Photo: Stock
Umjetnost u službi nacizma
Lijepo Trećeg Reicha
Nacistička umjetnost u osnovi nikada nije bila
umjetnost, već dekoracija i propaganda vladajuće politike. Takva
programska umjetnost je moćna dok je sredstvo u rukama moćnika. Bila je
to korumpirana umjetnost za korupciju masa. Svaka korumpirana umjetnost
je gotovo uvijek loša, pa premda u zanatskom pogledu katkada može biti
vješto izvedena, nikada nije stvaralaštvo. U slučaju umjetnosti Trećeg
Reicha ona to nije mogla biti ni zbog svoje fasciniranosti nacionalnom
mitologijom i prošlošću u kojoj je tražila vlastito političko i
stvaralačko utemeljenje, alibi za svoje djelatnosti i dokaz svojih
vrijednosti. Ova umjetnost je odmah bila "klasična". Nastojala je tako
izgledati kao da je, kao i ideologija koja ju je podržavala, bila
"oduvijek". Da bi bila popularna, umjetnost mora biti
tradicionalistička. Ovakva blijeda, karikaturalna replika klasicizma
bila je nestvaralačka i zato neproblematična. Bila je nedvosmislena.
Umjetnost koja se kretala između megalomanije ("vječnosti") i
tipiziranosti (ideali "jednostavnog života" i lika-stereotipa),
umjetnost koja se u svom stalnom ponavljanju zalagala za
nepromjenjivost, u biti je ocrtavala malograđanski, provincijalni
karakter nacional-socijalizma
Moj
drugar Nicolas mi je svojevremeno ispričao priču o svojoj poznanici,
ekscentričnoj pariškoj dami i strasnoj kolekcionarki, koja se ponosila
svojim zlatnim prstenjem, što ga je dobila na dar od svoga ljubavnika,
Hanry Pétaina. Prstenje su, tvrdila je gospođa S., u jednom od
nacističkih logora smrti napravili židovski majstori. Bili su prisiljeni
da ga naprave od zlatnih zuba svojih ubijenih sunarodnjaka.
"Pogledajte, Nicolas" - plahovito bi gospođa - "u ovom nakitu je sva
ljepota združena sa strahom od smrti, zar to nije divno...". Spominjem
ovu priču, jer su u njoj objedinjeni težnja ka uzvišenom i perverzija
uništenja. Spominjem je i zato što sam oduvijek imao izvjesne rezerve
prema Wittgensteinovoj ideji da su etika i estetika jedno te isto.[1]
Ponekad se i takvo što desi. Ali, niti je etično nužno estetično, niti
je estetsko uvijek etično. I u umjetničkim djelima zna biti etici
suprotnog. Pitam se da li je slavljenje i svakojako artističko veličanje
smrti poziv na ubojstvo? Da li je govor o krajnjem zanosu rezultirao
težnjom ka dominaciji i ispitivanjem krajnjih mogućnosti uništivog bića?
Da li težnja ka ljepoti može biti težnja ka raspolaganju Drugim, ka
totalnoj uzurpaciji nad opredmećenim životom bližnjeg? Samo naivnog ili
barem nedovoljno upućenog može začuditi da i među umjetnicima, koji su
katkada stvorili tanana djela, ima odvratnih ljudi.[2]
Mnogo ih je više zabezeknuto podatkom da su i mnogi odvratni ljudi
voljeli, visoko cijenili umjetnost. Görring je, i pored osionih napada
na modernu, u svojoj kolekciji čuvao djela Marca, Gaughina i Muncha.
Gotovo je simptomatično kako su mnogi tirani, despoti i diktatori bili
skloni lijepom u nekom od njegovih oblika. Razni mafijaši su voljeli
opere (sentimentalizam grubijana), nacistički zločinci cijenili Bacha i
Mozarta, a i jedni i drugi (isključivo) svoju nacionalnu kulturu. Neki
su od takvih - od Nerona do Hitlera - i sami htjeli biti umjetnici.
Mussolini je čak tvrdio da on i nije državnik, nego prije nalik "ludom
pjesniku", kome je, kao i Hitleru, preostala samo jedna nada: "da stvori
mit".[3]
I ovakvi su imali namjeru da nešto stvore, čak uspijevali i da ostvare
svoje. Hitler je uveliko ostvario mnoge svoje arhitektonske zamisli...
Ovdje, međutim, nije pitanje zašto su razni monstruozni tipovi voljeli
umjetnost, nego: da li i samom umjetnošću svijest može biti potaknuta na
zločin. Da li je takva umjetnost - kao artikulirana želja - nasilje;
kao stvaranje destrukcija; kao svijet po sebi totalitarizam? Može li se u
njoj, kao što je Karl Lövith otkrio u Hegelovom djelu porijeklo
totalitarizma, nazrijeti porijeklo monstruoznog? Lakše doduše prihvaćamo
da umu pripadaju i zločinačke namjere, nego da čulnosti, dakle laički
shvaćenoj "nježnosti", spada i grubost. Ali, umjetnost koja postaje
služinče politike jasno dokazuje da joj takvo što nije strano. U njoj
"ljepota" postaje barbarstvo.
Mnoga
bi politika da joj se pjeva u slavu. Umjetnost je na takvo što katkada
prinuđena. Svako djelo sobom nosi i osobiti senzibilitet svoga doba, i
određeni svjetonazor, i time zastupa određene (kulturne) vrijednosti.
Nasilna politika bi da joj umjetnost služi, da joj se ova ulaguje i
dodvorava, a da politička volja njome mešetari. Svaki despotizam zna za
pojam "dvorskog umjetnika", tolerira dvorske lude, ali progoni
umjetnike-hulje što se drznu da zagrebu blještavilo proklamiranih
vrijednosti. Tada umjetnik biva proglašen za parazita, propalicu,
luđaka. Mjesto mu je u azilu ili egzilu. Kada izađe na ulicu skandal je
začas moguć. Najpoželjniji su oni umjetnici koji se udvaraju svome
naručiocu. U vizuri totalitarne politike umjetnost bi trebalo da bude
upotrebljiva, dopadljiva; vlast bi da njome raspolaže i da njena djela
budu "korisna". Politici koja hoće da djelom raspolaže pridružuju se
tvorci koji bi da njihovim djelom bude manipulirano; u tom susretu
nastaje ona artistička laž što je u historiji znana kao "državna
umjetnost" u totalitarnim društvima.[4]
Svaki je pokušaj manipuliranja umjetnošću protivan autentičnom
stvaralaštvu, koje bi htjelo biti slobodni iskaz temeljnih zahtjeva
ljudskog bića. Zato je umjetnosti bolje da bude marginalizirana, nego da
maše barjakom dnevne isplativosti, bilo da služi vlasti ili tržištu, ma
kakav boljitak od jednog ili drugog mogla očekivati. Kada se udvara
tržištu opasno srlja u kič, iza koga se krije podvala o sreći danog
stanja, kada bi i sama da tlači, kada počne grmjeti glasom gomile ili
postane replika moćnika, onda nije umjetnost nego nasilje u lijepom
obliku. Ako bolje ne može, onda je umjetniku primjerenije da u takva
doba ušuti, no da klikće političkoj pogibelji. Ali, nije jedan koji po
svaku cijenu hoće da ostvari svoje...
U
doba početka procvata nacističke umjetnosti ekspresionizam je još
smatran najpotpunijim artističkim stilom. Da li je u djelima Muncha,
Kafke, Langa... treperila prijetnja nadolazeće somnabulne stvarnosti? Da
li je točna tvrdnja da je "nihilističko raspoloženje moderne" jedan od
uzroka uspona nacizma?[5]
Nacistička želja za "ozdravljenjem" je vodila uništenju. Svi
“revolucionarni” pokreti, koji stvaraju “novi svijet” postavljaju se
neprijateljski prema svemu što predstavlja tradiciju i kulturnim
vrijednostima koje su im prethodile i ubrajaju u svoja postignuća
njihovo negiranje i uništenje. Weimarskoj republici uslijedi nacistički
totalitarizam, koji se pozivao na red, (nacionalnu) čistoću i snagu
volje. Takva politika je zahtijevala "ponovno rađanje njemačke
umjetnosti i kulture" (Adolf Hitler). Germanizaciji kulture je trebalo
da pridonese i ponovno uvođenje gotice kao službenog pisma, ali se od
toga brzo odustalo, jer većina stanovništva nije umjelo da je čita, a
pogotovo da piše ovim arhaičnim pismom. Kulturna politika nacizma je već
bila iskazana one noći (10. maja 1933.) u kojoj su knjige "nepoželjnih"
autora javno spaljene. Djelu nasilja je svojstveno nasilje nad djelom.
Na lomači su gorile knjige onih koje su nacisti smatrali za politički
ili rasno "nepoželjne". Djela židovskih autora su listom bila predana
nacističkom auto-da-fé, pa i knjige nekadašnjeg njemačkog "nacionalnog
ponosa" Heinea, koji mnogo prije te noći zapisa da "prvo gore knjige,
onda ljudi". U druge zemlje su već otišli Vasily Kandinsky, Paul Klee,
Hans Hartung, Wols..., a u unutarnju emigraciju se spremali Ernest
Burlach, Käthe Kollwitz. Emil Nolde, Carl Hofer, Gerhard Marcks, Otto
Dix...[6]
Unutarnja emigracija je stvar izbora, izbjeglištvo prisile. U oba
slučaja su bili u pitanju režimu "nepoželjni autori". Plavog jahača su
pregazili oklopnici nacizma. Nova Njemačka je imala nove stvaraoce.
Mnogi od predstavnika "nove njemačke umjetnosti" su bili
marginalizirani, maniristički autori, koji jedva dočekaše da umjetnost
moderne bude protjerana za račun njihovog okoštalog akademizma.
Populizam je potisnuo artistički "elitizam". Po tvorničkim halama su
svirali Bramhsa i Mozarta, djecu učili lako upamtljivim, antifonalnim
nacističkim pjesmama, u kojima je kroz ritam koračnica i sekularnim
religioznim odama domovini razvijana odanost političkim idejama novog
doba. Romani Börries von Münchhausena, jednog nacionalnog Münchhausena,
štampani su u stotinama hiljada primjeraka.[7]
U književnosti su prevladavale teme rata (a u njemu drugarstva,
žrtvovanja i herojske smrti), rase (u svom "čistom", arijskom izdanju),
tla (kao simbola nacionalnog utemeljenja i teritorijalnog
ekspanzionizma) i odanosti pokretu (a time nacističkoj partiji i njenom
neprikosnovenom Füreru). U teatru su dominirali mjuzikli i komedije.[8]
I filmovi snimani u Njemačkoj u doba Trećeg Reicha – a snimljeno ih je
preko hiljadu, od kojih su "samo" tri bila izrazito antisemitska[9]
- bili su uveliko eskapistički, što je bio način nacističke ideologije
da razgali svoje sljedbenike, ali i da prikrije svoju stvarnu prirodu.
Jednostavnost, pravilnost, glomaznost - te karakteristike nacističke
arhitekture - uz obavezni optimizam i ulašteni nacionalni lik i
krajolik, bile su stilske osobine sve nacističke umjetnosti. Iz ovih
stilskih oznaka izbijao je politički sadržaj nacističkog trijumfalizma.
U slavljenju odvratnog u osnovi je riječ o neeksplicitnoj
pornografiji, o pornografskom načinu mišljenja, koje biće svodi na
objekt eda bi se njime moglo manipulirati, raspolagati i potpuno ga
porobiti. Filmovi koji slave despotizam i totalitarizam pripadaju
političkoj pornografiji, u kojoj je sadržana želja i volja za
manipulacijom bićem. Trijumf volje (1935.)
Leni Riefenstahl je od takvih filmova: savršena pornografija kojoj više
ni seks nije bio potreban. Film je, kako to piše i na njegovoj špici,
napravljen po Hitlerovom nalogu.[10]
Sama autorica, još uvijek najslavnija žena-redatelj, tvorac jednog od
najboljih propagandnih filmova, u Rey Müllerovoj emisiji o njenom životu
i djelu[11]
veli da ona nije pravila svoj film s namjerom da ovaj bude propagandnog
karaktera. Ako je postojala neka poruka u mom filmu rađenom 1933.
godine, - kaže Riefensthal - onda je ona sadržana u zadovoljstvu
rješenjem problema nezaposlenosti i proklamiranju mira. Ne misli ni da
je njen prvi film o nacističkim okupljanjima, Pobjeda vjere (1932.) bio od te vrste. Ono čime je Leni Riefenstahl bila nezadovoljna jest isključivo tehnička provedba ovog filma. U Trijumfu volje
redateljica je neosporno uspjela da "slike govore". Jedini izuzetak su
dosadni apologetski govori nacističkih glavešina. U filmu su prisutni
svi važniji nacionalni simboli, od kobasica preko nacionalnih nošnji do
ikonografskog orla i šume zastava. Ova ritualna izložba proklamiranih
vrijednosti je puna slika o kolektivnoj sreći, partijskoj harmoniji i
sveopćoj fasciniranosti nacizmom i Hitlerom. Opsesija tvorca stvara
opsesivni film. Dok je mnogo toga u Trijumfu volje viđeno "Hitlerovim očima",[12]
iz potpuno drugačijeg ugla je sagledan skup u Nürbergu okom TV-kamere,
koja nije - poput kamera Riefenstahline ekipe - imala privilegirano
mjesto na stadionu. Zato u ovim snimcima nema pompe, zato oni više liče
na oko običnog promatrača. Ali iz tog ugla - ugla TV - skup u Nürbergu
je vidjelo malo ljudi, jer je u to doba u Njemačkoj bilo jedva nekoliko
hiljada tv-prijemnika.[13]
A i oni koji su ovaj skup vidjeli na televiziji, bili su vjerojatno
poneseni općom atmosferom, iluzijom, željom. Riefenstahlova veli da u to
doba gotovo nije bilo osobe koja nije bila fascinirana Hitlerom. Tome
je bila primjerena uvodna sekvenca njenog filma, u kojoj se Hitler
pojavljuje s neba, iz oblaka. Sigurno je da mi danas promatramo ovaj
film iz ugla učinka nacističke ideologije. Ali i odmah po premijernom
prikazivanju filma strani kritičari su Trijumf volje
okarakterizirali kao film o Hitleru-spasiocu, film o redu, jedinstvu i
ambicijama nacional-socijalističkog pokreta, čije je poruke
Riefenstahlova vjerno pretočila u filmski jezik.[14] Welch ukazuje da su u oba njena filma, i u Olimpiji[15] i u Trijumfu volje,
naglašeni ključni principi nacističke umjetnosti: simetrija i red.
Individua nestaje u masi, a "film više nije naprosto vjerno bilježenje
stvarnosti, jer je 'stvarnost' konstruirana da služi slikama".[16]
Vidljivo je to i u redateljskom stilskom pristupu. Fascinantna dinamika
i oštro, geometrijsko kadriranje su slike reda, reda u kome je sve pod
kontrolom, u kome je želja usmjerena, a san o Njemačkoj ostvaren u liku
njenog vođe. Trijumf volje
je istovremeno propagandni i mobilizacijski film. On je dokument o
opsesiji racionaliziranim ludilom i manipulacija prikrivenom željom,
inkarniranoj u snazi pokreta i obogotvorenom Vođi, koji će ostvariti
narodnu volju. Estetizirana politika dizajniranim manifestacijama
prikriva bijedu i zločinačko ubojstvo. Kasnije naglašavanje "čisto
estetskog" Trijumfa volje,
koje bi trebalo anulirati ideološki učinak ovog filma, liči na
slavljenje Hitlera kao graditelja putova. Već je Orwell, u
tekstu-odgovoru H. G. Wellsu 1938. upozoravao zašto se ti putovi grade i
kuda oni vode... U svakom veličanju estetskog mora biti prisutna i
etička distanca. Ono što je u Trijumfu volje
prikriveno ljepotom pokazuje da nakaznost sadržaja osporava ljepotu
forme, jer i estetizirano nasilje ostaje nasilje. Moć u ruhu djela
zavodi. Ono je artistički oportunizam koji poziva na poslušnost
ideologiji kojoj samo služi.
U propagandnim djelima rasni je zakon propisivao čak i što je tijelo:[17]
ono je tijelo “arijca”; druga su nakazna, neljudska, "židovska"; tijela
koja ne treba gledati; tijela koja valja zbrisati. Ona nisu prava
tijela i zato treba da budu uništena. U nacističkoj umjetnosti
pripremana je mogućnost raspolaganja ljudima. U posteru za antisemitski
film Vječni Židov (Der Ewige Jude, 1938) Židov je simbol zla i svakojake izopačenosti.[18]
U ovom karikiranju - kao i u svakom drugom - za naciste nije bila u
pitanju karikatura, nego lik Židova kako ga nacisti vide, kakav za njih
uistinu jest.[19]
Nacionalistički totalitarizam smatra da je svaka individua sukladna
pozitivnim ili negativnim predrasudama o naciji iz koje je ponikla.
Nasuprot monstruoznog lika Židova stoji lik arijca. U estetiziranom
društvu ostaje samo "lijepo", a sve "ružno" kao čista negativnost mora
biti ukinuto-uništeno. Nagost pseudo-klasicističkih skulptura nastalih u
Trećem reichu - skulptura u kojima je duh klasike izostao, jer su ove
ostale na nivou oponašanja vanjske pojavnosti djela davnine i mnogo više
nalikovale ukrasnim porculanskim figurama i nadgrobnim bistama, nego
antičkim uzorima - nije bila samo prikaz fizičke superiornosti "arijca",
već su ovi goli heroji bili slika potpune predanosti nacionalnoj stvari
i raspoloživosti volji Fürera. Odsustvo senzualnosti ovih likova-modela
je bilo znak nedodirljivosti, neranjivosti, nepobjedivosti arijca. Veza
između pornografije i političkog totalitarizma jest i u tome što se u
oba slučaja slavi tjelesnost, zdravlje, čistoća, sreća i trijumf pohotne
volje. U oba slučaja se zloupotrebljava umjetnost. Njima je blizak duh
puritanizma (kao i onaj inkvizicije, dogmatizma i svakog oblika
tlačenja), jer je protivnik slobode kao civilizacijskog postignuća.
Nacistička umjetnost je bila reakcija na "kulturni boljševizam" i težnja da bude "bliža životu".[20]
U ovom tjelesnom, a time i moralnom ozdravljenju, u kome su slavljene
sitnoburžoaske vrijednosti braka, porodice, čednosti i samodiscipline,
nastao je buržoaski ideal "ljepote bez senzualnosti".[21]
Tamo gdje se slijede artistički zahtjevi "narodnog, običnog čovjeka"
nastaje umjetnost narodne volje, u kojoj dominira vulgarnost,
simplifikacija, udvaranje prosječnosti, čak gluposti. Tko nešto zna o
umjetnosti s pravom smatra da je razmatranje nacističke umjetnosti
bespredmetno ukoliko se govori o estetskim vrijednostima, ali nije
bespredmetno ukoliko se govori o političkoj dimenziji ovih tvorevina.[22]
Nacisti bi bili upamćeni kao mitomani i fantaste opsjednute kičem i
iluzijama o vlastitoj veličini da nisu imali moć. Nacisti, doduše, ni o
čemu nisu imali jasnu koncepciju pa ni o tome što je prava njemačka
umjetnost. Jedino oko čega nikada nije bilo spora jest da je njemačka
umjetnost umjetnost "čistokrvnih" Nijemaca.
Nasuprot rasprostranjenoj predstavi da su nacisti bili savršeno
organizirani, nova historijska istraživanja pokazuju da je u toj
organizaciji bilo suviše kaosa (kao što ni Gestapo nije bio "prisutan na
svakom mjestu", nego je svoju efikasnost postigao zaslugom neprekidnih
dostava "običnih građana") i da su oni iz "baze" nastojali da sve
usklade s onim što su mislili da su Vođini zahtjevi.[23]
Metafizika vlasti, od Kaligule do Hitlera i Staljina, hoće da se njena
apsolutna volja ostvari prije no što je komanda iskazana. Fenomen
nacizma je bio i u tome da Fürer nije izdavao jasne naredbe, nego su one
dolazile "odozdo", "iz naroda". Ni umjetnicima nije trebalo naručivati
djela, niti im se moralo reći šta da rade. Umjetnici su bili slobodni da
čine onako kako se to dopada nacistima. Drugima više nije bilo mjesta.
Ni djelima, ni autorima. Svi koji nisu bili "arijskog porijekla" bili su
izbačeni iz umjetničkih udruženja. Sagledano iz perspektive historijske
distance, formiranje posebne Židovske kulturne lige (Jüdishe Kulturbund),
unutar koje su oni židovski artisti koji nisu emigrirali mogli od 1935.
do 1941. pod nadzorom nacista nastaviti svoje aktivnosti ali isključivo
za židovsku publiku - a drugu tada više nisu ni mogli imati -, u osnovi
je bio način izoliranja, isključivanja i izdvajanja Židova iz njemačkog
društvenog i kulturnog života. Rasna čistoća je uveliko dominirala
njemačkom umjetnošću prije no što je genocid postao stvarnost Trećeg
Reicha. Göbbels u svom dnevniku bilježi u maju 1937. da se on neće
smiriti sve dok se Kulturkammer "ne otarasi Židova". Sve što je bilo
židovskog porijekla proglašeno je za naopako i nakazno. I Einsteinova
"teorija relativiteta", i Freudova psihoanaliza ("Savjest je židovska
osobina" - tvrdio je Hitler), apstraktna i svaka druga forma "izopačene
umjetnosti". Jazz je proglašen za perverznu muziku, židovske teme
isključene iz muzičkog repertoara, Mendelssohn, Meyeerber, Offenbach i
Mahler više nisu izvođeni, Otto Klemperer i Bruno Walter više nisu mogli
dirigirati, Händelov oratorij Juda Makabejac preimenovan u Oratorij slobode, a najborbeniji među nacistima su se okomili i na Mozarta, jer mu je libreta pisao pokršteni Židov Lorenzo da Ponte.[24]
Nacistička umjetnost se lako i brzo opredijelila za strategiju rasnog
očišćenja umjetnosti; s drugim artističkim pitanjima je bilo teže.
Iako
sva nastala u otporu umjetnosti moderne, u razvojnoj liniji nacističke
umjetnosti isprva je bio prisutan utjecaj ekspresionizma (Van Gogh je
bio osporavan, ali i slavljen), kao i komponente "magičnog realizma",[25]
ali je neupitno imitiranje klasike i manirističkog realizma dominiralo.
Göbbels i Rosenberg su isprva imali različita stanovišta u odnosu na to
što je prava njemačka umjetnost. Göbbels, koji je i sam u mladosti
pisao u ekspresionističkom stilu, bio je sklon onima koji su htjeli da
ovaj pravac sačuvaju kao reprezentativni iskaz nacističke umjetnosti,
onako kao što je Marinettijev futurizam bio spojen sa talijanskim
fašizmom,[26]
ali je kasnije prevladalo Rosenbergovo rigidnije gledište, prema kome
su impresionizam i ekspresionizam bili iskazi slikarske impotencije, pa
su se na izložbi "izopačene umjetnosti" našla i djela tada još uvijek
gorljivog pristalice nacizma Emila Noldea. Ekspresionističko slikarstvo
Käthe Kollowitz je ubrzo bilo neoficijelno zabranjeno. Jedina poželjna
umjetnost je bila ona "bliska narodu", umjetnost u kojoj je sve bilo
"lijepo", razumljiva umjetnost koja je bila replika vlasti nad narodom.
Nacistički ideolog Alfred Rosenberg, koji je smatrao da je moderna
umjetnost proizvod sifilističnih umova i likovne infantilnosti,
instruirao je umjetnike da udruže "ideale ljepote" kakve su stvorili
Grci i one "nordijskih" umjetnika, kakvi su Sandro Bottichelli i Hans
Holbein. Ovom kanoniziranju umjetnosti uslijedila je i Göbbelsova
zabrana umjetničke kritike (1936.). Kao i kritika, bila je zabranjena i
umjetnost kao stvaralačka djelatnost. Prijatelji "ljepote" unaprijed
znaju šta je umjetnost. Oni su neprijatelji stvaralaštva. Nacistička
umjetnost je bila ono što su nacisti smatrali za umjetnost. Zato je i
ostala samo za njih umjetnost.
"Nova Njemačka" je odlučila da pokaže što je njoj prikladna
umjetnost. A takva je bila jedna i jedina; nacisti će upotrijebiti sve
mehanizme prisile da drugačije umjetnosti više ne bude. Prva Velika
izložba njemačke umjetnosti (18. VII 1937.) otvorena je u novom Domu
njemačke umjetnosti, u pompoznom zdanju koje je ubrzo u narodu prozvano
Palazzo Kitschi. Govorio je Fürer lično. Govorio je onaj koji "voli
umjetnost jer je i sam umjetnik" (Göbbels), govorio Hitler, koji je
vjerovao da "postoji samo jedna umjetnost - grčko-nordijska", Hitler,
koji je tvrdio da "istinska umjetnost jest i ostaje vječna", a ta
vječnost je uvjetovana nepromjenjivim karakterom naroda koji stvara ili
omogućava takvu umjetnost. Hitler je u svom govoru zabranio da bilo koji
slikar koristi boje koje u prirodi ne može percipirati normalno ljudsko
oko i rekao da u slikarstvu sve mora biti predstavljeno na jasan i
razgovijetan način. Pred otvaranje izložbe upozoravao je da na slikama
ne smije biti "mrljotina" i da on "neće tolerirati nedovršena djela".
Hitler nije isticao svoja umjetnička dostignuća, ali su mu njegovi
bezdušni tehnički crteži bili mjera ljepote. Termin "realizam" ipak nije
pripadao vokabularu nacističkih predvodnika. Göbbels je govorio o
"idealnom realizmu", a Rosenberg i Hitler su smatrali da u njemačkoj
umjetnosti treba da dominira "idealizam", očišćen od "židovskog
pragmatizma i marksističkog materijalizma".[27]
Naručilac bi uvijek da mu se slika udvara. Zato su nacističke glavešine
govorile o "idealnom realizmu", koji je trebao da veliča njih same, a
ne da pokazuje neku "skrivenu suštinu". Oni su uobražavali da je realno
bilo ono što je bila njihova idealizirana slika o njima samima.
Umjetnost koja im je služila je bila iluzija o vlastitoj stvarnosti.
Tiranija uvijek zahtijeva oportunističku, a proganja svaku kritičku
ideju i njoj srodnu umjetnost. U takvom idealizmu, idealizmu koji je
primjeren onom što će u žargonu kasnije kritike djela nastalih u okrilju
Agitpropa biti nazvano lakirovkom, stvarnost je odsutna. Ovoj stilskoj
zadatosti je slijedila jednako jasna tematska zadatost. Njemačka se
umjetnost u periodu 1933-1945. u svom povratku "pravim vrijednostima"
kretala između idealizacije (romantiziranja) vlastitog, mitologizacije
vođe i hrabrih ratnika, nostalgije za “ognjištem” i kulta porodice i
žene koja je ili majka ili pak čedna, samotna a nedodirljiva ljepota.
Fritz Behn već 1920. radi reljef o prijetećoj anarhiji, u kojoj caruju
pomamne zvijeri (da li je time naznačena želja za "redom i zakonom"?),
čemu će 1937. uslijediti Bijesni leopard, a 1940. snažni Bik.
Ova evolucija njegovih artističkih motiva na svom putu ka ozdravljenju
je primjerena političkom pogledu na stanje stvari. Domovina je u takvom
ozdravljenju na prvom mjestu. Fritz van Graevenitz (Majka domovina,
1939.) personalizira domovinu u liku žene. Sličan se lik pojavljuje na
njegovom spomeniku poginulima na Eningeku (1932-1933). Pastoralni motivi
i ruralni pejzaži su druga favorizirana tema slikarstva u ovom periodu.
Bavljenje ovim sadržajima je omogućavalo likovnim stvaraocima da bar
unekoliko izmaknu pritisku dnevne politike, ali su joj ipak morali
podilaziti idealiziranjem slike domovine i često jasno u naslovu
naglasiti da se radi o njemačkom pejzažu, seljaku, hrastu ili volu. U
takvim predjelima živi Karl Riederova Planinska Venera, Sepp Hilzova Rustična Venera (1933.) i Seoska mlada (1940.), tu spokojno živi Adolf Wisselova Seljačka porodica Kalenberg,
tu ratari uživaju u zasluženom obroku (Oskar Wiedenhofer). Ovaj život u
skladu sa prirodom prati poplava nagih, ali potpuno neerotskih ženskih
tijela, podjednako u slikarstvu[28] i skulpturi.[29]
Golo je "prirodno". Iz te prirodnosti izlazi i funkcija žene.
Podilaženje politici uloge žene kao rodilje je očito na skulpturi Mati Elsae
Montag (1943.): majka sa troje djece je ispunjenje uloge žene u
nacističkom periodu. A njena funkcija je bila ograničena na tri K
(Kinder, Kirche, Küche - djeca, crkva, kuhinja).
Agitacioni karakter umjetnosti se najeksplicitnije očituje u djelima kao što su Hans Jacob Mannovo platno Domovina nas zove, na kojoj mladi esesovac stoji na sred sobe i tumači porodici što im je činiti. Srodno mu je platno Otto Hoyera U početku bijaše Riječ,
na kome Hitler - koji na svim platnima uvijek stoji, uvijek je aktivan,
zauzet, božanstven i nadasve pobjednik - govori okupljenima. Hurbert
Lanzinger pravi Portret Hitlera kao zaštitnika njemačke umjetnosti (sic!)
u viteškom oklopu. Nikome nije bilo do Hitlerovog istinskog portreta,
nego do iluzije o Vođi. A on je vođa u miru i u ratu... Stvarnosti slike
vojnika uslijedila je stvarnost uništenja. Ljubav prema herojskoj smrti
nije daleko od mržnje prema životu i tko je njome fasciniran mnogo ne
drži ni do vlastitog, a kamo li tuđeg života. Mnogobrojne statue su
posvećene herojskoj borbi (Ranjeni ratnik Arno Brekera) i smrti, koja je sastavni dio patriotskog rituala[30] ili slavnoj prošlosti,[31]
za koju su nacisti vjerovali da je njihova sadašnjost. Prošlost
potvrđuje ispravnost političkih zahtjeva u sadašnjosti. U njoj
idealizirana prošlost postaje arhetipska slika svete dužnosti u
sadašnjici, a sljedbenici takve politike tamni anđeli njenog izvršenja.
Hans Toepperova Njemačka simfonija,
na kojoj vidimo plavokosog "nordijca" u oklopu i s mačem u ruci, možda
predstavlja najizrazitiji i istovremeno najotužniji primjer ove likovne
iluzije[32]...
Sva
su ova lica bezlična, maske a ne likovi. Odsustvo personaliziranog lica
je likovni doprinos nacističkoj borbi protiv dekadentnog
individualizma. Nacistički kritičari su s ponosom isticali da je Arno
Breker - jedini koji je imao samostalnu izložbu (1940.) u tom periodu -
izmakao Rodaineovom utjecaju, da se odrekao karakteriziranja lika i
počeo vajati "za račun univerzalnog", da je u svojim novim djelima počeo
stvarati odlučne, apersonalne likove bez emocija. Ideal skulpture je
postao tjelesnost (vanjskosti) lišena svakog unutarnjeg života.
Konačnost totalitarnog je začeta u njegovom inicijalnom neprijateljstvu
prema individualnoj i svakoj drugoj slobodi. Pozivanje na “volju naroda”
u svakom totalitarizmu, koji zahtijeva jedinstvenost jednoumlja,
razbuktava neprijateljstvo prema individualizmu i intelektualizmu.
Bezdušna duša se reprezentira u tehniciziranim djelima, u kojima
vještina oslikava bezlično, prazno, čije je najviše postignuće
dodvoravanje onoj publici koja je njeno vlastito drugo.
Umjetnost
koja ima praktičnu funkciju postaje iskaz politike u lijepom obliku.
"Korisna" umjetnost ne može biti autonomna. Tada je ona sama upregnuta u
manipulaciju narodnim masama, što je jedan od razloga da ne smije biti
"elitistička", nego "bliska narodu". Ovdje je - da parafraziram Marxovu Njemačku ideologiju -
vladajuća estetska vrijednost ona vrijednost koju proklamira vladajuća
klasa. Tada ona postaje Djelo koje odobrava Moć, postaje neosporno djelo
i kao takvo samo reprezentent moći. Slikarstvo kao replika pogubne
ideologije postaje kamuflaža pogubnosti. U društvu u kome je sve u
službi totalitarne političke volje umjetnik je samo onaj koji slijedi
naloge te volje. Umjetnost u doba nacizma je bila dio općeg
politiziranja u kome je bilo određeno i što je život, a kamo li što su
njegovi "dodatci". A umjetnost koja slijedi partijsku politiku ne
stvara, nego izvršava. Ovdje nije posrijedi zahtjev naručioca, već
naredba vlastodršca. Gdje vlast određuje što je umjetnost nije u pitanju
“ukus”, nego početak ropstva i nasilja. U diktaturi diktator propisuje
što je dobro i lijepo. Moralno (a ni estetsko) više nije unutarnji
imperativ, nego politička prisila, nalog, odredba, propis. Ovakva
umjetnost, koja je politika "u čulnom obliku", suprotna je estetskoj
istini, koja brine o čulnosti kao jednom od temeljnih ljudskih
određenja.
Osporavanje etičnosti nacističke umjetnosti u osnovi predstavlja
zauzimanje političkog stava prema nacizmu. U moralnom suđenju pita se šta jest djelo, u estetskom kakvo
je ono. Ako je u pitanju subjektivistički sud, estetsko za subjekt koji
prosuđuje mora biti moralno nesumnjivo da bi bilo prihvaćeno kao
“lijepo”. A ono što neku osobu vrijeđa više za tu osobu nije umjetničko
djelo, nego uvreda. Nije više nikakav simbol, već nasrtaj na lični
integritet. U osnovi, kada iz estetskog zadremo u domenu političkog, a
potom i etičkog, više ne govorimo o djelu kao umjetničkoj tvorevini, već
o njegovom "životnom" učinku, o njegovim implikacijama na jedno životno
stanovište i njegovim prijetnjama po cjelokupno držanje egzistencije
koja je u pitanju. Najlakše je presuditi da nacisti nisu bili ni
stvaraoci ni moralna bića, proglasiti ih za civilizacijsko iskliznuće;
mnogo teže priznati da oni pripadaju našem svijetu. Oni koji su se
divili njihovoj umjetnosti, često su prihvaćali i ideologiju koja je ovu
porodila. Koliko ljudi bi i danas nagrnulo na izložbu "nacističke
umjetnosti", koliko bi ih i danas prezrelo Entartete Kunst!
Pritom imam u vidu da je divljenje takvoj umjetnosti - onoj Trećeg
Reicha ili, kasnije, socijalističkog realizma - često stvar neobrazovane
svijesti i nedovoljno izgrađenog ukusa, koji se divi prividnoj
faktičnosti ovakvih djela, jer je razumijevanje "realizma" prva
stepenica u razumijevanju svekolike umjetnosti. Percepcija može biti na
mnogo što naviknuta, pa i da zavoli ovakav "realizam". Za razliku od
velikih djela, koja bar isprva znaju biti odbojna i teška, kič je
podatan, zavodljiv, lepršav i u svojoj površnosti i sladunjavosti
efektan. Jedna od čestih osobina velike popularnosti djela je njegova
praznjikavost, potpuno odsustvo supstance. Nije čudo da takvu umjetnost
mase vole, a vođe podržavaju, jer im se udvara, jer im povlađuje. Mnogi
su u neznanju mislili da je baš to umjetnost, ali su nažalost takvi često mislili i da je ideologija koja je porodila takvu umjetnost jedina istina.
Kao
političko oružje, nacionalni su mitovi puni isprazne pompe. Njihovo
odsustvo supstance se ponavlja u umjetnosti koja im služi, umjetnosti
koja im je dekoracija. Svaka vlast nasilja tvrdi da štiti od anarhije, a
oduzima slobodu. Njena načela su red, pravilnost, "harmonija" eda bi se
ostvarila neometana vlast. Ta ista načela su na djelu u njenoj
favoriziranoj umjetnosti. U totalitarnim umjetnostima uzvišeno je
kolosalno; ono je zaposjedanje prostora i u svojoj intenciji agresivno.
Zastrašujuće razmjere nacističkih skulptura dokazuju trijumfalnost jedne
političke volje, koja sebe predstavlja kao jedinu istinsku stvarnost i
"vječnost", koja se već dokazuje neuništivošću upotrijebljenog
materijala. Realizam koji uljepšava realnost jest karakteristika
totalitarne umjetnosti. Ona je "umjetnost sreće", što je, po riječi
Abrahama Molla, drugo ime za kič. Razlika između umjetnosti i kiča je
razlika između istinitog i lažnog. U većini slučajeva propagandna
umjetnost jest umjetnost samo kao funcionalizirana tvorevina, kao
dekorativna dopuna politici kojoj služi. U takvim djelima je prisustvo
političke volje označilo odsustvo estetskog. A gdje u djelu nema
estetske istine, nema ni djela.
Photo: www.dw-world.de
Politička pornografija, u kojoj su trijumfirali mit o zdravlju,
čistoći i mogućnost raspolaganja ljudima, bila je pripremana i u
umjetnosti. Totalitarizam je dovršenje jednog načina mišljenja, njegova
umjetnost jednog okoštalog izraza. Upravo su ovi zastupnici "svjetlosti"
iznjedrili mračnu stranu historije i egzistencije: oni su krivotvorili
sliku svijeta; nisu bili predstavnici njegovog "novog početka", nego
definitivnog kraja. No, ako djela nastala u doba političkog
totalitarizma diskvalificira ne samo njihovo političko (ideološko)
porijeklo, već i njihova artistička nedostatnost, šta sa onim djelima
koja su zadovoljila najviše estetske zahtjeve, a u sebi slavila neku
odvratnu ideju? Lako je sa nacističkom umjetnošću. Ona je bila loša.
Ponovljena danas, takva djela mogu biti samo otužna, burleskna ili
ironična: ona postaju parodija moći jer iza njih više ne stoji moć.
Umjetnost je efikasno propagandno sredstvo samo dok je efikasna politika
koju ona propagira. Kada je okončala nacistička epoha, teško da je iza
nje ostala ikakva nacistička umjetnost; njihova djela su ideologija
kojoj je izmaklo tlo.
Nacistička
umjetnost u osnovi nikada nije bila umjetnost, već dekoracija i
propaganda vladajuće politike. Takva programska umjetnost je moćna dok
je sredstvo u rukama moćnika. Bila je to korumpirana umjetnost za
korupciju masa. Svaka korumpirana umjetnost je gotovo uvijek loša, pa
premda u zanatskom pogledu katkada može biti vješto izvedena, nikada
nije stvaralaštvo. U slučaju umjetnosti Trećeg Reicha ona to nije mogla
biti ni zbog svoje fasciniranosti nacionalnom mitologijom i prošlošću u
kojoj je tražila vlastito političko i stvaralačko utemeljenje, alibi za
svoje djelatnosti i dokaz svojih vrijednosti. Ova umjetnost je odmah
bila "klasična". Nastojala je tako izgledati kao da je, kao i ideologija
koja ju je podržavala, bila "oduvijek". Da bi bila popularna, umjetnost
mora biti tradicionalistička. Ovakva blijeda, karikaturalna replika
klasicizma bila je nestvaralačka i zato neproblematična. Bila je
nedvosmislena. Umjetnost koja se kretala između megalomanije
("vječnosti") i tipiziranosti (ideali "jednostavnog života" i
lika-stereotipa), umjetnost koja se u svom stalnom ponavljanju zalagala
za nepromjenjivost, u biti je ocrtavala malograđanski, provincijalni
karakter nacional-socijalizma. Za naciste je umjetnost bila ostvarenje
sna i usmjerenje želje, koja će se ispuniti s onu stranu neizvjesnosti, u
"vječnosti Trećeg Carstva". Ideolozi i umjetnici nacizma obećavali su
isto: trijumf volje, otjelovljenje nacionalnog sna i vječnu sigurnost. I
to su razlozi što su tražili utemeljenje u tradiciji. Nacisti su sami
sebe pravili prošlošću: njihovi kipovi su bile skulpture čije je vrijeme
davno iščezlo.
Ispraznost,
aklamativnost, pompeznost - to su osnovne karakteristike totalitarne
umjetnosti. Politička uvjerenja ne uzrokuju lošu kvalitetu djela, nego
nedostatak artističkog vjere. Jedna od karakteristika ovakvih
funkcionaliziranih tvorevina jest i potpun nedostatak humora. U ovim
djelima nije bilo mjesta igri, jer je sve moralo biti ozbiljno, svečano i
dramatično. Njihova megalomanska idealizacija lažne stvarnosti nije čak
bila ni realizam, nego bukvalizam. Nacistička umjetnost nije bila
umjetnost, već imitiranje umjetnosti. A u imitiranju umjetnosti uvijek
se kriju perfidne namjere. Umjetnost transcendira stvarnost, njene
imitacije joj podilaze. Imitacija je stvaralaštvo bez duha. Umjetnost je
tada propaganda, kič, pornografija, eskapizam; ukratko - podvala. Nije
slučajno da je izrazito pornografsku sliku Paula Mathiasa Padua Leda i labud otkupio lično Adolf Hitler.[33]
Sva je nacistička umjetnost - Heil Kunst! - bila vulgarizacija
romantičarskog zanosa. Ona je bila trijumf jednog praznog sna koji je
okončao u nasilju. Ona je bila slavljenje sramote. Na slici Paula
Mathiasa Padua Fürer govori, izloženoj na Velikoj njemačkoj likovnoj izložbi 1940., vidimo sve generacije jedne porodice - Volk!
- kako, okupljeni oko radio-prijemnika, s pažnjom slušaju Hitlerov
govor. Ono što je najstrašnije na svim platnima izlaganim na izložbama
njemačke umjetnosti od 1937-1944. jest što su ovi idilični prizori
prikrivali zločin. Da su ga bar slavili! Da su ga bar na taj način
iznijeli na vidjelo... Ne, za nacističke slikare zločin nije ni
postojao, toliko je bio nevažan.[34]
Ubijani su neki ljudi-bacili, posljednje prepreke u ostvarenju već
oslikane budućnosti "hiljadugodišnjeg Reicha". Pritom krivica čak i ne
pada toliko na ove slikare, koji možda i nisu umjeli načiniti ništa
bolje i kojima je ovo bila jedina prilika da budu proglašeni za
"artističke vrijednosti". Umjetnost je morala biti u suglasnosti sa
Hitlerovim ukusom nenadarene neznalice (lično je odstranio nekoliko
"nezrelih" djela sa izložbe 1937.) ili joj nije bilo mjesta.[35]
Mnogo veća odgovornost pada na stotine hiljada posjetilaca koji su -
možda i u neznanju - aplaudirali ovakvoj umjetnosti, a još više na one
renomirane kritičare i akademike koji su hvalili ovakvu umjetnost, iako
su morali znati kakvi su njeni stvarni kvaliteti. Jednako kao što su
mogli znati da je ovakva "umjetnost" potisnula i učinila nelegitimnim
istinsko stvaralaštvo, da je u ime jedne dnevne politike stavila van
zakona i istinu i umjetnost, ugrožavajući ne samo djelatnost autentičnih
umjetnika, već na taj način dovodila u pitanje i njihovo elementarno
pravo na postojanje.
Svaka ideja dominacije je protivna stvaralaštvu, čak i onda kada je
iznesena u ruhu djela. Estetizam je saveznik pervertirane svijesti.
Mislim na onaj estetizam koji u ime "ljepote" dozvoljava bestijalnost i
priprema klimaks nasilne volje što okončava u želji za potpunim
uništenjem. Ovdje je u pitanju thanatos koji bi da u sebe upije eros,
ništavilo koje se sebi samom udvara, sebe uzdiže i slavi, koje hoće da
se potpuno ostvari, da bude savršenstvo, da bude "umjetnost". Ili barem
da mu umjetnost bude dekor. Ovakva odbrana "identiteta" zahtijeva
uništenje Drugog i u potpunoj je suprotnosti sa civilizacijskom idejom
koja je toliko puta potvrdila da samo braneći pravo Drugog branim
vlastito pravo, da čuvajući Razliku čuvam i vlastiti Identitet. A tko ne
razumije (ili bar ne nastoji da razumije) kulturu i umjetnost
drugog/različitog, ne razumije ni kulturu ni umjetnost; takvome je tek
do vlastite tradicije, folklora, tla, krvi, plemena, instinkta..
Umjetnost je također podložna manipulaciji, ali je još gore kada kao
djelo-teza hoće i sama da manipulira drugima. Zato pravo pitanje nastaje
onda kada i sama umjetnost stane provocirati želju/nasilje, kada sama
umjetnost počne slaviti monstruoznost i, još dalje, kada sama
monstruoznost posegne za atributima umjetničkog. Potpuna odvratnost je
dostignuta onda kada takvo što hoće da bude "ostvarena umjetnost", kada
hoće da bude "život". Ostvarena je u onoj umjetnosti u kojoj je rat
lijep a ubijanje nevinih divno, ostvarena u umjetnosti zanosnog orgazma
uništenja, koje priprema arenu u kojoj krvoločna publika aplaudira
bestijalnosti i slavi ništavilo. Tada sve postaje objekt goropadne
želje, za koju je subjekt apstrakcija, a sav svijet predat volji
estetizirane destrukcije. Ova nasilna želja je htjela da se na kraju svi
njeni protivnici pobiju uz zvonke zvuke truba, što je trebalo da bude
njena krajnja, jeziva radost. Zar Hitler nije u istom govoru na
otvaranju Doma njemačke umjetnosti rekao da nisu pisci, nego ratnici oni
koji stvaraju novo doba, da oni uistinu oblikuju i predvode narode i
stvaraju historiju?[36]
U
početku je, doduše, nacističkim vlastima još bilo do toga da se svijetu
predstavi na reprezentativan način. Htjeli su da na Svjetskoj izložbi u
Parizu 1937. imaju najveći i najljepši paviljon. Nije im uspjelo da
naprave najveći, jer je skulptura radnika i kolhoskinje na krovu
sovjetskog paviljona nadvisila njemačkog orla. Da bude najljepši, barem
po vlastitim standardima, potrudio se Josef Thorak. Napravio je Die Familie i Kamaradschaft za paviljon svoje zemlje.[37]
Skulptura o porodici (koja je metafora složne domovine) i ona druga, o
prijateljstvu (u kome su udruženi snažni borci) bijahu simboli nove
Njemačke. Profesor Thorak je za svoje radove dobio nagradu
internacionalnog žirija. I A. Ziegler je bio nagrađen za svoju
tapiseriju, repliku njegovog platna Četiri elementa, tapiseriju koja je pokrivala zidove njemačkog paviljona. U španjolskom paviljonu je bila izložena Picassova Guernica.
(Tekst iz knjige Umjetnost uništenog, Izdanja Antibarbarus, Zagreb 2005.)
[1] L. Witgenstein, Tractatus logico-philosophicus, 6.421
[2] Ako
bi estetsko moralo biti istinito, moralo bi biti i etično. Da li
depresivnost Pirandella ili ludilo Pounda objašnjava njihovo moralno
držanje, njihov pristanak uz fašizam? Teško je prihvatiti da i genije
zna biti na strani monstruoznog. Doduše, Mussolinijev teatralni fašizam
je mogao privući svojim pompoznim estetizmom, ali ipak... Pjesnik i
pjesma nisu isto. Poundova pjesnička veličina nadilazi njegovu
biografiju. Kao politička osoba postao je izdajica, kao pjesnik ponos
svoje nacije. Naivnost, impulzivnost i “neobaviještenost” (u koju spada
nerazumijevanje politike i njenih mogućih učinaka) često prati
umjetnike. Djelatnost stvaraoca međutim postaje moralno neprihvatljiva
kada autor (poput Louis Ferdinand Célinea) u djelu - svom najdubljem
uvjerenju - počne slaviti izopačenost, kada je sama izopačenost
identična sa njegovim najdubljim uvjerenjem.
[3] Usporediti: Noël O'Sullivan, Fascism, str. 92
[4] Pri
uobičajenom hladnoratovskom izjednačavanju "totalitarnih umjetnosti", u
kome je trebalo pokazati da su svi neprijatelji demokracije isti,
zaboravlja se da nema znaka jednakosti između umjetnosti Oktobarske
revolucije (i kasnijih disidentskih, "gerilskih" i marginalnih djela u
tadašnjem SSSR i njegovim zemljama-satelitima) i nacističke umjetnosti.
Ta jednakost je teško održivog i na planu političkog koncepta, odnosno
nije održiva barem u onom smislu u kome Camus u Pobunjenom čovjeku veli
da se ne može izjednačavati nacistički provincijalni san o višoj rasi i
ideja komunizma kao svjetskog carstva za sve ljude.
[5] Usporediti: Sigfried Kracauer, From Caligari to Hitler. A Psychological History of the German Film, 1947
[6] Nacizmu
su se priklonili i neki eminentni stvaraoci. Primjer Richarda Straussa
ukazuje na svu složenosti ovakvog angažmana. Čestitao je Göbbelsu što je
Njemačku oslobodio takvih kao što su Hindermith i Kleiber, pristao je
da zamijeni Toscaninia (koji je takvu čast odbio) i Bruno Waltera (koji
kao Židov više nije bio "pogodan") u berlinskoj Operi pod nacističkom
upravom, e da bi "spasio umjetnička postignuća", a onda mu je i samom
zabranjeno da dalje radi sa S. Zweigom, piscem libreta za njegovu Die
schweigsame Frau, da bi 1935. nacisti potpuno zabranili izvođenje ove
opere. Nije prošlo dugo a nacisti su otpustili i Straussa (snaha mu je
bila Židovka), ali su mu dozvolili - i on s radošću prihvatio - da na
otvaranju berlinske Olimpijade 1936. dirigira svoju novu Olimpijsku
himnu. Strauss se morao ponižavati da bi izbavio svoju porodicu, iza
čega su uslijedile godine samoće i siromaštva, godine uništavanja svega
što je volio, ali se ipak iz nedovoljno objašnjivih razloga nikada nije
odazvao poslijeratnim pozivima suda da svojim svjedočenjem doprinese
provedbi denacifikacije u Njemačkoj.
[7] Uz
Hansa Grimma (Narod bez prostora, 1926.) i Hansa Friedricha Bluncka
(Priče iz Donje Elbe, 1923-31.) B. von Münchhausen, unuk čuvenog baruna,
postao je jedan od najpopularnijih pisaca. Ubio se 1945.
[8] Mnogi
njemački klasici, poput Schillera i Goethea, bili su zabranjeni.
Shakespeare je bio među rijetkim stranim autorima koji je još bio igran
na njemačkim scenama, ali je iz njegovog Hamleta izbačen monolog "Biti
ili ne biti...". (Usporediti: S. Friedländer, Nazi Germany and the Jews,
str. 66)
[9] Sva
tri filma, igrani Rothschildovi i Židov Süss i "dokumentarni" Vječni
Židov, snimljena su 1940. Samo je treći, "dokumentarni", naišao na slab
odziv publike. O tome vidjeti u: Nicholas Reeves, Power and Propaganda.
Myth and Reality, 1999, pstr. 111-119. Poslije relativnog neuspjeha
posljednjeg filma nacistička propaganda je prestala sa proizvodnjom
antisemitskih filmova, vjerojatno i zato što joj takvi filmovi više nisu
ni bili potrebni da se uspješno ostvari "rasno čišćenje" Njemačke.
[10] Göbbels
je priželjkivao da u svojoj propagandnoj industriji uposli Fritza
Langa. Ponudio mu je 1933. posao supervizora cjelokupne U.F.A.A. filmske
produkcije, a na redateljevu opasku da mu je majka Židovka, kratko
odbrusio: "Mi ćemo odlučiti tko je Židov". Lang je iste noći izbjegao u
Pariz, a nešto kasnije u SAD.
[11] Emisija emitirana na Channel 4, London1993.
[12] Usporediti: A. Salkeld, A Portrait of Leni Riefenstahl, str. 141.
[13] Secret History. Television in the Third Reich, Channel 4, 30/08/2001.
[14] Reprint ovih prikaza iz 1935. vidjeti u: Chronicle of the Cinema, (Editor in chief Robyn Karney), 1997. str. 253 i 261,
[15] Primjer
rasne selektivnosti je očit u Olimpiji. U ovom je četverosatnom
dokumentarnom filmu marginaliziran, koliko je to bilo moguće, trijumf
Jassya Owensa, afro-američkog sportaša koji je, osvojivši četiri zlatne
medalje na Olimpijskim igrama u Berlinu 1936. i prvi konkretno nanio
poraz Hitlerovim idejama o "rasnoj superiornosti arijca".
[16] David Welch, Propaganda and the German Cinema 1933-1945, 1983, str. 118
[17]
U to doba (1935.) američke vlasti su spalile kopiju Machotyeve Ekstaze
(1932.), jer se u filmu obnažila Hedy Lamarr, a uskoro zabranile i
njemačke, ali zato što je glumica bila Židovka.
[18]
Na paradoksalan način, ovaj film je jedno od prvih svjedočanstava o
Holokaustu. U filmu su snimljene scene u kojima su Židovi bili sabijeni u
geto prije no što će biti deportirani u Auschwitz. Poruka nacista je
bila “Evo kako oni žive”, a u stvari je trebalo da glasi: “Evo kako smo
mi učinili da oni žive”.
[19]
Antisemitski filmovi, poput Židova Süsa i Vječnog Židova prihvaćani su
kao istinska, stvarna slika o Židovima. Čak je i mladi talijanski
kritičar Michelangelo Antonioni bio pun hvale za Židova Süsa. O tome
vidjeti u: E. Rentcheler, The Ministry of Illusion. Nazi Cinema and its
Afterlife, 1996, str. 134-5
[20] Mortimer Davidson:, Kunst in Deutschland 1933-1945., str. 7
[21] George Mosse, Beauty without Sensuality, in: Stephanie Barron, Degenerate Art, str. 25-31
[22]
U vrijeme nacističke vladavine nastala je i C. Orffova Carmina
Burana(1935-36.) i Josef von Bakyev film Münchausen (1943.), ali to nisu
bila tipična djela, niti su ih nacisti smatrali svojim reprezentativnim
djelima
[23] Usporediti: Laurence Rees, The Nazis. A Warning from History, str. 60-65
[24] R. Grunberger, A Social History of the Third Reich, str. 515
[25] M. Davidson, op. cit., str. 27
[26] Gottfried Benn je imao slično stajalište u svojoj zbirci eseja Umjetnost i moć (1934.)
[27]
Igor Golomstock, Totalitarian Art in Soviet Union, the Third Reich,
Fascist Italy and the People's Republic of China, i R. Grunberger, op.
cit., str. 183 i 193
[28]
Gerd Elsenblöffer, Rudolf Hermann Eisenmenger, Erich Erler, Hermann
Grad, Hans Happ, Walter Hoeck, Willy Jaeckel, Julius Paul Junnghanns,
Franz Lenk, Werner Peiner
[29] Rudolf Agricola, Karl Albiker, Fritz Behn
[30] Hubert Neitzer, Ottmar Obermaier
[31] Berhard Graf, Wilhelm Petersen
[32]
Premda je težnja kasnijih djela bila da oslikaju herojske borbe na
istočnom frontu, u njima ipak provijava i nota pesimizma. Na platnu
Franza Eichorsta Sjećanja na Staljingrad (1943.) leži ranjeni vojnik,
rov je sumoran, tenk zaglavljen. Više nema trijumfa. Nema ga ni na
Rudolf Hengstenbergovoj Zimskoj noći na Istoku (1943.), ni na kasnim
platnima Hans Liska, na kojima možemo pratiti borbe njemačke armije od
trijumfa do povlačenja.
[33]
Kao izraz lične podrške ovakvoj umjetnosti Hitler je otkupio još 2.000
djela i poklonio ih raznim organizacijama i institucijama, a za sebe
zadržalo A. Zieglerova maniristička Četiri elementa, koja su visjela u
jednom od salona "Führerove kuće" u Minhenu.
[34] Oni koji su se suočili sa nacistima iskusili su što je bio onaj u njihovoj umjetnosti slavljeni heroizam
[35]
Ovaj moment pritiska svakako treba imati na umu, ali mnogi ni poslije
nacističkog perioda nisu pravili bitno drugačija djela. A. Breker
(1900-1991) ni u svojim poslijeratnim djelima u stilskom pogledu nije
napravio značajniji pomak u odnosu na djela koja je stvarao neposredno
prije i u toku II svjetskog rata. Jedina promjena je bila tematska.
[36] Cit. prema: I. Golomstock, op. cit., str. 83
COMMENTS