IN MEMORIAM
MIRKO ĐORĐEVIĆ
VASKRSENJE JE VELIČANSTVENA METAFORA ČOVEKA KOJI ŽIVI SNAGOM VOLJE, KOJI IMA PRIRODNO PRAVO  DA NEĆE DA UMRE, KOJI HOĆE DA ŽIVI
U vreme uskršnjih praznika ono što se govori, što se u crkvama čuje u
 propovedima lišeno je smisla do te mere i toliko ispolitizovano da 
smeta normalnom ljudskom uhu. U javnim glasilima i medijima uskršnji 
dodaci su vapijuće nepismeno uređeni. To je još jedan razlog da se o 
Uskrsu ipak progovori, da se vidi gde taj sakralni scenario sa svojim 
protivrečnostima i napetostima stoji u ramu onoga vremena od pre 2000 
godina.
Ako se elementarno razdvoje legende, predanja, pa i falsifikati 
kojima se vekovima brojne crkve bave, priča o Uskrsu i vaskrsenju je 
neobična sama po sebi. Fabularno gledano ona se svodi na jedan običan 
pasus u jednoj knjizi, a čak i taj pasus nije nastao na licu mesta i 
svojevremeno, nego vek i po nakon događaja, pa se u njemu prelamaju 
nade, ali i ljudske zablude. Ta sakralna priča ima još jednu neobičnu 
dimenziju, nju već 2000 godina ispisuju i dopisuju imena kakva su Tomas 
Man, Miroslav Krleža, najveći umovi u slikarstvu, najveći sineasti.
Priča o Isusu i onome što se dogodilo nikad nije suvišna, niti je do 
kraja ispričana. Mi u toj ličnosti ne vidimo ono o čemu govore freske i 
nekakva prikazanja, nego zaista nadu za ljudsko iskupljenje.
Reč iskupljenje muči ljude, a teolozi je svesno komplikuju, ona je, 
međutim, ljudska dimenzija u Hristovoj propovedi, jer kad padnemo u 
nemoći, kad nas priključe na aparate – čeznemo za tim da neko podeli 
našu muku, da nas uzme za ruku i preuzme deo naše patnje na sebe. U tome
 je jedna dimenzija ove velike priče, a sam sakralni scenario je, 
rekosmo, prost. Iz vremena kada se dogodilo raspeće, pogubljenje 
Isusovo, nemamo nikakvih dokumenata. Najverodostojniji dokumenti su 
Jevanđelja, nastala vek i po, pa i dva veka kasnije, pa u njima ne treba
 očekivati nikakvu realističnu sliku i reportažu. Postoje legende o 
tome, a nauka nije ništa od toga potvrdila – da je legendarni izaslanik 
rimskog cara Imperija Pilat Pontijski slao izveštaje Senatu, pa i 
imperatoru lično o tome šta se događa. Izveštaji su svakako postojali, 
ali mi danas njima ne raspolažemo, pa ipak, zahvaljujući jevanđelistima i
 gnostičkim jevanđeljima otkivamo jedan lik koji u žiži sabire čovekovu 
dramu na zemlji od rođenja do smrti.
Podsetiću na jedan detalj koji u crkvi nećete čuti, kada je Isus 
počeo svoju propoved ljubavi prema drugom i drugačijem za njim je hodala
 gomila, hiljade i hiljade, naravno Jevreja, on je i sam bio Jevrejin. 
Rimske vlasti, pa i nomenklatura političke vlasti u Judeji u ono vreme 
uzbudili su se zbog te mitingaške atmosfere, zato je on u vrtu uhapšen i
 osuđen na pogubljenje kao i stotine i stotine drugih pre njega. Ali ne 
zaboravite, gomila je vikala, narod se bio dogodio – Isus, kralj 
judejski.
To je izazvalo paniku, neko hoće vlast. Na saslušanju kod rimskog 
pravnika Pontija Pilata, Pilat mu kaže – mladiću, hoćeš da budeš kralj 
judejski. Setite se, Isus odgovara – ni na pamet mi ne pada, moje 
kraljevstvo nije od ovoga sveta, ja širim jedno drugo učenje, a to što 
masa viče, to nije glas naroda. Isus u lice kaže Pilatu, to radi vaša 
tajna služba kojom rukovodi Levi Matej, skupljač poreza koji baca takve 
klevete. Rimski pravnik je legalistički dosledno odustao, jedino što je u
 izveštaju rekao – ja na ovom mladiću ne vidim de facto krivice, vidim, 
mladić ponavlja besmislice koje mi Rimljani u robovlasničkom sistemu ne 
možemo da pojmimo, da su svi ljudi jednaki, da je svaka vlast nasilje 
nad čovekom, da svaka vlast korumpira, a da centralna autokratska vlast 
totalno korumpira. Njega su osudili u važnom političkom trenutku, pošto 
je u susednoj Siriji bila stacionirana legija, zvali su se Kobre, kojima
 je iz Rima izdato naređenje – ako neredi sa ovom propovedi zahvate šire
 mase upadajte u Jerusalim. Pilat se uplašio i sam ga uhapsio, srećom 
Kobre nisu upale, jer gde oni prođu tu trava nije nicala.
1945. godine u pesku Nag Hamadija u egipatskoj pustinji pronađena su 
jevanđelja pisana pedesetak i jedva stotinak godina nakon događaja, 
zvana gnostička, iz kojih se nudi jedna potpuno nova slika o Isusu, 
otkriće koje se smatra najvećim otkrićem poslednjih vekova. Čak se i 
mojim skromnim trudom na srpskom jeziku nalazi i Judino jevanđelje i 
Marijino. Marijino, jer ona je njegova saputnica, jer je hrišćanstvo 
rođeno iz moći ljubavi jednoga čoveka propovednika koji nije bio Bog, 
nego propovednik. On je za ljude tvrdio – svi smo mi deca Božija, nikad 
on za sebe nije rekao – ja sam Bog, to mu je kasnije pridodato na 
plenarnoj sednici sabora. S druge strane, hrišćanstvo je svojevremeno 
rođeno i iz imaginacije jedne žene koja mu je bila odana od početka do 
kraja, pa i posle smrti, siromašne, bosonoge devojke koja je nekim čudom
 bila vrlo pismena, koja ga je pratila, koja je kasnije stigla do Rima 
noseći jaje. Nju u istoriji znamo pod imenom Marija Magdalena. Isusova 
nauka je humana, on čoveka i ženu ne razdvaja.
Najteže u ovoj priči je vaskrsenje, jer čućete da je Isus pogubljen, 
pa je onda ustao iz groba, prošetao, obukao se i vratio se kući. To su 
čiste besmislice o kojima ni u istoriji, ni u jevanđeljima, sinoptičkim 
ni kanonskim nema pomena. Vaskrsenje ima jedan drugi smisao, to je 
veličanstvena metafora čoveka koji živi snagom volje, koji ima prirodno 
pravo da neće da umre, koji hoće da živi. U jevanđeljima o vaskrsenju 
nema ni desetak reči, najduže što ima to je desetak redaka kod Luke, 
koji je to pisao tek kasnije, vek i po je prošao od toga, ali je 
zabeležio jedan momenat, jedini koji se danas falsifikuje.
U tih desetak stavaka imate ovu priču – pogubljen je Isus, apostoli, 
njegovi verni sledbenici su se svi razbežali od straha, za njima je 
potera rimske policije. Njih nekoliko putuju izgubljeni, jednom od njih 
znamo i ime, zvao se Kleopa, a putuju u neko mestašce koje se nalazi 12 
kilometara od Jerusalima, Emaus. I odjednom, kao su osetili da se u 
njima budi nada, a bili su izgubili svaku nadu, čini im se da je neko sa
 njima. Izričito ne tvrde da su bilo koga videli, ne možete pripisati to
 ni halucinaciji umornih ljudi koji danima nisu ni vode pili. Postoji 
pred kraj jedno mudro objašnjenje, oni kažu – to što se u ovoj smrti 
dogodilo, što i nas može stići dok noć padne, neko mora da postoji da 
ljudima ulije nadu da žive, zar ne osećate, dok smo mislili ko je ovo, 
šta je ovo, gorela su nam srca.
Oni nude empirijski, fiziološki, medicinski dokaz da se u njima 
probudila nada. To je vaskrsenje, ostalo su legende dostojne freski. 
Danas ne možete vaskrsenje posmatrati tako, nego ga morate gledati u 
dimenziji ljudske nade. Isus propoveda civilizaciju ljubavi, to je ono 
što je s tačke gledišta rimskog pravnika u robovlasničkom sistemu bilo 
ludost, ali u isto vreme on ljude poziva da budu budni, da se odupru, da
 misle, da svedoče. Tako ćete postati ljudi, nigde ne kaže bićete 
bogovi.
Najbolja definicija Hrista koju ja poznajem potiče iz pera čoveka 
koji je sebe deklarativno smatrao ateistom, a imao je imaginaciju 
nadljudskih razmera. Pisac se zvao Miroslav Krleža i on kaže – Isus je 
kao pojava astralni, zvezdani ljiljan u mučionici velikog inkvizitora, i
 tako će on stajati pred nama i to će biti opomena. To govori ateista 
Krleža.
Isus je ponudio prostu formulu – ljudi moraju da stvore zajednicu u 
kojoj mora da postoji duh koji će ih držati u ljudskoj iskrenosti i 
veličini. Zato ga zovu utopistom, a desetak istoričara komunizma i 
teoretičara zovu ga komunistom. Bio sam dete kad su nas postrojavali da 
pevamo „Petokraka sa pet roga, ja se borim protiv Boga, ne borim se 
protiv Hrista on je bio komunista“. Ta energija nade nije potrošena, a 
crkve su učinile od Isusa i njegovog učenja ono što bi Želimir Žilnik 
rekao, postupile su po principu podeljenog Boga, svaka je uzela za sebe 
deo i on je ostao potpuno u tami, ali njegovo svedočanstvo u svim svojim
 dimenzijama je i danas aktuelno i precizno jasno. Najveći greh je kad 
nacionalna i intelektualna elita odluči da laže. On ih je nazivao 
farisejima, koristeći onovremeni izraz za pripadnike sekte koji su jedno
 govorili, a drugo radili. U tom smislu Isus je naš savremenik i u 
Uskrsu ne treba videti naivnu priču, treba videti lik koji je stvarniji 
od stvarnog.
Čovek, kaže Isus, vaskrsava svakoga dana ako je budan za duh istine, u
 reči vaskrsava koju tvori, u delu kojem svedoči i vaskrsava samo ako ne
 živi svoj život, nego živi makar malo i za drugoga, u tome je smisao.
On je čudovišna pojava – Hegelov izraz – jer zbunjuje um. 1901. 
godine Lav Tolstoj, pisac Rata i mira, Ane Karenjine i romana koji se 
zove Vaskrsenje, isključen je iz crkvene zajednice i proklet. 
Prokletstvo je oglasio Stoglavi Sinod Ruske pravoslavne crkve, i to 
prokletstvo važi i danas, a deluje groznije od onog koje su rabini 
uputili Spinozi. Tolstoj je otvoreno rekao da su liturgijske priče 
vračanja i laži, da je Trojica nerazumljiva i da je Isusova veličina u 
ljudskosti njegovoj i ni u čemu drugom.
Vekovima se ponavlja priča o apostolu Judi, međutim, otkrića su 
pokazala da je to čista legenda, da je u pitanju bio jedan od 
najvernijih učenika koji su Isusa do kraja sledili i jedini razumeli u 
čemu je smisao njegove poruke, zašto se on odlučuje da strada, da 
ljudima da primer postradanja za druge. Zanimljivo je da su veliki pisci
 vekovima to u Judi naslućivali i znali, trebalo je da 1945. otkriju 
gnostička jevanđelja pa da vide da je živa istina poruka Isusova – ide 
vreme i već je nastalo. Nećemo se mi moliti ni na gori ovoj, ni na 
Fruškoj Gori, ni u Jerusalimu, nego ćemo se moliti u duhu i istini. 
Sledeći momenat te poruke je još zanimljiviji. Nebrojano puta on 
učenicima govori – poznajte istinu. Ne govori moju istinu, ni 
sadukejsku, ni farisejsku, ni izraelsku, ni rimsku, istinu govorite i 
ona će vas osloboditi.
Obično se misli da je Konvent za vreme Francuske revolucije odvojio 
državu i crkvu a da je tek 1905. Brijanovim zakonom crkva odvojena od 
države. Ne, precizno u knjizi piše – učenici prilaze Isusu i pokazuju mu
 monetu, na jednoj strani je lik imperatora, a na drugoj je vrednost, i 
pitaju – šta da radimo. On im jasno kaže – kako niste razumeli, podajte 
Bogu Božije, a caru carevo, to su odvojene stvari.  Crkva se, međutim, 
vremenom pretvorila u društvenu moć. Sticanjem moći i materijalnog 
blagostanja crkva ništi poruku Hristove misli, jer ona počiva na tome – 
ima mesta za sve na zemlji i za svakog od nas, za sve koji će se roditi,
 ima mesta za svačiji grob, ne brinite se o tome.
Današnji čovek, koji je zbunjen obiljem i potrošačkom groznicom 
civilizacije, više oseća čežnju za tim preporodom nego možda ljudi 
Isusovog doba. U tome on na aktuelnosti apsolutno ne gubi.
Javio se čovek koji je u liku jedne saputnice prepoznao i ženu i 
duha, mladić koji je rešio da svoju smelu misao javno kaže, da je 
saopšti bez alternative i koji je pokazao vrhunac ljudskosti da za tu 
istinu i strada. To je bio Isus i taj Isus i danas hoda na čelu gladnih,
 bolesnih i iznemoglih. I danas taj Isus, po mom dubokom, strogo 
intimnom doživljaju, kuca na vrata čoveka da ga opomene da će mera 
njegove slobode biti sloboda drugog, da će mera njegove ljudskosti biti 
žrtvovanje za drugog i da će mera njegovog uma biti da su svi ljudi 
jednaki.
Da li je Isus monarhista, car, kralj i imperator kako ga prikazuje 
tekst iz današnje liturgije koji je korišćen još u vizantijskom 
političkom ritualu? Ne, sve to nema nikakve veze sa Isusom. Ja bih rekao
 da je on u pravom smislu reči, koliko god drsko zvučalo, republikanac, 
čovek koji gradi zajedništvo ljubavi. Na kraju krajeva, on je to expresis verbis i
 rekao svojim učenicima. Kad su nakon vaskrsenja hteli dokaza ko je on –
 dešava se to u neverovatnoj sceni kod Luke – on nema filozofeme, on ne 
pravi retorske uvode, već uzima hleb, lomi ga i deli sa drugima. To 
lomljenje hleba je simbol hrišćanstva – žrtvovati se za druge – jedite, 
kaže on, nema tu filozofije, nije to neki ezoterični apstraktni sistem, 
jedite, to je telo moje i vaše koje se za vas daje, pijte, to je krv 
naša koju prolivamo i otići ćemo kao ljudi. I uvek to činite meni u 
spomen. To ih je u početku bilo raspametilo, ali to je Isus.
Naš vek je ponudio užase, Drugi svetski rat, gasne komore i logori, i
 sada Bosna, koji su zadali muke i teolozima, jer gde je bio Bog, gde je
 ako ga ima. Sva svedočanstva koja imamo o njemu, od apokrifnih, 
jevanđeoskih, rimskih istoričara, pokazuju ga kao čoveka lepog, mladog, 
hrabrog. Jede i pije sa ljudima, nije se libio ni da se sa grešnicima i 
grešnicama druži, ali niko nije ostavio traga da se on ikad nasmejao. 
Taj momenat je čudo, to nimalo nije slučajno. Ovaj svet je toliko u zlu 
da on za osmeh nije imao razloga, a i božansko i ljudsko nosi u sebi. Na
 kraju, on je ljudski na krstu zavapio – Eli, Eli, lama sabahatani – 
Bože moj, Bože, zašto si me ostavio.
Isus je Jevrejin, svi njegovi učenici su Jevreji, njegov jezik je 
hebrejski i aramejski. Danas ćete u Beogradu pročitati bar 37 knjiga u 
kojima se tvrdi da su Jevreji narod ubica, da su Jevreji ubili Boga. To 
je najogoljeniji zoološki antisemitizam koji šire neki Nikolaj i njegove
 pristalice. Isus je disident iz judeizma, on je pokušao veličanstvenu 
reformu – nisu samo Jevreji izabrani narod, svi su ljudi izabrani, na 
svima je vama sveštenički znak poznanja da ste ljudi. Antisemitizam je 
sramota hrišćanske civilizacije, jer svega ćete naći u jevanđelju ali ni
 govora o nekom nacionalnom, rasnom ili etničkom određenju. Reforma koju
 je on pokušao da izvrši tipična je reforma disidenta, on kaže 
jevrejskim rabinima, moramo sklopiti novi savez koji se ni po čemu neće 
razlikovati od onog prvog, ali će u njemu biti korigovano to da nema 
osvete – ne činite drugima ono što ne želite da drugi vama čine.
Nisu Jevreji izdali Boga, Isusa, on sebe nije smatrao Bogom, izdalo 
ga je ljudsko zlo, vlast koja se dogovarala sa rimskim vlastima za 
održanje privilegija i moći. Isusa, na kraju, nisu pogubili Jevreji, baš
 ako hoćete tekstualno, nego rimska legija. Antisemitizam danas cveta na
 neznanju i cveta kod onih koji Hrista nisu ni prepoznali ni naslutili, 
ma kako ukrašene mitre i kamilavke nosili.
iz knjige KIŠOBRAN PATRIJARHA PAVLA, Peščanik, 2010.
izvor - Gledišta
 
 
							     
							     
							     
							    



COMMENTS