Lična odgovornost pod diktaturom
Lična odgovornost: Moram da vas zamolim da ovaj izraz shvatite
kao suprotnost političkoj odgovornosti koju svaka vlast preuzima za dela
i nedela svojih prethodnika, a svaki narod za dela i nedela iz svoje
prošlosti. Čovek koji na sebe uzima političku odgovornost uvek će doći
do tačke na kojoj će kazati:
Vreme je iz zgloba ispalo. Prokleta šala ta, što sam se rodio da ga nameštam ja!
Ali, ovde neću govoriti o toj vrsti odgovornosti. Ona, strogo uzevši,
nije lična, a samo metaforički možemo reći da osećamo krivicu za grehe
naših očeva, našeg naroda ili čovečanstva, tj. za dela i nedela koja
nismo sami počinili. Govoreći s moralnog stanovišta, isto je onoliko
pogrešno osećati krivicu za nešto što nismo učinili kao i ne osećati
nikakvu krivicu ako smo za nešto doista krivi. Uvek sam smatrala
vrhuncem moralne konfuzije to što su u posleratnoj Nemačkoj oni koji su
lično bili potpuno nevini uveravali jedni druge, ali i čitav svet,
koliko su krivi, dok je među zločincima tek retko ko bio spreman da
izrazi makar i najblaže kajanje. Ne postoji ni kolektivna krivica ni
kolektivna nevinost. Ti izrazi imaju smisla samo ako ih primenimo na
pojedince.
Te srazmerno jednostavne stvari postale su komplikovane zbog nečega
što ću nazvati „teorijom šrafa“. Kada opisujemo neki politički sistem
(njegovo funkcionisanje, odnose između raznih ogranaka vlasti, rad
ogromne birokratske mašinerije, lanac komandovanja), tada o svim osobama
koje taj sistem koristi neizbežno govorimo kao o funkcionerima, dakle
kao o šrafovima i zupčanicima zahvaljujući kojima se administracija
održava u pogonu. Svaki šraf, to jest svaki pojedinac, mora biti
zamenljiv bez izmene sistema, i to je pretpostavka svakog birokratskog
sistema, svih javnih službi, zapravo svih delatnosti. Ali, pitanje lične
odgovornosti onih koji tu rade sporedno je. Ono što su svi optuženi na
posleratnim suđenjima govorili u svoju odbranu, ovde je doista tačno:
„da to nisam uradio ja, mogao je i uradio bi neko drugi.“
Kada
sam otišla u Jerusalim da pratim suđenje Ajhmanu, smatrala sam da je
velika prednost sudske procedure to što u njoj nema mesta ni za kakve
šrafove, i što zbog toga na sva ta pitanja moramo da (po)gledamo iz
drukčijeg ugla. Naravno, moglo se predvideti da će odbrana ići u tom
pravcu (Ajhman je bio samo sitan šraf), bilo je verovatno da će i sam
optuženi govoriti u tom smislu, što je on donekle i učinio, ali da će
optužba od njega pokušati da napravi najveći šraf, gori i značajniji od
Hitlera, to je predstavljalo neočekivan kuriozitet.
Sudije su uradile ono što je bilo ispravno i primereno: odbacile su
čitavu tu ideju. Uzgred budi rečeno, to sam, bez obzira na sve optužbe i
pohvale, učinila i ja. Jer, kao što su sudije nastojale da istaknu, u
sudnici, na optuženičkoj klupi, ne sedi ni sistem, ni istorija ili neki
istorijski trend, nikakav „izam“, na primer antisemitizam, već samo
jedan čovek.
A ako je taj čovek nekim slučajem funkcioner, on je optužen upravo
zato što je i funkcioner samo ljudsko biće, kome se, kao takvom, sudi.
Stoga je pitanje koje sud upućuje optuženom sledeće: da li ste vi, taj i
taj, pojedinac, s imenom, datumom i mestom rođenja, jedinstven, prema
tome nezamenljiv, počinili zločin za koji ste optuženi, i zašto ste to
uradili? Ako optuženi odgovori: To nisam učinio ja kao ličnost, ja nisam
posedovao ni volju ni moć da učinim bilo šta na svoju ruku, ja sam bio
običan šraf, bio sam zamenljiv, svako bi na mom mestu učinio isto, a to
što sam pred ovim sudom ja, puka je slučajnost — taj odgovor će biti
proglašen nebitnim. Jer na odogovor: To nisam učinio ja već sistem u
kojem sam ja bio samo jedan šraf, sud odmah postavlja sledeće pitanje: A
zašto ste postali šraf i pod tim uslovima nastavili da to budete? Ako
bi optuženom bilo dozvoljeno da se o svoj krivici ili nevinosti izjasni
kao predstavnik sistema, on bi doista postao „žrtveni jarac“.
U svim posleratnim sudskim procesima sudovi insistiraju na tome da
optuženi nisu smeli da pristanu na to da učestvuju u zločinima koje je
ozakonila njihova vlast, i to neučestvovanje, uzeto kao pravno merilo
ispravnog i pogrešnog, stvara znatne teškoće upravo u pogledu pitanja
odgovornosti. Jer, suština je da su učešće u zločinima, dakle pravnu i
moralnu odgovornost, mogli da izbegnu samo oni koji su se potpuno
povukli iz javnog života, samo oni koji su odbili bilo kakvu političku
odgovornost. U uzavreloj raspravi o moralnim pitanjima koja se vodi
otkako je poražena nacistička Nemačka i otkako je utvrđeno da su svi
slojevi društva javno i u potpunosti saučestvovali u zločinima, to jest
da je došlo do totalnog kolapsa normalnih moralnih standarda, sledeći
argument se koristi u bezbroj varijacija: mi koji se danas pojavljujemo
kao krivci zapravo smo ostali u službi da bismo sprečili još gore
stvari. Samo oni koji su ostali u sistemu imali su priliku da nešto
olakšaju i da pomognu bar nekim ljudima.
Mi smo đavolu dali njegovo ne prodavši mu dušu, dok su oni koji nisu
uradili ništa izbegli svaku odgovornost i mislili samo na sebe i na spas
svojih dragocenih duša. Taj argument, politički govoreći, mogao bi
imati smisla da je Hitlerov režim bio zbačen, ili da je to bar pokušano,
u vrlo ranoj fazi njegovog postojanja. Međutim, ljudi koji ovako govore
nisu bili nikakvi zaverenici — uspešni ili neuspešni. To su po pravilu
državni službenici bez čijeg stručnog znanja ne bi mogli da opstanu ni
Hitlerov režim ni Adenauerova vlada.
Za razliku od pravne odgovornosti, problem lične ili moralne
odgovornosti javlja se samo u vezi s onima koji nisu bili ubeđene
pristalice režima. U ovom konkretnom slučaju, čak je i to jednostavno
pitanje postalo nejasno, jer, kada je najzad došao dan obračuna,
pokazalo se da ubeđenih pristalica uopšte nije bilo. Iako je to laž,
nevolja je što to nije ni obična ni potpuna laž. Jer, ono što je u ranoj
fazi počelo s politički neutralnim ljudima, u završnim je važilo za
članove partije, pa čak i za elitne formacije SS-a. Čak je i u Trećem
rajhu bilo malo ljudi koji su dušom i srcem prihvatili kasnije zločine
režima, ali ih je bilo mnogo koji su uprkos tome bili sasvim spremni da
ih počine. A sada svaki od njih, gde god da je bio i šta god da je
učinio, tvrdi da su oni koji su se pod bilo kakvim izgovorom povukli u
privatan život, odabrali lakši put, put bez odgovornosti.
U njihovom moralnom pravdanju istaknutu ulogu igra argument manjeg
zla. Ako ste suočeni s dva zla, tako se tvrdi, vaša je dužnost da se
opredelite za manje, dok je odbijanje da se napravi izbor neodgovorno.
Oduvek je slabost tog argumenta bila to što oni koji biraju manje zlo
brzo zaboravljaju da su ipak izabrali zlo. Pošto je zlo Trećeg rajha na
kraju bilo tako monstruozno da se ni uz pomoć najneobuzdanije uobrazilje
nije moglo nazvati manjim, moglo se pretpostaviti da će ovog
puta taj argument definitivno otpasti. Začudo, to se nije dogodilo.
Štaviše, ako pogledamo tehnike totalitarne vlasti, očigledno je da
argument manjeg zla ne potežu samo oni koji ne pripadaju vladajućoj
eliti, već da je to jedan od mehanizama ugrađenih u mašineriju terora i
zločina. Prihvatanje manjeg zla svesno se koristi u pripremanju državnih
službenika, ali i celokupnog stanovništva, za prihvatanje zla kao
takvog. Navešću samo jedan primer: istrebljivanju Jevreja prethodilo je
postepeno uvođenje antijevrejskih mera. Svaka je bila usvojena jer bi
odbijanje saradnje stvari učinilo gorim, sve dok nije dostignuta faza
kad ništa gore nije ni moglo da se desi.
Vidimo koliko je ljudski duh nespreman da se suoči s realnošću koja
je na ovaj ili onaj način u totalnoj suprotnosti s njegovim referentnim
okvirom. Nažalost, izgleda da je usloviti ljudsko ponašanje i naterati
ljude da se vladaju na najmanje očekivan i najužasniji način mnogo lakše
nego bilo koga ubediti da nešto nauči iz iskustva, to jest da počne da
misli i sudi umesto da primenjuje kategorije i formule koje su duboko
ukorenjene u našem duhu, ali čija je iskustvena osnova odavno
zaboravljena i čija uverljivost leži samo u njihovoj intelektualnoj
doslednosti a ne u tome što odgovaraju stvarnim događajima.
Da bih objasnila tu nevolju prosuđivanja kada ne postoji mogućnost da
se potpora nađe u primeni generalno usvojenih pravila, prebaciću se s
moralnih na pravne standarde zato što su oni uglavnom bolje definisani.
Na suđenjima ratnim zločincima i u raspravama o ličnoj odgovornosti,
optuženi i njihovi branioci koristili su tvrdnju da su ti zločini bili
„dela države“, ili da su počinjeni po naređenju pretpostavljenih. Te dve
kategorije ne smeju da se brkaju. Pravno gledano, naređenja
pretpostavljenih spadaju u sferu pravosuđa, dok se dela države u
potpunosti nalaze van pravnog okvira. Smatra se da su to suverena dela
nad kojima jurisdikciju nema nijedan sud. Teorija koja stoji iza dela
države tvrdi da suverena vlast u izuzetnim okolnostima može biti
primorana da upotrebi zločinačka sredstva zato što je na kocki samo
njeno postojanje ili održanje njene moći. Tom teorijom se delo države
prećutno poistovećuje sa „zločinom“ koji je neki pojedinac primoran da
počini u samoodbrani, to jest s činom koji takođe može proći nekažnjen
zbog izuzetnih okolnosti, onda kada je u pitanju sam život.
Ovaj argument se na zločine totalitarne vlasti i njenih slugu ne
može primeniti ne samo zato što te zločine nije podstakla nekakva
nužnost. Naprotiv, moglo bi se vrlo argumentovano tvrditi da bi
nacistički režim mogao da opstane, pa možda i da dobije rat, da nije
počinio te zločine. Ni politička teorija državnog razloga, ni pravni
koncept državnih dela nisu predvideli totalno izopačenje legalnosti.
U slučaju Hitlerovog režima, jedva da je postojalo ijedno delo države
koje, prema normalnim merilima, nije bilo zločinačko. Zbog toga
održanju vlasti više nije trebalo da posluži neki zločinački postupak,
kao izuzetak od pravila, već su, obrnuto, povremeni nezločinački
postupci — kao što je bilo Himlerovo naređenje da se obustavi program
istrebljenja — predstavljali izuzetke od „zakona“ zemlje, odnosno
ustupke učinjene iz krajnje nužde.
Slično tome, neadekvatan je i argument o „naređenjima
pretpostavljenih”, kao i kontraargument sudija da ona ne predstavljaju
nikakvo opravdanje. Pretpostavka je da naređenja normalno nisu
zločinačka i da se upravo zato od onoga ko ih prima može očekivati da će
prepoznati zločinačku prirodu nekog konkretnog naređenja — na primer, u
slučaju oficira koji poludi i naredi da se puca na druge oficire, ili u
slučaju zlostavljanja ili ubijanja ratnih zarobljenika, itd.
Pravnim jezikom rečeno, da bi izvršilac odbio naređenje, ono mora
biti „očigledno nezakonito“. Nezakonitost „mora da se vije kao crna
zastava, kao upozorenje na kojem piše ‘Zabranjeno’“. Drugim rečima, što
se tiče čoveka koji mora da odluči hoće li poslušati ili ne, naređenje
mora biti jasno obeleženo kao izuzetak, a nevolja je u tome što se u
totalitarnim režimima, a posebno tokom poslednjih godina Hitlerovog
režima, to obeležje nedvosmisleno odnosilo na nezločinačka naređenja.
Reči koje sam citirala potiču iz presude jednog izraelskog vojnog
suda koji je, više nego većina drugih sudova na svetu, bio svestan
teškoća vezanih za reč „zakonitost“, s obzirom na otvorenu, i, ako se
tako može reći, ozakonjeno zločinačku prirodu hitlerovske Nemačke. Sud
je stoga otišao dalje od uobičajenih fraza da „osećanje zakonitosti …
leži duboko u savesti svakog čoveka, čak i onog koji ne poznaje zakone“,
i progovorio o „nezakonitosti koja bode oči i kida srce, pod uslovom da
oko nije slepo a srce okamenjeno i iskvareno“ — što je sve vrlo lepo,
ali, bojim se, nedovoljno kad se dosegne kritična tačka.
Jer u tim slučajevima, ljudi koji su počinili zlo odlično su
poznavali slovo i duh zakona zemlje u kojoj su živeli, a danas, kada su
pozvani na odgovornost, od njih tražimo „osećaj zakonitosti” koji će
opovrgnuti zakon zemlje i njihovo poznavanje tog zakona.
Da bi se pod takvim okolnostima uočila „nezakonitost”, potrebno je
mnogo više od oka koje nije slepo i srca koje nije okamenjeno i
iskvareno. Ti ljudi su delovali u uslovima u kojima je svaki moralni čin
bio nezakonit, dok je svaki zakonit čin bio zločin. Stoga prilično
optimističko shvatanje ljudske prirode, koje se tako jasno probija iz
presude sudija jerusalimskog i drugih posleratnih procesa, polazi od
toga da postoji nekakva nezavisna ljudska sposobnost koju ne podupiru ni
zakon ni javno mnjenje, sposobnost da se uvek iznova i potpuno spontano
sudi o svakom delu i svakoj nameri.
Možda doista posedujemo tu sposobnost i možda smo zakonodavci, svako
ponaosob, kad god delamo, ali sudije nisu mislile na to. Uprkos njihovoj
retorici, oni su mislili samo to da je osećanje za te stvari u nas
usađivano toliko stoleća, da ono nije moglo iznenada da nestane. To je,
po mom mišljenju, sumnjivo i s obzirom na dokaze kojima raspolažemo, i s
obzirom na činjenicu da su iz godine u godinu „nezakonita“ naređenja
(“order”) sledila jedno za drugim, i da nijedno nije nasumično tražilo
bilo kakve međusobno nepovezane zločine, već da se njima, sasvim
dosledno i brižljivo, gradio tzv. „novi poredak“ (“new order”). A taj
novi poredak je bio upravo to što kaže — bio je ne samo jezivo nov, već
takođe, i iznad svega, poredak.
Rasprostranjena ideja da se ovde radi o običnoj bandi kriminalaca
koji će zaverenički počiniti bilo koji zločin sasvim je pogrešna. Tačno
je da je u elitnim organizacijama nacističkog pokreta postojao broj
kriminalaca koji je umeo da varira, i još veći broj ljudi krivih za
zverstva. Ali, zverstva nisu bila propisana, i, što je još važnije, iako
su uglavnom tolerisana, ona zapravo nisu bila dozvoljena, baš kao što
nije bila dozvoljena ni krađa ili primanje mita. Podjednako pogrešna je i
ideja da ovde imamo posla s erupcijom modernog nihilizma, ukoliko
nihilistički kredo — sve je dozvoljeno — shvatimo u njegovom
devetnaestovekovnom smislu. Lakoća s kojom je savest mogla da se umiri
delimično je direktna posledica činjenice da upravo „nije sve
dozvoljeno“.
Jer, do moralne poente ovog problema ne dolazi se korišćenjem reči
„genocid“ ili prebrojavanjem miliona žrtava — istrebljenja čitavih
naroda bilo je i u antici i u modernim kolonizatorskim osvajanjima. Do
nje se stiže tek kada shvatimo da se ono dogodilo u okviru jednog
pravnog poretka, a da je ugaoni kamen tog „novog zakona“ bila naredba
„Ubij“, i to ne svog neprijatelja, već nevine ljude koji nisu bili čak
ni potencijalno opasni, „Ubij“ ne zbog nužnosti, već protivno svim
vojnim i utilitarnim razlozima.
Program ubijanja trebalo je da se završi tek nalaženjem i poslednjeg
Jevrejina na svetu, i on nije imao nikakve veze s ratom, osim utoliko
što je Hitler mislio da mu je rat potreban kao dimna zavesa za
nevojničke operacije ubijanja. Planirano je bilo da se te operacije u
vreme mira nastave u još grandioznijem obimu. A ta dela nisu počinili
odmetnici od zakona, čudovišta i ludi sadisti, nego najuvaženiji
pripadnici jednog uvaženog društva koji najčešće nisu ni verovali u
„firerove reči“, reči koje su imale snagu zakona.
Medicinski problem
Možda je najbolji dokaz, ako je dokaz još uvek potreban, za to do
koje mere je čitav narod, bez obzira na partijsku pripadnost i direktnu
angažovanost, verovao u novi poredak stvari samo zato što su stvari
doista tako stajale, neverovatna primedba koju je na suđenju u
Jerusalimu dva puta izrekao Ajhmanov advokat, čovek koji nikada nije bio
član nacističke partije.
On je, naime, rekao da je to što se dogadalo u Aušvicu i drugim
logorima za istrebljenje bio „medicinski problem”. Bilo je to kao da se
moral, upravo u trenutku svoje propasti unutar jednog starog,
visokocivilizovanog naroda, prikazao u svom izvornom značenju, kao skup
mores, kao skup navika i pravila ponašanja koji mogu da se zamene nekim
drugim s onoliko muke koliko je potrebno da se promeni ponašanje nekog
naroda za trpezom.
Sada dozvolite da postavim dva pitanja: prvo, po čemu su se
razlikovali oni malobrojni koji, bez obzira na životni položaj, nisu
kolaborirali, koji su odbili da učestvuju u javnom životu, iako nisu ni
mogli ni hteli da se pobune? I drugo, ako se slažemo da oni koji jesu
služili, bez obzira na rang i ovlašćenja, nisu čudovišta, šta je to što
ih je nagnalo da se ponašaju tako kako su se ponašali, i kojim su
moralnim, ne pravnim, razlozima pravdali svoje ponašanje posle poraza
režima i sloma „novog poretka“ i njegovog novog sistema vrednosti?
Odgovor na prvo pitanje je relativno prost. Oni koji nisu
učestvovali, oni koje je većina smatrala neodgovornim, bili su jedini
koji su se odvažili da sude za sebe. Za to su bili sposobni ne zato što
su raspolagali boljim sistemom vrednosti, ili zato što su stara merila
ispravnog i pogrešnog i dalje bila čvrsto ukorenjena u njihovom duhu i
savesti, već, po mom mišljenju, zato što njihova savest nije
funkcionisala na taj, tako reći, automatski način — kao da raspolažemo
nekakvim skupom naučenih ili urođenih pravila koja primenjujemo na svaki
pojedinačni slučaj onda kad se on pojavi, tako da su svako novo
iskustvo ili situacija unapred prosuđeni, a na nama je samo da primenimo
ono što smo stekli ili naučili.
Mislim da je njihov kriterijum bio drugačiji: oni su sebi postavili
pitanje hoće li, ako učine izvesna dela, moći da žive pomireni sa sobom,
i odlučili da je bolje da ne čine ništa, ne zato što će svet zbog toga
postati bolji, već zato što je to bio jedini uslov da i dalje žive sa
samima sobom. Takođe, to je razlog što su birali smrt onda kada su bili
primorani da učestvuju. Pojednostavljeno rečeno, oni su odbijali da
ubijaju ne toliko zbog toga što su se čvrsto držali zapovesti „Ne ubij”,
koliko zbog toga što nisu hteli da žive zajedno s ubicom — samim sobom.
Pretpostavka za ovu vrstu suđenja nije visoko razvijena inteligencija
ili istančano poznavanje moralnih pitanja. To je samo navika da iskreno
živimo sa sobom, to jest da učestvujemo u onom bezglasnom dijalogu sa
samim sobom koji od Sokrata i Platona uobičajeno zovemo mišljenjem. Ta
vrsta mišljenja, iako se nalazi u korenu svakog filosofskog mišljenja,
nije tehnička i ne bavi se teoretskim problemima. Linija podele između
onih koji sude i onih koji to ne čine prelazi sve društvene, kulturne
ili obrazovne razlike. U tom smislu, potpuni moralni kolaps ljudi iz
uvaženog društa pod hitlerovskim režimom može nas poučiti da u takvim
okolnostima oni u koje se možemo pouzdati nisu oni koji poštuju
vrednosti i čvrsto se drže moralnih normi i standarda. Danas znamo da se
sve to može promeniti preko noći, a sve što tada preostaje jeste navika
da se čvrsto držimo bilo čega.
Mnogo će pouzdaniji biti sumnjala i skeptici, ne zato što je
skepticizam dobar a sumnja blagotvorna, već zato što su oni navikli da
prouče svaku stvar i donesu sopstvene odluke. Od svih, najbolji će biti
oni koji znaju da smo dok god živimo, ma šta da se desi, osuđeni na to
da živimo sa sobom.
Nemoć kao valjano opravdanje
Ali
šta ćemo s prigovorom o neodgovornosti koji se upućuje malobrojnim
ljudima koji su oprali ruke od onoga što se dešavalo oko njih?
Mislim da ćemo morati da priznamo da postoje ekstremne situacije u
kojima odgovornost za svet, a ona je prvenstveno politička, ne može da
se preuzme zato što politička odgovornost uvek pretpostavlja bar
minimum političke moći. Mislim da potpuna nemoć predstavlja valjano
opravdanje. To će postati nešto jasnije kad se okrenemo mom drugom
pitanju, tj. onima koji jesu učestvovali i moralnim razlozima koje su
koristili da bi se opravdali.
Argumentacija je uvek ista: svaka organizacija zahteva pokoravanje
nadređenima i zakonima zemlje. Poslušnost je vrlina: bez nje nijedna
država, nijedna organizacija ne bi mogle da opstanu. Sve ovo zvuči tako
uverljivo da je potreban izvestan napor da se otkrije varka. Varka se
krije u reči „poslušnost“. Samo se od dece traži poslušnost. Ako odrasla
osoba „sluša“, ona zapravo podržava organizaciju, autoritet ili zakon
koji traži „poslušnost“. Naša upotreba reči „poslušnost“ za sve ove
situacije potiče iz drevnog shvatanja politike koje nam, još od Platona i
Aristotela, govori da se svaka država sastoji od vladara i onih nad
kojima se vlada, da oni prvi izdaju naređenja, a da im se drugi
pokoravaju.
Ovde ne mogu da se upustim u razmatranje razloga zbog kojih su se ti
pojmovi uvukli u tradiciju našeg političkog mišljenja, ali želim da
istaknem da su oni zamenili starije i, po mom mišljenju, tačnije ideje o
odnosima ljudi u sferi organizovanog delovanja. Te starije ideje kažu
da svako delo koje ostvari veći broj ljudi može da se podeli na dve
faze: početak koji inicira neki „vođa“, i samo ostvarenje, u kojem
učestvuju mnogi da bi do kraja izveli nešto što tada postaje zajednički
poduhvat.
U našem kontekstu važan je samo uvid da nijedan pojedinac, koliko god
bio moćan, ne može da ostvari ništa, ni dobro ni loše, bez pomoći
drugih ljudi koji će poduhvat dovesti do kraja.
To što ovde imate je izvesna ideja jednakosti kao objašnjenje „vođe“
koji je uvek samo prvi među jednakima. Oni za koje nam se čini da ga
slušaju zapravo podržavaju i njega i njegov poduhvat. Bez takve
„poslušnosti“ on bi bio bespomoćan, dok u dečjoj sobi ili u uslovima
ropstva — u dve sfere u kojima je ideja poslušnosti imala smisla i iz
kojih je preneta u oblast politike — dete, odnosno rob postaju
bespomoćni ukoliko odbiju da „sarađuju”. Čak i u strogo birokratskoj
organizaciji sa utvrđenim hijerarhijskim poretkom funkcionisanje
„šrafova“ i zupčanika mnogo se bolje može posmatrati u smislu sveopšte
podrške zajedničkom poduhvatu, nego u uobičajenom smislu pokoravanja
nadređenima.
Ako se pokoravam zakonima zemlje, ja u stvari podržavam njeno
uređenje, što postaje naročito uočljivo u slučaju revolucionara ili
pobunjenika koji se ne pokoravaju i koji su povukli tu prećutnu
saglasnost. U tom smislu, neučesnici u javnom životu pod diktaturom jesu
oni koji su odbili da je podrže kloneći se onih mesta „odgovornosti”
na kojima se, pod imenom poslušnosti, zapravo traži podrška.
Potrebno je da samo za trenutak zamislimo šta bi se dogodilo s nekom
od takvih formi vladavine kada bi se dovoljno ljudi ponašalo
„neodgovorno” i odbilo podršku, čak i bez aktivnog otpora i pobune, da
bismo shvatili koliko to može biti efikasno oružje. To je, zapravo,
jedna od mnogih varijacija nenasilnog delovanja i otpora koji su
otkriveni u našem stoleću. No, te nove zločince, koji nisu počinili
nijedan zločin iz sopstvene inicijative, ipak možemo smatrati odgovornim
za ono što su učinili zato što u političkim i moralnim stvarima
poslušnost jednostavno ne postoji.
Zašto ste podržavali?
Stoga pitanje upućeno onima koji su učestvovali i slušali naređenja
ne treba da glasi „Zašto ste slušali?“ nego „Zašto ste podržavali?”. Za
one koji poznaju čudnovati i moćni uticaj koji puke „reči“ vrše na duh
čoveka, jer je on, pre svega, životinja koja govori, ta zamena reči nije
semantički irelevantna. Mnogo ćemo dobiti ako iz rečnika moralnog i
političkog mišljenja uspemo da uklonimo tu pogubnu reč „poslušnost“. Ako
promislimo o ovim stvarima, možemo povratiti neku meru samopouzdanja,
čak i ponosa (dakle povratiti ono što se nekada nazivalo čašću i
dostojanstvom čoveka), i to ne samo ljudskoj vrsti, već i statusu
ljudskosti.
Personal responsibility under dictatorship, preuzeto iz: The Listener, August 6, 1964, pp. 185-187, 205.
Sa engleskog preveo Ranko Mastilović
Reč, časopis za književnost kulturu i društvena pitanja no. 59/5, septembar 2000.
COMMENTS