Predavanje održano 16.2.1915. ”braći saveznicima” izraelske humanitarne organizacije ”Beč” lože B’nai B’rith.
Časni predsjedniče i draga braćo!
Molim Vas da ne pomislite da sam svom predavanju dao tako grozan
naslov zbog nekog nestašnog prohtjeva. Znam da ima mnogo ljudi koji ne
žele ništa čuti o smrti, dakle možda i među Vama, i htio bih izbjeći da
ta braća budu namamljena u jedan za njih mučan sat. A mogao sam i drugi
dio svojeg naslova promijeniti. Umjesto ”Mi i smrt” (Wir und der Tod)
moglo je glasiti ”Mi Jevreji i smrt” (Wir Juden und der Tod) jer odnos
prema smrti koji želim pred Vama razmotriti pokazujemo najčešće i
najekstremnije upravo mi Jevreji.
Lako Vam je zamisliti što me navelo na izbor upravo ove teme.
Posljedica je to strahovitog rata koji u ovo vrijeme bjesni i sve nas
lišava orijentacije u životu. Mislim da sam primijetio da od svih
trenutaka koji nas uspješno zbunjuju na vrhu stoji promjena našega stava
prema smrti.
A kakav jer taj naš stav prema smrti? Mislim da je on veoma čudan.
Ponašamo se općenito kao da želimo smrt eliminirati iz života; želimo
je, da tako kažem, mrtvo prešutjeti; mislimo na nju – kao na smrt! Tu
tendenciju dakako nije moguće neometano provesti. Smrt nam se ipak
povremeno čini primjetljivom. Tad smo duboko potreseni i istrgnuti iz
naše sigurnosti kao da je posrijedi nešto neobično. Kažemo: ”Strašno!”
kad se unesreći kakav odvažan letač ili planinar, kad se sruši neka
skela i pokopa tri ili četiri radnika, kad u požaru tvornice strada
dvadeset naučnica ili kad potone brod s nekoliko stotina putnika.
Najpotreseniji smo ako je smrt snašla nekog našeg poznanika; ako je to
brat iz B.B. držimo čak i komemorativnu sjednicu (Trauersitzung). No iz
našeg ponašanja niko ne bi mogao zaključiti da smrt prepoznajemo kao
nužnost, da posjedujemo sigurno osvjedočenje kako svaki od nas prirodi
duguje svoju smrt. Naprotiv, svaki put znamo neko objašnjenje koje tu
nužnost srozava do slučajnosti. Taj neko, ko je tu sad umro, zaradio je
negdje infektivnu upalu pluća; nije bila neophodna; drugi je već dugo
bolovao, samo što to nije znao; treći je bio već veoma star i slab.
(Nasuprot tome, opomena: ”On meurt à tout âge”.) Ako je pak posrijedi
neko od nas, jedan Jevrejin, moralo bi se pomisliti da Jevrejin baš
nikad ne umire na prirodan način. Ako ništa drugo, njega je upropastio
kakav doktor; inače bi živio sigurno još i danas. Priznaje se doduše da
se na kraju mora umrijeti, ali vješti smo u odmicanju toga na kraju u
nedoglednu daljinu. Kad Jevrejina upitate, koliko mu je godina, on rado
odgovara: Oko šezdeset do stodvadeset!
U psihoanalitičkoj školi, koju ja kao što znate zastupam, odvažili
smo se na tvrdnju da mi – svako od nas ponaosob – zapravo ne vjerujemo u
vlastitu smrt. Nezamisliva nam je. Pri svim pokušajima da sebi ocrtamo
kako će to ići nakon naše smrti, ko će za nama žaliti i slično, zapažamo
da smo mi još uvijek prisutni kao promatrači. I doista je teško
saopćiti pojedincu to uvjerenje. Ukoliko dođe u situaciju da stekne
odlučujuća iskustva, nepristupačan je svakom dokazu.
Sa smrću bližnjega računa, misli na nju samo tvrd ili zao čovjek.
Mekši i bolji ljudi, kakvi smo svi mi, bune se protiv takvih misli,
osobito onda ako nam iz smrti tog drugoga ima nastati neka prednost u
pitanju slobode, položaja ili imetka. Ako se to ipak dogodi da taj drugi
umre, divimo mu se skoro kao kakvom junaku koji je izveo nešto sasvim
izuzetno. Ako smo mu bili neskloni, mirimo se s njim; obustavljamo svoju
kritiku protiv njega; De mortuis nil nisi bene, rado dopuštamo
da se nevjerojatne pohvalnice pišu na njegovom grobu. No sasma smo
nezaštićeni ako je smrt pokupila nama vrijednu osobu, jednog roditelja,
supruga, brata ili sestru, dijete ili prijatelja. Pokopavamo s njima
naše nade, zahtjeve, užitke, ne dopuštamo sebi utjehu i opiremo se da
nadomjestimo izgubljenoga. Ponašamo se tad poput pripadnika arapskog
plemena Azra, koji umiru zajedno s onima koje vole.
Taj naš odnos prema smrti ima snažno djelovanje na naš život. Život
osiromašuje, gubi zanimljivost. Naše osjećajne veze, nepodnošljiv
intenzitet bola čini nas kukavicama, čine nas sklonim izbjegavati
opasnosti za nas i naše. Ne usuđujemo se razmotriti izvjestan broj
poduhvata koji su upravo neophodni, kao što su letenja, istraživačka
putovanja u daleke zemlje, pokuse s eksplozivnim materijama.
Obeshrabruje nas pri tome pomisao ko će nadomjestiti majku sinu, suprugu
mužu, djeci oca ako se dogodi nesreća, a ipak su svi ti poduhvati
neophodni. Poznata vam je lozinka Hanze (trgovačkog saveza gradova): Navigare necesse est, vivere non necesse
(Ploviti je nužno, živjeti nije nužno). Sjetite se pri tome što
pripovijeda naša tako karakteristična jevrejska anegdota u kojoj sin
padne s ljestava, ostane ležati bez svijesti a majka juri k rabinu po
savjet i pomoć. ”Recite mi”, pita rabin, ”kako je jedno jevrejsko dijete
uopće dospjelo na ljestve?”
Kažem, život gubi sadržaj i zanimljivost, ako je najviši ulog, upravo
sam život, u njegovim borbama isključen. Postaje tako prazan i šupalj
poput američkog flerta, gdje je već unaprijed utvrđeno da se ništa ne
smije dogoditi, ta razliku od kontinentalnog ljubavnog odnosa u kojem
oba partnera neprestano moraju imati na umu opasnost koja stalno vreba.
Prisiljeni smo nadoknaditi to osiromašenje života i obraćamo se stoga
fikciji, književnosti, teatru. Na pozornici nalazimo ljude koji još
znaju umirati, dapače, mogu druge i ubiti. Tu zadovoljavamo našu želju
da sam život kao ozbiljan ulog ostane životu, a osim toga i još nešto
drugo. Mi naime ne bismo imali ništa protiv smrti kad ona ne bi učinila
kraj životu kojega posjedujemo samo u jednini. Ipak je preoštro da i u
životu sve može biti kao u partiji šaha gdje nas jedan jedini krivi
potez može prisiliti na predaju partije, s tom razlikom međutim da ne
možemo početi drugu, nikakvu partiju revanša. Na području fikcije
nalazimo onu množinu života koja nam je potrebna. Umiremo s jednim
junakom, a ipak ga nadživljavamo i eventualno umiremo s drugim nekom
drugom prigodom jednako tako neoštećeni.
I što je sad rat promijenio u tom našem odnosu prema smrti? Veoma
mnogo. Naše konvencije oko smrti, kako bih rado rekao, ne mogu se više
održati. Smrt više nije moguće predvidjeti, mora se u nju vjerovati.
Doista se sada umire, i to ne pojedinci, nego mnogi, često i po deset
hiljada u jednom danu. Isto tako nije to više ni slučaj. Čini se dakako
još slučajnim pogodi li metak ovog ili onog, no učestalost uskoro
skončava utisak slučajnosti. Život tako postaje naravno zanimljiv,
ponovo je zadobio svoj puni intenzitet.
Valjalo bi ovdje izvesti podjelu na dvije skupine, na one koji se
doista nalaze u ratu i svoj vlastiti život stavljaju na kocku, i na one
druge, koji su ostali kod kuće te imaju samo čekati da izgube svoje u
smrti od rana, infekcija ili bolesti. Bilo bi dakako veoma zanimljivo
kad bi se moglo proučiti kakve duševne promjene u boraca donosi
stavljanje na kocku vlastitog života. Ali ja ništa o tome ne znam;
spadam poput svih Vas u onu drugu skupinu, među one koji su ostali kod
kuće te mogu strepiti za svoje najmilije. Prema sebi i prema drugima u
istom položaju stekao sam utisak da je obamrlost koja nas je spopala, da
je paraliza naših radnih sposobnosti bitno saodređena okolnošću da više
ne možemo održati naš dosadašnji odnos prema smrti a da još nismo
pronašli novi stav prema njoj. Možda bi sad doprinijelo našoj novoj
orijentaciji kad bismo istražili dva druga odnosa prema smrti, onaj koji
bismo mogli pripisati pračovjeku, čovjeku iz pretpovijesti, i onaj
drugi koji je još uvijek sadržan u svakom od nas ali se, nevidljiv našoj
svijesti, skriva u dubljim slojevima našeg duhovnog života.
Dosad Vam, draga braćom, nisam rekao ništa što ne biste mogli znati i
osjećati jednako tako dobro kao ja. Sad ću doći u situaciju da Vam
kažem koješta što možda ne znate, i još koješta drugo što mi možda
nećete vjerovati. Moram se na to odvažiti.
Dakle, kako se čovjek pretpovijesti odnosio prema smrti? On se prema
smrti odnosio na veoma neobičan način; nikako ne jedinstveno nego dapače
veoma protivurječno. No uskoro ćemo razumjeti razlog tog protivurječja.
S jedne je strane smrt uzimao ozbiljno, dopustio da vrijedi kao
uništenje života, i u tom se smislu njome služio, a s druge je strane
smrt poricao i smatrao je nečim ništavnim. Kako je to moguće? To dolazi
odatle što je prema smrti drugoga, stranca, neprijatelja zauzimao
radikalno drugačije stajalište nego prema vlastitoj. Smrt drugoga bila
mu je po volji, shvaćao ju je kao uništenje i izgarao za tim da je zada.
Pračovjek je bio strastveno biće, okrutniji i zločestiji od drugih
životinja. Nikakav ga nagon nije zaustavljao u tome da ne ubija i ne
jede bića vlastite vrste, kao što se tvrdi o većini krvoločnih
životinja. Ubijao je rado i kao samo po sebi razumljivo.
Prapovijest čovječanstva ispunjena je umorstvima. I danas je to što
naša djeca uče kao svjetsku povijest u školi uglavnom čitav niz
genocida. Prigušeni osjećaj krivice, koji se u mnogim religijama zgusnuo
u prihvaćanju nekog istočnog grijeha, nekog nasljednog grijeha,
vjerojatno je izraz nekog krvavog čina što su ga na sebe natovarili
ljudi prapovijesti. Još iz kršćanskog učenja možemo pogoditi u čemu se
sastojao taj krvavi čin. Ako je Sin Božji morao žrtvovati svoj život da
bi iskupio čovječanstvo od istočnog grijeha, onda je prema pravilima
taliona, vraćanje istim, taj grijeh bio ubojstvo, umorstvo. Samo bi on
mogao za iskupljenje tražiti žrtvovanje jednog života. A ako je istočni
grijeh bio neposluh Bogu Ocu, onda je najstariji grijeh čovječanstva
moralo biti ocoubojstvo, ubojstvo praoca primitivne ljudske horde čija
se slika u sjećanju kasnije uzdigla do božanstva. U mojoj knjizi ”Totem i
tabu” (1913) nastojao sam prikupiti dokaze za takvo shvaćanje
prakrivice.
Dopustite mi da, uostalom, primijetim kako učenje o istočnom grijehu
nije nikako kršćanska novost, nego dio vjerovanja iz prapovijesti koji
se najdulje vrijeme nastavljao u različitim religijskim strujanjima.
Jevrejstvo je brižno gurnulo u stranu ove skrivene religiozne struje i
možda se upravo zato diskvalificiralo kao svjetska religija.
No vratimo se pračovjeku i njegovom odnosu prema smrti. Čuli smo kako
se odnosi prema smrti stranaca. Vlastita smrt bila mu je zacijelo
jednako trako nezamisliva i nezbiljska kao i danas svakom od nas. No
njemu se nadao slučaj u kojemu su se oba suprotna stava prema smrti
sukobila i bila u konfliktu jedan s drugim, i taj je slučaj bio vrlo
značajan i imao dalekosežne posljedice. Dogodio se kad je pračovjek
vidio kako umire neko od njegovih bližnjih, njegova žena, njegovo
dijete, njegov prijatelj, koje je nesumnjivo ljubio kao i mi današnji,
jer ljubav sigurno nije mlađa od želje za ubijanjem. Tad je i sam
iskusio da se može umrijeti, jer svako od tih dragih bio je ipak djelić
vlastitog Ja, no s druge strane bilo je u svakoj od tih ljubljenih osoba
i djelić tuđine. Prema psihološkim zakonima koji i danas vrijede, a u
pradavnim vremenima su vrijedili još neograničenije, ljubljeni su bili
istovremeno i stranci i neprijatelji, koji su u njemu izazivali i dio
neprijateljskih osjećaja.
Filozofi su tvrdili da je intelektualna zagonetka koju je slika smrti
zadala pračovjeku potakla u njemu razmišljanje te da je ona ishodište
svake spekulacije. No nije to bila intelektualna zagonetka i ne svaki
smrtni slučaj, nego je osjećajni konflikt pri smrti ljubljenih a pri
tome ipak stranih i omraženih osoba rodio istraživanje čovjeka. Iz toga
se sukoba osjećaja naposljetku porodila psihologija. Pračovjek više nije
mogao poricati smrt, dapače, iskusio ju je djelomično na sebi u svojoj
boli, no nije je htio priznati, jer samoga sebe nije mogao zamisliti
mrtvoga. Tako se odlučio na kompromis, priznao je smrt ali je osporio da
je uništenje života koje je ipak bio namijenio svojim neprijateljima.
Uz leš ljubljene osobe izmislio je duhove, izmislio je razlaganje
individuuma na tijelo i na dušu – isprva na više duša. U sjećanju na
preminuloga stvorio je predstavu drugih oblika egzistencije kojima je
smrt tek početak, ideju nastavka života nakon prividne smrti. Tek
kasnije egzistencije bile su isprva samo privjesci one koja je bila
završena smrću, egzistencije sjenki, lišene sadržine i podcijenjene,
imale su još u sebi karakter jadnog izvještaja. Dopustite da Vam
izgovorim riječi u kojima je naš slavni pjesnik Heinrich Heine –
uostalom sasma suglasan sa starim Homerom – dopustio mrtvom Ahileju da
izrazi svoje omalovažavanje egzistencije mrtvih:
Najmanji živi filistar
U Stuckertu na Nekaru
Mnogo je sretniji
Nego ja, Pelejac, mrtav junak
Knez-sjenki u podzemlju.
Tek je kasnije religijama uspjelo tu post-egzistenciju učiniti
vrijednom, punovažnom, a život završen smrću uniziti do puke pripreme za
ono što dolazi poslije. Produljenje života i u prošlost, izmišljanje
ponovnog rađanja i seoba duša bilo je potom konzekventno, i sve to u
namjeri da se smrti oduzme njeno značenje ukidanja života. Veoma je
neobično da naši sveti spisi nisu vodili računa o toj potrebi čovjeka za
garancijom nastavka egzistencije. Naprotiv, na jednom mjestu stoji:
”Samo živi slave Boga”. Pretpostavljam, a Vi o tome sigurno više znate,
da se jevrejsko narodno vjerovanje i literatura koja se nastavlja na
svete spise, drugačije postavila prema učenju o besmrtnosti. Ali i tu bi
tačku svrstao među momente koji su jevrejskoj religiji onemogućili da
nadomjesti druge antičke religije nakon njihove propasti.
Uz leš ljubljene osobe nisu nastale samo praznina duše i vjera u
besmrtnost nego i osjećaj krivice, strah od smrti i prve etičke
zapovijesti. Osjećaj krivice proizlazio je iz podvojenosti osjećaja
prema preminulome, smrtnog straha zbog identifikacije s njim. Ovo
posljednje, promatrano logički, bilo je nekonzekventno, budući da
nevjerovanje u vlastitu smrt nije bilo otklonjeno. U rješavanju
protivurječja nismo se ni mi, moderni ljudi, daleko odmakli. Najstarija,
još danas važeća zapovijest etike koja je onda bila uspostavljena,
glasi: ”Ne ubij”. Stečena uz dragog mrtvaca, postepeno se protezala na
neljubljene, strance, i na kraju i na neprijatelja.
Na ovom bih vam mjestu pripovijedao o jednoj neobičnoj činjenici.
Pračovjek je u izvjesnom smislu još sačuvan, reprezentira ga primitivan
divljak, koji mu je u najmanju ruku najbliži. Skloni ste prihvatiti da
je taj primitivni divljak Australije, Ognjene Zemlje, Bušman i slično,
ubojica koji se ne kaje. No varate se, divljak je u tom smislu
osjetljiviji od civiliziranog, makar tako dugo dok još nije podlegao
utjecaju civilizacije. Nakon sretnog završetka svjetskog rata što sad
bjesni, svaki od pobjedonosnih njemačkih vojnika pohitat će svojoj kući,
svojoj ženi i svojoj djeci, nezaustavljen i neometen razmišljanjima na
neprijatelje koje su ubili bilo u bliskoj borbi bilo dalekometnim
oružjem. A divlji pobjednik koji se vraća s ratnih staza ne smije ući u
svoje selo i vidjeti svoju ženu dok nije okajao svoja ratnička ubojstva
često dugotrajnim i mučkim pokorama. Reći ćete: ”Da, divljak je još
praznovjeran, boji se osvete duhova pobijenih.” No duhovi pobijenih
neprijatelja nisu ništa drugo nego izraz njegove nečiste savjesti zbog
prolijevanja krvi.
Dopustite da se malo zadržim na toj najstarijoj zapovijesti etike:
”Ne ubij.” Njena rana pojava i njena upečatljivost dopuštaju nam jedan
važan zaključak. Uspostavili smo tvrdnju da je instinktivno zaziranje
prema prolijevanju krvi duboko usađeno u nas. Pobožne duše rado u to
vjeruju. No lako je iskušati tu tvrdnju. Raspolažemo s dosta slučajeva
takvih instinktivnih, naslijeđenih odvratnosti.
Dozvolite da Vas odvedem u naše lijepo ljetovalište na jugu. Tamo su
vinogradi s prekrasnim grožđem. U tim se vinogradima zna naći i zmija,
debelih, crnih, uostalom sasvim bezazlenih životinja, nazvanih
Eskulapovim zmijama. U tom vinogradima stoje i ploče sa zabranama.
Čitamo jednu od njih i nalazimo zapisano: ”Gostima je najstrože
zabranjeno gurati glavu ili rep Eskulapove zmije u usta”. Reći ćete:
”Sasvim besmislena i suvišna zabrana. To i tako nikome ne pada na
pamet.” U pravu ste. Čitamo i druge ploče sa zabranama na kojima se
upozorava da se ne bere grožđe. Tu ćemo zabraniti osjetiti kao
opravdaniju. – No, ne dajmo se zavesti. Ne postoji u nama nikakvo
instinktivno zaziranje pred prolijevanjem krvi. Potomci smo beskrajno
dugog niza generacija ubojica. Želja za ubijanjem nam je u krvi, a možda
ćemo je uskoro osjetiti i na drugom mjestu.
Pustimo sad pračovjeka i okrenimo se vlastitom duševnom životu. Možda
znate da smo u posjedu istraživačkog postupka pomoću kojega možemo
otkriti što se, skriveno od svijesti, odvija u dubokim slojevima duše,
dakle svojevrsne podmorske psihologije. Pitamo dakle: Kako se odnosi
naše nesvjesno prema problemu smrti? I sad dolazi ono što mi nećete
vjerovati, iako Vam to više nije novo jer sam Vam to već prije opisao.
Naše nesvjesno zauzima prema smrti isto ono stajalište koje zauzima
čovjek pretpovijesti. U tome, kao i u mnogim drugim smislovima pračovjek
nepromijenjen i dalje u nama živi. Dakle, nesvjesno u nama ne vjeruje u
vlastitu smrt. Prisiljeno je ponašati se kao da je besmrtno. Štoviše,
možda je to tajna junaštva. Racionalno objašnjenje junaštva počiva
dakako na sudu da vlastiti život ne može biti toliko vrijedan poput
nekih drugih općih i apstraktnih dobara. No mislim da će impulzivno i
instinktivno junaštvo češće biti ono koje se ponaša tako kao da leži
nekakva garancija u poznatom poviku Steinklopferhansa (doslovno: Tucača
kamena, lik iz komedije Ludwiga Anzengrubera, prim. prev.): ”Ništa ti se
ne može dogoditi”, koji se dakle sastoji u jednostavnom prepuštanju
vjerovanju u besmrtnost svog nesvjesnog. Smrtni strah, od kojega trpimo
mnogo češće no što smo toga svjesni, nelogična je suprotnost toj
sigurnosti. On osim toga nije ni izdaleka tako izvoran i većinom
proizlazi iz svijesti o krivici.
S druge strane priznajemo smrt za strance i neprijatelje i
upotrebljavamo je protiv njih kao i pračovjek. Razlika je samo u tome
što mi ne zadajemo smrt doista nego je samo zamišljamo i priželjkujemo.
Ali ako dopuštate da vrijedi ta takozvana psihička realnost, onda možete
reći: U našem nesvjesnom svi smo mi i danas čopor ubojica. U našim
tihim mislima odstranjujemo sve koji nam stoje na putu, koji su nam
uvrijedili ili naštetili, svakodnevno i svakovrsno. Ono: ”Neka ga đavo
nosi!”, što se kao slabašan usklik tako često otima s naših usana i što
zapravo znači: ”Neka ga smrt nosi”, za naše je nesvjesno puna
ozbiljnost. Da, naše nesvjesno ubija čak i za sitnicu: poput atenskog
zakonodavca Drakona, ne zna za drugu kaznu za prekršaj do smrti, i to s
izvjesnom konsekvencom jer svako oštećenje našeg svemoćnog i
samovelepoštovanog ”Ja” u osnovi je crimen laesae majestatis.
Prava je sreća da sve te zle želje ne posjeduju moć. Inače bi ljudski
rod odavno izumro, ne bi postojali ni najbolji i najmudriji od naših
muževa, ni najljepše i najljupkije od naših žena. Ne, nemojmo dozvoliti
ni da nas u tome zavedu, mi smo uvijek još te ubojice koje su bili naši
preci u pradavnim vremenima.
Mogu vam to mirno reći jer znam da u to ne vjerujete. Više vjerujete
svojoj svijesti koja takvu mogućnost odbija kao klevetu. No ne mogu se
odreći toga da vas ne podsjetim kako je bilo pjesnika i mislilaca koji
nisu ništa znali o psihoanalizi a ipak su tvrdili nešto slično. Samo
jedan primjer! J. J. Rousseau prekida na jednom mjestu svoju raspravu da
bi svojim čitateljima uputio neobično pitanje. ”Pretpostavite”, kaže
on, ”da se u Pekingu nalazi nekakav mandarin” – Peking je u ono doba bio
mnogo dalji od Pariza nego danas – ”čija bi vam smrt moglo donijeti
veliku dobit, i vi biste ga mogli ubiti a da ne napustite Pariz, naravno
bez ikakva dokaza vašeg čina, pukim aktom volje. Da li ste sigurni da
to ne biste učinili?” Ne sumnjam da bi mnogi među dragom braćom bili u
pravu kad bi uvjeravali da to ne bi učinili. No općenito ne bih volio
biti u koži mandarina, mislim da ne nijedno osiguravajuće društvo ne bi
pristalo osigurati mu život.
Mogu vam istu nemilu istinu iznijeti i u obliku u kojem vam ona može
čak biti i zabavna. Znam da svi rado slušate viceve, i nadam se da se
niste odviše bavili problemom odakle dolazi dopadljivost takvih viceva.
Postoji rod viceva koji zovemo ciničnim; to nikako nisu najlošiji ili
najslabiji vicevi. Mogu Vam odati da snagu tih viceva čini to što
skrivenu ili poreknutu istinu koja bi sama po sebi djelovala uvredljivo,
zaodjenu tako da ona čak uveseljava. Izvjesnim formalnim konstrukcijama
bivate prisiljeni na smijeh, Vaša se prosudbena snaga razoruža, i tako
se pred Vas prokrijumčari istina koja bi Vas inače progonila. Poznata
Vam je na primjer priča o čovjeku kojemu su u društvu predali osmrtnicu
koju je on nepročitanu strpao u džep. ”Da li biste radije pročitali ko
je umro?”, pitali su ga. ”Ma ne”, glasio je odgovor, ”ja sam sa svakim
zadovoljan”. Ili o suprugu koji u vezi sa svojom ženom kaže: ”Kad jedno
od nas umre, preselit ću se u Pariz”. To su cinični vicevi, i oni ne bi
bili mogući da ne saopćavaju zatajenu istinu. U šali se smije, poznato
je, reći čak i istina.
Moja draga braćo! Još jedna potpuna saglasnost između pračovjeka i
našeg nesvjesnog. Baš kao i tamo i za naše nesvjesno postoji slučaj u
kojem se obje struje, jedna koja priznaje smrt kao uništenje i druga
koja je poriče kao nezbiljsku, sudaraju i dolaze u sukob. Taj je danas
isto kao što je bilo u prapovijesti, a predstavlja smrt ili smrtnu
ugroženost nekog od naših dragih, jednog od roditelja ili od supruga,
nekoga od braće, djeteta ili dragog prijatelja. Ti dragi s jedne su nam
strane naš unutarnji posjed, dijelovi našeg vlastitog Ja, a s druge pak
strane stranci, dapače neprijatelji. Uz najnježnije i najprisnije naše
odnose vezuje se, uz izuzetak tek pokoje situacije, djelić
neprijateljstva koje potiče nesvjesnu želju za smrću. No iz sukoba tih
struja ne proizlazi više učenje o duši i etika, nego neuroza koja nam
dopušta duboke poglede i u normalni duševni život. Učestalost prenježne
brige među pripadnicima porodice te sasma bezrazložnih optužbi nakon
smrtnih slučajeva u porodici otvorila nam je oči o raširenosti i
značenju tih duboko skrivenih želja za smrću bliskih osoba.
Neću Vam i dalje ocrtavati tu stranu slike. Vi biste se vjerojatno
zgražali i to s nepravom. Priroda je opet jednom postupila spretnije
nego što bismo mi to uspjeli. Mi sigurno ne bismo došli do toga da je
prednost u tome ljubav i mržnju međusobno spojiti na taj način. Time što
priroda radi s tim parom suprotnosti, prisiljava nas na to da ljubav
neprestano održavamo budnom i obnavljamo je kako bismo je osigurali od
mržnje koja iza nje vreba. Smjelo bi se ustvrditi da najljepše razvitke
ljubavnog života zahvaljujemo reakciji na onu žaoku želje za umorstvom
(Mordlust) što je osjećamo u našim grudima.
Zaključimo: našem nesvjesnom je predstava vlastite smrti jednako tako
nepristupačna, predstava strane smrti jednako tako umorstvena, a smrt
dragih osoba jednako tako podvojena (ambivalentna) kao čovjeku
prapovijesti. Koliko smo se onda mi s našim kulturnim stajalištem prema
smrti udaljili od tog prastanja!
I sad pogledajmo još jednom što s nama radi rat. On skida s nas
kasnije kulturne nanose i dopušta da se u nama ponovo pojavi pračovjek.
Ponovo nas prisiljava da budemo junaci koji ne žele vjerovati u vlastitu
smrt, označava nam strance kao neprijatelje kojima treba zadati ili
priželjkivati smrt, savjetuje nam da se uzdignemo iznad smrti voljenih
osoba. Time čini sve naše kulturne konvencije smrti neodrživima. Ali rat
nije moguće ukloniti. Dokle god su različitosti u uvjetima egzistencija
naroda i odbojnosti među njima tako velike, dotle će morati biti
ratova. I tu se onda javlja pitanje: Da li bismo mi morali biti ti koji
popuštaju i prilagođavaju mu se? Da li bismo morali priznati da smo
našim kulturnim stajalištem prema smrti psihološki živjeli iznad naših
mogućnosti i, dapače, napraviti zaokret i priznati istinu? Zar ne bi
bilo bolje dati smrti mjesto u zbiljnosti i u našim mislima koje joj
pripada i malo više istaknuti naše nesvjesno stajalište prema smrti što
smo ga dosad tako brižljivo suzbijali? Ne mogu na to poticati kao na
kakvo više postignuće, jer to je prije korak unazad, regresija. No to će
sigurno doprinijeti tome da nam život ponovo postane podnošljiviji, a
podnositi život je prva dužnost svega života. U školi smo čuli jednu
političku izreku starih Latina koja glasi: ”Si vis pacem, para bellum”.
Ako želiš očuvati mir, spremaj se za rat. Mogli bismo je preurediti za
naše sadašnje potrebe: ”Si vis vitam, para mortem”. Ako želiš izdržati
život, spremaj se za smrt.
(1915)
Predavanje što ga je Sigmund Freud održao 16.2.1915. ”braći
saveznicima” izraelske humanitarne organizacije ”Beč” lože B’nai B’rith.
S. Freud, Wir und der Tod, Die Zeit, 20. jul 1990.
S njemačkog preveo Mario Kopić
COMMENTS