Miodrag Živanović: Obrazovanje je tokom proteklih dvadeset godina odigralo najnečasniju ulogu
„Gotovo već četvrt stoljeća mi živimo isključivo na etničkoj matrici
i onda ta matrica sama po sebi proizvodi da ono što bi trebalo biti
patološko, postaje prirodno stanje društvene svijesti“, počeo je
razgovor za Frontal na temu nacionalizma profesor Filozofskog fakulteta
Univerziteta u Banjaluci, Miodrag Živanović.
autor: Branislav Mihajlović
Kada govorimo o Bosni i Hercegovini, nije ništa drugačija situacija
ni u Srbiji ni u Hrvatskoj, događa se da vrijednosti koje su patologija
postaju prirodne, odnosno normalne društvene vrijednosti.
Jedan od bitnih uzroka tome je sistem obrazovanja. Od vrtića do univerziteta taj sistem reproducira upravo jedno ovakvo stanje u kojem živimo danas.
Pošto je riječ o periodu koji je kratak za istoriju, ali je za naše
male živote dosta dug, mi smo dobili generacije ljudi čija je svijest
takva. Zato je jako teško se boriti protiv toga, odnosno nema ko ni da
se bori.
Mladi ljudi postaju pacijenti koji su oboljeli od tog virusa, a ne
znaju da su oboljeli. U cijeloj infrastrukturi obrazovanja, u onom
dijelu primjena različitih pedagoških metoda i u udžbenicima, sve je
podređeno etničkoj matrici i time je ta deformirana svijest postala
normalna.
Zbog toga, nacionalizam u svijesti mladih ljudi je nešto što pripada više medicini nego politici. Više se ne radi ni o ideologiji nacionalizma, već o dijelu nas samih.
Te etničke matrice u BiH su nadmoćnije od onog što se naziva život.
Riječ je o redukciji života samo na etničku pripadnost. Mi postojimo
ovdje samo kao Srbi, Hrvati i Bošnjaci, a ne postojimo kao ljudi.
Nacionalizam kod mladih je, u skladu sa vremenom u kojem
živimo, najizraženiji na društvenim mrežama, ali oni to nerijetko
smatraju vrhuncem patriotizma. O kakvom je virusu riječ?
Ako govorimo o tom odnosu nacionalizma, ovako postavljenog, i
patriotizma s druge strane, treba sasvim jasno i precizno reći da je
patriotizam jedan emotivni odnos – ljubav. Ljubav prema svojoj zemlji,
ljudima, zavičaju gdje si rođen. U patriotizmu nema mržnje i takav oblik
svijesti ne instalira mržnju u društvene odnose za razliku od
nacionalizma. Nažalost, nacioanlizam i patriotizam se često
izjednačavaju.
Gdje je ishodište tog nacionalizma?
Prije nekoliko godina u oba entiteta rađena je jedna analiza
udžbenika takozvanih nacionalnih predmeta u osnovni i srednjim školama.
Dobili smo nevjerovatne rezultate koji pripadaju Feliniju, koji
pripadaju nadrealizmu. U jednom od tih udžbenika piše „jedini pravi post
je islamski post. Kršćanski postovi nisu pravi jer krščani tokom posta
ipak nešto jedu i piju.“ U drugom udžbeniku piše, prepoznaćete izdavača –
„zna se tko je potpisao Dejtonski mirovni sporazum i zna se tko je
izvukao deblji kraj“. Treći izdavač piše: „Tokom Drugog svjetskog rata
na ovim prostorima jedini antifašisti su bili Srbi. Mada je bio i mali
broj poštenih Hrvata i Muslimana“.I to naša djeca moraju da znaju da bi
dobili željenu ocjenu.
Ako to učimo kao ljudi koji se tek formiraju, onda je logično da je svijest kada treba krenuti u život na nivou ove današnje. Obrazovanje je tokom proteklih 20 godina odigralo najnečasniju ulogu. Treba otvoreno govoriti o tome i onda dobijamo kao posljedce sve ono što nam se događa i na stadionima, na ulici i u porodici.
Kakvi su u tom smislu Vaši studenti danas?
Sve je veći stepen upravo ove deformirane svijesti. Ona se nekad
pojavljuje u primitivnim oblicima. Ali, bilo takva ili rafinirana,
donosi veliki hendikep mladoj generaciji. Dodamo li tome još nešto što
je van normalne logike, recimo postojanje vjeronauke u zvaničnom
obrazovnom sistemu, onda dobijamo nešto katastrofično. Možete misliti da
vjeronauku uvode i u vrtiće. Ona već 20 godina postoji u osnovnim
školama, a nedavno je naš ministar predložio da se uvede vjeronauke i u
srednje škole. To je direktno veliko ubrzanje izgradnje nove
nacionalističke svijesti.
Frontal je proveo anketu u kojoj je preko 70% učesnika protiv uvođenja vjeronauke u srednje škole. Protiv te ideje. Kako to komentarišete?
Sistem obrazovanja u svakoj državi je državni sistem samo kod nas
nije. Drugo, to je sistem u kojem bi mladi ljudi trebali da stiču
znanja, a vjeronauka to nije. Samo joj ime kaže da to nije i mjesto joj
je u vjerskim zajednicama.
Prije nekoliko godina u srednje škole je trebalo da se uvede predmet
Kultura religija. Urađen je jedan udžbenik koji je napisan
najneutralnije što se moglo napisati. I bez obzira na to i na pozitivne
recenzije i na plan, entiteski ministri prosvjete su ga povukli jer su
vjerske zajednice bile protiv. Pa šta imaju vjerske zajedice sa
ministrom prosvjete?! Obrazloženje je bilo da će to „narušiti status
vjeronauke“. Pa i treba biti protiv!
Ko pravi sistem u kojem su ministri prosvjete portparoli
vjerskih zajednica? Sistem nisu djeca od 7 - 8 godina ili njihovi
roditelji koji žele da im omoguće školovanje...
Možda i jesu. U pomenutoj analizi udžbenika, supervizori smo bili
Ivan Lovrenović i ja. Uradili smo tada i istraživanje šta o tim
udžbenicima misle i roditelji i dobili smo rezultate da su oni izuzetno
konzervativni.
Intelektualci su najgori sloj društva
Kako Vaše kolege profesori na banjalučkom Univerzitetu gledaju na ovaj problem, odnosno da li se ovo uopšte smatra problemom?
Ne! Ne smatra se problemom. To je posljedica onoga što je postalo
prirodno stanje, ono što je patološko, o čemu sam na početku pričao.
Postoji jedan termin – intelektualci. Ne znam šta znači i ne volim taj termin. Intelektualci su najgori sloj društva. U svim radikalnim situacijama intelektualci imaju samo dvije osobine – poltronstvo i konformizam.
To ne mora biti u materijalnom smislu, nego jednostavno oni se
priklanjaju vlastima kakve god da jesu da bi što bezbolnije prošli.
Postoje izuzeci, ali su egzotika, i oni ne mogu promijeniti stanje. I
onda, kada se gledaju političke odluke i potezi, imamo ponovno i
svakodnevno zagovaranje etničkih matrica i nacionalizma. Tome veliku
podršku daju i institucije u kojima su intelektualci. Ako mogu biti
pregrub, nakon svega što nam se dešava i danas, ja prezirem institucije poput Akademije nauka ili različita udruženja intelektualca. Čak i one sebi stavljaju i nacionalni prefiks. Time se pravi najgora usluga narodima u koje se zaklinju.
I djeci...
Da mladim ljudima najviše, jer su najeminentniji predstavnici naroda
upravo na tom morbidnom poslu podjela, sužavanja života samo na etnos.
Čemu profesori uče studente?
U radu sa mladim ljudima moglo bi se raditi na tome da se izađe iz
ove matrice, ali je sistem obrazovanja pod neformalnom ali jakom
kontrolom establišmenta. Profesori, nastavnici, učitelji se svjesno ili
nesvjesno, opredjeljuju za podršku neljudskim vrijednostima.
Šta je rješenje?
To je preteško pitanje za mene. Nažalost, mislim da je pod idealnim
političkim uslovima potrebno 4–5 izbornih ciklusa da počnemo da mislimo
ili očekujemo nešto drugačije.
COMMENTS