$type=ticker$cols=2$count=30

Može li jedna kazališna predstava išta promijeniti?, Kim Cuculić

SHARE:






( o autorskom projektu Olivera Frljića "ALEKSANDRA ZEC" )


Frljić se ne bavi se dokumentarističkom rekonstrukcijom ubojstva obitelji Zec 1991. godine, niti je riječ o kazališnom realizmu, već je u prvom planu žrtva dvanaestogodišnje Aleksandre. Ta je predastava logičan nastavak njegova kazališnog bavljenja prešućivanim temama koje različite narode s prostora bivše države suočavaju s tamnim mrljama njihove nedavne prošlosti

Autorski projekt »Aleksandra Zec« Olivera Frljića već i prije praizvedbe, dakle bez da je pogledan, izazvao je kritike i negodovanja iz određenih krugova. To se zapravo i očekivalo, te potvrdilo Frljićevu tezu da nedužno stradala djevojčica Aleksandra Zec i dalje služi isključivo za uspostavljanje razlike između »naših« i »njihovih« žrtava. Predstava o Aleksandri Zec unaprijed je osuđena i prizvana je njena zabrana, premda su redatelj Oliver Frljić i dramaturg Marin Blažević nekoliko puta ponovili da je »Aleksandra Zec« posvećena svakom djetetu žrtvi rata, bez obzira na nacionalnost.

Ovaj Frljićev autorski projekt, u produkciji HKD Teatra iz Rijeke, treba sagledati i u kontekstu njegova dosadašnjeg rada. Podsjetimo, godine 2012. u beogradskom Ateljeu 212 postavio je kontroverzni rad »Zoran Đinđić« o atentatu na premijera Zorana Đinđića, a već sljedeće godine u Prešernovom gledališču u Kranju postavlja autorski projekt »25.671« o izbrisanima iz registra stalnog prebivališta u Republici Sloveniji.

Dodiri s »Jamom«

Predstava o Aleksandri Zec stoga je logičan nastavak Frljićeva kazališnog bavljenja prešućivanim temama, koje različite narode s prostora bivše države suočavaju s tamnim mrljama njihove nedavne prošlosti. Jer kako ističe Oliver Frljić, Aleksandra Zec i njezini roditelji jesu »naše žrtve« jer su ih ubili pripadnici »naše vojske« u »našoj zemlji«.

Na naslovnici programske knjižice »Aleksandre Zec«, ne bez razloga, stoji citat iz antiratne poeme »Jama« Ivana Gorana Kovačića, koji je u njoj na umjetnički način progovorio o zločinima koji su dolazili iz redova njegova vlastitoga naroda. To je upravo ona točka u kojoj se dodiruju »Aleksandra Zec« i Kovačićeva »Jama«. I samu predstavu Frljić gradi na poetski način, kroz svega nekoliko prizora reduciranih na bitno i sažetih u koncentrat emocija. Autorski projekt Olivera Frljića ne bavi se dokumentarističkom rekonstrukcijom ubojstva obitelji Zec 1991. godine, niti je riječ o kazališnom realizmu, već je u prvom planu žrtva dvanaestogodišnje Aleksandre Zec.

Predstava počinje monologom Jelene Lopatić, koja se publici obraća zapjenjenim govorom, po uzoru na protivnike predstave, postavljajući pitanje gledateljima zašto se »Aleksandra Zec« ne bavi hrvatskom djecom ubijenom u ratu? U prvom prizoru glumci, kao članovi obitelji Zec, sjede za stolom, zapravo za školskom klupom, čiji svakodnevni razgovor o pisanju školske zadaće i pranju zubiju prije spavanja prekidaju zloslutna predviđanja skore smrti. Detalj školske klupe, kojim se predstava dramaturški i zaokružuje, sugerira da je stradanje obitelji Zec tema o kojoj djeca ne uče u školama. Zato tu zadaću sada preuzima kazalište, čime predstava »Aleksandra Zec« ima i edukativnu ulogu.

Brutalna tema

Osim školske klupe i nekoliko stolica, scenografkinja Ljerka Hribar scenski je prostor minimalistički naznačila s nekoliko lopata i krampova, uspostavljajući simbolički odnos između motiva zlokobne jame i tragične sudbine djevojčice koja je praktički iz školskih klupa odvedena na Sljeme, tamo mučki ubijena i bačena u jamu. Zvukovima sirena za uzbunu, taktovima rekvijema i stihovima iz »Lili Marleen« Frljić priziva atmosferu straha, panike i ratnog kaosa. U jednom trenutku na pozornicu se spuštaju uvećane fotografije smaknutih članova obitelji Zec, a žrtve na temelju detaljnih opisa ubojstva same progovaraju o vlastitoj egzekuciji, čime Frljić ovim nijemim svjedocima daje pravo na glas.

U kazališnoj obradi ove izrazito brutalne teme, Frljić priziva i Antigonu, odnosno motiv pokapanja mrtvih, jer prema Oliveru Frljiću: »Mi se još uvijek spotičemo o previše leševa koji nisu dobili pravo da budu ukopani«. Iz jame, koju polako prekriva snijeg, ubijenu Aleksandru Zec izvlače djevojčice, Aleksandrine vršnjakinje. U dirljivom prizoru glumica Ivana Roščić, koja je utjelovila Aleksandru Zec, i djevojčice Jana Mileusnić, Lucia Filičić, Nina Batinić i Morana Mladić – članice kazališne radionice ZiM – ponovno sjedaju oko školske klupe i s nevinim kapicama u obliku zečjih ušiju (kostime je osmislila Sandra Dekanić) razgovaraju o svakodnevnim preokupacijama jedne dvanaestogodišnjakinje, koliko je Aleksandra imala u trenutku svoje smrti.

Mrak i muk

Uz Ivanu Roščić u naslovnoj ulozi, u »Aleksandri Zec« majku emotivno tumači Tanja Smoje, oca Igor Kovač, a Aleksandrinu braću Jelena Lopatić, Nikola Nedić i Jurica Marčec. Oni su utjelovili i egzekutore, koji su, kako sugerira kraj predstave, možda još uvijek među nama, negdje u gledalištu – nikad osuđeni za zlodjelo koje su počinili.

Poput Kovačićeve »Jame«, oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić predstavu gradi na kontrastu svjetla i tame, a redatelj Oliver Frljić na opreci umjetnosti i zločina. Predstava završava u tišini i mraku. Pljesak se zbog toliko mučne teme čini neprimjerenim, a glumci i autorska ekipa nisu izišli na poklon.

Nakon odgledane predstave u zraku je ostalo pitanje može li jedna predstava išta promijeniti? Možda i ne može, ali makar može ukazati na problem koji još uvijek postoji i koji u hrvatskom društvu dosad nije dobio pravu katarzu. Naravno, tu je i opomena da se takve stvari više nikad ne bi trebale ponoviti, a nažalost događaju se svakog dana, na raznim stranama svijeta. U tome je autorski projekt Olivera Frljića univerzalan svojom porukom.


Novilist.hr

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Može li jedna kazališna predstava išta promijeniti?, Kim Cuculić
Može li jedna kazališna predstava išta promijeniti?, Kim Cuculić
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSrgta1nn5bM4X-oiZ4GFZVJcs7XNgXHEv_pT9Mvsu9k5xUk8kfyQ
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/04/moze-li-jedna-kazalisna-predstava-ista.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/04/moze-li-jedna-kazalisna-predstava-ista.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy