1.
Pitanje koje želim zapisati na pragu ovog seminara jeste: ”Čiji smo i
čega smo savremenici? I, ponajprije, što znači biti savremen?” Tokom
seminara zapast će nam čitati tekstove čiji su autori vjekovima udaljeni
od nas i tekstove novijeg ili najnovijeg datuma, no u svakom je slučaju
bitno da uspijemo na neki način biti savremenicima tih tekstova.
”Vrijeme” našeg seminara jeste savremenost, ono zahtijeva da budemo
savremeni s tekstovima i autorima što ih seminar istražuje. Kako njegov
rang tako i njegov ishod mjerit će se njegovom – našom – sposobnošću da
budemo na visini tog zahtjeva.
Prva, provizorna, indikacija koja će usmjeravati naše traženje
odgovora dolazi od Nietzschea. U jednoj od svojih bilješki za predavanja
na Collège de France Roland Barthes sažeo ju je ovako:
”Savremeno je vremenu neprimjereno”. Godine 1874. Friedrich Nietzsche,
mladi filolog koji je dotada radio na grčkim tekstovima i koji je dvije
godine ranije stekao iznenadnu slavu s Rođenjem tragedije, objavljuje svoja Vremenu neprimjerena razmatranja s kojima se hoće razračunati sa svojim vremenom, zauzeti poziciju u odnosu na sadašnjost. Na početku drugog Vremenu neprimjerenog razmatranja
možemo pročitati: ”I ovo je razmatranje vremenu neprimjereno, jer nešto
na što je naše vrijeme s pravom ponosno, njegovo historijsko
obrazovanje, ovdje nastojim razumjeti kao njegovu štetu, slabost i
nedostatak, jer čak vjerujem da svi bolujemo od razarajuće historijske
groznice i da u najmanju ruku trebamo saznati da od toga bolujemo”.
Nietzsche, naime, situira svoj zahtjev za ”aktualnošću”, svoju
”savremenost” u odnosu na sadašnjost, u neku nepovezanost i
neusklađenost. Zaista pripada svojemu vremenu, zaista je savremen onaj
koji ne koincidira savršeno s njim niti se prilagođava njegovim
zahtjevima i zato je, u tom smislu, neaktualan; no upravo zato, upravo
preko tog izdvajanja i tog anakronizma, on je više nego drugi kadar
opažati i dokučiti svoje vrijeme.
Ova ne-koincidencija, ova diskronija, ne znači, naravno, da bi
savremen bio onaj koji živi u nekom drugom vremenu, neki nostalgičar
koji se više osjeća doma u Periklovoj Ateni ili u Parizu iz doba
Roberspierrea ili markiza de Sadea nego u gradu i vremenu u kojem mu je
dano živjeti. Inteligentan čovjek može mrziti svoje vrijeme, no u svakom
slučaju zna da mu neopozivo pripada, zna da ne može umaći svojemu
vremenu.
Savremenost je naime singularan odnos s vlastitim vremenom, takav da
mu se priključuje i istovremeno distancira od njega; preciznije, to je onaj odnos s vremenom koji mu se priključuje preko neke neusklađenosti i nekog anakronizma.
Oni koji previše koincidiraju s epohom, koji su u svakoj tački savršeno
sljubljeni s njom, nisu savremeni jer je, upravo zbog toga, ne
uspijevaju vidjeti, ne mogu uprijeti pogled u nju.
2.
Godine 1923. Osip Mandeljštam piše pjesmu koja ima naslov Vijek (no ruska riječ vek znači
i epohu). Ona ne sadrži refleksiju o vijeku, nego o odnosu pjesnika i
njegova vremena, to jest o savremenosti. Ne o ”vijeku”, nego, prema
riječima koje otvaraju prvi stih, o ”mojemu vijeku” (vek moi):
Ko, moj vijeku-zvijeri, smije
Da ti gledne u zjene
Svojom krvlju da slije
Dva stoljeća pršljene?
Pjesnik koji je svoju savremenost morao platiti svojim životom, onaj
je koji treba uprijeti pogled u oči svojega vijeka-zvijeri, slijepiti
svojom krvlju slomljena leđa vremena. Dva vijeka, dva vremena nisu samo,
kao što je bilo sugerirano, 19. i 20. vijek, nego također i prije svega
vrijeme života pojedinca (sjetite se da latinsko saeculum
izvorno znači vrijeme života) i kolektivno historijsko vrijeme koje, u
ovom slučaju, nazivamo 20. vijekom i čija su leđa, doznajemo u
posljednjoj strofi, slomljena. Pjesnik, utoliko što je savremenik, jeste
ta fraktura, jeste ono što sprječava vrijeme da se sastavi i,
istovremeno, krv koja treba zašiti prijelom. Paralelizam između vremena –
i pršljena – stvorenja i vremena – i pršljena – vijeka tvori jednu od
bitnih tema pjesme:
A stvorenje, dok god živi,
Sačuvava hrbat svoj,
Val se svojim nevidljivim
Poigrava kralješkom.
Hrskavici dječjoj krhkoj
Sličan vijek je mladi zemlje.
Druga velika tema – i ona je, poput prethodne, slika savremenosti –
jeste ona slomljenih pršljena vijeka i njihova lijepljenja, a to je
djelo pojedinca (u ovom slučaju, pjesnika):
Da se otme vijek iz roblja,
Da započne novi svijet,
Čvornih dana oba zgloba
Flautom je nužno splest.
Da je posrijedi nesprovodiv zadatak – ili, u svakom slučaju,
paradoksalan – ogleda se u narednoj strofi koja zaključuje pjesmu. Ne
samo što epoha-zvijer ima slomljene pršljene, nego se vek,
upravo rođeni vijek, gestom nemogućom za onoga kome su leđa slomljena,
hoće okrenuti unatrag, promatrati vlastite tragove i, na taj način,
pokazati svoje bezumno lice:
Al puče ti kralježnica,
Divni viječe žalosni.
Gledaš samo tupog smiješka
Slab i surov unatrag,
Kao nekad gipka zvjerka
Na vlastitih šapa trag.
3.
Pjesnik – savremenik – treba uprijeti pogled u svoje vrijeme. No što
vidi onaj koji gleda svoje vrijeme, bezuman osmjeh svog vijeka? Želio
bih vam na ovom mjestu predložiti drugu definiciju savremenosti:
savremen je onaj koji upire pogled u svoje vrijeme, ne zato da bi opazio
svjetla, nego mrak. Sva su vremena za onog koji iskušava savremenost
tamna. Savremen je, upravo, onaj koji zna vidjeti tu zatamnjenost, koji
je u stanju pisati uranjajući pero u tminu sadašnjosti. No što znači
”vidjeti tminu”, ”opažati mrak”?
Prvi nam odgovor sugerira neurofiziologija vida. Što se događa kad se
nađemo u nekom prostoru lišenom svjetla ili kad zaklopimo oči? Što je
mrak koji tad vidimo? Neurofiziolozi kažu da odsutnost svjetla oslobađa
inhibicija niz perifernih ćelija mrežnice nazvanih upravo off-cells,
koje se aktiviraju i proizvode posebnu vrstu vida koji nazivamo mrakom.
Mrak otuda nije privativan pojam, jednostavna odsutnost svjetla, nešto
kao ne-vid, nego rezultat aktivnosti off-cells, proizvod naše
mrežnice. To znači, vratimo li se na našu tezu o mraku savremenosti, da
opažanje tog mraka nije forma inercije ili pasivnosti, nego da implicira
neku posebnu aktivnost i sposobnost koja je, u našem slučaju,
ekvivalentna neutralizaciji svjetala što imaju porijeklo u epohi kako bi
bila otkrivena njezina tmina, njezina specijalna zamračenost,
neodvojiva od tih svjetala.
Savremenim može biti nazvan jedino onaj koji se prepušta tome da bude
zaslijepljen svjetlima vijeka i uspije opaziti u njima dio sjenke,
njihovu intimnu tamnost. Time, ipak, još nismo odgovorili na naše
pitanje: Zašto bi nas trebalo zanimati uspješnost opažanja tmine koja
ima porijeklo u epohi? Nije li možda mrak neko bezimeno i po definiciji
neprobojno iskustvo, koje nije usmjereno prema nama i zato nas se ne
može ticati? Naprotiv, savremen je onaj koji opaža mrak svog vremena kao
nešto što ga se tiče i što ga ne prestaje interpelirati, nešto što se,
više nego bilo koje svjetlo, obraća direktno i posebno njemu. Savremen
je onaj koji usred lica prima snop tmine što dolazi iz njegova vremena.
4.
Na nebeskom svodu što ga promatramo noću, zvijezde svijetle okružene
gustom tminom. Budući da u univerzumu ima beskonačan broj galaksija i
svjetlećih tijela, mrak što ga vidimo ne nebu ono je što, prema
naučnicima, traži objašnjenje. Želio bih vam sada govoriti upravo o
objašnjenju što ga savremena astrofizika daje o tom mraku. U širenju
univerzuma najudaljenije se galaksije udaljavaju od nas brzinom tako
velikom da njihova svjetlost ne uspijeva doprijeti do nas. Ono što
opažamo kao mrak neba jeste ta svjetlost koja strelovito putuje prema
nama, a ipak ne uspijeva doprijeti do nas, budući da se galaksije s
kojih dolazi udaljavaju brzinom većom od brzine svjetlosti.
Opažati u mraku sadašnjosti tu svjetlost koja nas nastoji dosegnuti,
ali ne uspijeva, to znači biti savremen. Zato su savremenici rijetki. I
zato biti savremen jeste, ponajprije, pitanje hrabrosti: to znači biti
kadar ne samo uprijeti pogled u mrak epohe, nego također, opažati u tom
mraku svjetlost koja se, usmjerena prema nama, beskonačno od nas
udaljava. I još: biti tačan na zakazanom sastanku koji je moguće jedino
promašiti.
Zato sadašnjost koju savremenost opaža ima slomljenu kičmu. Naše
vrijeme, sadašnjost, nije naime samo ono najudaljenije: nipošto nas ne
može dosegnuti. Njezina su leđa slomljena i mi se zadržavamo tačno na
mjestu frakture. Zato smo mu, usprkos svemu, savremeni. Vi dobro
razumijete da se susret koji je kod savremenosti posrijedi ne događa
jednostavno u kronološkom vremenu: ima u kronološkom vremenu nešto
urgentno i to ga transformira. A ta je urgentnost neprimjerenost
vremenu, anakronizam koji nam dopušta da dokučimo naše vrijeme u obliku
nekog ”prerano” koje je isto tako i neko ”prekasno”, u obliku nekog
”već” koje je isto tako i neko ”ne još”. Ona istodobno ne dopušta da u
tami sadašnjosti prepoznamo svjetlo koje je, bez mogućnosti da nas ikad
dosegne, neprestance na putu prema nama.
5.
Dobar primjer tog posebnog iskustva vremena koje zovemo savremenost
jeste moda. Ono što definira modu jeste to da ona u vrijeme uvodi
navlastiti diskontinuitet koji ga dijeli prema njegovoj aktualnosti ili
neaktualnosti, prema njegovom biti ili ne-biti-više-u modi (u modi, a ne tek po
modi, koje se referira samo na stvar). Ta cezura, koliko god tanka,
očigledna je u smislu da je oni koji je trebaju opažati opažaju
nepogrešivo i, upravo na taj način, potvrđuju svoje biti u modi; no ako
je pokušamo objektivirati i fiksirati u kronološkom vremenu, otkriva se
nedokučivom. Ponajprije, ”sada” mode, trenutak u kojem ona dolazi u
bivstvovanje, nije podložno identifikaciji ikakvim kronometrom. Da li je
možda to ”sada” onaj trenutak u kojem modni stilist koncipira nijansu, nuance,
koja će definirati nov način odijevanja? Ili je to onaj kada povjeri
crtaču i zatim krojačnici izradu prototipa? Ili, radije, trenutak
izlaska na modnu pistu, dok odjeću nose jedine osobe koje su svagda i
jedino u modi, mannequins, koje, upravo zato, nikada nisu u
modi? Naime, u konačnici, da li je neki način odijevanja u modi ili
nije, ovisit će o činjenici da to osobe od krvi i mesa, različite od mannequins – tih obrednih žrtava nekog boga bez lica – priznaju takvim i prihvate ga kao vlastiti način odijevanja.
Vrijeme mode naime konstitutivno prethodi samome sebi i, upravo zato,
vazda kasni za sobom, vazda ima formu nedokučivog praga između ”ne još”
i ”ne više”. Vjerojatno je da to, kako teolozi sugeriraju, ovisi o
činjenici što moda, barem u našoj kulturi, jeste teološka signatura
odjeće koja proishodi iz okolnosti da su Adam i Eva prvu odjeću izradili
nakon istočnog grijeha, u obliku pojasa oko struka isprepletenog s
listovima smokve. (Još određenije, odjeća koju mi odijevamo ne dolazi od
tog vegetalnog pokrivala, nego od tunicae pellicaee, odjeće napravljene od životinjske kože koju, prema Postanku
3,21, Bog nalaže kao opipljiv simbol grijeha i smrti, našim
praroditeljima da je nose u trenutku kad ih izgoni iz raja.) U svakom
slučaju, koji god razlog bio, ”sada”, kairos mode je nedokučiv.
Izreka ”Ja sam u ovom trenutku u modi” protivrječna je jer je u času
kad je subjekt izgovori, on već izvan mode. Zato biti u modi, kao i
savremenost, donosi sa sobom određenu ”udobnost”, određenu
neusklađenost, u kojoj njena aktualnost uključuje u sebe djelić svoje
spoljašnjosti, nijansu svojega démodé, svoje demodiranosti. Za
elegantnu se gospođu u Parizu tokom 19. vijeka u tom smislu govorilo:
”Ona je savremenica cijelog svijeta”.
No vremenitost mode ima još jednu značajku koja je dovodi u srodstvo
sa savremenošću. U samoj gesti kojom njena sadašnjost dijeli vrijeme na
neko ”ne više” i neko ”ne još”, ona uspostavlja s tim ”drugim vremenima”
– zacijelo s prošlošću i, možda, isto tako s budućnošću – poseban
odnos. Ona naime može ”citirati” i tako reaktualizirati bilo koji
trenutak prošlosti (dvadesete godine, sedamdesete godine, ali isto tako i
empire ili neoklasičnu modu). To znači da ona može dovesti u
odnos ono što je neumoljivo odijelila, prizvati, re-evocirati i
revitalizirati ono što je čak sama proglasila mrtvim.
6.
Taj specijalan odnos spram prošlosti ima još jedan aspekt.
Savremenost se zapravo upisuje u sadašnjost označavajući je prije svega
kao arhaičnu i jedino onaj koji u najmodernijem i u najrecentnijem opaža
indicije i signature arhaičnog može biti savremen. Arhaičan znači:
blizak arche, to jest porijeklu. No porijeklo nije situirano
samo u nekoj kronološkoj prošlosti; ono je savremeno povijesnom
postajanju i ne prestaje operirati u njemu kao što embrij nastavlja biti
aktivan u tkivima zrelog organizma ili kao što dijete nastavlja biti
aktivno u psihičkom životu odrasla čovjeka. To izdvajanje – i,
istodobno, blizina – koju definiraju savremenost imaju svoj temelj u toj
blizini s porijeklom, koje niti u jednoj drugoj tački ne pulsira
snažnije nego u sadašnjosti. Ko je prvi put, dolazeći u praskozorje s
morske strane, vidio nebodere New Yorka, smjesta je opazio taj arhaični facies
sadašnjosti, ta neposredna blizina s ruševinom koja je zahvaljujući
bezvremenim slikama od 11. septembra postala svima evidentna.
Historičari književnosti i umjetnosti znaju da između arhaičnog i
modernog postoji tajni susret, i to ne zato što se čini da upravo
najarhaičnije forme vrše na sadašnjost poseban šarm, nego zbog toga što
je ključ modernog skriven u prastarom i prethistorijskom. Tako se drevni
svijet na svojem koncu okreće prapočetku ne bi li se pronašao;
avangarda, koja se izgubila u vremenu, slijedi prvobitno i arhaično. U
tom se smislu može reći da pristup sadašnjosti nužno ima formu neke
arheologije. Ona međutim ne regredira u neku dalju prošlost, nego u ono
što nipošto ne možemo živjeti u sadašnjosti, iako nikad do njega ne može
doprijeti. Sadašnjost nije drugo do ne-proživljeni dio svakog
proživljenog i ono što sprječava pristup sadašnjosti upravo je masa
onoga što, zbog nekog razloga (njegov traumatski karakter, njegova
prevelika blizina), u njemu nismo uspjeli živjeti. Pažnja prema tom
ne-proživljenom jeste život savremenika, a biti savremenicima znači, u
tom smislu, vratiti se nekoj sadašnjosti u kojoj nikad nismo bili.
7.
Oni koji su nastojali misliti savremenost, to su mogli učiniti jedino
pod uvjetom da su je rascijepili u više vremena, da su u vrijeme
unijeli neku bitnu nehomogenost. Ko može reći: ”moje vrijeme”
dijeli vrijeme, upisuje u njega cezuru i diskontinuitet; pa ipak, upravo
tom cezurom, tom interpolacijom sadašnjosti u inertnu homogenost
linearnog vremena, savremenik ostvaruje specijalan odnos među vremenima.
Ako je, kao što smo vidjeli, savremenik onaj koji je slomio pršljene
svojega vremena (ili, u svakom slučaju, opažao rasjelinu ili tačku
prekida), on od te frakture čini mjesto sastanka i susreta vremena i
generacija. Nema ničeg uzornijeg, u tom smislu, od Pavlove geste kojom
iskušava i nagovještava svojoj braći onu savremenost par excellence koja je mesijansko vrijeme, biti savremenikom mesije, koje on naziva upravo ”sadašnje vrijeme” (ho nyn kairos). Ne samo da je to vrijeme kronološki neodređeno (parusia,
povratak Krista koji označava kraj siguran je i blizak, ali nije
izračunljiv) nego ono ima jedinstvenu sposobnost da uspostavi odnos sa
svakim trenutkom prošlosti, da od svakog momenta ili svake epizode
biblijske priče napravi proročanstvo ili prefiguraciju (typos,
figura, omiljeni je Pavlov termin) sadašnjosti (tako je Adam, preko
kojeg je čovječanstvo primilo smrt i grijeh, ”tip” ili figura mesije,
onoga koji ljudima donosi iskupljenje i život).
To znači da savremen nije samo onaj koji, opažajući mrak sadašnjosti,
dokučuje odlučno svjetlo; savremen je također onaj koji je,
razdjeljujući i interpolirajući vrijeme, kadar transformirati ga i
postaviti u odnos s drugim vremenima, čitati povijest na način koji
prethodno nije bio poznat, ”citirati” prema nužnosti koja nipošto ne
proishodi iz njegove samovolje, nego iz neophodnosti na koju on ne može
ne odgovoriti. Kao da ona nevidljiva svjetlost, koja je mrak
sadašnjosti, projicira svoju sjenku na prošlost, a ona, dotaknuta tim
snopom sjenke, stječe sposobnost odgovaranja na tminu onoga sada. Nešto
od toga morao je imati na umu Michel Foucault kad je pisao da su njegova
historijska istraživanja prošlosti samo sjenka dovedena do teorijskog
ispitivanja sadašnjosti. Također i Walter Benjamin kad je pisao da
historijski indeks sadržan u slikama prošlosti pokazuje da će one
dospjeti do čitljivosti samo u određenom momentu svoje historije. O
našoj sposobnosti da saslušamo taj zahtjev i tu sjenku, da budemo
savremenicima ne samo našeg vijeka i ”onoga sada” nego isto tako i
njegovih figura u tekstovima i dokumentima prošlosti, ovisit će uspjeh
ili neuspjeh našeg seminara.
Giorgio Agamben, Che cos‘è il contemporaneo?
Preveo s italijanskog Mario Kopić
COMMENTS