Tiranija palanke je tiranija uvida u sve, ili tiranija ove 
apsolutne jasnosti i javnosti svega. Palanka je nespojiva sa mrakom i sa
 njegovom demonologijom. Ako ima u njoj uvek poneki izuzetak, ovaj 
izuzetak ponaša se gramatički: kao potvrda pravila i u slavu njegovu, a 
sâm je dostojan samo prezira i podsmeha. Ono po čemu je on izuzetak 
shvata se kao mana koja je, opet, dostojna smeha duha palanke. Ovaj 
nagon za ismevanjem svega nerednog, svega što ispada iz uobičajenog, 
izvanredno je jak u palanačkom duhu, i ide sve do nepriznavanja 
(porugom) i fizičkih zastranjenosti pojedinaca.
Podsmeh 
fizičkoj mani ma koje vrste, uvek spremno čeka u palanci, ali i uopšte 
podsmeh ma kakvoj odlici po kojoj se pojedinac razlikuje od drugih. 
Nijedna odlika se ne priznaje, ma kako da je izražena: nekim događajem, 
kroz koji je prošao nesrećni pojedinac, nekom njegovom naročitom 
sklonošću; jezičko-kumotvoračka mašta palanke tu je nedostižna, a 
jezički rad čoveka sveta, velikog grada, velikog prometa, izgleda, 
upoređen sa ovim jezičkim naporom palanačkog duha, upravo ništavan. 
Ljudima se nadevaju imena upravo po toj njihovoj odlici, time se ta 
odlika ističe, ali ne zato da bi bila poštovana i uvažena, već zato da 
bi bila ismejana, i na neki način uvek na oku palanačkog duha, koji sve 
pamti, ništa ne propušta, ništa ne ostavlja nezabeleženo. Najčešće, 
ukoliko je reč o sklonostima koje su se izrazile, redovito groteskno, u 
nekoj situaciji, koja se pamti i sa naročitom strašću prepričava, 
nadimak je po toj sklonosti. Na taj način, palanka se, ovim nadevanjem, 
pretvara u jedno veliko pozorište, veoma slično srednjovekovnim 
katoličkim prikazanjima, misterijama, u kojima se konkretizuju 
apstraktne osobine (Ljubav, Smrt, Oholost); samo, ovde jedan živ čovek, 
sa svojom individualnošću, postaje nosilac takve osobine, što znači da 
on biva ugrađivan, po dobrome redu ovog strašnog neimarstva, u to 
osobinu, s tim što mu je namenjena uloga da je nosi, i svojom pojavom u 
svakome trenutku tumači i predstavlja.
Potreba za pozorištem kao za razonodom u
 ovome se nesumnjivo ogleda, s tim što je to pozorište postavljeno u sâm
 život, što nije ni na koji način odvojeno od njega, čak ni pozivom 
glumca: svako je glumac ovoga alegorijskog pozorišta, svako je jedna 
živa alegorija, i tu sudbinu ne može da izbegne niko. All, osim ove 
potrebe za živim pozorištem ili, tačnije, i sudbinski tragičnije, ove 
potrebe da se život, bez igre, i protivan njoj samim duhom palanke kao 
skroz dogmatičkim duhom, prikaže kao pozorište a da se, tako, u ovo 
mrtvilo duha palanke unese makar simulacija života ako ne već i sâm 
život; osim te potrebe moćna je, pa i pretežnija od nje, potreba za 
apsolutnim uvidom u sve i za neprestanim afirmisanjem osnovnoga duha 
palanke, njegove ”filosofije” i njegovoga ”morala”. Pojedinac se 
podređuje u ovome svirepom pozorištu kojim vlada neobuzdani smeh većine,
 od talasa do talasa poruge, duhu palanke ne samo u načelu, i ne samo u 
velikim ”trenucima” koji bi mogli biti egzistencijalno iskušenje za sami
 taj duh, on mu se podređuje u životnoj praksi, i to svakodnevnoj. Time 
što je nosilac jedne osobine ili mane, u koju je pretočeno njegovo ime 
koje je dobio po rođenju (veoma malo ljudi zovu se u palanci svojim 
pravim imenom), on je u praksi trajno podređen palanci: svakim 
dozivanjem, koje mu se, po ovome nadimku, upućuje, duh palanke 
pobedonosno likuje: on je neprestano zaposlen.
Palanka je, u tome smislu, bezmerno 
vredna; ona imenuje neprestano, a duh palanke javlja se, tako, kao jedan
 duh kumovanja koji se nikada ne umara, i koji one koje je krstio ne 
prestaje neprestano da doziva, kao da ne želi da se oni makar i jednog 
jednog trenutka vrate u predašnje svoje stanje iz te uloge, iz tog 
pozorišta u koje ga je on ugradio. Na ovaj način, održava se neprestano 
ne samo vlasnost duha palanke, već se održava i njen konkretni sistem 
vrednosti: pojedinci su slova u azbuci tog sistema, simboli u 
simboličkoj tablici vrednosti. Pomoću njih, i njihovim međusobnim 
ukrštanjima, u prepletima koji naizgled pružaju utisak beskrajnosti, 
ovaj simbolički sistem vrednosti traje i neprestano se obnavlja, all i 
”čita’ u životu. To nije neki sistem koji bi, životno stvaran, pristajao
 da se zadrži u gornjim sferama duha; to je sistem koji, u 
totalirističkom duhu palanke, okrenutom svojoj svudprisutnosti, ne 
pristaje na osamljivanje u ”gornje sfere” duha. Razliku između tih 
gornjih sfera kao sfera pune duhovne aktivnosti, i sfera svakodnevnoga 
života kao ”donjih” sfera, duh palanke ne priznaje i njoj se 
suprotstavlja sa snagom koja ide do čiste svireposti. Ne samo što bi 
priznavanjem ovih ”gornjih” sfera, u koje se penje duh oslobadajući se 
prividnosti Dana, bio stvoren jaz u idealnom jedinstvu kome teži 
palanka, jaz koji bi omogućio razlikovanje i koliko već sutra razlike 
nesvodljive na obrazac jedinstva, već, ništa manje, priznavanje ovih 
sfera, baš i kada bi se u njima odvijalo sve po volji ovoga duha 
palanke, u okviru njegovog stila, njegovih shvatanja i zapovesti, 
stvorio bi se jaz između svesti i vrednosti i svakodnevne prakse u kojoj
 se te vrednosti potvrđuju. 
Nema simbola koji može da zameni ovoga 
čoveka pretvorenog u simbol, po toj efikasnosti koju hoće duh palanke, i
 nema pozorišta koje bi moglo da zameni ovo živo pozorište čije 
predstave se ne završavaju nikada, tog pozorišta bez zidova i bez 
zavesa, pozorišta čija pozornica se nalazi svuda, a čija snaga, čija 
sposobnost življenja zasniva se s jedne strane na vernosti duhu palanke,
 a s druge strane na nagonskoj potrebi za najviše mogućim saživljavanjem
 sa tim duhom: ovo palanačko-pozorišno tvoraštvo koje razara i imena, i 
pojedinacnost, i zidove u koje bi se ta pojedinačnost pokušala da skloni
 bežeći u tajnu, jeste svojevrsna utakmica za prvenstvo u bliskosti duhu
 palanke. 
Pojedinac, izvrgnut na milost i nemilost ovom duhu uopštavanja
 i podsmeha svemu što je izrazito pojedinačno, sa beskrajnom mržnjom na 
svaku različitost, pa makar ona bila i čista ”greška”, – ovde se, u 
težnji ka jedno-obraznosti, greška ne priznaje, između greške i greha 
nema razlike, – taj pojedinac teži da se poistoveti sa samim duhom 
palanke, da bude čisto njegovo oličenje upravo progonstvom svoga 
pojedinačno-izuzetnog, ne bi li time postao subjekt duha palanke i 
spasao se tako od sudbine njenog objekta.
Otud je ovde, u sferi duha palanke, 
svaki objekt takođe i subjekt, i svi su na istom poslu bez razlika, pa 
tako i može, možda, da se objasni zašto se i ovaj ismejani smeje istim 
smehom kojim se njemu smeju: njegov smeh je u slavu duha palanke, u 
težnji za izbegavanjem apsolutne sudbine objekta, sudbine koju on, 
inače, može da želi. On zna, podsvesnom mudrošću u koju ga posvećuje duh
 palanke: da će ako prestane da se smeje, pasti u sudbinu čistog objekta
 (tuđeg smeha); njegovo potajno znanje je da se samo objekti ne smeju, 
odnosno da smeh počinje tamo gde prestaje objekt. Smeh njegov je u 
funkciji subjekta, all subjekta koji je strogo određen merilima duha 
palanke, njenom važećom tablicom vrednosti pa zato i nije subjekt. Zbog 
toga taj smeh nikad ne može da postane uistinu slobodan; njega prožima 
ova svest o zabranjenom prostoru apsolutnog oslobođenja od merila duha 
palanke. On zato nije čisti smeh, koji bi postao samom sebi svrha, već 
uvek jedan prevashodno satiričan smeh, onaj koji ne vodi iracionalnosti 
jer ne vodi potpunom oslobođenju od motiva i od vrhovnog ”plana” 
svevladajućeg duha palanke, posvećenog tom motivu. On je uvek određen 
motivom i racionalizovanom svešću o njemu, i tim je sarkastičniji što je
 svest o ovom ropstvu datom motivu veća, što je dublja svest o 
zabranjenoj (iracionalnoj) slobodi koja je sloboda jedino ako je i 
sloboda od normativnog duha palanke.
Sarkastičnost (puna zlobe, pakosti i
 zluradosti) je svojevrsna ”osveta” određenom motivu ne samo zbog 
njegovog sadržaja (ili neke odlike tog sadržaja) koji treba da se ismeva
 jer je neredovan, izvan stila, već, i prosto zbog toga što je on – 
motiv, ono što ograničava, što vraća subjekt smeha u svest o 
zabranjenom, čvrsto zatvorenom. Ta sarkastičnost, na osnovu koje bi se 
moglo reći da postoje čak i određena pravila smeha duha palanke, utoliko
 je veća, dakle, što je veća svest o zatvorenosti ovog pozorišta, o 
prividnosti njegovog smeha i o prividnosti njegove slobode, pa i o 
prividnosti subjekta koji se smeje i koji je, istovremeno, najčešće i 
jedini povod smeha. Izraziti subjekt (i, uopšte, subjektivnost) osnovna 
je tema palanačkog smeha. Subjekt koji priznaje duh palanke je samo 
prividni subjekt ovakvog smejanja, subjekt sa dubokom svešću o svojoj 
prividnosti, sa svešću koja vodi očajanju i, utoliko više, potrebi da se
 to očajanje prevlada time što će njegovi motivi da budu proglašeni ne 
kao stvar neke nad-volje (one duha palanke) nego sopstvenog svog izbora.
 Ovaj subjekt-objekt, ili objekt-subjekt, on koji je istovremeno i 
gledalac i glumac u ovom pozorištu koje ne priznaje razliku između 
gledaoca i glumca, u kome svako gleda jer svako glumi, i svako glumi jer
 (svako) gleda, raspet između svoje volje veoma jake svesti o svojoj 
izabranosti, prinuđen je da se spasava lukavstvom tobožnjeg izbora: 
lukavstvom izbora onoga što je već izabrano. On se u stvari usaglašava, 
on pristaje, on se slaže, ne bi li se nekako usložio u duh palanke. 
Njegov smeh ne može da bude čist. 
To je smeh odricanja subjekta od 
subjekta. 
Pozorište palanke ne prestaje da se smeje, ali njegov smeh je 
ovaj prividan smeh, ovo neprestano posvećivanje u zabranu apsolutnog 
smeha kao apsolutne slobode, posvećivanje u normativnost duha palanke, 
čista služba toj normativnosti.
 (iz Filozofije palanke)
 
 
							     
							     
							     
							    



COMMENTS