Ravnatelj berlinskog kazališta Schaubühne i plodni kazališni redatelj piše o dvostrukoj, materijalnoj i estetskoj, krizi kazališta u doba neoliberalnog prezira spram javnih institucija. Nasuprot tome, naglašava da nema kazališta bez dugoročnog javnog ulaganja i usidrenosti u društvu te navodi “materijalne i duhovne” uvjete jednog izmijenjenog kazališta, koje neće bježati od konfrontacije s vremenom u kojemu djeluje
U
 tobože zapadnim demokracijama očuvanje općeg interesa obvezuje svaku 
državu na ubiranje poreza čiji prihod onda razne institucije 
preusmjeravaju onako kako misle da je pravedno ili nužno. Neka mi se 
oprosti plitkost ovog uvoda, no čini mi se važno podsjetiti na to koliko
 je pojam javne misije upisan u samu srž naših društava, da bi se 
omogućilo pojedincima i društvenim skupinama da… Što točno? Da budu 
sretni? Uspješni? Da uče? Da se otvore drugim idejama, drugim osobama, 
drugim kolektivima?
Trijumfalni
 marš neoliberalizma, započet u Chicagu 1970-ih godina i ubrzan rušenjem
 “realnog socijalizma”, odražava se kao deregulacija financijskih 
tržišta, ali i kao privatizacija službi i institucija koje su prije 
ovisile o javnoj sferi. Ta promjena paradigme nije nepovezana s gubitkom
 legitimiteta koji je tijekom istog razdoblja zadesio kazalište. Velik 
dio zapadnoeuropske ljevice, tradicionalno nepovjerljive prema 
institucijama, da ne kažem antietatističke, nalazi se dakle pred bolnom 
obavezom obrane države od napada novih pristaša tržišta.
Što
 se mene tiče, sanjam o društvu oslobođenom jarma privatnog vlasništva, u
 kojemu bi dobra i bogatstva ravnopravno dijelili svi njegovi članovi. 
Nažalost, miljama smo daleko od takve utopije. Još gore, ideologija 
tržišta svako promišljanje o toj temi automatski sumnjiči za 
totalitarizam. Čak se i princip djelomične redistribucije bogatstava, 
koji je pobjednička buržoazija ustanovila u 18. i 19. stoljeću, sada 
nalazi u opasnosti.
Nedugo
 nakon stvaranja Njemačkog Carstva 1870. i 1871. godine, u periodu 
nazvanom “razdoblje osnivača”, izmišljeno je ili u najmanju ruku 
institucionalizirano, odnosno povjereno na odgovornost javnoj upravi sve
 što je danas ozbiljno ugroženo: javni prijevoz, škole, sveučilišta, 
knjižnice, parkovi itd. U to je doba buržoazija smatrala državu izrazom 
svoje materijalne i duhovne moći. Danas je vidi samo kao prepreku 
vlastitom blagostanju. Javno financirane kulturne ustanove, koje su 
nekoć predstavljale ponos elita, istodobno gube dobar dio svoje 
legitimnosti.
U
 Njemačkoj je od 1992. osamnaest kazališta moralo zatvoriti vrata ili se
 međusobno spojiti. Za razliku od Francuske, financiranje kulture 
isključivo je stvar saveznih zemalja i općina. U Berlinu, koji se 
svejedno razmeće kao raj za mlade umjetnike, budžet za kulturu ne 
prelazi dva posto javnih rashoda. Ako uzmemo u obzir da na kazališni 
dio, uključujući operu, otpada samo 1,1 posto javnih rashoda (0,7 posto 
za samo kazalište), rasprave o dodatnim rezovima budžeta djeluju 
nastrano. Brojke nisu mnogo ljepše ni u Hamburgu, drugom po veličini 
njemačkom gradu: 2,1 posto za kulturu, 0,9 posto za kazalište i operu. 
Bacimo li pogled na francusku situaciju, vidjet ćemo da su predviđeni 
javni rashodi za kulturu u 2013. za 4,3 posto manji u odnosu na 
prethodnu godinu.
Buržoazija
 je odbacila temeljnu ideju reprezentacije sebe same kao klase koju 
pokreću i drugi motivi osim pohlepe za zaradom. S druge strane, dubinsko
 i često opravdano nepovjerenje narodnih klasa prema “buržujskim 
hramovima”, kakvima doživljavaju kazališta, savršeno se poklapa s općom 
društvenom klimom. Prije godinu i pol jedan mi je amsterdamski taksist, 
pošto sam rekao da radim u kazalištu, podrugljivo dobacio: “Now it’s 
payback time!” (“Vrijeme je za povrat duga!”) Tamošnja je nova vlast 
taman započinjala nikada žešću operaciju pustošenja nizozemskoga 
kulturnog krajolika.
Takva
 se klima danas širi Europom. Slabije ili jače razaranje kulture 
primjetno je na cijelom kontinentu, jača i u Italiji, a pogotovo u 
Mađarskoj, gdje je antiintelektualizam vladajuće klase, pomiješan s 
otvoreno antisemitskim i homofobnim diskursom, doveo do toga da je 
ravnatelja budimpeštanskog Narodnog kazališta zamijenio namjesnik 
Fidesza, stranke nacionalističke desnice.
Bratoubilačka logika kompeticije
Tom
 se fenomenu pridružuje još jedan, koji već desetak godina nagriza 
kazalište poput gangrene. Pod izlikom ohrabrivanja neovisnih struktura, 
protagoniste kazališnog miljea huška se jedne protiv drugih. Promotori 
slobodnog ili off kazališta na sve moguće načine daju do znanja 
da bi oni bolje iskoristili svote koje gutaju javne institucije, 
doprinoseći time, nesumnjivo protiv svoje volje, apologiji duha vremena:
 nudimo vam više umjetnosti za manje novca. Ne čudi činjenica da takva 
bratoubilačka retorika nailazi na sve veći odjek u gradskim vlastima i 
kod odgovornih u kulturi. “Slobodno kazalište” naime predstavlja 
dvostruku prednost: njegov atraktivan naziv podsjeća na mladost, 
neposluh i romantizam, a istodobno se nevjerojatno dobro prilagođava 
financiranju. Ništa zapravo ne sprječava političare koji imaju moć 
odlučivanja da ukinu subvencije ili da se okrenu drugim umjetnicima.
Zbog
 te fleksibilnosti svaki projekt mora odmah donijeti uspjeh, u suprotnom
 njegovi autori mogu ostati bez svake potpore. Fleksibilnost istodobno 
stoji na putu dugoročnom umjetničkom razvoju kazališnih družina i 
redatelja. Da bi spojili kraj s krajem, umjetnici koje se naziva 
“slobodnim” često su prisiljeni loviti jedan mali posao za drugim, 
nauštrb osobnog umjetničkog razvoja. Što se različitih scenskih 
zanimanja tiče (izrađivači dekora, šminkeri, slikari itd.), njima 
prijeti potpuni nestanak.
Umjetnici
 moraju prihvatiti ogroman izazov: godinu za godinom, generaciju za 
generacijom, davati novo značenje institucionalnom kazalištu. Brojni 
autori nisu svjesni koliko su sretni što imaju subvencionirana mjesta. 
Kao i ja, većina ih se kupala u kulturi neprijateljstva prema 
institucijama, pa s nepovjerenjem promatraju velike prestižne pozornice 
gdje se tako dugo kočoperila građanska taština. One nam međutim nude 
neusporedive mogućnosti rada i produkcijska sredstva da bi se čula i 
drugačija društvena priča.
Da,
 mi jesmo moderne dvorske lude jedne elite koja prihvaća da joj se 
izrugujemo i tako uživa u povlastici da djeluje kao tolerantna i 
sposobna smijati se samoj sebi. Pa ipak, napustiti ove institucije 
svejedno bi značilo skresati si krila i olakšati zadatak onima koji 
sanjaju o tome da nam otmu kruh iz usta. Nakon 2008. velik se broj 
kazališnih kompanija u SAD-u povukao iz mecenatstva koje vedri i oblači 
američkom kulturom. Umjetnici su to skupo platili.
Kriza sadržaja
Osim
 što su se materijalni uvjeti srozali, proživljavamo estetsku krizu i 
krizu sadržaja. Posljednjih se godina kazališno stvaralaštvo rado 
povezuje s ne uvijek jasnim teorijama o postdramaturgiji i performansu. 
Začudo, inovativni oblici koji su se pojavili sedamdesetih i osamdesetih
 godina nastavljaju ravnati estetskim kredom brojnih javnih kazališta i 
festivala, iako po tom pitanju imitatori nisu ni do koljena svojim 
uzorima. Sastojci te obljutavljene avangarde čine scensku kašu koja 
prolazi kao model modernog teatra.
Poetologija
 takvog teatra počiva na ideji da je dramska radnja nešto zastarjelo, da
 se čovjeka ne može smatrati gospodarom svojih postupaka, da je broj 
subjektivnih istina jednak broju prisutnih gledatelja, da događaji 
predstavljeni na pozornici ne izražavaju istinu koja bi vrijedila za 
sve, da se naše fragmentirano iskustvo svijeta mora prevesti u jednako 
tako raskomadano kazalište, u kojemu se žanrovi naslaguju jedni na 
druge: tijelo, ples, fotografija, video, glazba, govor… Taj sudar 
osjetila gledatelja uvjerava da će mu ovaj kaotični svijet zauvijek 
ostati nedokučiv te da stoga nema razloga u njemu tražiti uzroke ili 
krivce.
Kao
 i njegov socijalistički ekvivalent, taj “kapitalistički realizam” 
estetizira pobjedničku ideologiju, na ništa manje kategoričan način. U 
svijetu kojim dominira neoliberalna doktrina ništa ne može više 
obradovati one koji iz nje izvlače korist od sljedećih pretpostavki: 
nitko ni za što nije odgovoran i složenost svijeta čini iluzornim svaki 
pokušaj da se utvrde njegovi mehanizmi.
Razumljivo,
 ne pristaju svi predstavnici postdramskog teatra na takvu viziju. Rad 
pojedinih predstavnika dokumentarnog kazališta, kao što je njemački 
kolektiv Rimini Protokolli ili švicarski dramaturg Milo Rauii,
 često blizak novinarstvu, osvjetljava više toga od većine komada koji 
se inače postavljaju. Njihov uspjeh svojevrsna je ilustracija krize 
tradicionalnog kazališta. Usredotočivši se na klasični repertoar, ono se
 odvojilo od stvarnosti. Ne mareći za to da publici pruži i najmanji 
odraz njezina svakodnevnog života, klasični esteticizam se posljednjih 
trideset godina ukopao u pobožno štovanje prošlosti.
Unutar
 tog zatvorenog kruga ili silazne spirale, pakt koji veže kazalište s 
političkim i socijalnim pitanjima vremena neumoljivo se slama. Čak i 
gluma osjeća posljedice toga, budući da glumci crpe emocije iz velikih 
klasika više nego iz vlastitog tijela. Posljedica toga je da stručnjaci 
iz svakodnevnog života nadahnutije svjedoče o stanju svijeta od 
klasičnih glumaca, kojima bi to bila uloga.
Zadaci kazališta doraslog stvarnosti
Dotakli
 smo se čvorišta krize. Da bi ga raspetljalo, kazalište bi trebalo 
misliti na to da svojim glumcima ponudi početno i stalno obrazovanje. 
Kao redatelj Berliner Ensemblea, Bertolt Brecht je od svojih glumaca 
zahtijevao da se suoče sa stvarnim, da prisustvuju sudskim saslušanjima,
 da se zavuku u tvornice i tako postanu kadri prenijeti ponašanje svojih
 suvremenika, prvo ga dobro upoznavši. Isto činim i ja sa svojim 
glumcima, pozivajući ih da se inspiriraju vlastitom biografijom i svojim
 svakodnevnim zapažanjima.
Koje
 učinke nad nama i nama sličnima proizvodi strah od društvene 
nevažnosti? Kako obaveza da uspijemo utječe na naše emocije, osjećaje, 
želje? U kojoj se mjeri naš privatni život podčinjava diktatu 
učinkovitosti? Koliko avantura propadne u sudaru s društvenim položajem 
fleksibilnog zaposlenika? Zbog čega raspolažemo vrlo sofisticiranim 
vokabularom da bismo analizirali naše bračne, ljubavne ili seksualne 
odnose, a riječi da opišemo naš politički krah (“truli sustav”) tako nam
 okrutno nedostaje? Zašto uživamo razmećući se jeftinom psihologijom? 
Zašto se jednako strastveno ne bavimo socijalnim pustošenjima kojih je 
posljednjih dvadesetak godina sve više, a toliko snažno djeluju i na 
naša tijela i naš duh: rastezljivo radno vrijeme, digitalizacija 
svakodnevice, obaveza stalne dostupnosti, poslovna pošta koja pristiže 
do u gluho doba noći, potpuna identifikacija s poduzećem koje me 
zapošljava, kao da sam s njim u braku? Vidimo da se ti realiteti 
ukorjenjuju u same temelje ljudi koje susrećemo. Kako inače objasniti 
porast broja novinskih članaka o bolestima rada, stresu, depresiji, 
sindromu profesionalne iscrpljenosti? Prodiranje ekonomske filozofije u 
najintimnije pore modernoga društva izobličuje naša tijela, oneprirođuje
 našu afektivnost.
O
 tome bi kazalište trebalo govoriti. To bismo mogli prikazati na sceni, i
 to s talentom, pod uvjetom da naš imaginarij hranimo na izvorima koji 
su posvuda oko nas. Idealno kazalište, po meni, sadrži tajno obećanje da
 će se pozabaviti svim ovim temama.
Svojim
 javnim financiranjem institucionalno kazalište još uvijek izmiče logici
 kompetitivnosti, čak i ako je točno da razmatranja o rentabilnosti 
uzimaju maha. Možda bi društvo povratilo povjerenje u samoga sebe kada 
bi si priuštilo nekoliko hrabrih dvorskih luda koje bi ga konfrontirale 
sa zrcalom, dovele ga u pitanje, ismijale ga bez zadrške.
Kazalište
 bi moglo biti upravo to: svetište puno regenerativne snage, u doba u 
kojemu su industrije posvećene opisu svijeta izložene napadu zahtjeva za
 rentabilnošću, proporcionalnom njihovu manjku slobode. Dovoljno je 
uključiti televizor da se u to uvjerimo. Frustracija koju izazivaju sve 
manje i manje neovisni mediji djelomično objašnjava zašto toliko ljudi, 
uglavnom mladih, hita u Schaubühne s uvjerenjem da tamo pronalaze mjesto
 gdje još mogu igrati i misliti slobodno. Mjesto gdje na sceni mogu 
vidjeti tjelesna izobličenja ljudi dresiranih za fleksibilnost.
Svemu
 tome treba dodati činjenicu da se u teatru sve odvija u trenu: nemoguće
 je napraviti više snimaka ili promijeniti nešto u montaži, kao na 
filmu. Glumac nosi svoju ulogu ovdje i sada, a gledatelj, kao stručnjak 
za vlastitu percepciju, odlučuje hoće li se prepustiti igri. U našem 
suviše informatiziranom životu, gdje se stvarnost drži na distanci 
pomoću dvodimenzionalnog ekrana, misiju i izazov kazališta čine ti 
rijetki trenuci u kojima virtualna radnja objedinjuje svu realnost 
svijeta.
S francuskog prevela: Mirna Šimat
 
 
							     
							     
							     
							    



COMMENTS