Školovali ste za glumca. Da li je to uticalo na način koji pišete?
Verovatno. Sve što čovek uči svakako ima velikog uticaja na ono što
radi. Ja sam i školovani trgovac, i to je uvek igralo veliku ulogu.
Takođe sam učio za vrtlara, a učio sam i da vozim kamion, i upoznao sam
različite ljude. Tako se širi krug ljudi koje poznajete i onda možete
pisati relativno dobre knjige. Inače, ja uopšte ne spadam u pisce, i
nikad se nisam tako osećao.
Već kao…?
U osnovi sam uvek bio realan čovek. Ova vrsta pisa-nja na koju
Vi mislite, stvaralaštvo ili kako se to već zove, malo ima veze sa
realnošću, i potpuno je bezvredno. To vidite čim otvorite knjige. Pišu
se gotovo isključivo bezvredne knjige, i pišu ih ljudi koji sede u nekom
društvenom stanu, primaju neku platu, prave neke svoje kartoteke
pojmova i onda prave knjige kao što krojačice šiju odeću.
A kako ih Vi pravite?
Uvek sam bio slobodan čovek. Ne primam nikakvu platu i knjige pišem
na sasvim prirodan način, onako kako se moj život odvija, a on je sasvim
sigurno drugačiji od života svih tih ljudi. Samo onaj ko je zaista nezavistan može zaista dobro pisati.
Kada ne zavisite ni od čega, to se oseća u svakoj rečenici. Zavisnost
parališe svaku rečenicu koju napišete. Svuda su samo ukočene rečenice,
samo ukočene stranice, samo ukočene knjige, jer svi su ti ljudi zavisni
od žena, porodica, troje dece, bivše žene, države, firme, osiguranja,
šefa. Možete pisati šta god hoćete, ali uvek se oseti zavisnost, i zato
je loše, ukočeno, invalidno.Ali, mnogi pisci žive ispod egzistencijalnog minimuma. Ne bi li onda trebalo…
Za to su samo krivi. Ja sam uvek živeo samo od onog što sam radio,
nikada nisam dobijao neku subvenciju, nikada se oko mene niko nije
trudio, do dana današnjeg. Ja sam protiv svakog subvencionisanja,
protiv svakog redovnog plaćanja, umetnicima ne treba dati ni groša. To
bi bilo idealno i onda bi možda nešto od toga i ispalo. Umetnicima bi
trebalo vrata, kroz koja žele da prođu, potpuno zatvoriti i zaključati.
Ništa im ne treba dati, treba ih ostaviti pred vratima. To se nije
uradilo i zato imamo lošu umetnost i lošu literaturu. Oni se provuku do
nekih novina, do nekog ministarstva, nastupe kao da su geniji, i dobiju
svoj stan, svoje papire i osigurani su do kraja života. I onda više ne
mogu da napišu ni jednu dobru knjigu.
To znači da treba ukinuti svaku podršku?
Nikakva podrška umetničkom radu! On mora sam sebe izdržavati. Ne
treba subvencionisati ni velike institucije. Tu bi trebalo da deluje
trgovački princip „opstani ili umri“. Zato je ovde i došao kraj svakoj
umetnosti, zato što sve ima podršku. Ne bi bilo moguće da se prave takve
budalaštine koje ljudi prave da se iza toga ne kriju subvencije koje su
ih potpuno uništile.
A šta je sa pozorištem, sa recimo Burgteatrom?
I to sve treba ukinuti. To treba da bude trgovački posao, izdvojiće
se male opere koje mogu same sebe da finansiraju, i sve će onda postati
prirodno. Ukratko rečeno: ukinuti svaku subvenciju i podršku.
Ja mladom umetniku ne bih dao ni 10 šilinga, apsolutno ništa! Neka
uradi šta zna, pa će ili uspeti ili neće. Tako sam i ja. Samo što je
Austrija jedna država subvencija, tu je sve subvencionisano, svaka
tupava glava je prenatrpana i bandažirana subvencijama, a oči i usta su
im nakljukani državnim parama, tako da ništa više ne vide, ništa više
ne čuju, i onda ništa više i nisu.
A u drugim zemljama nije tako?
Verujem da nije. Ovde je to preko svake mere preterano. A ako toga
ima u drugim zemljama, onda ima u mnogo ma-njoj meri. Samo pisac koji
izdržava sam sebe, koji mora da radi, može nešto i da postigne. Ali,
onaj koji zna da ne mora ništa da radi zato što će mu prvog doći plata
od Ministarstva ili neke druge institucije – to je strašno. Svi sede
samo kao usedelice i čekaju da im stigne od Minsitarstva, i pletu.
Ali, najveći deo davanja su troškovi osoblja? Bilo bi vrlo surovo kada bi se počelo sa masovnim otpuštanjem?
Pa, ti ljudi se moraju otpustiti. Moraju malo da živnu, i tako se
samo leševi motaju po velikim pozorištima. To su hiljade ljudi koji u
osnovi nisu nizašta, i samo su izdržavani. Pozorišta moraju sama sebe da
izdržavaju, a naročito nacionalna pozorišta. Već je ta reč – nacionalno
– čista glupost. Pozorište treba da bude u nekoj zgradi u kojoj će
plaćati zakupninu i sve ostalo. Jedna od tih uobičajenih krilatica – a
inače su krilatice sve redom odvratne – ovde bi odlično legla: „stesati
(na pravu meru)“. Svakog pojedinačno treba stesati na pravu meru, i to
toliko ga stesati na pravu meru sve dok od njega ništa ne ostane. Kad
neki glumac odigra dobar komad, onda će ljudi doći i sve će moći samo od
sebe da opstane.
A kad neko pozorište kaže da T. Bernhard traži previše novca i mi nećemo da mu damo tolike tantijeme?
Ja sam trgovac i uvek tražim onoliko koliko nešto vredi. Kao što je
moj pradeda rekao: kilo putera kod mene košta toliko, a ako vam je to
mnogo, vi idite drugde. Ali s obzirom na to da ja uglavnom ne
dozvoljavam da igraju moje komade, ili dozvoljavam da se izvedu samo jednom, onda se tu ne radi o velikim iznosima. Ali, za taj jedan put želim da dobijem koliko meni odgovara
u odnosu na vreme koje sam potrošio radeći na komadu. Kada neko nešto
napravi, onda on tačno oseća koliko to vredi i ti tu stvar možeš dobiti
ukoliko platiš cenu koju on traži. Ukoliko nećeš da platiš – onda
zdravo! I kod mene nije ništa drugačije.
COMMENTS