ljeti, na godišnje odmore u prošle živote“.
Nema u knjizi suvišne faktografije, čak ni broja žrtava (u Prijedoru su od 1992. do 1995. ubijena 102 deteta i 3.176 odraslih lica), ali ima zločina. Nestajanja ljudi koji su preko džehennema (arap. pakao) Omarske završili u najvećoj masovnoj grobnici Tomašica, ili su njihovi posmrtni ostaci pronalaženi diljem BiH.
A sve je počelo idilično, davne 1975, kad su u crveni soliter (konkurentski je, naravno, bio plavi) uselili prvi stanari, docnije odrednice iz svojevrsne, kišovski rečeno i zapisano, enciklopedije mrtvih, tog Cvijetićevog priručnika za običan život sa tragičnim završetkom. Iz zbirke beležaka o ljudima koji ne smeju biti zaboravljeni.
Zato što su bili obični i zato što su morali da prežive.
A nisu preživeli, ubile su ih komšije; kao da nešto uistinu nije funkcionisalo u toj građevini koju je, poput knjigovezačkog lepka, spajao lift marke Schindler. Kao da je bio istinsko i simbolično mesto zločina, baš zato što je bio mesto povezivanja. I tu će nam Cvijetić podmetnuti funkcionalnu izmišljotinu, od milošte nazvanu fikcijom: „Kiša po Prijedoru pada mrtva. Dugo se na to sumnjalo, i da najviše mrtva pada po soliteru, čak je i zagrebačka Arena pred rat pisala da sa Crvenim soliterom u Prijedoru nešto nije u redu. ‘Vertikalno selo’, ‘gromobranjeni grobovnik’, ikarovski visok, s liftovima kao Minotaurima u stepeničkom labirintu“.
Kakva posveta Majstoru.
Tu, u Crveni soliter mrtve kiše, Cvijetić smešta svoje mrtvace iz enciklopedije, precizno i maštovito im ispisujući biografije, deleći uloge u nekom manje ili više upečatljivom delu komedije, tragedije, skeča. Bili su tako živi.
Čeda Lažov, pre svih, razvedeni pijanac, hroničar kvartovskih zbivanja i hvalisavi prijatelj poznatih, sa nezaobilaznim epizodama u Valteru, heroj koji spasava pun autobus putnika kojem su pukle gume. Imao je Čeda žvaku, znao je da se pretvara u Zagora, Čika, u Batu Živojinovića, saborca Mladena Stojanovića sa Kozare.
A onda Adžin monolog, spisak stanara iz mraka pripovedačeva sećanja. Enciklopedijske odrednice defiluju Cvijetićevim romanom, ulaze i izlaze u mizanscenu minijatura: „Slušaj, buraz, Šime je bio na trećem, Tica na sedmom, Čapljo na desetom, buraz, Čvarak na jedanaestom, LJubiša i Muta na dvanaestom i Vesna i Dražena Zgonjanin, stara im se Olga zvala, mislim, buraz…“ Pa B strana, imena i sudbine, Saša Vukić, Mića Milivojević, Mića Komljenović, Igor Gorinšek, Travančići, Reuf i sinovi Elvis i Edo, Seka na trećem, DŽeniska Jasmina, Buco i Bracko Savanović, Sonja, lepa glumica koja je izgorela kod Koke gitariste… Meho, predsjednik zgrade, Mehin sin, profesor kemije Šicer, ubijen u Omarskoj, Vencelji, Slovenci sa prvog, profesori Crnčević i Borić, jedan bio u logoru, drugi vršio proračune za minobacače…
Dugokosi Šime, zapravo se zvao Mišo, bio je levo krilo Crvenog; bežao od vojske, folirao, lagao, ali su ga ipak mobilisali. Ubijen kod Drvara, nisu njemu i njegovima javili za povlačenje. Razmenjen u dogovoru mrtvi za mrtve. „Osušeni skeleti u poluraspadnutim uniformama. Otac ga, Dule, išao prepoznati. Vratio se polulud i za pola godine utonuo u sebe, od tuge, i umro“.
I lift, rekosmo li, marke Schindler, prezimena koje povezujemo sa spasenjem Jevreja, iz filma Stivena Spilberga. A spasenja za nosioce belih traka nije bilo. Postaće, simbolično, i giljotina, koja će odvojiti glavu od trupa devojčice koja se igrala u njemu kada je došla dugo očekivana struja.
Bizarna smrt. A smislene smrti nije bilo. Nisu se mnogi vratili, a hteli su da žive, i Caka Poštar, i Pjaja Sarajlić i Vili Horvat, di-džejevi, Mića Milivojević, Tomo Horvatić, Igor Gorinšek i ostala raja što je slušala Doorse i Morrison Hotel na vrhu crvenog solitera.
Sve je to, video i doživeo, dezerter u pokušaju, Mišo, nije se ustezao da kaže: „Vi, komšije, vi ljudi, ma, vi ste obične pičke… pa rođene ste komšije pobili, debilčine komunističke!“
Šindlerov lift, zabeležena imena i sudbine, sećanje na vreme u kojem se stvarno izgovarala sintagma rođene komšije. Pa su te komšije završavale u masovnim grobnicama. Neke su druge komšije imale puške, tenkove.
I rovokopače.










Bojan Tončić o romanu "Schinderov lift" Darka Cvijetića, beogradski dnevni list "DANAS", dodatak - subota /nedjelja - 24/25. 8. 2019. godine


https://www.danas.rs/nedelja/enciklopedija-mrtvih-suseda/



COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Abdulah Sidran,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Ajfelov most,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksadar Genis,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Aleksej Kišjuhas,2,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Gurevich,1,Alexander Kluge,1,Alina Mayboroda,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,10,Ante Čizmić,1,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,B.C. HUTCHENS,1,Bela Hamvaš,3,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Biljana Žikić,1,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,2,Bojan Savić Ostojić,1,Bojan Tončić,2,Bookstan II 2017,1,Borges,5,Boris Buden,6,Boris Dežulović,3,Boris Dubin,1,Boris Paramonov,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božica Radić,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bronka Nowicka,1,Bruno Schulz,1,BUKA,2,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lanzmann,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damir Šodan,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danijela Dejanović,1,Danilo Kiš,11,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,308,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,2,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Anđelković,1,Dejan Kožul,3,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Desimir Tošić,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,dnevne novine DANAS Beograd,2,Dnevnik,9,Dobrica Ćosić,1,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dramsko kazalište GAVELLA,1,Draženko Jurišić,1,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,6,Đorđe Tomić,1,Đurđica Čilić,1,Đuza Stojiljković,1,Eda Vujević,1,Edin Salčinović,1,Edmond Jabes,1,Edouard Boubat,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,164,Fahredin Shehu,1,Faruk Vele,1,festival,4,Filip David,3,fotografije,2,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Freehand,1,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Gary Saul Morson,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Gligorije Ernjaković,1,Goran Milaković,2,Goran Simić,1,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Haim Moreno,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,3,Hans Magnus Enzensberger,1,hasidska priča,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,4,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,70,Ivan Čolović,2,Ivan Illich,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivan Obrenov,1,Ivan Posavec,1,Ivana Obrenov,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,2,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jean-Luc Nancy,4,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jernej Lorenci,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,2,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,K.U.P.E.K.,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,5,kratke priče,7,kratki esej,4,kratki intervju,4,kritika,6,kritika knjige,3,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Kulturni dodatak,1,Kupek,1,Kurt Hielscher,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Lavov,1,Leonard Cohen,1,Leonid Šejka,2,Lidija Deduš,1,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,Maja Isović Dobrijević,1,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,18,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Abramović,1,Marina Dumovo,1,Marina Mlinarevič Sopta,1,Mario Čulina,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,53,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,2,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milena Bogavac,1,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Milomir Kovačević Strašni,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,8,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Abaz,1,Mirza Puljić,1,Mishel Houellebecq,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,12,Mladen Bićanić,2,Mladen Blažević,2,Mladen Pleše,1,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,2,Monika Herceg,2,Nada Topić,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,Nedim Sejdinović,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,2,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nevena Bojičić,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Popović,2,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,Nila Štambuk-Svrdlin,1,Noć kazališta,1,NOVA KNJIGA,4,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,3,odlomak romana,10,odlomci,6,Oliver Frljić,9,Omer Ć.Ibrahimagić,1,Osip Mandeljštam,2,Osvaldo Ferari,1,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Pankaj Mishra,1,Paolo Magelli,2,Patrik Weiss,1,Paul Celan,4,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Peščanik,1,Petar Gudelj,2,Petar Kočić,1,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,325,poezija prevod,1,Politika,1,portret,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,5,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predrag Trokicić,2,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,6,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,promocija,2,Protest,1,Proza,2,putopis,1,Rade Radovanović,1,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,6,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,reportaža,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,3,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,4,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,3,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Sunara,1,Siniša Tucić,2,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,4,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,Slobodna Dalmacija,1,slobodna europa,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,4,Sonja Savić,1,Split,1,Srđa Popović,1,Srđan Sekulić,20,Srđan Tešin,1,Srđan Valjarević,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,status na facebooku,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Svetlana Slapšak,1,Šagal,1,Šefik Ćoralić,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Deuel,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,3,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Tea Tulić,1,Teatar,1,Teatron,1,Tena Lončarević,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tihana Čuljak,1,Todor Kuljić,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,4,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Trocki,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Vanja Fifa,1,Vanja Kulaš,1,Vanja Šunjić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Vera Vujošević,1,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,3,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,VREME,2,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,W.H.Auden,1,Walter Benjamin,1,Wayne Pearson,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,2,zapis,2,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,3,Zlatko Paković,2,Zoran Janić,1,Zoran Ljubičić,1,Zoran Vuković,2,Zoran Žmirić,1,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,3,Živojin Pavlović,1,поезија,1,Саша Скалушевић,3,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Dizalo za Džehennem, Bojan Tončić o Schindlerovom liftu
Dizalo za Džehennem, Bojan Tončić o Schindlerovom liftu
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiO06J4lCkdIatojsAZx0Cr6qgIeXMUnkE9jrHGqbGc64Cg4p2oBoU4FciJbNsDFXRkXJAkJnJdTkuTpoqXhJBUTBO0HC4y9YnzI82PPqeYovbYqzF4uVG-JrLJZFXdNgSSKbvW5YAX6ks/s320/danas+2.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiO06J4lCkdIatojsAZx0Cr6qgIeXMUnkE9jrHGqbGc64Cg4p2oBoU4FciJbNsDFXRkXJAkJnJdTkuTpoqXhJBUTBO0HC4y9YnzI82PPqeYovbYqzF4uVG-JrLJZFXdNgSSKbvW5YAX6ks/s72-c/danas+2.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2019/08/dizalo-za-dzehennem-bojan-toncic-o.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2019/08/dizalo-za-dzehennem-bojan-toncic-o.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy