Filmska priča „Torinskog konja” počinje Prvog dana. Završava se Šestog. Bog je stvorio svet za Šest dana, čoveka kao krunu Sedmog. Ovde kao u obrnutoj kosmogoniji, čovek je svedok i glavni odgovorni za uništenje života za šest dana. Svaka indivudua se poziva na strogu odgovornost, ali zbog čega se ističe posveta Ničeu? On je odbolovao strahote čovekovog života uz radikalno negativnu kritiku punu prezira i mržnje. Njemu je kao jednom od „svesnijih” propasti sve na kraju došlo glave zbog negativnog odgovora. Takvi koji odriču svet i ljude bi postajali propovednici uz flašu „palinke” (Bernhard, tj. autor) ili ludi u asketizmu uništavajućeg kriticizma (Niče), kao da ne postoji izlaz i barem sumnja u preobražaj i povratak humanosti. Zato je Bela Tar u crno-beloj tehici metafičku perspektivu ljuske sudbine učinio podložnom tumačenju kao kakvo biblijsko proročanstvo.
Iako je smrt blizu, apsurd ljudske (ne)moći se najbolje pokazuje tamo gde se pokušava ignorisanje činjenice konačnog nestanka. Oluja koja neprestano traje uporno pritiska obične živote u jednostavnoj kući negde u dolini; oni tavore na svoj način, jedini način, tako što potpuno zanemaruju fatum koji im sve strašnije i odlučnije grmi u lice.
Premda povremeno iskrsnu pitanja junaka u
formi vrlo oskudnih dijaloga, oni se jedva kolebaju u nameri da prekinu
svoju spasonosnu rutinu, jer ako se zaustave sve će nestati. A to se ne
sme biti moguće. Tu autor verovatno nalazi motiv kritike ljudske
bezobzirnosti – kao konji sa amovima koji uprkos bičevanju ne umeju da
se zaustave zapitaju odakle dolazi zlo i ko je kriv za sve loše što ih
je snašlo.
I dok se mrak steže oko njih, a vetrovi
sve jače duvaju i to „uvek sa iste strane, iz istog pravca”, više nikog
nema napolju da prkosi oluji, da se usprotivi toj nepoštednoj
(vazdušnoj) struji. Potpuna duhovna kapitulacija! Priroda, ljudi,
gradovi, mašine, sve je „njihovo”, nariče Berhnard, komšija protagonista
koji dolazi rakiju da kupi i uteši se u alkoholu. Nije otišao u grad,
jer će gradovi biti unisteni – sve će biti uništeno! Tvrdi da to nije
prirodan sled događaja, nego pre svega delo ljudi. Oni sjajni, plemeniti
trebaju da se povuku. Oni su od samog početka sve razumeli i čak
prihvatili, ali „nisu shvatili” i tu je nastao problem…
On drži opelo, još bolje, daje učenje po
kome i šačica pravdenika zahvaljujuci kojima svet opstaje treba da se
prepusti haosu (prim.aut.). Ujedno, to je stav autora filma (monolog
Bernhardov) koji više iz revolta nego u rezignaciji pere ruke od svega i
odustaje. Od umetnosti (najavio je da više neće snimati filmove), od
života („Umetnost potvrđuje sve ono što je najbolje u čoveku – nadu,
veru, ljubav, lepotu, molitvu…Ono što sanja i ono čemu se nada…“ –
Tarkovski). Pre toga u amanet ostavlja (osuđujući) uzvik: „Ecce homo!“.
Svet nestaje a dani se odbrojavaju. Otac
i ćerka kao da ne osećaju i ne vide (simbol vetra koji neprestano huči,
zuji, raznosi, preti, gura prašinu u usta, sapliće ih po pustari,
zamagljuje, zamara, guši). I pored svega njihov svakodnevni ritam
neuznemiren nastavlja dalje, a snaga uporna i luda kotrlja kamen
Sizofov. I kada termiti i konj prestanu da izvršavaju svoju „svetu
volju” (Kant) čovek (gl. junaci) i ono najluđe, najapsurdnije i
najljudskije u njemu se opire. Opire se predaji, ali sa druge strane ne
dopušta ni preispitivanje, jer možda zna da je već pobeđen, da nema
nazad. Indiferentnost kao jedina snaga otpora kulminira u svakodnevnim
rutinama. Ta mantra pomaže kao molitva da se odlazak na vešala ublaži
(fig.aut.). To je jedino što umeju i za šta su sposobni, ali zašto je
tako?
Stvarnost likova u ovoj crno-beloj
filmskoj baladi je deskralizovana, bez Duha, a priroda demonizovana kao
kod Fon Trira („Antihrist”). I sta je preostalo? Cigani dolaze sa pesmom
i bukom radosnom (Dionis), sa belim konjima slave slobodu i pevaju, a
nasuprot tome ceo svet je zabludeo u svojoj mrtvačkoj tišini. Žašto je
tako? Ima li bilo kakve nade?
Oni nemaju gde pobeći. Usudili su se,
ali to nije uspelo. A kada zavlada potpuna tama i svaka se žeravica
ugasi, tada će posledji put pokušati da se prirodnim impulsom, afektom
uzaludno iskoprcaju negirajući strašno otkrovenje da se kraj odavno
dogodio. To je sve delovalo kroz vizuelne i ritmičke motive koji sadrže
poseban stilski izraz senzibilog filmskog jezika u dugim
kadar-sekvencama. Muzička tema, posebno upečatljiva, rekvijemski
predskazuje mučan kraj. Jedinstven način da se pokaže naša svakodnevica,
po tvrdnji Bele Tara i da se ukaže da mrtvilo koje zovemo život. Od
sitnica i ponavljanog oblačenja i svlačenja, spremanja ručka, slaganja
odeće i slično, gledalac ne može ostati spokojan pred ostvarenjem koje
uznemiruje duh. Tome doprinosi neizbežni usud koji neosetno-hipnotišuće
guši junake dovodeći ih do krajnosti dok apsolutno sve ne zamre: slika,
ton, glas…
Na taj način se delo može „čitati” tj.
„gledati” i kao „zaglupljenje slabih” koji su se lišili odgovornosti,
krivice, ili, sa druge strane barem osećaja nadmoćnosti nihilističkog
deidalizujućeg Nadčoveka koga predstavlja lik Bernharda. Tako je Bela
Tar na vrlo uznemirujuć način dao ogorčen prikaz amoralnih besmislenih
ljudskih stvorova, ništavnih kreatura koji su odavno otupeli a koju su
doveli svet do konačnog kraja, iako je odricao u intervjuima da
„Torinski konj” ima pretenzije bilo kakve propovedi ili štogod slično.
Međutim, dogodilo se ono od čega je bežao, kao i njegovim filmskim
osuđenicima, predstavnicima čovečanstva.
Niče je obrglio torinskog konja i ridao
iz sveg glasa u nastupu koji je označio slom njegovih živaca i
definitivan pad, odnosno, tragičnu potvrdu njegove filozofije. Narator
nas uvodi u film na samom početku opisujući taj potresan događaj. Konj
tučen, bičevan i psovan uporno je mirovao ne hoteći da se pomeri.
Nemački mislilac je krenuo u šetnju i slučajno naleteo na tu brutalnu
scenu od koje se nikada više nije oporavio. Silno razdražen i skrhan
odveden je kući zahvaljujući komšijama. Dva dana je ležao u postelji
potpuno miran, oduzet. Poslednje reči pre končanog utonuća u ludilo su
mu bile: „Majko, glup sam.” („Mother ich bin dumm”). Umro je 11 godina
kasnije potpuno pomračenog uma.
Konj kao sapatnik nije uspeo da izazove
obrt kod filmskih junaka koje pratimo više od dva ipo sata. Protagonisti
su u slutnji velike nesreće njegovu žrtvu primili skrušeno i spokojno,
ali bez konkretne reakcije, straha vidljivog ili nade u promenu. Po
tretmanu koji autor gradi, oni simbolizuju sve one koji nisu hteli da
imaju ništa sa propašću, koji su odricali goruća pitanja. Bela Tar je
ovde prikazao ucveljenu zbunjenost, ravnodušnost uperući prst (objektiv
kamere) ka običnim, najbrojnijim ljudima, (mediokritetima, rekli bi
uobraženi). Tarkovski je svoju viziju pretočio u remek-dela u kojima
ostaje ipak mogućnost za spas. Ruski umetnik je u poslednjem filmu
„žrtvovao” filozofa, doveo ga do krajnosti i osudio za (mogući) propast
civilizacije. Obojci su to poslednji filmovi amenetski ostavljeni velike
opomene koje zaslužuju posebnu pažnju u definitivnom uobličenju
konačnog suda o veličini opusa ovih autora. (Posebnu studiju bi trebalo
napisati o poređenju ovih autora: Tarkovski, Tar, Trir. Sveto trojstvo
svetske kinematografije!)
Ideološka strana filmskog dela neka
ostane otvorena za tumačenja. To pitanje neka potrese svakog gledaoca
ponaosob. Ostaje neporeciv sud da se radi se o izuzetnom filmskom
testamentu apokaliptične atmosfere koji je uz izvrsnu glumačku podelu
izveden rediteljski nadahnuto, odmetnički, kako i dolikuje njegovoj
celokupnoj umetničkoj zaostavštini.
Ova „labudova pesma” je uspela da
napravi dostojan otisak u sedmoj umetnosti i predstavlja uspeo primer
kvalitetnog iskoraka. Bela Tar je sa svojim scenaristom, prijateljem i
poznatim mađarskim piscem, Laslom Krasnohorkaiem (László Krasznahorkai)
sarađivao na skoro svim svojim filmovima, ali ovde su možda najveštije
pokazali „napodnošljivu lakoću postojanja”. Imali su ideju za „Torinskog
konja” još pre 30ak godina. Film je sniman od 2008. godine, ali je
premijeru imao 2011. na Festivalu u Berlinu gde je nagrađen Srebrnim
medvedom i FIPRESCI nagradom. Vreme će kao najbolji kritičar pokazati
istinski značaj ovog filmskog Otkrovenja.
COMMENTS