$type=ticker$cols=2$count=30

Rude u Tebi, Darko Cvijetić

SHARE:






(ulomak iz knjige režije - Euripid:  Feničanke)


I

Idući dakle k Apolonu, feničanske djevojke su zbog izbijanja rata morale zastati u Tebi.
Tu čuju strašne priče iz rata.
Prokletstvom je počelo: Dječak Krisip bio je tako lijep da se u njega zaljubio kralj tebanski Laj.
No u krasnoga dječaka i sam bog Apolon je zagledan.
Kralj Laj, strašću obuzet, otme dječaka Krisipa.
Apolon, bijesan, proklinje ga – neka Laj ni ne pokušava imati djece, jer sin će ga njegov – ubiti!
Vremenom, prošla je Lajeva strast za lijepim dječakom i on se ženi Jokastom.Krug se tu otvorio, staza se za Edipa ukazala, pokošena.

Rod će se Edipov, sina Lajeva, međuubojstvom sinova i ugasiti, kao duplje u glavi, u kojima bivšim očima suze uzalud kucaju.
Euripid veli da su Feničanke tamnopute, da su slučajno u Tebi i uspoređuje ih sa zlatnim kipovima.

Feničanke su one koje pokušavaju shvatiti razloge tolikog užasa.
Vrlo su strpljive; Euripid je pjesnik potisnutih, pjesnik robova, prognanih, progonjenih i pjesnik – žena.
Feničanke su pjev i sućut, strpljivost i milost slušanja.
Euripid traži silovite i bizarne strasti kao Fedrina ljubav u Hipolitu ili demonska Medeja, on razobličuje rat iz ženskih kutova.

Feničanke su tragedija bez nesretna ishoda.

Ona je opjev, zborski opozit radnji.
Euripid prvi problematizira religiju i moral, on je svakovrsni inovator, zagovornik drastičnog smanjenja korskih numera i oslabljenih veza s radnjom.
On je i modifikator mita kao što je smještanje Edipa u tamnicu, odakle na sinove baca novo prokletstvo – “da će naoružanom rukom dijeliti nasljedstvo”.

Taj starac slijepi, Sfingin krvnik, stalno je tu, on zamračuje tragediju.
Kada je Edip izvadio svoje oči, puno se slika sasušilo na dlanovima.

Simbol Tebe je krava.
Bikova izabranica.Otud mlijeko.
Tamnopute su Feničanke, od zemlje su.
Apolon im je bog, on ih i čeka u Delfima, isti Apolon koji je volio dječaka Krisipa.

Između dječaka i slijepostarca smještene su ratne priče za djevojke od zemlje.
Djevojke u gradu mlijeka, od zemlje.
Feničanke u Tebi slušaju: nijedan sin nije bio dostojan Tebe, Grada – ni Polinik ni Eteoklo.

Krisip koji se igra puškom.
Krisip kojem čahure upadaju u tegle i postaju zimnica.
Imenozimnica.
Krisip koji je puška sama, čahurina prethodnica.

Krisip koji je snajperist te pjevne tragedije bez nesretnoga kraja, snajperist iz Bosne - Tebe.
Feničanke i u BosnoTebi  znaju – nijedan nije bio dostojan Grada – ni Eteoklo, ni Polinik!

Feničanke su vidjele kako crkvodžamije lete u nebo, sela kako gore na brežuljcima, majke kako zapomažu silovane, dječake kako plaču po kasarnama, zemlju tebansku kako se sporo sliježe nad omasovljelim grobnicama.

Sada nema lijekova u Tebi, dvadeset godina kasnije, za djecu oboljelu od raka jetre i leukemije.
Četvrt stoljeća kasnije – Krisip umire od leukemije.
Cvili na onkologiji.

Edip je već starac, možda je već i u pidžami.
Apolon, eno ga, visoki je svećenik i više ne gleda dječake – “siječe se grana koja plod ne daje” – viče, i maše zlatokrižjem, prijeti zlatnim kipovima.

Krisip donosi zemlju.
Krisip odnosi zemlju.Krisip pjevuši - tamo na brijegu ima kuća mala...
Ulji pušku.
Dječaci ovdje umiru najbrže.

Krisipa su prvoga i zatekle u gradu.
S drnčom u čuturi.
S čistom, prečistom puškom.
Nema više vojske Eteoklove, ni Polinikove.
Čahure su već zarasle u zemlji.
Nema krede za pisati tatino ime, veli Sabina Feničanka, koju je otac vojnik zlostavljao.To je Ismena, mlada Antigonina sestra, željna majčinstva, bijesna na rat...

Kako porod spasiti tebanske kletve da je slobodan tko se ne rodi u mlijekogradu?

Netko pjeva, netko zapjevava – Rado, kćeri Rado...

Ukleta je Teba i nevažno je čiji su slavoluci pobjede po čaršijama, a čije su masgrobnice u okolnim brežuljcima punim rude željeza.
Teba na rudi.
Antigona u potrazi za nepokopanim bratom.

Krisip ra-stavlja pušku.
Krisip joj mazi oroz.
Čahurama bude usko od tebanskih baruta.

Tatjana Feničanka davi sina.Antivojnika sina, jednorukog...
Da vojnik ne postane, da dječakom ostane.
TanjaAntigona čiji je Polinikoeteokl retardirano neregrutsko čudovište, Tebi nepotrebno i strano.
Malforirani dječak – to je tako je netabanski, nespartanski, neslavenski, nevojnički, nebosanski, nedelfski…
Ali sin je bio mali, sin je bio dobar, pjevao bi kor da još ima grla.
I za toga sina Krisip nauljava AK 70.
Puškodječak Krisip, drhtavac nad izginulom djecom, malac iz Dobrovoljačke.

A Milica zapjeva.
U stolici ljuljašci alzheimerom opustošena Jokasta, neobješena.
Sa Zoricom, Antogonicom, koja zemlju odgaja za braću.

Evropu Jelenu, Helenu otetu, eno siluju, da se mit o Labdakidama razvije.

Crnoputa Milica, crnoglasna Milica, čitav jedan kor u toj tragediji bez nesretnoga kraja.

Glas je to koji od svakoga teatra čini zavjesu.
Mrežu krpu, na vjetru.
Tebanskome vjetru, sastruganom s jedara na feničkim brodovima.
Sol na krpi od zavjese.

Tako je to, veli Brecht.

Ili pravite kazalište.
Ili prodajete karte.



II

U procesu dekonstruiranja Euripidove naracije, rasla je emocija, lišena potrebe za verbicidom.
Za silnim govorenjem.
Text kao uporište je izmaknut.
Ostanu mucanja, sličice, fragmenti, krikovi, imena, krhotine, čahure, prljavi zavoji, nazivi ljekova...
Uposebili se snovi, sanjanja se preselila u utrobice, čim je govorni narativ obezglavljen.

U utrobici svake priče - trauma, kao ishodište drame, kao praesens, iscjedak ratnih iskustava.
Kondenzat nekazanog.
Ispljuvci ratnih emocija, suze iz isplakanosti jednog višeg oka, jednog drukčijeg gledanja.

FENIČANKE su zajecavanja.
Nesretne sve te žene iz svijeta poniženih ratnika.
Te silovane djevojčice, te sestre braće kojima je granata odnosila polovice lubanja, te starice bez sjećanja -
Mnemozine sakaćene Alzheimerom, curice iz susjednih kontejnera (na kojima još piše UNHCR)
smrzlih očiju.
Bezmedne pčele, zemljanice, sestre vojničkih smrti...

FENIČANKE su distopijska antička tragedija pored novootvorene masgrobnice.
Bez nesretna ishoda, konstatira Euripid.
Iskopana tragedija iz slike, zvuk prerade krvi u jetri, izdijeljen na udarce u stomak.

Ekshumirani ženski sat, koji još tiktaka na forenzičarevom dlanu.
Nečije vrijeme vrije iz zemlje.

A nema karata.




Cvijetić: Antička priča na novi način

Cvijetić: Antička priča na novi način  


08.02.2014 08:37 | Snežana Tasić

 
Prijedor - Ansambl Pozorišta Prijedor pojaviće se u novoj predstavi čiju režiju potpisuje glumac i reditelj iz ovog teatra Darko Cvijetić.

U komadu igraju Jelena Seksen, Mirela Predojević, Sabina Halilović, Zorica Jojić, Zlata Kogelnik, Tatjana Binjaš, Rade Stupar i dječak Miloš Romčević.

Cvijetićevo tumačenje Euripida je peta predstava u 61. sezoni prijedorskog teatra.

- Komad će vjerovatno ostati naslovljen "Feničanke" po motivima Euripidove tragedije, s tim što je ta antička "drama bez nesrećnog kraja" nama samo polazište za predstavu - kaže Cvijetić.

Dodaje da rad na ovoj predstavi zahtijeva punu posvećenost glumaca i svih ljudi koji su uključeni u projekat.
- Sve članice ansambla imaće po jednu mikromonodramu od desetak minuta, a oni će činiti jednu cjelinu. Njihove priče su ovdašnje i sadašnje, ali govore i o sudbini žene u ratnosti, još od antičkih vremena - ističe Cvijetić.

Naglašava da veoma dobro sarađuje sa glumačkim ansamblom.

- Prvo radim sa svakom glumicom pojedinačno, a tek onda ćemo sklapati slike. Rad je takav da se ne može precizirati kada će premijera predstave biti, jer jednostavno cijeli proces ima logiku stalne autoprerade.Riječ je o mnogo segmenata koje treba uklopiti u jednu cjelinu - kazao je Cvijetić.

Čitav projekat je, kaže, nastao poslije teoretskog izučavanja dramaturških postupaka koji već dvadesetak godina vladaju u evropskom teatru.

- Ovo je dramaturški pristup teatru na jedan strukturalno drugačiji način, gdje sami pozorišni tekst ne mora biti uvijek predložak za predstavu, već se može ići iz potpuno suprotnog ugla, odnosno krenuti od pozorišne predstave prema piscu - objasnio je Cvijetić.


izvor - Glas srpske

COMMENTS

Naziv

"Oslobođenje",1,2016. fotografije/kolovoz,1,4:5-11,1,Adam Zagajewski,1,Agencije,1,Agniezska Žuchowska - Arendt,1,Ai Weiwei,1,Al Jazeera,1,Alan Pejković,1,Albert Camus,1,Aleksa Golijanin,1,Aleksandar Genis,1,Aleksandar Roknić,1,Aleksandar Tišma,1,Alem Ćurin,1,Alen Brabec,1,Aleš Debeljak,2,Alexander Kluge,1,Almin Kaplan,4,Amer Bahtijar,1,Amer Tikveša,1,Amila Kahrović Posavljak,1,Amir Or,1,Amos Oz,1,Ana Ahmatova,2,Ana Radonja,1,Andres Neuman,1,Andrijana Kos Lajtman,7,Anton Pavlovič Čehov,1,Antun Branko Šimić,1,Anya Migdal,1,Bela Hamvaš,2,Bela Tarr,1,Bertolt Brecht,4,Biblijski citat,1,Biljana Srbljanović,4,Bilješka,5,Biserka Rajčić,3,Blago Vukadin,1,Boba Đuderija,1,Bogdan Bogdanović,2,Bojan Munjin,1,Bojan Savić Ostojić,1,Bookstan II 2017,1,Borges,4,Boris Buden,4,Boris Dežulović,2,Boris Dubin,1,Boris Perić,1,Borislav Pekić,1,Borislav Veselinović,1,Borka Pavićević,1,Boro Drašković,1,Božo Koprivica,3,Branimir Živojinović,1,Branimira Lazanin,1,Branislav Jakovljević,2,Branislav Petrović,1,Branko Ćopić,1,Branko Kukić,1,Branko Rakočević,1,Bruno Schulz,1,BUKA,1,Burkhard Bilger,1,Caravaggio,1,Charles Simic,6,Chris Hedges,1,citati,1,Claude Lévi-Strauss,1,Cornelia Vismann,1,crtež,1,Damjan Rajačić,1,Dan Pagis,1,Danica i Haim Moreno,1,Daniil Ivanovič Juvačov Harms,1,Danijel Dragojević,1,Danilo Kiš,10,Dara Sekulić,1,Dario Džamonja,1,Darko Alfirević,1,Darko Cvijetić,254,Darko Cvijetić. Agnieszka Zuchovska Arent,1,Darko Desnica,4,Darko Pejanović,1,Daša Drndić,1,David Albahari,5,Davor Beganović,1,Davor Ivankovac,1,Davor Konjikušić,1,Dejan Kožul,1,Dejan Mihailović,1,Deklaracija o zajedničkom jeziku,1,Dietrich Bonhoeffer,1,Dijala Hasanbegović,1,Dnevnik,8,Dobrivoje Ilić,1,Dobroslav Silobrčić,1,Dominique-Antoine Grisoni,1,Dragan Bajić,1,Dragan Bursać,1,Dragan Markovina,1,Dragan Radovančević,3,Drago Pilsel,1,drama,2,Dubravka Stojanović,1,Dubravka Ugrešić,4,Duško Radović,1,Dževad Karahasan,2,Đorđe Bilbija,2,Đorđe Krajišnik,4,Đorđe Tomić,1,Edmond Jabes,1,Eduard Šire,1,Edvard Kocbek,1,Elis Bektaš,4,Elvedin Nezirović,1,Elvir Padalović,1,Emil Cioran,8,Emmanuel Levinas,1,Epitaf,1,Ernst Jünger,2,esej,148,Fahredin Shehu,1,festival,2,Filip David,2,fotografije,1,fra Drago Bojić,1,Francis Roberts,1,Frank Wedekind,1,Franz Kafka,4,Friedrich Nietzche,1,Furio Colombo,1,Genadij Nikolajevič Ajgi,1,Georg Trakl,1,George Orwel,1,Georgi Gospodinov,1,Géza Röhrig,1,Gianni Vattimo,1,Gilles Deleuze,1,Giorgio Agamben,7,Giorgio Manganelli,1,Goran Milaković,2,Goran Stefanovski,1,gostovanje pozorišta,4,govor,2,Gustaw Herling-Grudzinski,1,Hajdu Tamas,1,Hanna Leitgeb,1,Hannah Arendt,2,Hans Magnus Enzensberger,1,Hassan Blasim,1,Heiner Goebbels,1,Helen Levitt,1,Herbert Marcuse,1,Igor Buljan,1,Igor Mandić,1,Igor Motl,3,Igor Štiks,1,Igre u Jajcu 2017.,1,Ihab Hassan,1,Ilma Rakusa,2,IN MEMORIAM,7,Intervju,54,Ivan Čolović,2,Ivan Lovrenović,4,Ivan Milenković,1,Ivana Vuletić,1,Ivica Pavlović,1,Ivo Kara-Pešić,1,Jack Kerouac,1,Jacques Derrida,2,Jagoda Nikačević,1,Jakob Augstein,1,Jaroslav Pecnik,1,Jasmin Agić,1,Jasna Tkalec,1,Jelena Kovačić,1,Jelena Topić,1,Jona,1,Jorge Luis Borges,2,Josif Brodski,1,Josip Osti,1,Josip Vaništa. Patricia Kiš,1,Jovan Ćirilov,1,Jovica Aćin,3,Jugoslava Ilanković,1,Julija Kristeva,1,Julio Cortazar,1,Katja Kuštrin,2,Kim Cuculić,1,Knjige,1,književna večer,1,Kokan Mladenović,1,Komentar,1,kratka priča,3,kratke priče,6,kratki intervju,1,kritika,4,Krzysztof Warlikowski,1,Ksenija Banović Ksenija Marković,1,Ladislav Tomičić,1,Laibach,1,Lajoš Kesegi,1,Larisa Softić Gasal,1,Laurence Winram,1,Leonid Šejka,2,Ludwig Wittgenstein,1,Ljubiša Rajić,1,Ljubiša Vujošević,1,Maja Abadžija,1,Maja Isović,2,MALI EKSHUMATORSKI ESEJI,1,mali esej,16,Marcel Duchamp,1,Marija Mitrović,1,marijan cipra,1,Marin Gligo,1,Marina Dumovo,1,Mario Franz,1,Mario Kopić,46,Marjan Grakalić,1,Marko Misirača,1,Marko Stojkić,1,Marko Tomaš,1,Marko Veličković,1,Marko Vešović,2,Martin Heidegger,3,Massimo Cacciarri,1,Max Frisch,1,međunarodna poruka,1,Mensur Ćatić,2,Mia Njavro,1,Mihail Šiškin,1,Mijat Lakićević,1,Mikloš Radnoti,1,Milan Kundera,1,Milan Milišić,1,Milan Vukomanović,1,Milan Zagorac,1,Mile Stojić,2,Milica Rašić,1,Milo Rau,1,Miloš Bajović Ilić,1,Miloš Crnjanski,2,Miloš Vasić,1,Milovan Đilas,1,Miljenko Jergović,6,Mini esej,32,Miodrag Živanović,1,Mirjana Božin,1,Mirjana Stančić,1,Mirko Đorđević,2,Mirko Kovač,3,Miroslav Krleža,3,Miroslav Marković,1,Mirza Puljić,1,Mišo Mirković,6,Mišo Mirković foto,10,Mladen Bićanić,1,Mladen Blažević,2,Mladen Stilinović,1,Momčilo Đorgović,1,Naser Šećerović,1,Natalija Miletić,1,Nataša Gvozdenović,1,Neda Radulović- Viswanatha,1,nekrolog,1,Nemanja Čađo,1,Nenad Milošević,1,Nenad Obradović,5,Nenad Tanović,1,Nenad Vasiljević,1,Nenad Veličković,2,Nenad Živković,1,Nepoznati spavač,1,Nermina Omerbegović,1,Nikola Kuridža,1,Nikola Kuzanski,1,Nikola Vukolić,1,Nikola Živanović,1,Nikolaj Berđajev,1,Nikolina Židek,1,NOVA KNJIGA,1,novela,1,Novica Milić,2,Novica Tadić,1,obavijest,1,odlomak romana,9,odlomci,6,Oliver Frljić,8,Osip Mandeljštam,2,Otto Pöggeler,1,Otto Weininger,1,Paolo Magelli,2,Paul Celan,3,Paul Klee,1,Paul Valery,1,Petar Gudelj,2,Petar Matović,1,Petar Vujičić,1,Peter Esterhazi,1,Peter Semolič,3,Peter Semolič. prijevod,4,Peter Sloterdijk,3,Pier Paolo Pasolini,2,pisma,5,pismo,1,pjesma,1,Plakat,1,Poezija,265,poezija prevod,1,potpisnici,1,Pozorišna kritika,1,Pozorišne Igre u Jajcu,1,Pozorište Prijedor,4,predavanje,1,Predrag Finci,2,Predrag Matvejević,2,Predrag Nikolić,1,Predstava,2,Prepiska,1,priča,37,Prijevod,12,prijevod govora,1,prikaz knjige,2,prikaz predstave,3,Primo Levi,1,Protest,1,Proza,2,Radimir Sovilj,1,Radiša Cvetković,1,Radmila Smiljanić,1,Radomir Konstantinović,2,Rastislav Dinić,1,Raša Todosijević,3,razgovor,4,Refik Hodžić,1,Renate Lachmann,1,Robert Bagarić,1,Roger Angell,1,Roland Barthes,2,Roland Jaccard,1,Roland Quelven,1,Saida Mustajbegović,2,Sándor Márai,1,Saša Jelenković. poezija,1,Saša Paunović,1,Sava Babić,3,Seida Beganović,3,Semezdin Mehmedinović,4,Senadin Musabegović,1,senka marić,1,Sesil Vajsbrot,1,Shosana Felman,1,Sibela Hasković,1,Siegfried Lenz,1,Sigmund Freud,1,Sinan Gudžević,1,Siniša Tucić,1,sjećanje,2,Slavenka Drakulić,1,Slavica Miletić,3,Slavoj Žižek,1,Slobodan Glumac,1,Slobodan Šnajder,1,Slobodan Tišma,1,SLOVO GORČINA,1,Sonja Ćirić,3,Sonja Savić,1,Srđa Popović,1,Srđan Tešin,1,Sreten Ugričić,3,Srpko Leštarić,1,stećak,2,Stevo Basara,1,Stojan Subotin,1,Susan Sontag,1,Sven Milekić,1,Svetislav Basara,2,Svetlana Aleksijevič,1,Šagal,1,Tadeusz Różewicz,1,Tamara Kaliterna,1,Tamara Nablocka,1,Tamara Nikčević,2,Tatyana Tolstaya,1,Tea Benčić Rimay,1,Teatar,1,Teatron,1,The New York Times. Žarka Radoja,1,Thomas Bernhard,10,Thomas Ostermeier,1,Tomaž Šalamun,2,Tomislav Čadež,1,Tomislav Dretar,2,Tonko Maroević,1,Tony Judt,1,Umberto Eco,2,Urbán András,1,Vanda Mikšić,1,Vanesa Mok/Anđelko Šubić,1,Varlam Šalamov,3,Vera Pejovič,3,Veronika Bauer,1,Video,10,Viktor Ivančić,3,Viktor Jerofejev,1,Viktoria Radicz,2,Vincent Van Gogh,1,Višnja Machido,1,Vladan Kosorić,2,Vladimir Arsenić,1,Vladimir Arsenijević,1,Vladimir Gligorov Ljubica Strnčević,1,Vladimir Milić,2,Vladimir Pištalo,3,Vladimir Vanja Vlačina,1,Vladislav Kušan,1,vojislav despotov,1,Vojislav Pejović,1,Vojo Šindolić,1,Vujica Rešin Tucić,1,Vuk Perišić,3,Walter Benjamin,1,Wisława Szymborska,1,Wolfgang Borchert,1,Wroclaw,1,Zadie Smith,1,zapis,1,zavičaj,1,Zbigniew Herbert,3,zen,1,ZKM,1,Zlatko Jelisavac,2,Zoran Vuković,2,Zygmund Bauman,1,Žarko Milenić,1,Žarko Paić,1,Željko Grahovac,2,Živojin Pavlović,1,
ltr
item
HYPOMNEMATA: Rude u Tebi, Darko Cvijetić
Rude u Tebi, Darko Cvijetić
http://pescanik.net/wp-content/uploads/2013/07/Getty-Images-Tom-Stoddart.jpg
HYPOMNEMATA
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/01/rude-u-tebi-darko-cvijetic.html
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/
https://darkocvijetic.blogspot.com/2014/01/rude-u-tebi-darko-cvijetic.html
true
2899971294992767471
UTF-8
Svi članci su učitani Nije pronađen nijedan članak VIDI SVE Pročitaj više Odgovori Prekini odgovor Obriši By Početna STRANICE ČLANCI Vidi sve Preporučeni članci OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI ČLANCI Nije pronađen nijedan članak koji odgovara upitu Vrati se natrag Nedjelja Ponedjeljak Utorak Srijeda Četvrtak Petak Subota Ned Pon Uto Sre Čet Pet Sub Siječanj Veljača Ožujak Travanj Svibanj Lipanj Srpanj Kolovoz Rujan Listopad Studeni Prosinac Sij Velj Ožu Tra Svi Lip Srp Kol Ruj Lis Stu Pro just now 1 minutu prije $$1$$ minuta prije 1 čas prije $$1$$ sati prije Juče $$1$$ dana prije $$1$$ tjedana prije više od 5 tjedana prije Sljedbenici Slijedi THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy