$type=ticker$cols=2$count=30

Što to radimo s Aleksandrom Zec?, Sven Milekić

SHARE:




Trenutak u kojem Aleksandra kaže kako svaki put kad se počne povlačiti njeno ime, ona ima osjećaj kako je "primila još jedan metak", istinski je strašan. Zašto vučemo njeno mrtvo tijelo kroz predstave, medijski prostor i javni diskurs? Zašto sam i ja uključen u inicijativu koja pokušava imenovati jedan park po Aleksandrinoj obitelji? 

Koja bi 12-godišnja djevojčica htjela predstavu o sebi u kojoj se prvenstveno tematizira njezina smrt?

Dugo iščekivana predstava o Aleksandri Zec, ubijenoj djevojčici od 12 godina i njenoj obitelji, napokon je ugledala svjetlo dana. Puno kontroverze, javnog bunta i kritika danih prije izvedbe obilježile su ovu predstavu i prije same premijere. Na dan premijere, skupina građana i branitelja izvela je mirni prosvjed protiv predstave, povlačeći paralelu s 400 hrvatske djece ubijene u Domovinskom ratu i protiveći se konceptu "ovakvog" suočavanja s prošlošću.

Kontekst oko predstave je, po mojem mišljenju, bitan za doživljaj koji ona ostavlja. Nakon pogledane predstave te nekoliko dana razmišljanja i promišljanja svakog njezinog segmenta, još uvijek nisam siguran jesam li ju uspio pogledati s izuzimanjem cijelog ovog konteksta. Iskreno, mislim da je taj teret bio i na leđima samog redatelja Olivera Frljića.

Kako s jedne strane ostati ustrajan na putu prema svojem cilju, ne skliznuti u patetiku i ne "pasti u zamku" pod optužbama o profitiranju nad smrću nevinog djeteta? Kako uopće prikazati smrt jednog nevinog djeteta, izraziti emocije, naglasiti zašto je ubijena, ne ispustiti izrazito važan politički kontekst i još pokrenuti suočavanje s prošlošću, s njenim najtamnijim mrljama? Poslati poruku kako je rat pojava koja nije i ne može biti sveta, a ujedno ne pasti u klišej, teška je zadaća.

Također, treba biti pošten i priznati da je izrazito teško ocjenjivati ovu predstavu uzimajući u obzir njezinu društveno važnu temu, širi kontekst njena nastanka, kao i mnoge političke konotacije koje se vežu za nju. Nije lako reći kako "predstava nije dobra" bez da se određena politička, ili čak ideološka, značenja upišu u tu kritiku. Nije lako biti objektivan i probati kritizirati bez da se stekne dojam kako se vrijednosno ne podupire ideja o kazališnoj obradi smrti Aleksandre Zec. S druge strane, primjećuje se određen broj onih koji pod krinkom "objektivne kritike" zapravo kritiziraju samu ideju i pokretačku misao predstave. Iza nekih njihovih formalnih primjedbi krije se sadržajno neslaganje. Međutim, ova zadnja je skupina u manjini.

U samoj predstavi naišao sam na nekoliko momenata koji su izrazito zanimljivi iz ove perspektive. Činjenica da Aleksandra Zec i njeni roditelji znaju kako će biti ubijeni, čini ovu predstavu stravičnijom. Kasandrin kompleks od kojeg "boluje" obitelj Zec stvara atmosferu prave grčke tragedije, s likovima kojima jednostavno nema spasa, a s kojima se gledatelj solidarizira. Isto tako i publika zna kako je ta obitelj završila, bez obzira na to što likovi govore. Svi čekaju smrt Aleksandre i samo je pitanje kako će njezina smrt biti prikazana.

Trenutak u kojem Aleksandra kaže kako svaki put kad se počne povlačiti njeno ime, ona ima osjećaj kako je "primila još jedan metak", istinski je strašan. Ta se misao dodatno potvrdi kada Aleksandra djevojčicama, svojim vršnjakinjama, kaže kako ne bi voljela da se o njoj radi predstava. Tu predstava postavlja pitanje. Što mi to, svi skupa, radimo s Aleksandrom? Zašto vučemo njeno mrtvo tijelo kroz predstave, medijski prostor i javni diskurs? Zašto sam i ja, osobno i profesionalno, uključen u inicijativu koja pokušava imenovati jedan park po Aleksandrinoj obitelji?

Na ova pitanja nema jednostavnih i jednostranih odgovora. Kao jedan od odgovora na ova pitanja, nameće mi se jedno protupitanje. Koja bi 12-godišnja djevojčica htjela predstavu o sebi u kojoj se prvenstveno tematizira njezina smrt? Generalno gledajući, koja bi to osoba uopće htjela? Kao što bi bilo nemoguće raditi predstave i/ili filmove na tematiku ubijenih žrtava kad bi se moralo uvažiti (čak kad bi to bilo i moguće) mišljenje tih žrtava. To je s jedne strane svojevrsna dehumanizacija samih žrtava, s druge strane omogućuje da individualne žrtve shvatimo u širem kontekstu koji omogućuje shvaćanja univerzalne važnosti te jedne žrtve. Zbog toga shvaćam kritike koje govore o "profitiranju" nečijom smrću, patnjom, boli. Tanka je granica Ubojice nisu osuđene, ubojice nisu u zatvoru, ubojice su među nama. I mogu najnormalnije doći i na ovu predstavu između "prostituiranja" tuđe nesreće i promicanja suočavanja s prošlošću, kako bi društvo išlo naprijed. Predstava Olivera Frljića ne prelazi tu granicu.

Za ovu je predstavu izrazito važna njezina faktičnost, potkrijepljena dokumentima i predmetima. Usred predstave spuštaju se fotografije ubijenih članova obitelji Zec. Neki kritičari su ovaj trenutak proglasili svojevrsnim kičem i pornografijom, pod izgovorom kako se fotografije ubijenih mogu naći na internetu i kako su ih svi već ionako vidjeli. S tom tvrdnjom ne bih se mogao složiti. Razumijem kako pokazivanje fotografija mrtvih ljudi može biti okarakterizirano kao kič, ali što se tiče obitelji Zec, to je nužno. Počinitelji tog ubojstva nisu pravomoćno osuđeni i zato to ubojstvo nema pravnu težinu potrebnu za kolektivno suočavanje s prošlošću. Isti primjer vidimo na primjeru žrtava u sklopu akcije Oluja, koje zbog nedostatka pravomoćne presude još uvijek ne "postoje". Nužno je za konceptualiziranje toga što se zaista dogodilo i razbijanje kolektivnog javnog mnijenja koje prikazuje samo "naše" žrtve. Ova predstava govori kako su oni "naše" žrtve koje smo mi ubili. I s obzirom da posjedujemo fotografije, red je da ih pokažemo. To nije lako za gledati, ali ova predstava ni ne pokušava biti laka.

Utemeljenost predstave na činjenicama, a ne samo na emocijama, pokazuje i to da likovi čitaju iskaze ubojica obitelji Zec. Iskaze koje su članovi te grupe dali bez prisutnosti odvjetnika, što je postala činjenica koja ih je oslobodila svake buduće krivnje. Kriva primjena izmijenjenog zakona bila je presudna za to da su ti iskazi ostali samo priča koja govori sve, a pravno ne znači ništa. Sve o ubojstvu što čujemo od likova dolazi iz iskaza ubojica. Gole činjenice (ukoliko sami nisu lagali da su i kako su ubili članove obitelji Zec) koje čujemo dodatno pridonose stvaranju dojma stvarnosti koji predstava ostavlja. Jezovitost tih iskaza pokazuje kako je naša mašta, ma koliko bila strašna, samo romantizirana stvarnost. Stvarnost je u ovom slučaju daleko mračnija od svih novinarskih članaka i interpretacija ubojstva obitelji Zec. U ovoj predstavi je zapravo publika ta, koja iz mašte, iz zemlje koja živi u poricanju više od dvadeset godina, voajerski gleda na stvarnost ubijanja jedne zagrebačke obitelji. I upravo zato nekima to nije lako gledati.

Završetak predstave uprizoruje otkapanje tijela Aleksandre od strane četiri njezine vršnjakinje. Djevojčice odgovaraju na pitanja koja im Aleksandra postavlja te sami postavljaju pitanja Aleksandri. Ovaj završetak predstave nudi perspektivu 12-godišnje djevojčice: hobiji, prve simpatije, rođendanske zabave, planovi za budućnost. Nudi sve što je Aleksandra mogla i morala doživjeti, samo da je ostala živa. Također, taj moment simbolizira mlade generacije koje ne znaju za Aleksandru. Tanka je granica između "prostituiranja" tuđe nesreće i promicanja suočavanja s prošlošću, kako bi društvo išlo naprijed. Predstava Olivera Frljića ne prelazi tu granicu Ne zna niti većina moje generacije, a pogotovo ne mladi ljudi i djeca rođeni poslije 1991. godine. Zadnja od ovih djevojčica se izjašnjava kao Srpkinja po nacionalnosti i time nudi poziciju djevojčice koja je na izravne i neizravne načine diskriminirana na temelju svoje etničke pripadnosti. Na pitanje Aleksandre bi li se htjela osvetiti ubojicama, odgovara da nije sigurna i time savršeno prikazuje dvojbu "oprostiti ili osvetiti". Time se problematizira bijes i osveta koje svako suočavanje s prošlošću može donijeti, što sam proces čini izrazito osjetljivim i kompliciranim. U zadnjoj sceni Aleksandra i djevojčice zaključuju kako bi ubojice mogle biti i na predstavi te do gašenja svjetala gledaju u publiku i pogledom traže ubojice. Ta scena sažima čitavu bit zašto se Oliver Frljić odlučio napraviti predstavu temeljenu na ovom slučaju. Ubojice nisu osuđene, ubojice nisu u zatvoru, ubojice su među nama. I mogu najnormalnije doći i na ovu predstavu.


izvor H-ALTER

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Što to radimo s Aleksandrom Zec?, Sven Milekić
Što to radimo s Aleksandrom Zec?, Sven Milekić
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiU3aH91ffPA4pjUdN8939j17EFlqWUvQoX0lQ0e87XC1qDGULyg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/04/sto-to-radimo-s-aleksandrom-zec-sven.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/04/sto-to-radimo-s-aleksandrom-zec-sven.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy